handdator

Visa fullständig version : Fatboy bromsproblem efter hjulbyte



lillhannus
2012-03-03, 19:11
Håller på att byta till ekerhjul på min 98 fatboy. Kör med vanligt standardnav för enkelskiva. Är väl till för wideglide har jag för mig. Efter montering passar inte bromsoket längre. Bromskivan är nu förskjuten cirka 1,5 cm åt vänster jämfört med orginalhjul. Såg någonting i meckmanualen om att det finns en annan sorts "pad-holder" för äldre hojjar. Kanske jag behöver en sådan? min tanke var att den var lite tunnare och gick in mellan skivan och fästet i gaffeln?

admin
2012-03-03, 19:34
Kör distanser och längre butar för att flytta ut oket mot skivan. Har gjort liknande manöver på street bob från mid till widekrona, samma sak där, men endast 4mm ca. I mitt fall körde jag brickor och kunde återanvända bultarna.

lillhannus
2012-03-03, 19:43
Kör distanser och längre butar för att flytta ut oket mot skivan. Har gjort liknande manöver på street bob från mid till widekrona, samma sak där, men endast 4mm ca. I mitt fall körde jag brickor och kunde återanvända bultarna.

Grejjen är den att jag inte får in belägget och hållare mellan skiva och gaffelben. Hela skivan skulle behöva hamna närmare mitten.

admin
2012-03-03, 20:29
ok. tvärtomproblem då. betydligt värre situation då, du har standardkronan på alltså! WG/customhjulsnaven är 1" bredare än std-naven på HD vilket orsakar stora problem med customhjul på std HD i narrow och midkronor. Dessutom 1.5cm fel gällande oket.

Värsta scenario, byta hjul(annat smalare nav), montera bredare krona eller skaffa annat ok.. :(
Tror inte du kan fräsa av såpass mycket på okets fäste som 15mm...

måste tänka tänka....

Lars Nilsson
2012-03-03, 21:17
En wideglide har 21 tums framhjul och en fatboy 16 tum.
Tänk sen på att fram och bakhjul ska vara linjerat och inte bara passa broms och axelmässigt.

admin
2012-03-03, 21:28
Har du möjlighet att fixa en bild?

lillhannus
2012-03-04, 08:50
Har du möjlighet att fixa en bild?

Fixar under dagen!

oggy69
2012-03-04, 09:59
Hade samma problem på min Heritage bytte från 16" till 21" eker köpte fälgen från calles och den passa inte (samma problem som du nu har ) skicka ner fälgen till calle och han flytta navet ca 11mm och sedan fick jag fixa nya distanser sedan passa hjulet perfekt

lillhannus
2012-03-04, 16:58
Trixade lite med lite distanser som låg och skräpade. Fick till det så pass att bromsen funkar. Fälgbanan ligger dock 7mm off center, gör som föregående talare och ekrar om lite.

Detta är min första vistelse på forumet och jag måste säga att det verkar kanon. Tackar för snabba svar och trevligt bemötande!

gasselurra
2012-03-04, 17:39
Se till att du får skivan exakt i centrum på oket, annars slår sig skivan snabbt
och du får en "pumpande" frambroms, vilket jag kan intyga är inte ett skit kul.

JohnnyRocker
2012-03-04, 21:52
lillhannus, jag vet inte om det kan vara någon hjälp, men kolla på denna länk och den sista bilden på en bakbroms visserligen, men lösningen ser både enkel och snygg ut, kan funka även på en frambroms ser det ut som.

http://harleyforum.se/showthread.php?3690-RBCW-Shovel-79-BankRobber&p=31742#post31742