handdator

Visa fullständig version : borrat cylindrar?



Machine head
2012-01-25, 22:01
Någon som borrat sina 883 cylindrar? Någon erfarenhet att dela med sig?

Hagis
2012-01-26, 00:41
Har bara hört om detta men har ingen erfarenhet själv! Tydligen ska det vara helt okej upp till en viss årsmodell att borra, efter detta angivna år som jag inte har minne av när det var, så är det bättre att byta hela kittet och skita i att borra! Detta pga cylindrarna som då ställer till det!

Machine head
2012-01-26, 06:57
Har en 89a så det ska inte vara problem. Beställer kolvar så är det bara att sätta igång.

JohnnyRocker
2012-01-26, 08:18
Misstänker att det är en självklarhet för dig men du bör gå upp i ventilstorlek också om du borrar en 883, det är ju egentligen bara borr o ventiler som skiljer mot en org 1200a.

Machine head
2012-01-26, 12:33
Bör eller måste? Går den som en påse nötter med orginal? Tänkte porta bara

JohnnyRocker
2012-01-26, 17:45
Inte måste men allt e ju relativt vad du vill ha ut. Kolla m IDI han har superkoll, har gjort det på sin sporty.

Machine head
2012-01-26, 20:32
Ja självklart. Jag förstår ju att med större ventiler så blir det bättre fart i spisen. Men man måste verkligen lägga en nivå när man börjar grejja med motorn..... Annars blir det att man byter ut varenda komponent till slut :-) jag vill bara ha lite mer vrid... Gaffeln är ju ca 22" över så det är ju ingen räsermaskin ;-)

Machine head
2012-01-26, 20:34
Nu är iaf kolvar beställda så det är bara att skruva av cylindrarna så man kan börja gör svarvjig

Broder Dalton
2012-01-26, 20:47
Hade du tänkt svarva upp cylindrarna?

Harley orig-ringar funkar med 45 grader crosshatch och 320 grit

Om annat ringmärke se rekommendation

JohnnyRocker
2012-01-26, 21:01
Det handlar om helhetsbilden, är iaf min slutsats, större ventiler är inte alltid lika med bättre snurr kan bli tvärs om också, portning lika, viktigt att det blir "rätt" annars kan det bli motsatt verkan också där, tex inte alltid viktigt att det blir stort utan mer rätt form. Det är därför det blir som du så riktigt påpekar en rullande snöboll om man inte har bestämt sig från start.

Jag personligen tänker så här, numera, när jag ser på det här med motorer o byggen, runt en bra motor kan man bygga och bygga om i all evighet som andan faller sig eller sitta nöjd. Men med en strulande motor kan vara hur nöjd man vill med resten men ändå aldrig njuta fullt ut, å då menar jag inte bara ur ett race perspektiv liksom.

Onatop du e ju en auktoritet på motorer, vad säger du om detta, kul att höra.

Hagis
2012-01-26, 21:17
Det där med portning har jag inte en aning om! Men jag vet att polaren trimma sin riskokare och han hade ett helvete med ventilspelet då han hade mixtrat med det med! Säker inte något som har med frågan att göra men även om hans hoj gick fort så gick den inte bra! (ban åkare)

Machine head
2012-01-26, 21:18
Ja, svarva och sen hona. Ska väl inte spela någon roll om det är arbetsstycket (cylindern) eller verktyget som snurrar i detta fall?

Broder Dalton
2012-01-26, 21:26
Det första det handlar om är att starta med friska grejor:
Vevparti: Glapp? Runout? Slitage?
Lopp: Friska kolvar/ lopp/ringar ? Spel?
Toppar: Styrningar? Ventiler-tätar?
Tänk inte ens på att trimma om du inte har kollat att allt är friskt!

Enklast: Kolla allt en ovan. Borra 1200 Behåll origstorl på ventiler men kör ett snällt
Street-port = snygga till kanter etc. Fixa kammar m 235-245 grader 40-45 OL och lite högre lyft än orig
Kolla vad tillverkaren rekommenderar för komp sikta på 9:1 CORRECTED COMPRESSION
Anpassa alltid mekaniskt kompförhållande till de kammar du ska ha för att få rätt CORRECTED!

Ex Kör inte 10.2:1 kolvar med originalkammar som stänger 28 grader
( Sportster -91 upp "W" -kammar) Du får ett hårdstartat spik-monster!
Maila kamtillverkaren exvis ANDREWS och få rekommendation !

CV-gasare med rätt bestyckning och bra luftfilter (NEJ inte det med drakar/döskallar eller hakkors!!)
Bra 2-2 system m slipons och en vettig tändning DTT, Dyna m ställbara kurvor

Du får en körbar gatmotor som drar ordentligt på låg-mellan

Om du vill ha full muff upp till 7` så blir det riktigt portjobb+ större ventiler/BEEHIVE-fjädrar och mer duration/OL

Machine head
2012-01-26, 21:31
Gött mos, bra info. Som sagt är jag inte ute efter topp prestanda osv. Schysst lunk. Tänkte kolla igenom grejjerna och tänkte att man kunde göra om den till1200 när man endå hade isär allt... Kul utmaning

JohnnyRocker
2012-01-26, 21:47
Kul+utmaning=vc;

Onatopha;

Girlie Bike User
2012-01-26, 23:31
Hej på er alla,då jag sysslat en hel del med Sportstermotorer och tycker mig ha en hel del kunskap om detta så skall jag försöka hjälpa till med svar om detta ämne här på forumet.

Frågan om borrning av 883 cylindrar:Upp t.o.m. 08 års modell går att borra till 3.5" borr, det viktigaste är att det används stressplattor till dettta annars får du en ovalt cylinderlopp. Vanligt att den första delen av borrningen svarvas ur då det är mycket mtrl. som skall avlägnas.

Onatorps inlägg om corr. komp är helt riktigt och vill bara förtydliga lite om Sportsterkammarna. Infon på Andrews hemsida om att W-kammar är samma som D i 91-upp är helt felaktigt.Jag skall försöka bena ut det hela.

D-kammar sitter i alla modeller (förutom 1200S 98-03) 86-03.De 4-växlade modellens kammar passar ej i 5-växlat. Obs pinjongdrevet blev fintandigt 00
1200S 98-03 använder W-kammar.
När det gäller den gummiupphängda motorn så återfinns D-kammar i 883 04-06. När insprutning kom 07 så fick även 883 W-kammar
1200 modellen 04-framåt har W-kammar
W-kammar kan vara ett tips om du vill ha upp cylindertrycket på en std.motor. Se upp då H-D har slopat uttaget för tändninshjulet på de senar årsmodeller, kolla först på huvudkammen inner du köper.

Hoppas att ni blev lite klokare.

Machine head
2012-01-27, 06:54
och med stressplattor menar du något att spänna fast i foten och toppen för att få samma matrialspänning som när cylindern sitter i motorn? eller fattar jag fel? lika bra att försöka suga åt sig massa info och lära sig.... jag menar, jag fyller 30 i år..... borde ha lärt och byggt mycket mer vid det här laget... skäms lite frv; jaja... borde väl hinna lära mig lite mer innan jag sätter i sista spiken i kistan

Broder Dalton
2012-01-27, 08:13
Girlie Bike
I stand corrected ang W kontra D-kammar

Jag borde naturligtvis nämnt stressplattor i sammanhanget

Girlie Bike User
2012-01-27, 16:26
Onatop: Lite missförstånd, givetvis så går det ej att kombinera W-kammar med 10.2-1 komp. En äldre orginalmotor med 9.0-1 i komp och byte till W-kammar förbättrar corr, komp. väsentligt då D-kammar stänger 41 grader, jämför med W. som stänger vid 25 grader enl. Harley.

Mullemeck: helt rätt uppfattad om "stressplattor".Jag har sett ditt bygge på annat forum, ser intressant ut.Jag förstår din tanke på lite bättre vrid och då att gå ifrån 883 till 1200 den största förändring till minst pengar som du kan göra. Lägger ett budgetförslag här till dig:
Borrning av cylindrar och montering av "reverse dome" kolvar med 10.0-1 i komp.Inslipning av orginal ventiler och kolla sätets anpassning till insugskanalen och justera.Byte tändsystem eller 1200 modul(beroende på årsmodell) annars får du hög förtändning.Kontroll och anpassning av bestyckning av förgasare.
Med detta får du en stark motor tidigt i varvtalsområdet(små ventiler=hög gashastighet) och c:a 60-65 bakhjulshästar.

Girlie Bike User
2012-01-27, 16:44
Saxat ifrån ett annat forum ifrån en seriös expert på Sportstermotorer om skillnad på W och D:I think the main reason they run better than the D's for most people is the extra overlap, 26 degrees vs. 4 degrees. The exhaust system has a profound effect on a motor.Slut citat

Henrik Forslund
2012-01-27, 21:06
Onatop: Lite missförstånd, givetvis så går det ej att kombinera W-kammar med 10.2-1 komp. En äldre orginalmotor med 9.0-1 i komp och byte till W-kammar förbättrar corr, komp. väsentligt då D-kammar stänger 41 grader, jämför med W. som stänger vid 25 grader enl. Harley.

Mullemeck: helt rätt uppfattad om "stressplattor".Jag har sett ditt bygge på annat forum, ser intressant ut.Jag förstår din tanke på lite bättre vrid och då att gå ifrån 883 till 1200 den största förändring till minst pengar som du kan göra. Lägger ett budgetförslag här till dig:
Borrning av cylindrar och montering av "reverse dome" kolvar med 10.0-1 i komp.Inslipning av orginal ventiler och kolla sätets anpassning till insugskanalen och justera.Byte tändsystem eller 1200 modul(beroende på årsmodell) annars får du hög förtändning.Kontroll och anpassning av bestyckning av förgasare.
Med detta får du en stark motor tidigt i varvtalsområdet(små ventiler=hög gashastighet) och c:a 60-65 bakhjulshästar.

Kostnad?

JohnnyRocker
2012-02-05, 07:56
GP;
GBU: Med detta får du en stark motor tidigt i varvtalsområdet(små ventiler=hög gashastighet)

frv;Om jag förstått dig rätt är detta en "prisvärd" trimningnsnivå på en beg 883 motor, hur mycket mer får man betala för 1200 ventiler dvs relaterat vad det ger i effekt o karaktär?

Girlie Bike User
2012-02-06, 00:42
Kibblewhites konverteringventiler kostar c:a 1200-1300 beroende på om det är till det gamla ventilsystemet eller det nyare 7mm(04-upp). Då får man samma storlek som en 1200 upp till 03 dvs 1.715" in och 1.480" avgas.Med 7mm systemet finns det nu ventiler som är 1.760 in och 1.530" avgas.För att uttnyttja detta fullt ut krävs en riktig portning av kanalerna och bättre kamaxlar än orginal samt tillpassning av rätt komppression till de kammar du valt.Fördelen med det nya 7mm systemet är att där sitter beehivefjädrar som klarar mer kamaxellyft än de äldre topparna.SE 536 kammar kan användas utan fjäderbyte.Priser på portning varierar var du lämnar in topparna.Effektmässigt pratar vi om c:a +20-25 alltså 80-90 på bakhjulet.

JohnnyRocker
2012-02-06, 08:14
thx; kanon! Låter som jag måste utreda bättre vad som stoppades i och huruvida portning gjordes vid på min införskaffade sporre (05a), lite dåligt dokumenterat från säljaren, tyvärr.
Kan du säga om 25197-04 är SE 536 kammar eller annat?

Girlie Bike User
2012-02-06, 09:28
25197-04 är SE 551 eller E-kammar eftersom de är märkta med ett E på kamloberna.De sitter orginal i Buell XB modeller och kom i Screamin Eagles sortiment 04. Det är en lite mildare kam än SE536 men brukar fungera bra.Stängningstiden är 44 grader så 10.0-1- 10.3-1 räcker i komp för att det skall bli bra corrected komp.Lyft 551" så beehivefjädrar klarar detta.Kanske skall jag tillägga att 7mm konverteringsventiler har bara funnits sedan i somras på marknaden.Kanske du skall överväga att kolla dina topplock vad som är gjort o kanske satsa på ett par 1200 lock ifrån 04 -upp. Fungerar bra i standardskick( 1.810 in och 1.575 avgas) men har en stor potensial med större ventiler och portningsjobb.

JohnnyRocker
2012-02-07, 22:34
thx; Klockrent GBU ha;, då klarnar bilden betydligt och det är i linje med vad jag hoppades. Har idag fått reda på att det finns detaljerad info hos Pro-Bike på vad som eventuellt gjorts med topparna, ska kolla upp det.

ro;

Girlie Bike User
2012-02-07, 23:24
Skall bli intressant och se vad de har haft för upplägg på din motor