handdator

Visa fullständig version : Trimpaket.



Svetsarn
2012-02-23, 02:16
Har en night train som jag funderar på att få ut lite mer effekt ur. Har hittat ett paket och dom utför även arbetet samt bänkar.
Prislappen landar på 23,100:- enligt hemsidan och paketet innehåller:
Montering Big Bore 1550cc Twin Cam -99 -04
1550cc kolvsats C:R 10,25:1
Manley Ventiler
Andrews Camsats
Barnett Kopplings fjäder
Portning toppar
Mirra fräsning ventilsäten
Justering i Dyno Jet Bänk

Hur kommer jag märka skillnad är det främst i vridet? även ljudmässigt? prismässigt är det bra pris eller går det att komma undan billigare?
Tack på förhand.

Lars Nilsson
2012-02-23, 15:48
Ingår powercommander eller liknande?
Din fråga är omöjlig att svara på ang effekt.
Priset är bra om det är schyssta grejer och monterat noga och så.
Kammar, avgassystem, kolvar och insug finns det en uppsjö olika sorter av, så effekten och vridet kan variera otroligt mycket.
Justerbara stötstänger bör ingå också.
Gearcams eller chaincams?
Sen bör man passa på att göra den "klar" när man ändå har den i delar.
Jag menar då tex jims hydrosolid lyftare och S&S roller rockers, uppdaterad camplate och oljepump.
Lycka till

Svetsarn
2012-02-23, 16:11
Det är AC-Cycle i Karlstad som erbjuder detta. Du kan läsa om det här: http://www.bikecorner.se/sv/verkstad/trimpaket-twin-cam-88-big-bore-1550-cc-99-04.html

Lars: Jag vet inget mer än vad som står i paketet som ingår. Powercommander? Hur fungerar den? Är det inte något som dom kan justera i bänken efter allting är monterat?
Är ju helt grön på området fortfarande därför så kommer jag nog att ta hjälp utav en verkstad för att få allting bra. Är alldeles för mycket cash att riskera ifall det blir fel om jag ska ge mig in på det själv.

Lars Nilsson
2012-02-23, 18:23
Powercommander är en styrning av insprutningen som du justerar i dynobänk.
Den behövs på en trimmad insprutningshoj.
Mitt tips är att välja cr: 9.3 : 1 istället och välja ett par schyssta kammar.
Jag kör med Andrews TW37 kammar och de funkar suveränt på min hoj.
Radikala kammar med höga lyft samt portade toppar med större ventiler är i stort sett endast för toppeffekten.
1550 kitet, samt justa kammar, insug och avgas ger dig mer vrid.
Med TW37: or och 1550 kitet bör du ligga på ca: 90 hästar på bakhjulet, med bra insug o avgas samt bra justerad powercommander.
Original är ca: 60 hästar på bakhjulet.
Din hoj är relativt lätt så den extra effekten i mellanregistret känns verkligen.

ViLa
2012-02-23, 19:27
Jag vill gärna rekomendera en SE Supertuner framför PC

TCKalle
2012-02-23, 20:04
Det finns en tråd - mappningar och bänkningar, där du kan hitta lite siffror på olika kombos. Nightrider.com är oxå en sida med en del info. sen har vi ju Onatop som har bra koll på vad som funkar.

Lars Nilsson
2012-02-23, 20:36
Jag vill gärna rekomendera en SE Supertuner framför PC

Jag har ingen erfarenhet av den så därför kunde jag inte rekommendera den. :D

Svetsarn
2012-02-23, 23:09
Jag ska åka in till firman och bolla lite idéer med dom men skitbra att jag får lite mer kött på benen. När man inte sitter inne på någon erfarenhet alls och det är en helt ny värld så är det allt för lätt att snackas omkull av en duktig säljare. Jag tar del av era tips, googlar och hör mig för bland folk innan och sätter in mig själv i det hela först, så ska nog detta gå vägen. Vad säger besiktningen förresten? Trillar man dit på att typa om den eller är det inte lika märkbart för dom. Är ju ändå en effektökning på närmare 30% vad det verkar som enligt Lars.

Broder Dalton
2012-02-24, 09:44
Svetsarn
Du skriver ingenstans vilken årsmod och om det är en inspr eller förgasarhoj

Återigen: När det gäller effekt , tänk mellanregister och vridmoment!!!
Ser inte vilka kammar som är med i kitet ? Tänk över din körstil, skjutsar du mycket ? Långtouring? Dragrace?

Visst, portade toppar och vassa kammar är en sak, kolla också på avgassystem. (Kolla exvis S&S-videos)
Har sett fel system döda mellanregister flera gånger!!

Sen som Lars Nilsson påpekar: Chain cams? Gear cams? H-D har en upgrade-plate med nya typen av hydraulspännare
och 07 up oljepump. Finns på Ebay f 360 USD Antingen det eller gear drive

Om det föreslås kambyte där man behåller den gamla typen av spännare typ 99-06 skull jag nog backa..

Med 10,25:a mek komp kan det beroende på vilka kammar som väljs vara aktuellt med
pysar.Ex: 10,25 med en kam som stänger 45 bör ge 185 PSI+ och orig-startmotorn
får ett lättare liv med pysar + att HDs kexiga 102t starter gears håller längre


Gjorde en "El Cheapo" 95" Dyna2003 med CRANE 290, flat-top-kolvar,2008-origtoppar som togs ner till 9,7-komp. 180 PSI tryck Orig-ventiler och putsade kanaler Mik 42, S&S slipons och DTT
92 hp/5200 och 140 NM /3600 125NM vid 2400 hos SPEEDEN

Svetsarn
2012-02-24, 14:33
Onatop: Du får ursäkta! Årsmodellen är -00 så det är ju förgasare, därför slog dig mig lite när jag hörde om powercommandern. Den får ju inte jag någon nytta av?
Som jag nämde tidigare så talar jag helt utan erfarenhet, därför vänder jag mig till er. Jag skjutsar mycket och ofta långkörningar. Det är vridet jag är ute efter, även ljudmässigt vore gött! Ta en titt på min hoj i garaget så ser du vilket system som sitter på nu. Står inget märke någonstans så vet inte vart ifrån det kommer men är ett 2-1 system. Vet du om någon annan firma eller privatperson som åtar sig jobb? Det vore gött att få några alternativ förutom AC-Cycle för det är just nu det enda jag har. Återigen tack!

TCKalle
2012-02-24, 15:56
Kolla med Mek1 i Lidköping

Broder Dalton
2012-02-24, 16:06
Svetsarn
OK Systemet är ett Thunderheader, utmärkt trimsystem om än lite högljutt......
CV-Förgasare funkar utmärkt , no probs
Skulle säga kam runt 240 grader, 550-590 lyft och lagom överlapp Insug stänga 40-45 Typ S&S 570 m flera
Det finns många bra vridkammar men exvis ANDREWS och S&S har "snälla" profiler och går tyst!
Sikta på 180 PSI 95" Big Bore m runt 10:1 J-E / CP el .liknande kolvar
Kolla att kolvarna stannar flush m cylinder och kör 0.40" packningar för tajt squish Viktigt!
Street-port och 1.940" insugsvent Tändssystem Daytona Twin Tec for 00-03 carb (Plug-in)
CV m bra luftrenare 45 låg C65 nål HD P/N 27094-88 och 185 main
MIK 42 ger ngt mer men kostar och man lessnar på trottelklappret... Keihin CV 44 funkar mkt bra
Behåll Thunderheader 100+ hp 145 NM = inga problem på en sån (men det kommer högre upp i varvtalet..)

Som snik-alternativ : 95" Big Bore m flattopskolvar. ta ner topparna Sikta på 9,3-9,5-9,7 komp 180PSI
Kör snälla kammar 204 eller Andrews 26 CV + DTT Blir en snäll touring-vridmotor för en trevlig peng

Kruxet: Ang kammar och drivning så är dina H-D orig kamkedjespännare troligen gonatt vid 50000 km...
Alt:1 Byta till gamla typen spännare 2 Köp S-E 25284-08 upgrade hydraulic kit 3 Gear drive cams

Räkna åxå in ett kitt nya lyftare + TORRINGTON-kamlager i bytet (Det finns billigare hobbies..LOL)

Jag skulle gå på 9,5.9-7 komp och ANDREWS 26 skulle säga 90 hp 140+ vrid och rejält bottendrag fr 2200

Skulle kolla med Ove Larsson på MotoSpeed i Västerås för ett package 021 351925

Kolla även C Karling ang S&S kammar 08-58887960

Svetsarn
2012-02-26, 20:53
Onatop:

Riktigt imponerande, tar del av din information. Ska kolla med MotoSpeed som du nämnde. Utför dom även arbete eller gäller det bara delarna? Skitkul att få skruva själv men samtidigt är det inte kul om det skulle gå åt skogen, pga av dålig erfarenhet om du förstår. Detta är min första hoj (april -11) och älskar verkligen ljudet och känslan av körningen. Därför vore de kul att få ut lite mer av det hela!

Broder Dalton
2012-02-26, 21:05
Svetsarn

Speeden har mk bra delar i sortimentet Andrews , J-E pistons CP dito,
COMETIC packningar, MIKUNI + mkt annat

Ove Larsson på verkstan har 35+ års erfarenhet och en imponerande maskinpark
Christian Klarkner kan hantera Dynojetbänken

Mvh O

mankanh
2012-02-27, 19:39
Jag kan rekommendera Kjell-Anders på Mectec i Kalix vad gäller motor trimning, Han har trimmat några motorer åt mig, just nu bygger han en 106cui motor åt mig i en 11 wideglide med bla S&S 106cui cyl,S&S easystart kammar, portade toppar, större ventiler, S&S 58mm spjällhus, D-Link, mm mm Mectec 0923/79090