handdator

Visa fullständig version : Fuktig cylinderfot



bloppa
2012-03-17, 11:28
Det fuktar lite på cylinderfoten på min heritage 95. Hur mycket energi ska man lägga på de?
Bör det avhjälpas snarast?

Broder Dalton
2012-03-17, 20:37
Att det fuktar lite på en EVO är ganska vanligt, No big deal.. Kör i sommar och hantera problemet i höst

Packa om fr cyl-fot och uppåt på båda cyl på en gång, ta o-ringar på stötstångsrören åxå!
Dra upp cyllarna och tryck ut kolvbultarna UTAN att dra ur kolvarna ur loppen!¨
(Ta bort C-clipsen och värm kolvarna med värmepickan så kommer kolvbultarna lättare..)

BTW , ta ett komptest innan du börjar- Kaskeläge för ringar/ventiljobb om den gått långt?

jale
2012-03-17, 21:56
Tja, vad jag "vet" - lärt mig så svettas EVO´n lite ffa på den bakre cylinderfoten ... men det är "normalt" s a s ... dvs gör inget - bara kolla att du har olja hela tiden ... nema problema. ( .. eller köp en TC ;-) )

bloppa
2012-03-18, 08:24
ok. tack för tips. men varför ska man inte dra ur kolven ur cylindern? hört det förut men aldrig fått klokt svar varför? vad blir påföljderna?

Broder Dalton
2012-03-18, 08:59
Bloppa:

Ringarna sliter in sig i cylindern på ett visst sätt i ett visst läge...
Om du tar ur kolvar m ringar och sen pillar tillbaka i annat läge så rubbar du detta = börjar ryka/tätar sämre

Om du tar komptest innan du river och detta visar OK värden, låt ringarna vara kvar i loppen!
Om inte ur m kolvar /ringar + hona + ringar + kolla toppar/ventiler

Enklast som jag beskrev= ringar kvar i rätt läge + att du slipper att pilla dit ringarna en gång till i onödan

PS, bakre cyl är marig att få ut när motorn sitter i ramen Tips: ta bort en av dragstängerna så få du ut den!

Kan vara bra att ta hjälp att hålla cyl+kolv som enhet när man monterar kolvbult och C-clips

bloppa
2012-03-18, 09:03
ok . tack. så får det bli.

Broder Dalton
2012-03-18, 09:13
Plus...

Riktiga packningar= JAMES, S&S, H-D, COMETIC Inget snik-postorder-skit!!!