handdator

Visa fullständig version : Monterat framaxel, glipa?



mtf
2012-02-11, 12:05
Monterade hjulet nyss, ska de va sånt glapp mellan gafflen på vänster sida om man står framför?

Spelar de någon roll var hålet i hjul axlen ligger?

4530

TCKalle
2012-02-11, 13:07
Troligen helt ok eftersom du drar axelmuttern först och överfallet sist, det bli självjusterande så att säga. Står inget om detta i verkstadshandboken.

Ice
2012-02-11, 18:30
Jag vet inte hur det är på HD men när jag höll på med cross och enduro-hojar skulle man montera dit hjulet men inte dra fast överfallet på ena sidan. Så med framhjulet i luften snurra på hjulet och tvärstanna hjulet ett par ggr med handbromsen. Detta för att gaffelbenet skulle "hoppa i läge" så att man säkert fick gaffelbenen parallella. För att de inte ska "nypa" i sina bussningar.
Nå´n som vet om detta är relevant ?

TCKalle
2012-02-11, 19:20
Jag vet inte hur det är på HD men när jag höll på med cross och enduro-hojar skulle man montera dit hjulet men inte dra fast överfallet på ena sidan. Så med framhjulet i luften snurra på hjulet och tvärstanna hjulet ett par ggr med handbromsen. Detta för att gaffelbenet skulle "hoppa i läge" så att man säkert fick gaffelbenen parallella. För att de inte ska "nypa" i sina bussningar.
Nå´n som vet om detta är relevant ?

Prexis, det är så det är tänkt.

gasselurra
2012-02-11, 19:38
4573
SVARVA EN DISTANS SJÄLV OCH "DÖLJ" GLIPAN
Hur man monterar hjul tog jag för givet att du visste SorrySova

mtf
2012-02-17, 20:16
Jag vet inte hur det är på HD men när jag höll på med cross och enduro-hojar skulle man montera dit hjulet men inte dra fast överfallet på ena sidan. Så med framhjulet i luften snurra på hjulet och tvärstanna hjulet ett par ggr med handbromsen. Detta för att gaffelbenet skulle "hoppa i läge" så att man säkert fick gaffelbenen parallella. För att de inte ska "nypa" i sina bussningar.
Nå´n som vet om detta är relevant ?

Om de är som du säger TCkalle så får jag nog lufta bromsarna först och lossa framhjulet igen och bromsa lite?

TCKalle
2012-02-19, 11:38
Om de är som du säger TCkalle så får jag nog lufta bromsarna först och lossa framhjulet igen och bromsa lite?

Det där med luftningen är int nödvändigt för detta. Dra hjulmuttern först, sedan överfallet. Då blir gaffelbenen paralella oc risken för att de kärvar eller nyper är eliminerad.

Freddan
2012-02-19, 15:38
Monterade hjulet nyss, ska de va sånt glapp mellan gafflen på vänster sida om man står framför?

Spelar de någon roll var hålet i hjul axlen ligger?

4530

Axeln är ju konisk så det där lär vara helt riktigt.