handdator

Visa fullständig version : Bromsljus



Thurston
2012-03-05, 14:05
Hallå alla därute! Jag har en Sportster 91:a där besiktningen vid två tillfällen har påpekat att mitt bromsljus bak lyser lite "sent". Alltså att bromsljuskontakten reagerar lite sent i förhållande till hur mycket man trycker på bromspedalen vad jag förstår. Problemet är att dom inte föreslår vad jag ska göra för att åtgärda saken (byta bromsvätska, lufta, byta bromsljuskontakt?). Dessutom har dom lugnat mig med att det inte är någon större fara och inte kräver ombesiktning på något sätt. Jag skulle iallafall vilja fixa det hela en gång för alla och undrar om någon har några förslag på tillvägagångssätt, felsökningsordning etc. Påpekas bör väl att det är framflytt med bromscylinder vid fotpedalen som gäller och det sitter alltså en specialtillverkad bromsledning monterad (tillverkad av Calles Chopperdelar). Tacksam för alla tips!

admin
2012-03-05, 14:11
Jag börjar, sen får andra lägga upp sina tips.

Börja felsöka i baklampan, ofta fel där pga fukt. Kolla även under skärmen så kabelstammen är hel.
Är det samma fenomen oavsett vilken broms? har svårt att tro att själva bromskontakterna är dåliga om båda har samma fel?

Ett tips som KANSKE kan hjälpa. Byt den vanliga glödlampan till en LED-glödlampa! Denna har bara på eller avläge, inte som den en vanlig glödlampa som kan lysa olika mycket och snabbt. Längre livstid dessutom. (Kjell och company)

Titta även igenom kontakterna inne i lamphuset. Brukar ofta vara oxiderade kontaktblad, skrapa, slipa dessa. Dra glödlampans bottenkontakter mot asfalten eller slippapper för att rena denna.

http://www.kjell.com/images/Product_130400366630633135/full/1/led-lampa-ba15s-orange

Lars Nilsson
2012-03-05, 16:21
Ev byta bromsljuskontakten på bakre bromsslangen.
Är den igensatt kan kontakten reagera lite sent.
Sitter nära bromscylindern fram.

Lars Nilsson
2012-03-05, 16:23
http://bikeline.ca-eline.com/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=70-219