handdator

Visa fullständig version : Ställa in tändningen



LaDaille
2012-02-20, 14:20
Tjena Forum

Någon mek. därute som har ett bra tips på att ställa in tändningen på en Shovel-71 statiskt?
Brukar ni köra med en gradskiva?
Var hittar jag en sådan i så fall?
Zodiac har ett kit för drygt 145 € (dyrt). Finns det billigare?

Jag ska snart riva motorn och vill spara befintlig inställning utifall jag inte kommer byta ut något som kräver annan tänd-inställning.
Men jag har ingen lust att ritsa i godset. Till slut lär det bli ritsar överallt ;)
Det borde gå att kolla med en gradskiva...

Hur brukar ni (IDI, Onatop) göra i dessa fall??

:D

Broder Dalton
2012-02-20, 16:24
LaDaille
Om du har brytare: Kolla att allt är friskt, tändslunga inte glapp, konding och brytare
I BikeLine-katalogen 2011-2012 hittar du en bra mini-manual på sidan 194

Har Du DYNA S , ladda ner manual www.dynaonline.com

Jag använder alltid ett dial-back stroboskop för efterkoll, diffar ibland mot grundjustering

Kör den i innertransen (Utan olja..) mot rotor efter att ha märkt motsv märkning på vevskiva
antingen TDC eller förställningsmärke

LaDaille
2012-02-20, 20:22
LaDaille
Om du har brytare: Kolla att allt är friskt, tändslunga inte glapp, konding och brytare
I BikeLine-katalogen 2011-2012 hittar du en bra mini-manual på sidan 194

Har Du DYNA S , ladda ner manual www.dynaonline.com (http://www.dynaonline.com)

Jag använder alltid ett dial-back stroboskop för efterkoll, diffar ibland mot grundjustering

Kör den i innertransen (Utan olja..) mot rotor efter att ha märkt motsv märkning på vevskiva
antingen TDC eller förställningsmärke
Tjena O
Konding/brytare har jag inte utan kör med DYNA Single Fire.
Slungan är bytt i somras hos RSS.
Men du nämnde en gång att DYNA S är stenålder och det fanns bättre elektroniska tändningar UTAN slunga. Super Stock något... Eller?
Den fixar väl "slungan/förtändningen" elektroniskt istället...

Jag har ett svagt minne att hos RSS i somras så ställdes tändningen statiskt. Men jag såg inte riktigt hur han gjorde.
Någon typ av lyssnande efter gnista men hur många grader vet jag inte hur han uppmätte...

Hur gör du? Dvs hur vet du att det är t.ex. 30 grader innan TDC utan gradskiva??

Jag får väl smyga förbi dig nån dag och tjuvkika när du ställer tändningen, hehe (med en påse fikabröd förstås ;))

Broder Dalton
2012-02-20, 21:16
OK

Om Du kollar märkningen på vevskivorna som du ser gnm timinghålet så vet Du

Detta varierar på olika motorer och årsmodeller
Ev vis EVO har lodrätt streck f TDC /Front och en punkt för 35 grader förställning
Rotera motorn moturs sakta så hittar Du först förställningsmärket och sen TDC
Kom ihåg att ställa tändn på FRÄMRE cyl TDC/kompläge Sätt tummen över t-stifthålet så vet Du när d e kompläge

Tidiga EVOs och Shovels kan ha tvärtom Kolla vad Du har + se manual
( Inte säkert att det sitter H-D originalvevskivor i den!!)
S&S har T:F som TDC-märkning och markering för 30 32 eller 35 grader
ULTIMA har TDC och 25-30-35 graders märkn beroende på motorstorlek

LaDaille
2012-02-20, 21:23
Ok O, och min vevsläng är nog en S&S stroker...
Undrar hur de är märkta?
Men det ser jag o jag öppnar pluggen....
Ska bara baxa ur motorn först och ställa upp den på ett bord där jag kan meka lite bättre...
En tung jävel. Får nog gå till lokala gymet och hyra ett par muskelknuttar som lyfter ut spisen åt mig ;)

Så du brukar inte köra med gradskiva?

Edit: Du sa tidiga Shovel, min är en -73 men har den S&S vev så spelar det väl ingen roll längre...

Broder Dalton
2012-02-20, 22:26
Om Du sticker ner ngt (Försiktigt) i främre t-stiftshålet och roterar moturs så märker Du precis när kolven vänder
och där har du TDC. Kolla m tummen så du är på komptakten.

Man ställer alltid på främre cyl TDC/komptakt oavsett Dual eller Single fire
Med Dual slår båda stiften samtidigt och m Single är cyllarna ställda inbördes så har man ställt främre rätt så blir bakre rätt

Kolla i t-stiftshålet vad du har för TDC-märkning. Rotera sen SAKTA medurs tills förställningsmärket visar sig i
timinghålet. Där bör du ha 35 grader förställning.-kolla märkning igen
En vanlig tändslunga ställer om ca 30 grader= 5 vid stillastående upp till 35 grader när vikterna
är fullt ute.
När du ställer statiskt MÅSTE DU VRIDA UPP VIKTERNA PÅ full förställning och ställa på förställningsmärket !!

Inget fel på DYNA S, lättstartat m kick. Man måste dock serva / ha koll på tändslungorna
En S&S Super Stock är ju exaktare och behöver inte servas men har du Dyna S, kör den
Rekommenderar fortfarande strob

Visst, e du ute o rastar "Hajen"i vår så kom förbi!

LaDaille
2012-02-22, 15:37
Onatop, menar du en sån här tändning? Då slipper jag slungan va?
http://www.sscycle.com/product/Vintage/1936-1984-Big-Twin-Models/Electronics/Super-Stock-Ignition-Kit-p20582.html

Broder Dalton
2012-02-22, 15:50
Yes Det är ett kit med VOES och rotor som dras fast i änden på kammen
(Googla "VOES? WHATS THAT?") och lär mer

OBS! det är en single-fire only så du måste ha en sån spole! (B-L har billiga som funkar, polare kört en sån 3 år på en hoj)

KARLING säljer såna kit S&S har flera olika med olika kurvor + att det går att programmera om

Den måste ev programmeras om för att funka också m kickstart men d gör Karling om du köper den

Hälsa Karling från Mårtenson Han har 08 58887960

LaDaille
2012-02-22, 16:22
Då måste jag få lite vaccum från min CV40 för att VOES ska lira, eller hur?

Broder Dalton
2012-02-22, 16:31
Yes , du får fixa ngn anslutn på insugn-röretl

LaDaille
2012-02-22, 16:53
Yes , du får fixa ngn anslutn på insugn-röretl
Fan åxå, då börjar snart hojen likna en modern "plastraket"... ;) Sedan blir det väl insprutning, katalysator, kåpor, blinkers.... Hur ska detta sluta? ;);)
Måste VOES användas?

Broder Dalton
2012-02-22, 20:05
Det är ju inga större fel på Dyna S, se till att ha fräsch slunga +smord med rätt fett
och ställ in tändning helst m strob = Billig helt ok lösning

Slungan ställer aldrig om lika snyggt som en elektronisk tändning men på en lågkompad motor funkar det
hyfsat bra ändå


Om du ska köra S&S Super Stock: Gör det som S&S säger eller inte alls!

Läste du "VOES, Whats that" Folk fattar oftast inte hur den jobbar
Jag har testat VOES sådär en 10000 touring-mil Skiten funkar!
Mvh O

LaDaille
2012-02-22, 22:10
Tror du jag har nytta av VOES på en gammal puttrande Shovel?

JohnnyRocker
2012-02-22, 22:39
GP;

Broder Dalton
2012-02-23, 07:17
LaDaille

I synnerhet på gamla puttrande Shovels... Nu är ju som sagt inte din ngn högkompad dito ...
Har haft fall med 93" shovels med 10:1 + komp och Dyna S som spikat illa vid gaspådrag
DTT 1006 med VOES löste problemet! Shovels har lite eller lite squish vilket ökar problemet
Med exvis Dyna S eller brytare har du 1 tändkurva och tändslungan reglerar perfekt,,, I teorin....
I verkligheten lite hipp-som-happ när den blir sliten vilket kan ge spikproblem mm

DTT/Dyna 2000/S&S med VOES ger ett antal justeringsmöjligheter

M VOES så noterar den lågt vaakum när du accar iväg upp i fart och ger då en "snäll" kurva som eliminerar spikning
När du väl kommit upp i fart och backar av gasen blir det högt vaakum och VOES ger signal till tändn som
ställer upp tändn vilket ger jämnare och svalare gång + lägre förbrukning
Jag har kört detta på allt fr orig EVO 80" till S&S 124"

(MAP-sensorn på Twin Cams är samma ide men en betydligt mer sofistikerad version)

Det går att finlira vaakuminställningen på VOES också efter motorstorlek
Exvis har HD original EVO FXR/FXD/Soft 3-4 hG och FLH 5-hG En S&S 124" ULTIMA 127" rekommenderas 7 hG

Som sagt : Om tycker du detta blir dyrt, luktar "plastraket"/överkurs och känns fel : Dont go there

Den första frågan man alltid ska ställa: Vad är problemet ? Finns det ngt problem?

På din hoj: Spikar den ? Svårstartad? Om svaret är NEJ så kolla slungan behåll DYNA S och ställ m strob och åk!

Spikproblem kan ju ha andra orsaker: Fel bränsle/luftblandning, igensotad, olja i förbränningsrum pga slitage mm

LaDaille
2012-02-23, 09:29
Hej O

Nja, inget problem just nu (tror jag iaf). Startar okey. Enklast när den är kall iaf...

Slungorna är ju nyligen bytta av RSS och borde väl hålla en säsong till iaf.
Men jag gillar tanken att slippa dem helt och inte behöva bekymra mig för mekaniskt slitage.
Så i framtiden kan det bli aktuellt att byta till S&S Super Stock eller motsvarande...

Däremot vill jag veta hur tändningen står just nu innan jag river motorn. Det kan ju vara intressant att veta hur RSS ställde tändningen i somras.
Detta med strob är ju en bra idé men då måste ju motorn snurra och för att snurra måste ju tändningen vara hyfsat inställd... Annars startar den ju inte ;)
Därav alla frågor om statisk inställning.

:D

Broder Dalton
2012-02-23, 09:40
Yo

Spelar ingen roll hur den står nu... märk läge m spetsig tuschpenna på strut+brytarplatta innan du river.
När du skruvar tillbaka, sätt i samma läge, kolla/ smörj slungor, ställ brytare, sparka igång den och stroba -Klart!
Skit i statisk inställning Om du inte orkar så ta med en vetelängd så ställer jag den åt dig

Vad / hur mkt ska du riva ? Varför?

LaDaille
2012-02-23, 09:54
Hehe, är du åxå fikabrödtorsk? Välkommen i gänget...pardy

Varför jag ska riva? Nyfiken så klart ;)
Samt nedan lista på orsaker:
- Läcker olja. Antingen mellan blockhalvorna eller dålig packbox på vänster sida. Men frågan är om detta går att se när motorn inte snurrar...
- Topplockspackningen läcker. Dvs det pyser ut där på främre cyllen.
- Taskig komp som du kanske kommer ihåg och diagnosen sa: Kolvringarna !!
Och när jag ändå är igång kan jag ju mäta slagvolymen, kolla kammen, kolla vevaxeln, kolla kolv/ventiler. Lite pyssel....
Frågan är ju om jag sedan ska ha kvar kammen/stela lyftarna. Visst, mer hästar men på högre varv.
Jag vill hellre ha draget på låg/mellanvarv. Vi får se....

Broder Dalton
2012-02-23, 09:58
OK....
det är 1a mars på torsdag......

LaDaille
2012-02-23, 10:09
OK....
det är 1a mars på torsdag......
Jo, våren närmar sig... Och jag lider åxå av tidsbrist som hela övriga västvärlden ;)
Men det minimala är iaf att toppen ska täta och har jag "tur" så räcker det att byta packboxen på vänster sida.
Borde även byta kannringar...
Sen är det bara att plocka ihop allt igen.
Nja nästan... Ska öppna kickgaveln på vxl-lådan och kolla på urtrampningslagret och kopplingsdetaljerna där.
Den hackar skumt när jag ska starta på 1:an... Svårt att smyga iväg mjukt o fint som det borde göra tycker jag.
Och så ska jag sätta på en 3-tums belt åxå...
Ev. forsätter jag denna säsong med suicide-kopplingen. Funderar annars på en riktigt vagga.

Det var det hela, gjort på några fikaraster, typ... ;)

pidde
2012-02-23, 20:46
Riviera har nållagrade slungor /vikter dom funkar mycket bra .Dyra som f-n men bättre blir det inte med mekanisk förställning.Finns säkert på E-bay för en 500 hundring.Tror att B L har ett lågpris alt ,