handdator

Visa fullständig version : Kellerman kombibaklyse



oilelf
2012-03-15, 13:03
Tjena forumet!
- har bytt till Kellerman kombibaklyse (bakljus/bromsljus + blinkers i ett) min fråga är hur kopplar man upp dessa om man vill ha en reduserad ljusstyrka på bakljuset kontra bromsljus eller finns det någon som har en kombination på hur ljusstyrkan kan förändras så att båda röda lyser vid normal körning men med förstärkt ljus vid inbromsning. Diskussionerna har gått höga vid fikabordetMPD;

admin
2012-03-15, 13:34
Fattar vad du menar men undrar om det går. KAN, gissar vilt här, KAN vara så att dioderna är olika starka. Har du provat att koppla bakljusladden till både broms och baklyse-sladden i KM och testat stykan? Gör det.

admin
2012-03-15, 14:09
Ångar mig, fattar inte längre efter att ha titta på en bild :D. Är det DF-1000 du har?
Den har bara två LED, en bakljus/broms och den andra är blinkers. Om du har du kopplat rätt och jag fattat rätt har du just den funktionen du efterlyser!

http://www.kellermann-online.com/images/anbaubeispiele/20/large/1.jpg

http://kellermann-online.com/images/anbaubeispiele/20/large/3.jpg

http://www.velos-motos-keller.ch/shop2/Media/Shop/140.xxx_kellermann_1.jpg

admin
2012-03-15, 14:11
Film, såhär ser de ut.


http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=z8vbeH1WnvQ

Nightrod
2012-03-15, 18:12
Om det är Df1000 så har den broms, bakljus och blinkers. Vill man att bromsljuset ska lysa som bakljuset så gäller det bara att hitta ett motstånd för att få ner styrkan på dioden.

oilelf
2012-03-19, 08:21
Tack för alla goda råd jag ska nu bara hitta en diod som kan få ned strömstyrkan på vanliga bakljuset så att bromsljuset lyser starkare för jag har provat att koppla ihop båda och naturligtvis lyste dessa båda med samma effekt eftersom är som sagts i forumet en LED för rött ljus i varje hus. Är det någon som har ett förslag....frv;

gronvit
2012-03-19, 10:23
Tack för alla goda råd jag ska nu bara hitta en diod som kan få ned strömstyrkan på vanliga bakljuset så att bromsljuset lyser starkare för jag har provat att koppla ihop båda och naturligtvis lyste dessa båda med samma effekt eftersom är som sagts i forumet en LED för rött ljus i varje hus. Är det någon som har ett förslag....frv;

En load equalizer

oilelf
2012-03-19, 16:29
Tusen tack gronvit, ibland låser det sig som ett framhjul på rullgrus klart en load equalizer lösning tusen tack tillbaka till garagetD; ikväll lösningen kanonbra thb;

Noyen
2012-03-20, 08:34
Hur bra syns dessa i solljus ? Har åkt bakom en del med liknande små diodblinkers och de syns inge vidare tycker jag.

oilelf
2012-03-20, 11:24
När det gäller synlighet på dagen är det helt OK tycker jag men då har ju jag inte kört bakom min egen hoj eftersom den ej är till låns. Men ingen annan har utryckt någon annan åsikt det är bara det att jag skulle vilja få skillnad i styrka mellan bakljus och bromsljus ....

Nightrod
2012-03-20, 11:45
Hur bra syns dessa i solljus ? Har åkt bakom en del med liknande små diodblinkers och de syns inge vidare tycker jag.

Dom syns utan problem.

hunky
2012-12-29, 19:45
Jag håller på att montera samma typ av blinkers på min Sportster ('98). Har bara provmonterat den ena men har stött på patrull!

För det första så lyser blinkersen konstant när jag försöker att blinka. Det antar jag att jag kan lösa med ett motstånd (kanske detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/ ?)

Men till det lite större problemet: bromssljuset fungerar ej. Bakljuset ser ett fint sken men ingenting ändras när jag försöker bromsa. Kan det även behövas motstånd här? Isf vilket?

Lars Nilsson
2012-12-29, 20:33
Jordfel?

Alunda
2012-12-30, 12:13
Är det verkligen samma LED:ar som ska lysa för bakljus o broms?

hunky
2012-12-30, 23:50
Jordfel?

Vad menar du med det? Utan jord verkar ingenting fungera.


Är det verkligen samma LED:ar som ska lysa för bakljus o broms?

Mjo, tror det.. Har inte de framför mig så jag kan kolla.

oilelf
2013-01-03, 12:42
Hej Hunky!
- jag provade med ett biltema motstånd och då fick jag ned ljusstyrkan på bakljuset kopplade sedan bromljus medhjälp av den befintliga strömförsörjningen av bromsljus fick ett skarpt sken utav detta vid bromsning. Vad gäller din blinkers är det så att om man kopplar utan motstånd eller inte byter relä till ett som pallar låga motstånd i kablar (finns på diverse mC handlares sajter bara kolla om de passar din hoj) så kan man få konstant ljus eller väldigt korta blink intervall (gillas ej av polis eller bilbesiktning)....

Gott Nytt År på er alla

hunky
2013-01-03, 14:51
Hej Hunky!
- jag provade med ett biltema motstånd och då fick jag ned ljusstyrkan på bakljuset kopplade sedan bromljus medhjälp av den befintliga strömförsörjningen av bromsljus fick ett skarpt sken utav detta vid bromsning. Vad gäller din blinkers är det så att om man kopplar utan motstånd eller inte byter relä till ett som pallar låga motstånd i kablar (finns på diverse mC handlares sajter bara kolla om de passar din hoj) så kan man få konstant ljus eller väldigt korta blink intervall (gillas ej av polis eller bilbesiktning)....

Gott Nytt År på er alla

Kanon! Tack så mycket!

Vet du om jag kan använda samma typ av relä både till bromsljuset och till blinkers? Dvs i så fall tre stycken, ett till vardera blinkers och sedan ett till bromsljuset.

Edit: kan för övrigt bekräfta att Kellermann DF 1000 har två lampor, en röd och en orange.

hunky
2013-01-04, 23:13
Update: köpte Biltemas motstånd för diodblinkers (42-202) som fungerade utmärkt för mina blinkers.

Dock vet jag fortfarande inte hur jag skall göra med bak/bromsljuset. Det är ju tre sladdar bakljus, bromsljus och jord. Genom att koppla bara bromsljus och jord så får jag ett lagom stark sken men så fort jag kopplar in bromsljuset så lyser det som om att jag bromsar (starkare).

Tänkte om det blivit något fel någon annanstans så jag kopplade in gamla hederliga bak/bromljus och då lyser allting som det ska (även om det är svårt att urskilja bromsljuset då det lyser endast lite starkare än bakljuset).

Så hur skall jag göra? Försöka sätta ett motstånd på bromsljus-sladden? Var hittar jag ett sådant?

Rulle rep
2013-01-05, 10:40
Jag tycker det låter som om du har nån överledning mellan bakljus och bromsljus.
Börja med att mäta med en multimeter mellan svart och kabel till bakljus, där ska vara samma spänning som på batteriet.
Mät sedan mellan svart och kabeln till bromsljus, där ska ju inte finnas nån spänning förrän någon av bromsarna aktiveras.

Eftersom detta handlar om LED så används samma röda LED både till bakljus och bromsljus med den skillnaden att matningen till bakljusfunktionen går via ett motstånd för att sänka strömmen genom LED:en och lyser med begränsad styrka, när sedan man bromsar så matar man LED:en direkt och LED:en tänd med full styrka.

mean machine
2013-01-05, 11:05
Jag hade samma problem när jag kopplade in mina på min förra hoj. Jag minns inte exakt hur jag löste det, men det behövdes iaf inga motstånd till bak/bromsljus. Kan kolla under dagen om jag hittar det kopplings schemat jag gjorde då..

hunky
2013-01-05, 11:25
Jag hittade det här på nätet:


-Attention- required accessories at 21W original indicating performance: 1 x load-independent relay (K123970), or for each indicator 1 x resistor at 7,5 Ohm (K123952) !- (for the right indication frequency!) For illumination – control lamp 1 additional resistor at 33 Ohm (K123953 for the rear light) and 1 resistor at 7.5 Ohm (K123952 – for breaking light).

Förstår jag rätt om det är så att jag behöver ett motstånd a la 33 ohm och ett på 7,5 ohm?

- - - Uppdaterad - - -


Jag hade samma problem när jag kopplade in mina på min förra hoj. Jag minns inte exakt hur jag löste det, men det behövdes iaf inga motstånd till bak/bromsljus. Kan kolla under dagen om jag hittar det kopplings schemat jag gjorde då..

Ja, snälla! Vore evigt tacksam!


Eftersom detta handlar om LED så används samma röda LED både till bakljus och bromsljus med den skillnaden att matningen till bakljusfunktionen går via ett motstånd för att sänka strömmen genom LED:en och lyser med begränsad styrka, när sedan man bromsar så matar man LED:en direkt och LED:en tänd med full styrka.

"Går via ett motstånd" - som jag måste sätta dit?

druttkasken
2013-01-05, 11:53
Skilj på två saker:

- Ett motstånd som kopplas i serie med LED för att begränsa strömmen och styra ljusstyrkan (utan detta motstånd brinner LEDen upp).

- Ett motstånd parallellt med LED+motstånd ovan som behövs för att lura HD-elektroniken att det är en lampa (utan detta motstånd kan blinkfrekvensen bli fel eller HD-elektroniken kan tro att lampan är paj)

För att få bromsljus/bakljus i samma LED så används två olika motstånd enligt första punkten ovan för att få olika ljusstyrka.

mean machine
2013-01-05, 12:43
Så här kopplade jag in mina. Iof en fxd -01 så färgerna kanske inte stämmer?

MC. - Kellermann

Svart (jord) - Svart
Lila. (Vä blink) - Grå (biltema motstånd)
Grå. (Hö blink) - Grå (------ II -------)
Orange/vit (pos)- Grå/vit
Röd/gul. (Broms) - grå/röd
Blå (bakljus) användes ej, utan positionsljus fick även vara bakljus.

Har för mig att jag fick bakström när jag anslöt både bakljus o pos på grå/vit??

Hoppas det är till nån hjälp..

mean machine
2013-01-05, 14:18
Se till så att du inte jordar bakljus o broms ihop, då kan du nog få ström till Bromsljuset från bakljuset.

druttkasken
2013-01-05, 21:15
Se till så att du inte jordar bakljus o broms ihop, då kan du nog få ström till Bromsljuset från bakljuset.

Med LED kan strömmen bara flyta åt ett håll eftersom det är en lysande diod så den risken borde inte finnas.

hunky
2013-01-19, 17:38
Så här kopplade jag in mina. Iof en fxd -01 så färgerna kanske inte stämmer?

MC. - Kellermann

Svart (jord) - Svart
Lila. (Vä blink) - Grå (biltema motstånd)
Grå. (Hö blink) - Grå (------ II -------)
Orange/vit (pos)- Grå/vit
Röd/gul. (Broms) - grå/röd
Blå (bakljus) användes ej, utan positionsljus fick även vara bakljus.

Har för mig att jag fick bakström när jag anslöt både bakljus o pos på grå/vit??

Hoppas det är till nån hjälp..

Jag håller på att bli tokig. Hur jag än gör så blir det inte rätt. När jag kopplar så som mean machine skrivit ovan så blir det som om att bromsen ligger på hela tiden. Kopplade tillbaka till ursprungslampan (original) och då fungerar det (även om bromsljuset lyser väldigt svagt).

Är det någon som har lust att tjäna en hacka (eller en platta öl thb; ) och offra en eftermiddag? Jag och cykeln finns i Lund...

hunky
2013-01-19, 19:05
Kan det vara bromsljuskontakten iallafall tror ni?

Henrik Forslund
2013-01-19, 22:54
Har du tagit isär handtagen? Sätter man ihop det felaktigt så ligger handbromskontakten alltid PÅ
När det sätts ihop så behäver du ha kartong lr liknanade motsvarande 3-5mm som du sätter i spelet som blir när du använder bromshandtaget. Det lilla spelet behövs när du monterar ihop handtaget igen. Väl åtdraget så kan du ta bort kartongbiten igen.

Rulle rep
2013-01-19, 23:17
Nej du behöver inte montera nåt motstånd, allt finns i blinkersen.

mean machine
2013-01-20, 13:32
Slocknar Bromsljuset om du drar in bromshandtaget??? Kan vara så att kontakten bryter när du bromsar i stället för tvärt om..

hunky
2013-01-20, 15:53
Slocknar Bromsljuset om du drar in bromshandtaget??? Kan vara så att kontakten bryter när du bromsar i stället för tvärt om..

Nix. Ligger på hela tiden.

Stefan
2013-01-21, 01:53
Jag hade samma problem med mitt bromsljus när jag bytte styre.
Det sitter ett litet stift i handbromsen som hamnade "fel" när jag satte dit den.
Googlade en massa när felet uppstod och hittade det svaret på en sida.
Sprang ut i garaget och såg att nåt litet petade ut vid handbromsen. Jag pillade den
på plats och sen fungerade allt som det skulle.

Ozzy
2013-01-21, 02:47
Lånar tråden lite då jag siktar in mig på Kellermans, hittar inte besiktningstråden, vad säger reglerna om placering av dessa ljus? Min tanke är att montera precis bakom stötdämparna, men har nåt svagt minne av att bakljus ska vara placerat bakom hjulaxeln, stämmer det, isf gäller det även blinkers?

hegtor
2013-01-21, 11:22
Kanskje detta hjälper,Ozzy..

Blinkljus ska fram ha avstånd på min.240mm fram och 180mm bak. I höydled min 350mm (max 1200mm).
Kan man inte se blinkljusen från förarplatsen ska dom ha indikator med avvikande färg. (grön)
Blinkfrekvensen ska vara 90 (+/- 30)

Bakljus ska placeras min.250mm från marken (gäller inte 83 och tidigare)
Ljuset ska vara placerad i sentrum og anvender man 2 lyktor ska dom vara symmetrisk placerade.
Skyltlykta med hvitt sken ska finnas och den ska ha röd refleks (inte triangelformad)

Info stulen från Vägvärket och Transportstyrelsen.

mean machine
2013-01-21, 19:11
Jag gjorde fästen och monterade mina i övre stördämparfästet. Det var inga problem med varken SFRO eller bilprovning. Har för mig att dom skall synas från 15 graders vinkel bakifrån. Jag reggade min utan passagerare, med passagerare är det inte godkänt enl SFRO.

Ozzy
2013-01-22, 12:10
Då är det lugnt! Den är ju reggad för passagerare men det är ju inte aktuellt längre, bara hoppas dom inte krånglar med ny regbesiktning, men bör ju vara värre åt andra hållet.

hunky
2013-01-22, 15:53
Jag hade samma problem med mitt bromsljus när jag bytte styre.
Det sitter ett litet stift i handbromsen som hamnade "fel" när jag satte dit den.
Googlade en massa när felet uppstod och hittade det svaret på en sida.
Sprang ut i garaget och såg att nåt litet petade ut vid handbromsen. Jag pillade den
på plats och sen fungerade allt som det skulle.

Vad är det för stift?

Stefan
2013-01-22, 22:20
Vad är det för stift?

Som jag förstod så var det ett stift som bröt kontakten till bromsljuset.
Har för mig det var kopparfärgat.
Jag såg att den petade ut i öppningen när man drar i handbromsen.

Det finns säkert nån här som vet bättre vad det är för något.

mean machine
2013-01-23, 00:12
Det sitter ett litet kopparfärgat plåtbleck som trycker på kontakten bak ifrån, så den håller sig på plats. Sitter inte det rätt så kan du ha hittat problemet... Du kan ju testa att trycka på kontakten med en mejsel lr dylikt, så ser du ju om det blir nån skillnad..

hunky
2013-01-23, 18:31
Det sitter ett litet kopparfärgat plåtbleck som trycker på kontakten bak ifrån, så den håller sig på plats. Sitter inte det rätt så kan du ha hittat problemet... Du kan ju testa att trycka på kontakten med en mejsel lr dylikt, så ser du ju om det blir nån skillnad..

Ah, jag förstod nu vad ni menade!

Dock tror jag att jag har hittat lösningen. När jag kopplar ur den bakre bromsljuskontakten så fungerar allting som det ska. En ny sådan är beställd!