handdator

Visa fullständig version : Dum fråga :-)



lpa1965
2012-03-03, 18:50
Kan inte mkt & idag tvistade vi 2 st om var man kollade oljan hehe
har en 2005 Electra 1450, det sitter sticka långt bak vid växellådan typ, är det motor oljan? Stickan är typ 10 cm
är det svårt att byta själv? Hur mkt? Vilken olja?
Var sitter isf oljestickan till växellådan?? Hur kollar man den?
Har precis köpt den och kört en kort provtur igår bara..hehe det va roligt:-)
Vad ska ja mer tänka på att kolla?
Nån som kan skicka en länk till nån bild så jag kan se var dom olika sakerna sitter...kan inte mkt men kommer snart lära mig hoppas jag :-)
Är tacksam för all hjälp
Vilket lufttryck har ni andra på era Electra? (jag har nu 2,3 fram/bak)

IDI
2012-03-03, 19:10
Här är en bild på oljepåfyllningen motor o låda.
Har inte luftrycken i minnet, men 2,3 är okej.
Oljekvaliten o viskositet finns det hundratals åsikter om, men själv använder jag Harleys egna oljor i motor, låda och trans.
5129

lpa1965
2012-03-03, 20:37
hehe tack så mkt, den va till stor hjälp, hur mkt ska det va i? Det är väl bara en plugg under som man tappar ur och sen då byta filtret förstås

Lars Nilsson
2012-03-03, 21:04
Ett tips: Köp en servicehandbok.
Oljemängd:
Primärtrans:ca 7,5dl Primary chaincase lubricant eller SE syn 3
Motor: ca 3,3 liter SAE 20W50 motorolja eller SE syn 3
Växellåda:6-7 dl Växellådsolja eller SE syn 3

admin
2012-03-03, 21:09
Ett tips: Köp en servicehandbok.


Den heter 99483-05 på H-D

JohnnyRocker
2012-03-04, 09:57
hehe tack så mkt, den va till stor hjälp, hur mkt ska det va i? Det är väl bara en plugg under som man tappar ur och sen då byta filtret förstås

Om du förstorar IDIs bild tror jag det syns en plugg i underkanten iaf. Jag brukar hälla lite olja i flitret vid bytet, men det är inget måste så länge det är rätt mängd totalt.

PS. det finns inga dumma frågor, att fråga är att knacka på kunskapens dörr ;) DS.

ViLa
2012-03-04, 10:56
I keep on knocking but i cant get in.............................................

JohnnyRocker
2012-03-04, 11:10
lol; ... I only get Knock-Outs from my Dentist and some f..ing Sportsfreaks ...fl;

PS Nice to hear from you again, nu e de väl inte länge kvar till BB e hemma igen. DS.

ViLa
2012-03-04, 11:56
lol; ... I only get Knock-Outs from my Dentist and some f..ing Sportsfreaks ...fl;

PS Nice to hear from you again, nu e de väl inte länge kvar till BB e hemma igen. DS.

Thx hermano mayor, im back with a bang :)

Vet inte när BB kommer hem utan väntar tålmodigt på samtal att nu är han redo.

ELECKTRA MAN
2012-03-09, 08:16
JOO DÅ, OLJESTICKAN SITTER PRECIS DÄR DU SÄGER.
OLJAN TILL LÅDAN HAR DU I FRAMKANT PÅ DEN CHROMADE LÅCKET TILL LÅDAN I FORM AV EN INSEX NYCKEL MINNS INTE STORLEK PÅ DENNA.
LUFTTRYCK 2,5KG. BÅDE FRAM OCH BAK.
OLJEPLUGGEN TILL MOTOR FINNS UNDER LÅDAN, LITE KLURIT ATT HITTA MEN SITTER UNDER PÅ HÖGER SIDA AV LÅDAN.
PLUGGEN TILL LÅDA ÄNNU KLURIGARE, SITTER PÅ SAMMA SIDA INSEX VID SIDAN AV TRÅGET.
TRANSEN SKALL OCKSÅ BYTAS!!! GLÖM INTE DETTA. SITTER EN LITEN INSEX PLUGG UNDER TILL I DEN STORA DELEN AV KOPAN.
TRANSEN: EN LITER 75-140 HELSYNTET VÄXELÅDA OLJA, LÅDA: 0,5 LITER SAMMA OLJA O.B.S ÖVERFYLL INTE!! DÅ DU FÅR BEKYMMER MED ATT LÅDAN SPOTTAR UT ALL OLJA SOM ÄR FÖR MYCKET, OCH DETTA LUKTAR SKUNK NÄR DU ÅKER. MOTOROLJA 4-LITER VID FILTERBYTE, ÖVERFYLL EJ. 20w50 HARLEY ORIGINAL, ELLER PENSOIL OUTDOOR (PENSOIL REKOMMENDERAS DÅ DU FÅR TYSTARE MOTOR)
LYCKA TILL, MAILA OM DU HAR FLERA FRÅGOR.