handdator

Visa fullständig version : Tömma tanken på en Dyna.



admin
2012-02-25, 18:41
..och andra insprutare. Läste att tömma en tank på en EFI H-D kräver att man gör detta via crossover-slangen som länkar ihop halvorna.
Detta kräver att man klipper slangen och skaffar nya delar, någon som har ett annat tips för denna operation?

Via "soppakranen" går inte om jag fattat det rätt.



It is pretty simple to do it. First you will need a gas can that is big enough to hold the gas that is in your tank, ie two gallons of gas will not fit in a one gallon can. Get two pairs of vise grips or something that will clamp down on the cross over line at each end but be careful not to clamp down on the metal tank lines as you do not want to crush them. Cut the line near one of the vise grips or whatever clamping method you have used and place the fuel line in the gas can. Open the vise grip and drain the tank. Replace the fuel line and clamps during reassembly. You can pick up a new fuel line and hose clamps at any automotive store for a couple of bucks. You can also use a siphon to drain the tank and then remove the crossover line by cutting the clamps which will have to be replaced during reassembly. Both methods will work it just depends on which one you feel comfortable with. I have heard of a few other ways to do it as well such as using caps once the line is removed but that could get a little messy.

admin
2012-02-25, 18:56
Man ska även kunna använda en syphon, en vakumpump om man tar bort soppapumpen och på sätt få ut allt.
Om man ändå ska ta av tanken verkar metoden ovan lättare.

JohnnyRocker
2012-02-25, 23:16
Lustigt, men sant, nick:Ted berättade (komplettera gärna Ted) igår över en pilsner att han köpte en liten pump inkl slang av häverttyp på Biltema för ca 50 pengar och tömde sin tank med den bekvämt och snabbt.
W;

Tompa
2012-03-11, 12:17
Tjeena !
Fråga:När man ska tömma sin bensintank på bensin med en så kallad hävert,behöver man jorda då ?Så inte det blir typ statisk elektrisitet =(BOOM!)
Och i så fall hur gör man då lättast ?
Tompa

xbones
2012-03-11, 14:11
Tjeena !
Fråga:När man ska tömma sin bensintank på bensin med en så kallad hävert,behöver man jorda då ?Så inte det blir typ statisk elektrisitet =(BOOM!)
Och i så fall hur gör man då lättast ?
Tompa Kör tills du får soppatorskLM;

Tompa
2012-03-11, 21:46
Soppan i tanken är från slutet av augusti = KASS !
Ska i med fräsch soppa och lite RED LINE sl-1 för optimal start på säsongen !
Men det viktiga !! Behöver man jorda ? och hur smidigast ?
Tompa

Lars Nilsson
2012-03-11, 22:13
Hehe
Have been there...
Jag köpte en snabbkoppling i rostfritt som håller tätt när man delar den på ebay.
Sen monterade jag en stålomspunnen slang med den i mitten så nu slipper man tömma tanken när den ska av.http://www.ebay.de/itm/Benzin-Schlauch-Schnell-Verschlus-Schnell-Kupplung-6-mm-/350544920019?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item519e1afdd3

zeppelin
2012-03-12, 11:13
Jeg har gjort likedan. Fungerer kanon!!
Finnes hos biltema :-)


Have been there...
Jag köpte en snabbkoppling i rostfritt som håller tätt när man delar den på ebay.
Sen monterade jag en stålomspunnen slang med den i mitten så nu slipper man tömma tanken när den ska av.http://www.ebay.de/itm/Benzin-Schlauch-Schnell-Verschlus-Schnell-Kupplung-6-mm-/350544920019?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item519e1afdd3[/QUOTE]

Tundra Trotter
2012-03-13, 08:45
Jeg har gjort likedan. Fungerer kanon!!
Finnes hos biltema :-)


Have been there...
Jag köpte en snabbkoppling i rostfritt som håller tätt när man delar den på ebay.
Sen monterade jag en stålomspunnen slang med den i mitten så nu slipper man tömma tanken när den ska av.http://www.ebay.de/itm/Benzin-Schlauch-Schnell-Verschlus-Schnell-Kupplung-6-mm-/350544920019?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item519e1afdd3[/QUOTE]

Bra att ha även när polarna får soppa torsk .