handdator

Visa fullständig version : Inget batteri= inget roligt



Kallekobra
2012-03-06, 23:00
Jag är nybörjare både som mekare och hojåkare, men har skaffat en HD sportster 883 c -2005, för att ändra på det. Hojen är fin, men batteriet var i dålig kondition. I väntan på att kvicksilvret skulle börja krypa uppåt skaffade jag en batteriladdare. I instruktion till den stod det att man bör ta bort batteriet om det är i dåligt skick. Jag skruvade glatt bort batteriet och laddade det.
Här kommer problemet... När jag ska sätta till batteriet läser jag på baksidan av kåpan till batterifacket att man ska montera +polen först. (Annars kan "seriuos injuries, explosions, death" medmera inträffa). Okej... Jag börjar montera enligt anvisningen. När jag sedan skall sätta tillbaka kabeln på -polen får jag inte kabeln att nå fram riktigt. Och när jag lägger emot kabeln mot polen uppstår en liten gnista. (Med tanke på HD´s varnings text blir man ju lite spak...)
Avbröt därför mitt första projekt för att be om hjälp så jag inte ställer till något.
Frågor: 1. Är den lilla gnistan något att oroa sig för? 2. Fick tipset att montera -polen först eftersom det i princip är omöjligt att göra det i korrekt ordning- vad säger ni om det? (Hade kört den till närmaste HD-verkstad om jag hade haft ström)

indy 500
2012-03-06, 23:42
Larmet drar lite ström, därav gnisten. Prova att dra ur huvudsäkringen, eller se till att du väntar en stund från att du tagit av laddaren. Risk för knallgas! Batteriet exploderar o då e hunden där o slickar i sig batterisyran osv.........

Kallekobra
2012-03-07, 19:11
Tack, jag prövar det. Vovven käkar ciggfimpar, glasspinnar och gamla tuggummin så han hade säkert fixat batteri-syra med. Men man vill ju inte riskera något!

pidde
2012-03-07, 20:47
Tack, jag prövar det. Vovven käkar ciggfimpar, glasspinnar och gamla tuggummin så han hade säkert fixat batteri-syra med. Men man vill ju inte riskera något!

Man ska alltid montera minus polen sist ,alltidag;Om man råka röra vid chassit när man skruvar dit pluspolen och minus är kopplad blir det kortbyxa.

Kallekobra
2012-03-08, 18:41
THX, då vet jag läget...Din smiley symboliserar HDs varningstext!