handdator

Visa fullständig version : Night rod som första hoj?



pipps83
2012-02-07, 23:39
Hej på er alla! Är ny här på forumet och nu till våren så skall jag äntligen ta kortet och har därför helt förälskat mig i Night Rod Special.
Skulle vilja att ni med erfarnhet av denna maskin kan ge mig så mycket info om den? Är det overkill att börja med att köpa en sådan hoj?
Hur är försäkringarna på en sådan när man är 28år? Ge mig gärna så mycket info som ni bara kan komma med. Tacksam för all hjälp o råd jag kan få.

admin
2012-02-07, 23:46
Välkommen pipps83!

Här inne finns massor av Roddare som kan hjälpa till, kolla trådar i detta forum under tiden:
http://harleyforum.se/forumdisplay.php?13-Harley-Davidson-VSRC&order=desc

Pontus
2012-02-08, 17:02
Välkommen, och självklart skall du välja en Nightrod Special. :cool:

Jag började själv med denna hoj och jag ser inga problem med det, och för mig har det funkat perfekt.

Försäkringen skiljer utöver din ålder även broende på bostadsort. Jag bor utanför Malmö är 40 år och betalar 5500 kr per helår hos Svedea.

robbbull
2012-02-08, 21:16
Välkommen!

pipps83
2012-02-08, 22:49
Kollade upp försäkring hos Svedea på mitt personnr och det blev 13800kr, på min farbrors namn så blev det endast 3500kr men på hans namn kan
jag väl inte ha den eller?

Henrik Forslund
2012-02-08, 23:16
Sånt får man väl inte riktigt svara på *host*
gör det som känns bäst

pipps83
2012-02-08, 23:47
Det är nog inte så smart! Hittade dock hos Bilsport o Mc en försäkring som heter 24+ och där får jag en årspremie på 7200kr helförsäkring. Känns hyfsat överkommligt.

Henrik Forslund
2012-02-08, 23:50
Slå en signal till insplanet så letar dem åt dig på flera samtidigt.

mitoman
2012-02-09, 09:02
Låt bli att skenförsäkra! Det är värt en slant att slippa oroa sig!

islandstyle
2012-02-09, 10:21
Det är nog inte så smart! Hittade dock hos Bilsport o Mc en försäkring som heter 24+ och där får jag en årspremie på 7200kr helförsäkring. Känns hyfsat överkommligt.

Om inte jag minns helt fel nu så kräver 24+ att du har haft kortet ett tag. Jag tog mitt kort förra året och kom underfund med att man får helt enkelt nöja sig med att försäkringarna är dyra... Vart bor du? Det är nog det som är pudelns kärna.

Angående ditt val av hoj. Jag hade väntat med att "bestämma"/köpa tills du har tagit kortet, om du inte hade tänkt att köra privat. För om tanken är att du skall ta kortet i vår så kommer du att behöva ha ganska hög intensitet på körlektioner/kurser/prov osv. Du kommer med andra ord sitta mest på körskolehojen i ett par veckor.

Efter det så kan du välja hoj efter faktiskt ha provkört. Säger inte att Night Rodden är ett dåligt val, snarare tvärt om, det är FEEEEET, men... alltid skönt att veta vad man köper :)

Lycka till med kortet!

Pontus
2012-02-09, 13:17
Om inte jag minns helt fel nu så kräver 24+ att du har haft kortet ett tag. Jag tog mitt kort förra året och kom underfund med att man får helt enkelt nöja sig med att försäkringarna är dyra... Vart bor du? Det är nog det som är pudelns kärna.

Angående ditt val av hoj. Jag hade väntat med att "bestämma"/köpa tills du har tagit kortet, om du inte hade tänkt att köra privat. För om tanken är att du skall ta kortet i vår så kommer du att behöva ha ganska hög intensitet på körlektioner/kurser/prov osv. Du kommer med andra ord sitta mest på körskolehojen i ett par veckor.

Efter det så kan du välja hoj efter faktiskt ha provkört. Säger inte att Night Rodden är ett dåligt val, snarare tvärt om, det är FEEEEET, men... alltid skönt att veta vad man köper :)

Lycka till med kortet!

Håller med. Ett tips är att slippa göra manöverbanan med en vrod. :)

Övningskörde och körde upp på en BMW F650, en fantastiskt lättkörd hoj.

pipps83
2012-02-09, 13:45
Målet är att ha kortet redan till våren då jag redan har mer än ett års samlad erfarenhet av tungmotorcykel körande då jag bodde i thailand och ägde en Yamaha 650 som brukades varje dag, dock så förstår jag tankarna med era tips och dom mottages varmt. Tanken är heller inte att ha night roden vid uppkörnings tillfället utan ha den o övningsköra med under tiden jag kör i skola. Kollade även upp försäkringen och det stämde att en 24+ försäkring kostar 7200kr helår/helförsäkring med 0 års körkort i trollhättan som jag bor.

islandstyle
2012-02-09, 15:56
Kollade även upp försäkringen och det stämde att en 24+ försäkring kostar 7200kr helår/helförsäkring med 0 års körkort i trollhättan som jag bor.

KÖP!

islandstyle
2012-02-09, 16:02
Tänkte på en grej till med försäkringar o så...

Kolla vad som krävs i form av låsning/skyddskläder osv.

Om du klotar och hojen blir skrot och du bryter alla ben så tror jag faktiskt att du skiter i vad som händer med hojen osv. Inte så kul om man står helt själv och utan ersättning bara för att man inte haft stövlar och handskar på sig. Eller om hojen blir snodd och du får inte ett skit för att den inte varit låst med 2 godkända lås och inlåst i ett garage.... RTFM