handdator

Visa fullständig version : dåliga bromsar



Chrille
2012-02-23, 20:41
bromsarna är ju inte direkt grymma på softail!!
Vad göra? räcker det med ett nytt ok? eller måste man byta skiva och cylinder?
Tips på bra fabrikat?

admin
2012-02-23, 20:45
Tjena. Jag kastar ut lite blandat.
stålomspunnen slang är ett tips, något bättre.
ISR eller Performance Machine bromsok är bättre än original.

Det ska finnas en liknande äldre tråd som berör samma sak. Ska kolla om jag hittar den. Annars sök uppe till höger på bromsar.

admin
2012-02-23, 20:55
Här hittade jag lite tips

http://harleyforum.se/showthread.php?1718-Vinterjobb-på-min-wide-glide

jale
2012-02-25, 15:32
Som sagt - stålomspunnet blir det lite bättre bett med, dessutom så blir det snyggare på köpet ...
Själv har jag investerat i flytande skivor och kör med orginalok och det blev en klar förbättring, bromssträckan minskade med 2 m när jag testbromsade maximalt från 80 km/h .... vem vet, den sista halvmetern kan vara den som är den avgörande skillnaden i en situation ...

Lars Nilsson
2012-02-25, 15:48
Tänk på att när du får bra grepp fram så känns din softail ännu mjukare i gaffeln.
För att kunna utnyttja det extra greppet rekommenderar jag ett par hårdare gaffelfjädrar typ progressive suspension eller öhlins.
Kör själv med original cylinder, stålomspunnen slang, PM-ok och flytande skiva från Drott.
Funkar kanon.

jale
2012-03-22, 16:42
Tänk på att när du får bra grepp fram så känns din softail ännu mjukare i gaffeln.
För att kunna utnyttja det extra greppet rekommenderar jag ett par hårdare gaffelfjädrar typ progressive suspension eller öhlins.
Kör själv med original cylinder, stålomspunnen slang, PM-ok och flytande skiva från Drott.
Funkar kanon.
Helt sant ! Jag har installerat Progressiv Suspension fram och bak, blev suveränt bra !!

admin
2012-03-22, 18:33
Bra/bättre däck kan faktiskt oxo bidra bättre bromsverkan/stoppsträcka om marginellt.

xbones
2012-03-22, 19:08
Heheh TRÄSKOR! Skojar bara! Kanske andra klossar till o börja med? SBP Skandinavian Brake Parts? Hade det på min gamla chopper och funkade bra.

stroker49
2012-04-30, 14:02
På min stelbenare har jag ISR-hejdare både fram och bak. Men min bakbroms tar nu inget vidare. Jag tror att beläggen på något sätt fått en glatt yta...? När jag bromsar och får de lite värmda tar det bättre, en stund! Vad beror det här på? Hur fixa, rengöra skivan med bromsrengöring och ta bort beläggen och rugga dem?

Båging
2012-05-01, 09:39
Körde ISR drevbroms på choppern och dom tog dåligt som f*n. Visade sej att min pedal hade för dålig utväxling. Kolla med Acke om det kan vara det. Han har siffror på vad du behöver ha... Annars kan det bero på hårdheten i beläggen. Får du bra bromsar när dom blir varma kan det ju bero på att du har för hårda belägg........

Lars Nilsson
2012-05-01, 10:00
Glasade belägg är slut för alltid, måste bytas.
Har bromsarna funkat bra innan så är det säkert det.
Har du fått bromsvätska på dem är de också slut, det går aldrig ur beläggen igen.
Men ring acke o hör så får du bäst svar.

stroker49
2012-05-01, 12:46
Men varför glasar de om det är det det är? I detta fall har jag knappast överhettat beläggen, det är ju ingen hoj man ställer iupp i Moto GP med precis.

Lars Nilsson
2012-05-01, 20:18
Kärvande ok?

pidde
2012-05-01, 20:48
Men varför glasar de om det är det det är? I detta fall har jag knappast överhettat beläggen, det är ju ingen hoj man ställer iupp i Moto GP med precis.

Därför att ISR är extremt överskattade Jag har drevbroms bak ,Dubbla fram visserligen 20 år gamla .Ingen höjdare precis.Jag tänker köpa beg skivor o ok från en smälld Jappe .Hajabuza el Backbird el liknande.
Normalt sätt när bromsarna glaserar har dom gått varma el man bromsar nätt och försiktigt (kärringkör, vilket jag inte tror du gör).Dom är helt enkelt inte bättre.

stroker49
2012-05-02, 18:28
Jag har varit grymt nöjd med mina och gillar dem på alla sätt. Jag tycer de är underprissatta jämfört med vad man får. Men visst är Brembo och Nishisikin (eler vad de heter) bra grejjor. Jag har nog i så fall kärringkört.

Henrik Forslund
2012-05-02, 22:31
Har själv problem
Ny skiva o nya belägg
Bromsen skriker o gnisslar fast jag kört iaf 30-40 mil

Det borde väl ha gett sig o blivit inbromsad vid det här laget? Rengjort med bräkleen, ska jag rengöra igen eller vad gör jag för fel?