handdator

Visa fullständig version : Gnisslande ljud vid motorbroms



HDChrille
2012-03-14, 08:55
Köpte min första Harley i fredags, och är såklart förälskad efter ca 50 mil i sadeln.

Däremot har jag noterat ett gnisslande ljud vid motorbroms, om jag kopplar ur så försvinner det.
Är det någon här som vet vad detta kan vara?
Hojen är en Softail Night Train från 00 med 1500 mil på mätaren.

/Chrille

indy 500
2012-03-14, 23:12
Kuggremmen som inte centrerar i bakdrevet= justera in bakhjulet.

HDChrille
2012-03-15, 07:53
Ok, du låter bombsäker? Det känns om ljudet kommer från främre delen av hojen, jag trode först att det var gaffelkronan som var osmord.

Nasper
2012-03-15, 08:13
Kronan låter långsökt om ljudet försvinner vid urkoppling ;-)

HDChrille
2012-03-15, 08:53
Ja precis. Som jag skrev, jag trodde först att det var kronan, så jag smorde upp den, men när ljudet kvarstod så började jag "laborera" med koppling och broms etc och insåg att det helt klart var ett motorrelaterat ljud.

/C

Tundra Trotter
2012-03-15, 08:55
Kuggremmen som inte centrerar i bakdrevet= justera in bakhjulet.
Sannolikt en riktig analys .

HDChrille
2012-03-15, 09:00
Sannolikt en riktig analys .

Rätta mig gärna om jag har fel, men borde inte ljudet vara konstant då? Remmen snurrar väl så länge bakhjulet snurrar? Dessutom borde väl remmen bli sliten på ena sidan om det vore så?

/C

Tundra Trotter
2012-03-15, 17:15
Palla upp hojen , rotera bak hjulet och kolla . Eftersom remmen är flexibel så kan ljudet variera både i intervall och " pitch" . Att ljudet skulle komma inifrån spisen verkar osannolikt . Kolla även bakre bromsledning och annat som kan hitta friktion där det inte skall . Lycka till .

indy 500
2012-03-15, 18:00
Har du olja i transen?

mrzigzag
2012-04-02, 14:56
Jag har noterat nåt liknande på min trike som är byggd på en night train -07.
Man hör gnissel ljudet (nästan som ett slags fågel kvitter) när man kört en bit och sen saktar ner speciellt i parkeringhus där det ekar.

Vet inte varifrån det kommer men det låter som det kommer framifrån. Speciellt om man åkt ett par km för att sen börjar krypa fram.

Jag har bytt framgaffel plus framhjul på min. Tänkte kolla så att framhjulet har ordentligt med smörjning (men då brukar inte gnissla, brukar det inte vara ett jämt schåsande ljud om ett lager går torrt).

trodde först att det skulle kunna vara nåt som kommit mellan broms skivan och klossarna men då skulle man höra det hela tiden + att det skulle synas på bromsskivan.

Qvist
2012-05-20, 10:14
Min FXD gnisslar rätt bra också, speciellt vid låg fart och vid tomgång/stillastående. Jag har inte kollat upp det, men jag gissar på gummiupphängningen mellan motor och ram. Vet i och för sig inte om motorn på en softail är gummiupphängd?

TCKalle
2012-05-20, 10:33
Kan var remmen som gnisslar. Jag hade ett gnissel som främst lät vi lätt motorbroms och det visade sig bero på för hårt spänd rem. Remmen var justerad av auktoriserad HD-åf men när jag släppte lite på det hel försvann gnisslet. Jag har HD's remspänningsmojängkollare men om jag använder den och följer instruktionerna blir det för hårt med gnissel som följd. Det kan i o f s bero på att jag inte begriper instuktionerna men hursom haver. Det gnisslade även med kopplingen indragen.

Latjo
2012-05-20, 20:49
Öronproppar funkar ofta på det problemet