handdator

Visa fullständig version : Sfro besikta med mikuni hsr 42



Bratpakk
2012-02-10, 13:13
Är detta möjligt? Någon som lyckats?
Ska sfro besikta, och har detta monterat på min iofs lilla cheer sportster motor
Hört rykten om att man måste byta till cv för insugsljudets skull....

eppern
2012-02-10, 15:06
har besiktat flere med mikuni hsr ,ta en bandana rundt gassern,ingen prob.

JohnnyRocker
2012-02-10, 15:19
Hört rykten om att man måste byta till cv för insugsljudets skull....

so; Vad menar du? Jag har en HSR 42a på min sporre och det är inget problem med ljudet, låter nice som fan. För du kan väl inte mena att SFRO stör sig på ljudet eller har jag missat något frv;

Bratpakk
2012-02-10, 21:03
Skojar du...
SFRO har ju sjuka krav vid amatörbygge av mc.. ljudnivån måste vara typ 4,3 decibel....
Besiktningsmannen sa till polaren som ska besikta sitt bygge med S&S 103cui att den var omöjlig att få igenom med mikuni 42a för att enbart insugsljudet var för högt.....
Verkar ju vara helt sjukt...men jag har hört fler som haft problem med detta...???

Bratpakk
2012-02-10, 21:05
har besiktat flere med mikuni hsr ,ta en bandana rundt gassern,ingen prob.

Har du byggt amatörbyggen då som besiktats hos SFRO?
Vad för typ av luftburk har du använt?

JohnnyRocker
2012-02-10, 22:42
Okey, kollade direkt i bygghandboken under kapitlet om Fordonsbuller, det handlar om ett förbifartsprov vilket innebär att man kör förbi en mätutrustning, fram och tillbaka så mätningar görs på bägge sidor flera gånger.

Provet är väderberoende t.o.m, snö, regn blåst påverkar, så därför måste man kolla med SFRO innan man åker på ett prov.

Verkar som 84 dbA (typ samma som gäller innan störningjouren anser att det är störande i bostadsmiljö) är nivån som gäller för amatöbygge (jmf 103 dbA vid vanlig bes) dvs inkl alla ljud som allstras vid förbifartsprovet därför räknas alla ljud från insugsljud till däckljudet med om man inte använder "normala" däck, vad är normala däck wa;.

Mikrofonerna står på 15 meter frånvarandra, sedan körs bygget mittemellan, dvs 7,5 meter till micken från motor mm. mätning görs ca 10 m före resp efter mikrofonerna.

Nu kvarstår bara frågan om "total" tysta dämpare, justa däck, fugge med "orginal" luftfilter räcker för att få ner det hela till godkänd nivå, enligt vad du säger tydligen inte fu: då återstå väl att klä in hela paketet med ett duntäcke eller montera en CV.

Man börja ju undra om man ens kan ha kjedjedrift frv;

Bratpakk
2012-02-11, 09:20
Får faan åka till ikea o handla upp mig på lite täcken ;=)

JohnnyRocker
2012-02-11, 10:59
Har du iphone så finns det en app - decibelmätare, så kan du själv testa dig fram. Tänk på att det skall vara öppet runt i kring så den inte tar upp reflekterat ljud, samt gör en kontroll av grundbruset, skall vara så lågt som möjligt.

Gick ner å testade på min, finns inte en chans att klara amatörbygge nivå, men svårt i garagemiljö. wa;