handdator

Visa fullständig version : Trimtråden



Lars Nilsson
2012-02-25, 13:57
Tjena
Jag vill bara snacka lite om nåt som rör de flesta här.
Hur man ska trimma sin hoj för bättre effekt.
Men först, INNAN man börjar trimma sin hoj bör man kolla över köregenskaperna på sin hoj.
Bromsar, fjädring,, gaffelvinkel osv.
Att slänga in en motor på 200 hk i ett okörbart chassie är ju helkorkat.
Däremot kan 60hk räcka på rätt hoj för rätt körning.
En del ser bara på toppeffekten när de ska trimma sin hoj.
Du får kanske tex 100 hk, men var får du dem? Jo i toppen på varvregistret.
Sen är det ju så att om du kör i 3500 varv på motorvägen och ska göra en omkörning så kan du ha mindre effekt där än vad du hade original, med fel grejer på hojen.
Såååå, vad är rätt och vad är fel?
Det finns såklart inget som e rätt eller fel, men kör man normalt på gata vill man ha en hållbar, trygg, rolig hoj.
Att smälla på värsta topparna med större ventiler och hårdare fjädrar samt att ha extrema kammar ger dig förutsättningarna för en stark hoj, men på toppvarv då.
Mindre ventiler och kanaler, ger bättre gashastighet vid låga samt mellanvarv men sämre på toppvarv då de helt enkelt inte klarar av att försörja cylindern med frisk luft.
Dvs att du får bättre vrid med mindre ventiler.
Ska du ha en kul körbar hoj ska du köra med relativt lågkomprimerande kolvar typ 9,3:1, ett par justa kammar med max 0,550 i lyft samt som passar ihop med kompressionsförhållandena i din hoj.
Sen att borra upp cylindrarna är alltid en bra grej effektmässigt, förutsatt att det görs rätt med rätt squish osv.
Insug samt förgasare, insprut måste givetvis justeras för att få ut bästa effekten och rätt blandning på gaserna.
Till sist är avgasrören något av det viktigaste när du vill ha mer effekt.
Dragpipes är rent ut sagt skräp.
Det som jag vill ha sagt med den här tråden är att man ser på helheten innan man börjar smälla i nya grejer i hojen.
Samt att man köper det bästa till hojen och inte snålar in med tex billiga kolvar, utan kör med wiseco typ.
Jims och S&S gör bra grejer tex.
Kolvar från KB eller Revtech skulle inte jag stoppa i hojen, av samma anledning som jag inte kör med biltemaolja.
Spara istället lite till och få en bra, hållbar motor, ihopasatt av någon duktig mekaniker.
Motorgurun Onatop eller andra får gärna lämna synpunkter, rätta mig eller lägga till info om du vill.
Sen är det självklart så att när man kommer upp över 100hk så börjar andra saker behövas se över som tex koppling osv, så tänk lite mer lagom, det är dyrt satan att få de där sista hästarna i sin hoj.
See ya

JohnnyRocker
2012-02-25, 23:00
WORD

Ett litet tillägg/sidospår men ändå ganska viktigt ;) man måste lära känna sin hoj och lära sig köra "fort" inget alla med "potenta ekipage" kan, vågar jag påstå :D

På "Ringen" har jag sett ett par förare med "omöjliga" hojar snurra upp muskelhojar pga att föraren inte kan "köra" utan bara "åka" hoj.

Alltså, lär dig ta hand om de hästar du har/skaffar annars kan dem lika gärna stå kvar i "stallet", håller du med frv;

MPD;

Ducktail
2012-04-16, 11:34
Bumpar denna tråd, då jag är nyfiken. Det finns vissa svar i andra trådar om bra mappningar, vad nya kammar ger osv Men som TS skriver hur funkar det i praktiken? Körbarhet, känsla, svår-/lättstartad, oväntade positiva- och negativa effekter (t.ex, startmotorn orkar inte runt) m.m. Jag är ute efter de där subjektiva åsikterna om hur ni upplever er trimning.... Berätta så man vet om det är värt pengarna och energin att börja trimma :-)

Jonasbaggen
2012-04-16, 15:14
Det finns en mkt bra bok om trimning av Harley på engelska skriven av Bill Rook "How to build a Harley Davidson torque monster". Beställde själv en på E-bay för 3 år sedan (25 dollar och 10 dollar i frakt).
Många bra tips hur man bygger en bra gatmotor av såväl TC som Sportster. Boken är skriven i början av 2000 så den behandlar inte så mkt om insprutning utan en hel del om förgasare.
Konsten att bygga en bra gatmotor och ändå få en hygglig budget på det hela. Kan rekommendera den till alla.

TCKalle
2012-04-16, 18:50
Håller med Lars Nillson i det mesta utom det där med Biltemaoljan och KB-kolvarna. Biltema oljan (20/50) är minst lika bra som HD's 20/50 och vad jag förstår så är KB's kolvar ok, dock inte smidda som t.ex. Wisecos. Läser man Hellinges spalt i MCM så förordar han många gånger KB och han bör ha hyfsad koll.

JohnnyRocker
2012-04-16, 19:49
Jonasbaggen: mkt bra bok om trimning av Harley på engelska skriven av Bill Rook "How to build a Harley Davidson torque monster"
GP; kanonbok, bra tips.

Lars Nilsson
2012-04-16, 20:39
http://www.hdforums.com/forum/engine-fuel-intake-exhaust/480890-engine-noise-kieth-black-pistons-high-compression.html
Bara en av alla trådar i amerikanska forum ang problem med keith black kolvar.
Jag rekommenderar INTE dem men vill du stoppa i sådana i din hoj så e det helt ok.
Det samma om du kör med bilolja? i din hoj.
Den funkar inte så jäkla bra med våtkoppling, DET e säkert iaf.
Wiseco och carillo gör de bästa kolvarna på marknaden, varför chansa?
Vid ett bygge med KB-kolvar mailade jag KB och frågade om de hade kolvar med mindre +cc och fick svaret att man bara skulle fila ner dem så det blev lagom.
Det kändes inte sååååå seriöst.
KB kallas av en del för Ka Boom, varför får du själv gissa.
Det viktigaste med kolvbyte är att mekanikern är noga och att cylindrarna är 100 borrade och honade.
Revtechs kolvar vet jag eg inget om men efter ha hört en hel del skit om Revtech i övrigt känns det dyrt att chansa.
lycka till

Bikebandit
2012-04-16, 21:20
Vid ett bygge med KB-kolvar mailade jag KB och frågade om de hade kolvar med mindre +cc och fick svaret att man bara skulle fila ner dem så det blev lagom.
Det kändes inte sååååå seriöst.

lol;

Jonasbaggen
2012-04-18, 10:26
Motorbygget får väl avgöra kolv valet. En gatmotor som är byggd för bra botten / mellanregister och inte ska varvas mkt mer än 6000 rpm klarar sig utmärkt med ex. gjutna SE flat top kolvar.
Är motorn byggd för mellanregister och toppeffekt med ett varv över 6200 rpm så är ju smidda kolvar ett måste. Finns en hel del kvalitets märken att välja på.
Ex. SE, JE, CP-pistons, Cycle Ramas egna kolvar m.m

TCKalle
2012-04-18, 18:22
Jag kör med Wisecos smidda, HD's olja i låda och trans och Statoils syntet 25/50 i motorn men skulle lika gärna använda Biltemas 20/50. Smidda kolvar är väl overkill i en TCB-motor som ändå inte skall varvas mer än 6200, har mitt varvtalstopp på 6500. Det där med cc på kolvtopparna är väl snarare kompression. Volymen på förbränningsrummen hanteras väl genom att sänka ventilernai sätet alt. modifera förbränningsrummen. Kan vara en förklaring till KB's något märkliga svar.

Lars Nilsson
2012-04-18, 20:51
Nää, det va så att jag låg i ovankant av vad kammarna klarade för kompression och undrade om det fanns kolvar med mindre +cc = kompression ja.
Det hade han inte men föreslog att jag skulle fila kolvarna som är aluminiumkolvar och då lättarbetade.
Kolvtoppen på en flattop kolv ligger på ca; -1 - -1,5 cc
Ett par högkomressionskolvar ligger på från ca +10 cc
Nu kan det verka lite mysko för vissa men ett par 9,1:1 kolvar med andrews tw37 och en kolv med -2,0 cc:s kolvtopp samt en toppackning på 0,030 i en tc 88 har en statisk kompression på 8.82:1 och corrected komp på 8,19:1
Borrar du upp samma motor till 103cui får du en statisk kompression på 10,14:1 och corrected komp på 9,42:1 med "samma" kolv, fast självklart större då.(diametern)
Så när man köper ett par kolvar och kammar MÅSTE man se till att de spelar ihop sas.
Riktiga högkompressionskolvar ställer stora krav på resten av motordelarna.
Har du tex +20 cc i kolvtopparna på samma tc88 får du ett statiskt komp på 11,19:1
och corrected komp på 10,37:1.
De kammarna funkar inte bra över max 9.8:1 så det gör bygget mindre lyckat.
Dessutom höjer man cold crank compression från 163 till 221,8 vilket gör att tex pysar är nödvändiga.

Lars Nilsson
2012-04-18, 21:28
62976298

KB kolvar hehe