handdator

Visa fullständig version : Skitsnyggt styre men jag tänkte inte på bromsen.....



Ice
2012-02-01, 23:34
Jaha så var man för snabb igen. Jag har köpt ett i mitt tycke snyggt styre. Burlys narrow aphäng.
Det passar bra på min softtail custom -93:a för det är smalt nertill och breddar ut uppåt, tyckte jag och slog till. 1500 spänn.
När jag´började meka såg jag att den raka biten där man sätter handtagen är ca 22 cm lång. Det går ju fint på vänstersidan (vajerkoppling) men på höger.....handtaget får lagom plats men sedan sticker ju bromscyllen ut en decimeter in mot mitten !....tänkte inte på det. Ser inte kul ut.
Har nå´n tips på vad jag kan göra utom att köpa nå´t supercustomspecial för nåra tusen. Det drar iväg ändå med vajrar etc. Finns det minibromscyllar, konvertering till vajerbroms eller nå´t.
Tips och ideer mottages tacksamt.

Henrik Forslund
2012-02-01, 23:47
Jag har precis köpt samma, men till sportster. Har dock inte monterat än.
Vet att bikebandit här oxå gjort det och monterade utan problem på Dyna. Är dina reglage större än mina?

Kika på Isr, tex på bikeline.se

Ice
2012-02-01, 23:58
Jag tror mina reglage är orginal. Gasrulle komplett ca 18 cm och bromshandtag med jättebehållare ca 12 cm.
Hur store e dina?

Bikebandit
2012-02-02, 01:26
Bra val ... köra på och montera dem vic; Ja det finns ett liten gap mellan styret och bromscylinder men stör det dig så mycket?



http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC00150.jpg

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC00148-1.jpg

Ice
2012-02-02, 12:35
Jag förstår vad du menar men min bromsvätskebehållare sticker ut mycket längre än din. Ursäkta min risiga kamera men kolla på bilderna så kanske det syns vad jag menar. Jag känner det som byte av handtag eller byte av styre.......42894290

mitoman
2012-02-02, 12:44
Köp ett handtag med mindre behållare!

Bratpakk
2012-02-02, 19:37
På harley original ska det inte finnas ett mellanrum mellan "bromsreglagefästet och "elklumpen"
Bromsfästet ska ligga en bit inne i elklumpen....
ej original eller felmonterat?

Ice
2012-02-03, 11:50
Grejorna är inte fastskruvade på bilden så de har bara glidigt isär när jag skulle fota. Annars sitter de mot varandra men inte en bit in. Jag är inte säker, men jag tror det är på lite nyare grejer som bromshantagsklämman liksom är en bit innanför kåphalvorna som täcker knapparna.
Jag skulle vilja hitta ett bromshandtag som helst gick att bara skruva dit men som har mindre bromsvätskebehållare. Det fick ju gärna passa med bromsljuskontakten också men det är väl att önska för mycket.. :-)
Det finns ju snygga reglagesatser men då blir det ju ett antal tusen kronor och lite friska reglage i "bra-att-ha-lådan".....

westerstroming
2012-02-03, 12:20
Janneh, se länken: http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=16864
Klart! :-)

Bratpakk
2012-02-03, 15:01
Grimeca har mindre svarta reglage...
Calles chopper har dom.. Inte så dyra heller.
Jag kommer byta till dom framöver.

Ice
2012-02-03, 17:11
Tack för tipset Bratpakk, dom va snygga, jag håller med dig.
Jag blev sugen på det du hittat, Westerstroming, . Det verkar rätt läckert att göra. Jag fattar inte riktigt hur han tänker sig det. Ska den slangstumpen funka som vätskebehållare?

westerstroming
2012-02-03, 21:08
Tack för tipset Bratpakk, dom va snygga, jag håller med dig.
Jag blev sugen på det du hittat, Westerstroming, . Det verkar rätt läckert att göra. Jag fattar inte riktigt hur han tänker sig det. Ska den slangstumpen funka som vätskebehållare?

Det ska ju räcka me den vätskan som är i systemet, så länge man inte kör slut på klossarna.

Bratpakk
2012-02-03, 21:49
Janneh, se länken: http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=16864
Klart! :-)

Har sett en del liknande lösningar, o varit sugen själv....går ju att få jävligt cleant och coolt.
Men har läst någonstans att det är ett Helvete och lufta bromsen med denna lösning???

thek
2012-02-03, 23:03
Fick hem mitt idag å vill inte höra massa negativt nu capice?;) ..E så ny på de här å förstår inte riktigt problemet...Får jag samma "skönhetsfel" på min fat bob?? Ahaaa nu såg dina bilder..de e ju så snyggt styre så de trollar bort de fula..Bikebandit-snyggt styre!

westerstroming
2012-02-03, 23:58
Har sett en del liknande lösningar, o varit sugen själv....går ju att få jävligt cleant och coolt.
Men har läst någonstans att det är ett Helvete och lufta bromsen med denna lösning???

Jag luftar alltid från bromsoket och upp till cylindern, fyller en oljekanna med bromsvätska, slang på luftnippeln och trycker det baklänges, då trycker man luften uppåt utan att behöva pumpa massa tryck.
Det borde funka om man byggt om så här. Har dock inga bevis! :-)

Ice
2012-02-05, 10:32
Det sket sig visst för han som slipade bort behållaren. Om jag fått det rätt är alltså lilla hålet bredvid där han satte slangen, en retur där det kommer tillbaka vätska när man släpper bromsen.
Man behöver alltså ha nå´t på båda hålen. Två slangbitar eller....jag vet en ihålig döskalle (eller nå´t) som man slipar till och monterar så den täcker båda hålen. Litet påfyllningshål mitt uppe på skallen med plugg. Hmmm...