handdator

Visa fullständig version : twincam 88 byte av vevaxel hjälp



crank
2012-01-29, 01:11
hej har en twincam 88 års modell 99 . som ja håller på byta vev och vevhus till s&s .

har fått isär allt min undrar är vad ska man tänka på då man monterar ihop veven? har köpt en hayns hd bok gör det sj. men det står ju inge som man behöver veta som vanligt i dom =(

har även sökt sprängskisser på internet men ej funnit några över motorn nån som vet vart man kan hitta sånna?

motorn kommer hamna i ett chopper bygge =)

Girlie Bike User
2012-01-29, 10:11
S&S vev o vevhus rekommenderar jag att du följer S&S manualer.De finns på S&S hemsida för nedladdning.S&S ock H-D är inte samma sak.

crank
2012-01-29, 13:40
ok men ska man pressa ihop lagerna på veven på vänser sida eller drar det ihop av sig sj då man sätter ihop allt igen?

crank
2012-03-22, 12:30
att byta block och vev var lätt då man gjorde rätt. satte bara lagrena på en plåt å värmde med ett gasol värmare under , tills det fräste lite då man hade spott på fingret å nudda vid det sen var det bara att släppa ner lagret . alltså timken lagren det andra pressa jag i en press givetviss =) lagret nyper fast av sig sj sen då det svalnar . kan säkert göra på andra sätt men detta funka för mig ..dock får man ej glömma bort att gnida in lagren igen med motor olja . inge fett då det stöter bort oljan inge bra. har en twincam A . är annat på twincam B då dom har en balans axel med kedja i sig, alltså inga timken lager ..

Pulare
2012-03-23, 14:56
Glöm inte och kolla axial spelet när du har dragit dit kompensator drevet och rotorn. Man ska montera lagren på en dummy axel som lagerna löper lätt på när man ska prova ut vilket shims man ska ha för att få det rekommenderade axial spelet. TC B har ockå Timken lager på vänstersidan som A motorn fram till och med 2002 års model sen började dom med ett högersidans lager som inte låser veven i sidled som Timken lagret gör.