handdator

Visa fullständig version : Montera gashandtag för invändig gasvajer



Thour
2012-02-28, 14:59
Tja,
Jag köpte ett gashandtag för invändig gasvajer i USA som har blivit liggande...packade upp det nu och inser att jag inte fattar riktigt hur det skall monteras...kolla in bilden och se om ni har lust att ge mig nåt tips!

//Krister

5004

admin
2012-02-28, 15:06
Gissar men tror att den smalaste delen ska IN I styret. Du får kapa av styret med motsvarande längd.

Kolla denna guiden, kanske hjälper!

http://www.streetchopperweb.com/tech/0101sct_installing_internal_throttle_cable/index.html

Thour
2012-02-28, 15:12
Tack,
Det var precis det som behövdes, du é grym!
//Krister

admin
2012-02-28, 15:15
Haha..inte jag, GOOGLE ;)

hasse diesel
2012-02-28, 21:09
Google e grymha;

admin
2012-02-28, 22:57
Berätta gärna hur det går/gick med installationen! Säkert fler som kan ha nytta av den informationen härinne.

Thour
2012-02-29, 10:54
information kommer....det börjar ju bli brådis nu...snödropparna blommar

Thour
2012-03-20, 15:27
Nu é det monterat! På Admins begäran kommer här en beskrivning av (mitt) tillvägagångssätt....man kan göra såhär, men det är kanske inte helt rätt!

För att göra styret så rent från skrot som möjligt bestämde jag mig för att ha gasrulle både på koppling och gas (heter det kopplingsrulle då?)...så här gick det :)

1. "sprängskiss":
5495

2. Mät ut hur mycket styret skall kapas (använd gasrullen som måttstock)
5496

3. Kapa! (Hyfsat patetiskt styre blir det när man fimpat sin dragbar med 130mm på vardera sida lol;)
5497

4. Mät ut position för fästskruven och borra.
5498

5. Montera in den fasta delen (använd fixeringsskruven som måttpunkt)...
5499

6. ...och svetsa dit den (Så här illa blir det när en kontorsnisse ska svetsa fu: men jag är grym på att putsa bort mina feta loppor med vinkelkapen thb;) det kan mycket väl hända att man får genombränningar så att insidan påverkas så att löparen inte löper fritt där inne (viktigt att den löper fritt annars får man sk semestergas och det är inte alltid trevligt, man kan få hämta crosshojjen i ett träd efter en sån...fråga aldrig mig om det) då kan man exempelvis fästa lite smärjelduk på en borr med tejp och smärjla insidan med skruvdragaren/borrmaskinen tills löparen löper som den ska.
5500

7. Montera Vajersätet (...med fixeringsskruven, försiktig så att du inte puttar in den för långt) och löparen med dess kopparsintrade spårlöpare och vredet.

8. Skruva åt fixeringsbulten i änden. Med fixeringsbulten åtdragen skall vredet kunna vridas så att löparen åker fram och åter i sitt spår, om det inte går smidigt, kolla: *) att vredet inte tar i svetsen inne vid styret **) att du inte har skit i löparens spår eller behöver smärjla upp det ytteligare.
5505

9. När nu funktionen är säkerställd kan själva gasrullen träs på vredet, de två hålen är till för att för att loppa fast rullen i vredet. Placera hålen så att man kan loppa fast rullen utan att man förstör funktionen under. Svetsa!!!
5506

And behold the result!!!
5507

När man skall montera gas/kopplingswire så lossar man fixeringsbulten för att ta loss gasrulle/löpare och fixeringsskruv för att få ut vajerfäste.

Vajern förs sedan in från styrändan eller från andra hållet (det som känns bäst för dig, det är viktigt att uppnå emotionell stabilitet här br;) resten är enkelt...

Vajerns hölje vilar i vajersätet och vajern löper genom hålet i detsamma.
Vajern fästs i löparen på sedvanligt sätt.
Drag in hela paketet och fixera vajersätet med fixeringsskruven
Montera spårlöparen i löparen och sätt tillbax gasrullen, drag år fixeringsbulten (locktite!)

Gasa!!! (eller kopppla)

Lycka till //Thour

Loke
2012-03-21, 16:49
Det blev kanon!! thb;

Thour
2012-03-21, 19:56
Tackar!

//Thour

JimmyChopper
2012-03-21, 23:19
snyggt o bra beskrivet . Ska göra detta nu i månaden :))

Thour
2012-03-21, 23:34
...lycka till, det var faktiskt enkelt, men det kändes ganska slutgiltigt när jag satte kapen i styret...

Biceps
2012-05-10, 18:41
Jag har ett par liggande åxå (3år).. jag får väl ta och kapa lite jag med då, nu när du har gjort en så bra beskrivning thb;

crazyswede
2012-11-02, 17:41
Så vart har ni tagit ut gas/kopplingswiren ner till då om man får fråga , är det numera "dräneringshål" i styrets nederkant mot kronan?
Bildbevis räcker tack. :D

ps. Är beredd på en dumförklaring!