handdator

Visa fullständig version : Skrevraketernas dryga förhållsamhet till oss Harley åkare....



Fetpöjken
2011-03-21, 21:23
Måste alltid dryfta den evinnerliga frågan varför jag valt Harley som transportmedel vid val av motorcykel, med mina japan körande mc-bekanta?

Alla vet ju att en Harley besitter fasiken så mer attityd än en symaskin från Japan, för att inte tala om det karakteristiska motor ljudet och vridet som kommer direkt då man vrider på pellen...

Vad brukar ni ha för svar på tal till skrevraketerna när de inte fattar charmen med en Amerikansk V-twin....?? :)

admin
2011-03-21, 21:28
Har faktiskt inte haft några bekymmer med det, tvärtom. De flesta håller med att de SKA HA EN H-D en dag. :)

Dock folk som INTE har hoj alls, brukar kommentera att man mekar mer än man kör, tankar olja och fyller på bensin etc....

valdemarsson
2011-03-21, 21:28
Jag får alltid en stor fågelholk av folk när jag berättar att jag kör Harley.
Jag borde ju köra japseräser! säger dom (är 24 fyllda i år)

Jag kör Harley för det är det fetaste som finns på 2 hjul. IMO!

admin
2011-03-21, 21:31
Men visst...sedan är det priset...H-D Jämfört med Japaneser... där håller jag med, H-D Sverige är alldeles för högt prisade, inget snack. Se mitt tidigare inlägg gällande köpa H-D i England!!

http://harleyforum.se/showthread.php?295-Intressanta-fakta-k%C3%B6pa-Harley-i-England!&highlight=england

admin
2011-03-21, 21:32
Jag får alltid en stor fågelholk av folk när jag berättar att jag kör Harley.
Jag borde ju köra japseräser! säger dom (är 24 fyllda i år)!

Skitkoolt! Jag försöker få yngre piloter att köra H-D... alla tror att det handlar om västar, fransar, motorbågar och en massa krom....och visst det finns ju och kommer alltid att göra, men sanningen är den att man kan göra så mycket annat med H-D...

Denna snubbens stil diggar jag skarpt! Crosshjälm och naken stelbens-HD rockar :)

http://i476.photobucket.com/albums/rr130/bosken_bobber/2007-02-1940-1.jpg

Wallis
2011-03-21, 21:51
Det där med priser håller jag med om Admin, Det är tråkigt att det ska vara så himla dyrt.
Men jag hoppas att jag har en inom 12-24månader. Då jag älskar att köra hoj trotts att jag inte har något kort.

Och varför det ska vara H-D framför sport eller Japan överlag är väll för den gamla äkthetskänslan som jag tycker H-D bjuder på.
Och sedan är ju alltid en H-D en H-D, Det är rejält & det finns en stor kultur & gemenskap som inte liknar någon du hittar på en Golf Klubb. Folk som vågar vara sig själv helt enkelt.

Jason Brack
2011-03-22, 02:01
Men ang. priset, är det inte så att en HD är mera av en investering än vad många andra hojar är?

Fetpöjken
2011-03-22, 09:25
Helt klart Jason....japsarna brukar ju skryta med sin nya teknik, medans en Harley inte kanske är det mest teknikstinna på MC marknaden. Detta gör ju att vi inte behöver oroa oss för teknik uppdateringar varje år. Den ny tekniken är oftast en "gammal" teknik året efter vilket medför ett sämre andrahandsvärde... Nytänkande är inte alltid bra rent ekonomisk eller ur andrahandsvärdet synpunkt. Om ni förstår vad jag menar....:)

admin
2011-03-22, 09:30
Men ang. priset, är det inte så att en HD är mera av en investering än vad många andra hojar är?

Njae.... kanske de äldre och unika isåfall... Har ingen erfarenhet av att man ens får tillbaka pengarna på en H-D.

Köpte en Street Bob 2007, ny, med 103 kit etc. 200.000,- Byggde om för runt 50.000,- fick 175.000,- 2010 (1200mil).... så det var ingen bra investering :(

Men visst, det är när man köper nytt...blir aldrig en bra affär...

Jason Brack
2011-03-22, 15:05
Jag säger inte att man får tillbaka pengarna, min uppfattning är bara att en HD inte faller lika snabbt i pris som t.ex. en Honda.

Rinehart
2011-03-22, 17:11
Vad brukar ni ha för svar på tal till skrevraketerna när de inte fattar charmen med en Amerikansk V-twin....?? :)

Känner inte att jag behöver försvara mitt intresse,har dom inte fattat grejen är det döfött.

Tror mer att det handlar om den svenska avundsjukan...;)

foxtrotdelta
2011-03-22, 19:03
Tycker att det bara är löjligt när de håller på, även jag känner igen det SÅ väl. Men jag brukar bara säga som så att om jag hade viljat ha en sån billig hoj så hade jag väl köpt mig en eller två... :)

Hagis
2011-03-22, 21:22
Jag förstår inte diskutionen! Som fd sporthojsåkare i herrejösses många år så har jag bara drygat mig mot svärfar, men det är enbart humor och enorm kärlek i orden! Men när jag själv valde att hoppa av sporthojsklubben för att skaffa harley så var det påhopp utan dess like! Jag förklara bara för dom att när man börjar närma sig vuxen vikt (100 pannor) så är det också dags att skaffa en vuxen hoj och sluta larva sig på riskokare! Det höll inge vidare att diskutera på så vis, det var som att hälla bensin på en stor brasa! Dags att byta taktik med andra ord, så jag slog bara näven i bordet och påvisa att så länge jag betalar för min egen hoj så ska folk blanka fan skita i vad jag kör för hoj! Det gav resultat, dock nötte ett par personer vidare och ja låt säga som så här! Dom är inte välkomna här hemma längre och jag har inte kvar deras nr i telefon! bx;

Norrland
2011-03-22, 22:33
bx; Respect ta inte skit! I norr säger vi som bekant" hä gå int å förklar för en som int begrip nå!!" när dom frågar är dom väldigt dyra dom där H-D? Svarar man bara ,"JO men ja ha råd me de",fu:. Sedan på frågan varför, blir det "för att ja vill å kan"vic; sedan finns en dräpare "Den du sitter på är bara en misslyckad kopia av orginalet":cool:
Dom som frågar om kostnader är bara avundsjukaLM;

53/74
2011-03-22, 23:52
För mig är det mycket enkelt: varför skulle man köpa en motorcykel som försöker se ut som en HD när man kan köpa en HD på en gång? eller varför skulle man köpa en motorcykel som försöker se ut som en Triumph när man kan köpa en Triumph direkt? För att sammanfatta: köp det du vill ha och inte det som försöker se ut som det du vill ha!

Bikebandit
2011-03-23, 01:14
Vad folk glömmer är att ja HD är dyrt men de flesta av oss som har en har arbetat dubbelt så hårt och väntade dubbelt så lång tid att få en,vi är inte alla rika.....Jag hade Jap mc på 70-och 80-talet bara för att jag gillade dem, till exempel Kawasaki H1 500, Honda CB750-Four, Suzuki GS1000 .. bra mc på den tiden .. men när jag kom tillbaka in i mc världen ungefär tio år sedan min smak hade förändrats och jag gillade det Harley retro-look,och jag tror att det finns mycket mer kamratskap mellan HD ägare.... och jag antar att det alltid var thb; ..

Norrland
2011-03-23, 07:27
Godmorron alla vänner där ute! nu har jag erfarehet av sk snöskoter har ägt 4 st o den billigaste kostade ca 50 tusen o den dyraste 80 tusen + försäkringar på sammanlagt 14500 kr/år + att dom drog i smitt 2,5-3,5 lit/mil Men då ere ingen som bryr sig att fråga en massathb; men äger vi en H-D så blir den svenska avundsjukan för storLM;. Men det handlar bara om prioriteringar i livet jag tex sålde alla snöskotrar när jag handla H-D:n så för min del är det billigare att åka H-D än snöskoter!!+ att säsongen är 6 mån istället för 2 mån på våren vic;

Hagis
2011-03-23, 09:28
och jag tror att det finns mycket mer kamratskap mellan HD ägare....

Ja, sporthojsvärlden har jag stor erfarenhet ifrån gällande den biten då jag startade en av stockholmsklubbarna. Förstå mitt ordval rätt nu, men sporthojsvärlden är inte tight! Det är som att gå i mellanstadiet i jämförelse med den vuxna HD världen! Det är två helt olika världar! Sporthojsåkarna jag kommit i kontakt med, och det är ett par! Det går inte att få folk angagerade under vintern utan det hela bygger på att ha roligt på vägen, thats it! Medans HD världen bygger på att ha lika roligt i baren som i garaget eller på vägen. Man umgås mer, man bryr sig om varandra på ett helt annat sätt och det gör att HD världen är mer tight än sporthojsvärlden. Givetvis finns det undantag i sporthojsvärlden men dom är väldigt få! Men detta är bara som jag ser på saken :)

Sleven71
2011-03-27, 17:33
Det är fan så mycket roligare att tvätta en HD än en japs....

gasselurra
2011-03-29, 10:01
Investeringen i HD betalar sig den dag du vill bygga om, eller reparera din knarr.
Reservdelar till japs hojar, custom eller organdonator är ju helt orimliga, plus att utbudet är kraftigt begränsat. Har en polare som tidigare jobbade på Yamaha center här i STHLM som hade följande referens. Ny cyl och topp till en Yam custom 1600, prislapp 36000, för 36 pengar får man ju en hel HD motor för. Utbudet av delar till HD är ju enormt, och väljer du att handla utanför moder Sveas kjol så finns det en och annan butik att välja på. Det är tur att utbudet på HD grejer är stort, det finns ju knappt 2st likadana HD vart man än ser.

sedaii
2011-03-29, 14:53
Alla behöver vi uppmärksamhet!

När man kör racer så måste man stila på bakhjulet för att folk skall kolla, nu räcker det med att stanna vid fiket, ta en go räkmacka och vänta på alla frågor.

;)

Fetpöjken
2011-03-29, 21:12
Alla behöver vi uppmärksamhet!

När man kör racer så måste man stila på bakhjulet för att folk skall kolla, nu räcker det med att stanna vid fiket, ta en go räkmacka och vänta på alla frågor.

;)

Hahaha Micke!! Stämmer så jäkla bra....:D