handdator

Visa fullständig version : Åsikter på Night rods vägegenskaper?



Blodlilja
2012-01-30, 18:08
Funderar starkt på att köpa en night rod till våren, då jag fallit hårt för dessa!

Har varit inne på en hel del forum, läst test-artiklar i tidningar, pratat med folk o.s.v. och något som återkommer gång på gång är dess väghållningsegenskaper, främst i låga farter. Hur den t.ex. vill slå styret inåt när man svänger och känns ostabil. Är enligt många en riktigt jobbig upplevelse att manövrera i stadskörning t.ex. i rondeller.

Detta har fått mig att tvivla lite, vilket känns för jäkla tråkigt då jag egentligen inte kan tänka mig någon annan hoj i dagsläget.

Skulle vara kul att höra lite fler åsikter om detta?

Tack på förhand!

jess
2012-01-30, 18:22
Vettefan om jag har känt att det är ett problem med sånt?
Har väl iofs bara kört en Muscle och två NightRod Special och det i kanske tjugo mil...

Fanns inga bilder på hur de förarna var byggda? :D

Nightrod
2012-01-30, 20:20
Jag tycker den är förvånansvärt lättkörd trots det breda bakdäcket.

Whiplash
2012-01-30, 20:47
Köpte Nightrod som min första mc och tom. övningskörde lite med den och svårkörd tycker jag inte att den är.

ViLa
2012-01-30, 21:00
Världens sämsta som alla andra H-D...............................................OB S!! ironi

Spring och köp :)

Blodlilja
2012-01-30, 22:45
Haha, nä, fanns förvisso inga bilder på testförarna...kan det vara så simpelt att dom helt enkelt var tunnisar? :p
Är ju rätt späd själv å anda sidan... ;)



Tack för alla svar, känns bra att höra. Kör i dagsläget en yamaha, mer "street-modell", så lär nog ta ett tag innan man vänjer sig. Men känns så jäkla rätt som sagt. Har helt lagt softail-baserad klassisk chopper- grejen på hyllan för den här.
Sneglar på en med CFR system på...ett ljud som man kan bli helt galen över. Alla barndomsdrömmar i ett!!! :D

Pontus
2012-01-30, 23:52
Har hänt att jag gått i med fotpinnarna i en och annan rondell. Men det handlar nog mer om att jag känner lite väll mycket på den. :D

Tycker inte alls den är svårkörd, så jag tycker absolut inte att du skall tveka.

jess
2012-01-31, 12:38
Haha, japp, klening bakom tangenterna här med, därför jag blev fundersam till att det skulle vara så tungjobbat :D

Nej för tusan, kul är dom att köra, men höga och korta som en sporthoj är dom ju inte!
Men riktigt trevligt på kurviga småvägar blir det ändå!

whiskeythrottle
2012-01-31, 23:05
se till att den har framflyttade fotpegs....köpte en 06a å stod inte ut med att flytta fötterna varje gång man växla å bromsa. Annars kanon. Men inget du kör knäskrap i kurvor med såklart, det är en snabb glidarhoj.

Blodlilja
2012-02-01, 23:07
Tack för tipset om pegsen, tror jag hört något liknande!

Och ett stort tack för alla svar! Tog bort mina sista tvivel, så nu är jag 100 % säker!
Känns så jäkla bra!!! Så nu kan våren komma! :cool:

Som någon in min närhet sa nyligen...humlan ska ju inte kunna inte flyga. Kan du inte köra hojen...bara gör det ändå!

Har dock hört att servicen kan vara rätt saftig på dom, i synnerhet när man behöver ställa ventilspelet,vilket brukar behövas rätt "tidigt" (1000-1500 mil?? ), vad jag har förstått? Eller är jag helt ute och cyklar? Spelar ingen större roll egentligen, bara lite extra övertid, men är det någon som har någon koll på detta så vore det fint.

whiskeythrottle
2012-02-01, 23:56
Varför inte provköra en först? Har du ens provsuttit en vrscd? Bara och dra till närmsta hd försäljare så fixar de det till våren. Det är en oljebyte + oljefilter service vid ca 700-800 mil. sen kommer den där dyrare servicen vid 1500 som du sa. jag tycker det känns som nightrod är lite mer kvalite än de övriga harleys fom finns på marknaden.

Blodlilja
2012-02-02, 00:10
Jodå, har provsuttit både den ena och den andra. Har en bekant som ska sälja sin, men har p.g.a. vädret inte haft möjlighet att provköra den än. Skulle fram tills rätt nyligen satsa på en gamal shovel-chopper, så är ett stort steg åt andra hållet. ;-)
Vet av erfarenhet att det mesta känns skit för mig tills jag vant mig lite, så därför tror jag inte att det kommer att ge några aha-upplevelser när jag provkör den. Men jag vet att det har varit diskussioner om det stora försprånget på dessa, vilket har oroat mig lite, så ville gärna ha lite åsikter av dom som har kört en del! :-)

whiskeythrottle
2012-02-02, 08:31
gamla shovel hojjar är stencoola, men de flesta som äger sånna är tyvärr posers (mycket snack lite åkning). Det är väl inget fel å snacka hoj men om man vill åka mycket å kanske långa turer så tror jag inte man gör det gärna på en stelbenshoj. Svårt att tänka mig att man vill dra trollstigen på en stelben men snälla rätta mig om jag har fel. Åkte själv sporttouring i somras å fick träsmak m.m. efter 40-50 mil. Bästa är att ha olika hojjar för olika tillfällen men det är väl få som har råd med det. Skönt iaf att slippa oljepölar i garaget nu när man har en ganska fräsch hoj.

Engeri
2012-02-04, 17:52
Jag köpte min nightrod 2011 efter att ha kört en underbar Fat Bob-08. Även om Fatboben var gudomlig att köra, är Nightroden bättre,roligare och häftigare.
Min e sänkt 1" fram och bak och det man skall tänka på om man vill göra detta, är att det skrapar i ramen vid allt för häftig körning.

Tundra Trotter
2012-02-04, 19:50
Härlig knarr med " Herre Jesus " upplevelse . Tänk på körkortet . Köp .

Jimmy Jazz
2012-07-17, 00:04
Hur gick det? Blev det en Nightrod Special?

stroker49
2012-07-17, 11:59
Whiskeytrottle: Du har rätt, gamla hojjar och stelbenschoppers är inget att åka långt med. Själv har jag en 35 -år gammal shovel och den har jag inte vågat åka längre än till Budapest med. Jag har dock varit på Trollstigen med den och häromåret så körde jag Vitryssland runt med den. Och så har jag en långgaffelstelbenschopper också. Men den har jag bara stått ut att åka med till Rumänien, Ukraina och förra året in en sväng genom Finland, till Viborg och St Petersburg i Ryssland. Om två veckor blir det dock bara en kortare tur med grabbarna: Polen, Ryssland (Kaliningrad), Littauen och Lettland. Med på våra turer så har vi också en riktig biker som inte är poser som jag, han kör en stelbensknuckla.

Lasse.S
2012-07-17, 12:46
:D:D Finns så många konstiga fördomar om allt möjlig, själv åkte jag från Zeel am see till Göteborg på 18 timmar med en Sportster 883a....det skall visst inte gå heller säger dom som vet ;)

Whiskeytrottle: Du har rätt, gamla hojjar och stelbenschoppers är inget att åka långt med. Själv har jag en 35 -år gammal shovel och den har jag inte vågat åka längre än till Budapest med. Jag har dock varit på Trollstigen med den och häromåret så körde jag Vitryssland runt med den. Och så har jag en långgaffelstelbenschopper också. Men den har jag bara stått ut att åka med till Rumänien, Ukraina och förra året in en sväng genom Finland, till Viborg och St Petersburg i Ryssland. Om två veckor blir det dock bara en kortare tur med grabbarna: Polen, Ryssland (Kaliningrad), Littauen och Lettland. Med på våra turer så har vi också en riktig biker som inte är poser som jag, han kör en stelbensknuckla.

indy 500
2012-07-17, 18:06
Var till Brunflo förra veckan: Huvva MPD;

V-Rod_boy69
2015-08-04, 15:53
Var i lördags ute på första långturen med min V-rod, blev 22 mil och det var inga större problem D;
Första gången det var riktigt roligt att åka till jobbet ;)