Visa fullständig version : Min väg mot körkortet (om någon är intresserad)
Jahapp då har jag hängt här ett tag och kommit med alla möjliga konstiga frågor angående Harleyn jag redan har, hur blir det om jag gör si eller så, eller det och det styret eller risers osv. Det har jag kommit fram till nu, och projektet startar inom några veckor skulle jag tro, har lämnat iväg den till en jäkligt duktig kille som byggt ett flertal cyklar som vunnit diverse priser, så jag betalar hellre en slant och får det riktigt gjort än att klåpa själv. Bilder kommer såklart sen! Men saknar ju det där vackra A:et på mitt körkort. Jag har alltid fått bra svar och bemötande trots mina knäppa funderingar, och jag vet att iaf några här nyligen har tagit sitt mc kort så jag hoppas jag kan få svar på även såna frågor om dom dyker upp! Kanske någon mer kan ha nytta av det som skrivs här i framtiden med, jag har förstått att det inte bara är jag som köper hoj innan kortet :)
Jag tänkte sparka igång med att plugga teori nu idag, men då visade det sig att dom program jag har på datorn inte ville fungera. Det ena är Trafikskolan TEO 2011, och när jag packade upp det blev det 2st vlc filer som det inte händer något alls med. Ok, körde igång Bonniers Trafifskola då, jaha det var bara för B kort visade det sig. Finns det någon som har tips på ett aktuellt och fungerande program som ink*****ar mc? Jag har inte för avsikt att skriva in mig på trafikskolan utan vill göra det privat. Jag tog mitt första körkort 1993, sen var mitt liv lite busigt ett tag så jag fick ta om körkortet 2008, så lite sitter väl kvar men bör nog plugga en del ändå. Och ja, jag ångrar mig att jag inte tog mc kort i samma veva 2008, men det är som det är.
Om någon nu är intresserad av den här tråden överhuvudtaget så ser planen ut såhär:
Börja nöta teori nu, slutet av januari.
Den 29/2 kommer jag kunna gå Riskutbuildning 1, dvs teoridelen. Dom nya reglerna säger att jag måste ha gjort både Risk 1 och 2 innan jag ens får skriva teoriprov.
Ta ett paket med 6 körlektioner så fort vägarna tillåter. Själv tycker jag att jag är kung på att köra eftersom jag kört cross och moppe sen jag var 6 år, men det kan vara bra att veta lite vad dom vill se på uppkörningen.
Göra Riskutbildning 2 så fort det bara går efter dessa körlektioner, och se till att ha både tid för teoriprov och uppkörning inbokat redan då,
Körkortet klart absolut senast slutet av april.
Jag köpte en app till iphonen för 60 spänn med massa frågor både till bil och mc, men den är inte särskilt bra, buggar ofta ur och har stött på flera frågor där jag VET att jag svarat rätt men får ändå fel vid rättning. Och ofta när man gjort klart frågorna ock klickar på rätta provet så stängs appen ner. Så jag mottager gärna tips på bra, gratis eller billiga program att tanka eller köpa! Kanske någon som nyss gjort det och vill sälja en bok eller så? Sen ska jag uppdatera hur det går efter vägen!
robbbull
2012-01-23, 16:10
vic;
Pratade nyss med en trafikskola, och mc boken kostade bara 200 spänn så det kan det ju vara värt!
Jag körde också appar i iPhonen, de fungerade bra för mig. Reggade mig även på: http://www.korkort.se/
Sen läste jag körtkortsboken samt MC boken en gång, gick tillbaka och kollade om jag missade frågor på testerna. Gjorde inget annat veckan innan jag skrev upp, hade 63 av 65 rätt så det fungerade hyggligt :)
När det kommer till körandet så är det lite placeringar, hänsyn och uppsyn såklart som gäller. Svåraste tycker jag var högerregeln som ingen jävel följer i stan men lärarna är benhårda på, jag var inte så sugen på att åka ut framför en bil även då han hade väjningsplikt....
Men det värsta för mig var krypkörningen, hade säkert 7-8 lektioner (samt kört enduro tidigare) i ryggen och kände mig riktigt trygg. Tills man stod där på startlinjen, pang, toknervös...körde sämre än någonsin. Men det gick vägen till slut, men fy fan vad nervöst det var.
Du skulle alltså följa högerregeln stenhårt och köra ut? Då kommer det bli en Ozzy mindre här gissar jag, inte många som följer den här heller. Ska kolla din länk, mitt Bonnier vill inte starta heller, hittar inte aktiveringskoden trots att den ska gå att skapa. Jaja, där får man för att man tjuvar på nätet, tycker bara Bonnier har tillräckligt med stålar iaf... Men tack för tipset!
Lindblom
2012-01-23, 20:09
Bra tråd! thb;
Är precis på G att göra samma manöver själv, så fort jag får tummen ur, så det är intressant med en "föråkare" som kör samma rejs.
Tänkte också försöka klara det med minimal sponsring av den lokala körskolan.
(nu har ju inte jag åkt MC hela livet, så det kanske inte går lika smdigt för min del :I:)
Träna krypkörning och garage vändning om du kan innan....
Lyckades fixa en skiva med hjälp av en vän, en jäkla massa frågor och kunskapsprov o grejor! Ja den där garagevändningen verkar det som dom bakat in i risk 2:an nu, varför man nu ska vända i ett garage.. Men visst, kontroll över mc:n osv. Men den är tydligen mer avancerad numera.
Tundra Trotter
2012-01-24, 07:03
cheer
Ska tillägga att appen jag köpte till iphonen nu har blivit bättre, det kom en uppdatering så nu har den inte buggat alls sen dess! iKörkort MC heter den, och jag hittade en "teoribok" i den också, inte bara frågor utan massa teori i skrift.
Om det inte ändrats de senaste 3 åren så är garagevändningen borttagen. Det är två olika banor med krypkörning istället, den ena svinenkel och den andra lite trixigare (i princip får alla köra den lilla trixigare krypbanan). Träna mycket på att krypköra sakta med gas och koppling utan att bromsa, de kan kolla en hel del på att man inte ligger och bromsar med bakbromsen vilket är enklare. Sen är det slalombana i 50 och bromsning i 70 och 90.
Slalombanan är inte svår (beror iofs lite på hoj), bromsning är de rätt kinkiga på. Det gäller att sitta rätt, upprätt med blicken rakt fram och bromsa bestämt utan att låsa (enklare med ABS). Och att ha blicken framåt och bromsa rakt och snyggt.
Ett tips är att ta en lektion till när man tycker att man kan alla momenten, så att de sitter. Även om man brukar få testa igen om man missar något så tror jag att det är bra att sätta allt på första försöket, och ha det med sig när man ska ut i trafiken sen.
Vad gäller själva uppkörningen när manöverproven är gjorda är ju placering en av de största grejerna de kollar på. Den var iaf inte helt logisk för mig som också kört cross innan. På en bana bromsar man ju så sent som möjligt, kör det spår som man tror är snabbast och lägger nästan all fokus framåt. Men på uppkörningen gäller det att köra säkert, att ta sin plats och visa tydligt vad man gör och tänker göra.
Sen försöker ju alltid körskolorna mjölka ut så mycket som möjligt, men oavsett det tror jag man får ställa in sig på 10 lektioner om man ska köra upp med körskola.
Jag köpte ett paket med 10 lektioner och fick en gratis, sen gick det två till i samband med uppkörningen. Jag tyckte att man kunde kapat bort några av lektionerna, men när man väl fick lappen så kändes det som att det inte spelade någon roll.
Här i Borlänge så har det blivit så att det bara är en av 4-5 trafikskolor som utbildar för MC, vet inte varför. Men jag blev riktigt positivt förvånad när jag pratade med dom häromdagen om riskutbildningen, ska ju göra del ett den 29:e februari i grannstaden Falun och ville veta om jag kunde göra del 2 här hemma. Ja den gäller över hela landet sa hon, men kolla om du inte ska göra del två där också, jag tror dom är mycket billigare än oss sa tjejen på skolan! Sånt gillar jag. Sen har dom ett paket med 6 körlektioner, kostar ca 4.000 med lån av hoj. Tänkte börja med dom iallafall och se hur det känns, be körläraren att få träna på kryp och det. Behövs det så tar jag mer lektioner, bara för att jag tycker jag är bra så är jag fortfarande ny på tung mc, och när jag väl är igång så är det som du säger gronvit, när jag väl får lappen i handen så spelar det ingen roll om det blir någon tusenlapp till. För övrigt tänker jag köra med deras hojar, dom har ju motorbågar och man sitter rakt upp och ner, inte kul att välta sin egen eller sabba den på nåt vis!
Inhandlat "MC Boken" för 200 riksdaler på körskolan idag, märker när jag gör övningsproven att jag måste läsa på! Att köra är en sak, att beskriva det i teorin en helt annan tydligen. Och dessa förbannade bromssträckor, räcker det inte med att veta att ju fortare jag kör ju längre bromssträcka? Logik? Nejdå det ska räknas till förbannelse! Ingen svår matematik säkert, men jag och siffror går inte ihop, alls.
Lycka till thb; så kanske vi möts på vägarna i sommar vc;
Inhandlat "MC Boken" för 200 riksdaler på körskolan idag, märker när jag gör övningsproven att jag måste läsa på! Att köra är en sak, att beskriva det i teorin en helt annan tydligen. Och dessa förbannade bromssträckor, räcker det inte med att veta att ju fortare jag kör ju längre bromssträcka? Logik? Nejdå det ska räknas till förbannelse! Ingen svår matematik säkert, men jag och siffror går inte ihop, alls.
Deppa inte ihop nu Ozzy! snart är det vår - då står du där med lappen i kardan!
Gustav2K
2012-02-08, 23:30
Ska följa din tråd! Kommer säkert att komma med egna erfarenheter också. Bra initsiativ!
Tjena! När jag tog lappen i Norge för många år sen så var dom ganska fokuserade på kontrastyrning i kurvorna. Vet inte hur det är i Sverige.
Gustav2K
2012-02-15, 21:51
Gick Riskettan i går. Det var kul att diskutera, bra lärare på Jarla trafikskola i Bromma. Kan rekommendera den kursen hos dem!
Tog mitt kort förra året å känner att lite sitter kvar...Har med kört en del cross å olovlig mc-körning å trodde mig va bättre..men krypkörningen e svårare än man tror..kan va individuellt men tror alla känner att så e fallet så de rekomenderar jag att du tar någon lektion å övar på,å om du även kör privat så kan ni ju öva på de efteråt...manöverprovet e lite lättare,fast ta någon lektion där med...sen e faktiskt landsväg något jag tyckte va lite meckigt innan de kom naturligt,alltså när man tar ut svängar å skär in lr hur man nu ska säga..tog mitt på 3veckor körde 6 lektioner å va den första för säsongen som körde upp så nerver fanns men lyckades hålla dom på plats,så va cool...vet inte om du fått svar på mcteori? provet e samma som för bil förutom 15 tilläggsfrågor ...
Detta funka för mig å de e bara tips..allt e individuellt säkert någon som har andra åsikter å erfarenheter...lycka till iaf
Tack för supporten! Går lite trögt med pluggandet, men jag funkar bättre under press så jag vet att jag kommer läsa ordentligt när det är nära! Och jag är nog mindre bra än jag tror att köra, så jag kommer ta lektioner. Det är ju inte bara för att klara uppkörningen, vill ju överleva sen också :)
...... så jag kommer ta lektioner. Det är ju inte bara för att klara uppkörningen, vill ju överleva sen också :)
good thinkin´ ozzy!
Riskettan avklarad idag. 3 timmars teori, 3 långa timmar som i ärlighetens namn kändes värdelöst. Visst, vet man inte att det är farligt att köra full eller påtänd, eller om man inte vet att skyddskläder skyddar bättre än utan skyddskläder, eller om man vill se fem (5) filmer, då är det säkert kanon... Försöker att se det fina, det nyttiga, men 800 spänn för detta. Jaja, så är det, medel för ändamålet osv. Men tror han som hade det jobbar i SMC, det var en hel del prat om dom, och genomgång av deras hemsida.. Sen ville han införa reflexväst och gulgröna hjälmar för alla tror jag. Risktvåan skulle dom köra först i maj, så jag är tacksam om någon här vet om det blir någon tidigare, kan åka till Stockholm om det behövs, men inte mycket längre! Ska tillägga att han som höll i det var trevlig och bra, och jag förstår att dom måste gå igenom detta, men det hade kunnat göras vid samma tillfälle som risktvåan, på en kvart.
Segt, men bra ändå, ett steg närmare kortet och friheten!
Absolut! Hoppas hitta en risktvåa i april åtminstone, har satt en deadline sista april och vill hålla den!
Ska jaga lite körskolor om att lägga ut nån % rabatt till HF- medlemmar på lektioner eller dyligt!
Har precis köpt mig en Nightrod Special 2009 och har inget kort sj, väntar på mitt Körkortstillstånd som tar en evighet att få och sedan blir det en hel del övningskörande med en arbetskollega till mig (Kör hayabusa) Teorin håller jag på o nöter in och det flyter på fast det var 10 års sen man tog B-kortet.
Bodde i Thailand i ett år och där körde jag en 600cc Yamaha Enduro dagligen så när det kommer till hantering av tyngre motorcykel så känner jag mig ganska trygg men jag kommer ändå ta 5 lektioner eller så för att se vad skolan tycker om min körning och öva lite tekniker mm.
Hoppas på att ha kortet jag med någon gång i slutet av Apr eller mitten på maj!
Lycka till!
Bra med handledare! Gör inte som jag bara, bli av med min "elev" :D. Jag upptäckte att han var borta en kväll och det visade sig att han var 3 mil ifrån mig på en annan ort. Haha...
Ett tips för att slippa stoooor skylt eller väst för övningsköraren.
http://www.mcnytt.com/sv/dept_1.html
http://www.mcnytt.com/media/skyltsmal.jpg
Fan va Nice! Tack Admin! Ser lite bättre ut med en sådan skylt och speciellt om man ska övningsköra som jag med min Night Rod, då vill man inte ha på sig en sån där ful väst fastän den fyller sin funktion! Ska ju se cool ut på sin Rod! :cool: haha
Bra med handledare! Gör inte som jag bara, bli av med min "elev" :D. Jag upptäckte att han var borta en kväll och det visade sig att han var 3 mil ifrån mig på en annan ort. Haha...
Hur kan man bli av med sin elev? Var du med ute och körde, eller bossa du runt honom hemma från teve soffan? :D
Hur kan man bli av med sin elev? Var du med ute och körde, eller bossa du runt honom hemma från teve soffan? :D
Enkelt, min hoj var dubbelt så snabb än hans :) R1 vs Ducati 750
Samtalet var kul.
Jag -Var e du?
Han -Statoil
Jag -Jag med!
Han -I Staffanstorp
Jag -I Malmö
Jag -Ok, kom hit.
Enkelt, min hoj var dubbelt så snabb än hans :) R1 vs Ducati 750
Samtalet var kul.
Jag -Var e du?
Han -Statoil
Jag -Jag med!
Han -I Staffanstorp
Jag -I Malmö
Jag -Ok, kom hit.
Helt underbart! LM;
Det är bra med handledare, min hette "Molgan" :I: en låtsas kompis. Körde privat köpte bara teoripaketet. Detta upplägg är inte att föredra vill inte få ungdomarna på vilospår :) Detta är dock preskuberat numera.
Köpte en sån där skylt nyss faktiskt, smidigt! Men eftersom hojen nu äntligen är på gång att kapas i så vet jag inte om jag kommer hinna köra så mycket privat. Men känner mig trygg, ska ta några lektioner på deras BMW cyklar, få lite övning inför banan osv, sen är det ju min jag får vänja in mig på oavsett. Men om min skulle bli klar inom dom närmsta veckorna så hinner jag iofs, kan ju skaffa flera handledare så borde ju nån vilja köra! Hade jag haft kortet hade jag premiäråkt för längesen, men min nuvarande och ende handledare tycker det är för kallt:(
Hej Ozzy, gäller samma handledarkurs för bil och motorcykel?? Mina grabbar övningskör bil med mig och en kompis funderar på ta mc kort. Så fungerar min hanledarkurs även för mc??
// T
hasse diesel
2012-03-01, 17:26
Det krävs ingen handledarkurs för mc :D
Hej Ozzy, gäller samma handledarkurs för bil och motorcykel?? Mina grabbar övningskör bil med mig och en kompis funderar på ta mc kort. Så fungerar min hanledarkurs även för mc??
// T
Fullsize
2012-03-01, 17:56
Spännande trådthb;
Har precis börjat ta A-kortet som dessvärre saknades. (får köra bil och tung lastbil)
Gjorde så att jag köpte motorcykeln först för att ha något att övningsköra på.
Skrev även in mig på trafikskolan då de hade ett erbjudande under februari.
Köpte ett startpaket som innehöll teoriböckerna, 6 körlektioner och riskettan.
Fick även med 800 frågor och ett testprov som lades in i min laptop. Körde testet som var på tid (50 min.)och man fick ha 14 fel.
Det gick på 12 minuter och ett fel, så lite finns det kvar efter 30 års bilkörning.vic;
Tänkte också att dessa manöverprov är lättare att göra på en motorcykel som väger 150kg istället för 300kg.
Väntar nu med spänning på att det skall bli vår så man får komma igång med körningen :p
//Kjell
Det krävs ingen handledarkurs för mc :D
thb;
whiskeythrottle
2012-03-01, 20:21
dom införde ju krav på hjälmdekaler + reflexväst i frankrike å det vart ett jävla liv. 80 000 motorcyklar tog en fika mitt på motorvägen, mitt inne i city i nån stor stad osv. Då tog man bort regeln, helt rätt tycker jag. sök på motorcyle protest på youtube. rätt kul å se.
hasse diesel
2012-03-01, 20:26
Däremot måst du anmäla dig som handledare som vanligt:)
thb;
Var på almen informationskurs i tisdags, nu sitter man o tittar på hojar hela dagarna, det blir dock ingen H-D som första hoj av kostnadsskäl.
Känns som om jag skulle kunna klara av detta iår, Frågan är bara på om man ska satsa på det iår eller vänta ett år, måste ordna ngra handledare också.
Fortsätt att dela med dig, det motiverar!
whiskeythrottle
2012-03-01, 23:48
om du drömmer om en hd ska du inte köpa en hoj som tappar mycket i värde eller är svårsåld. Då tar det ju bara ännu längre tid för dig att spara pengarna. Inte många hd som går för under 50k.
om du drömmer om en hd ska du inte köpa en hoj som tappar mycket i värde eller är svårsåld. Då tar det ju bara ännu längre tid för dig att spara pengarna. Inte många hd som går för under 50k.
Helt rätt Whiskey! Man ska fan slå till på hojen man vill HA direkt, då blir det mycket roligare att köra och det sporrar (hähä) till att fixa kortet snabbare! Begriper mig inte på folk som kan köpa hojar (eller bilar) som man inte VERKLIGEN vill ha. Livet är för kort för att köra trista fordon!
whiskeythrottle
2012-03-02, 09:55
Helt rätt Whiskey! Man ska fan slå till på hojen man vill HA direkt, då blir det mycket roligare att köra och det sporrar (hähä) till att fixa kortet snabbare! Begriper mig inte på folk som kan köpa hojar (eller bilar) som man inte VERKLIGEN vill ha. Livet är för kort för att köra trista fordon!
om man inte har råd har man inget val...om man inte vill vänta 2-3 år efter man tagit kortet dvs.
Håller med delvis. Köp en HD, finns överdrivet mycket på blocket, pruta. Fantasipriserna som var förr på beg HD är ett minne blott.
Att man inte loosar pengar på HD är oxo en myt, köpte an flong ny 2007 för 200.000, la ytterliggare 50.000 på delar. Fick sega 160.000 år 2009 , svensksåld med garanti kvar o 1500 mil på mätaren.
Sen är det som med allt, nytt tappar mest, köper du en begagnad hoj, oavsett märke, håller den sig runt samma värde ganska stabilt.
Du bör kunna hitta en vettig originalsportster upp till 2003 för max 35.000,- (finns flera på blocket nu runt 40)
Förstår hur ni tänker grabbar! Vet inte riktigt vad jag ska göra än, jag har inget emot att köra runt på en annan hoj än H-D tills vidare & Sportyn känner jag mig för storvuxen för.
Jag ska sova på saken ett par dagar så får vi se vad som händer.
Back to Topic!
Rabatt på körskola, MC-Kort!
http://harleyforum.se/content.php?206
Behöver inte bli så farligt, för min del blev det 13 80 minuters körlektioner, teorin fixade jag själv. hade inget körkort alls innan jag tog för mc. fast då behövde jag inte göra risktvåan.
Sedan så att köpa någon 18 000:- hoj är ju inte fel, di för samma pengar när du säljer den sedan. Min Fat Bob är min första hoj, och ibland känner man att det hade varit kul om man hade kunna vara lite mindre rädd om hojen i början. Man tar liksom färre risker och det tar därmed längre tid att lära sig hur en mc beter sig. Och då menar jag risker i hur mycket man vågar luta i kurvor osv. Jag är ju mer rädd om hojen än mig själv...
dom införde ju krav på hjälmdekaler + reflexväst i frankrike å det vart ett jävla liv. 80 000 motorcyklar tog en fika mitt på motorvägen, mitt inne i city i nån stor stad osv. Då tog man bort regeln, helt rätt tycker jag. sök på motorcyle protest på youtube. rätt kul å se.
Haha fan vad grymt!
http://www.youtube.com/watch?v=EEP35DIPJJs&feature=related
Fransmännen är ju riktigt bra på att visa sitt missnöje på vägarna, det är långtradare som stannar i flera dygn osv. Och det hjälper ju! I Sverige är vi riktigt dåliga på det, det blir nån facebook grupp som inte leder någonstans.
Ringt runt igen och tjatat på trafikskolor inom länet, försöker få igång dom att köra. Inga roliga svar hittills, 26 april är tidigaste datum för risktvåan, så min deadline (kortet i hand senast sista april) kan ligga pyrt till. Sen vill dom flesta att jag ska köra en hel bunt med lektioner innan risken, "för den är riktigt krånglig". Jag tänker mig två lektioner att lära känna hojen, inte mer. Men får väl hoppas dom blir övertygade efter mina två lektioner då.. Lektionerna startar inte förrän 23e april, OAVSETT väglag, känns surt eftersom jag sett bra många ute på vägarna redan. Men men, får se till att få fart på min snabbt och köra privat då.
Ringt runt igen och tjatat på trafikskolor inom länet, försöker få igång dom att köra. Inga roliga svar hittills, 26 april är tidigaste datum för risktvåan, så min deadline (kortet i hand senast sista april) kan ligga pyrt till. Sen vill dom flesta att jag ska köra en hel bunt med lektioner innan risken, "för den är riktigt krånglig". Jag tänker mig två lektioner att lära känna hojen, inte mer. Men får väl hoppas dom blir övertygade efter mina två lektioner då.. Lektionerna startar inte förrän 23e april, OAVSETT väglag, känns surt eftersom jag sett bra många ute på vägarna redan. Men men, får se till att få fart på min snabbt och köra privat då.
Stå på dej Ozzy st; Ge dej inte thb; du kommer nog att ha ditt kort innan sommaren thb;
Tack, ja det tror jag med:)
Gjorde Risk 2an idag och jag kan bara säga efteråt VILKEN JÄVLA SKIT!!!!! Kände inte att jag hade lärt mig något nytt efter denna riskutbildningen!
Kan bara säga att skolorna tjänar lätt förtjänta 3000kr av oss. Det var bara en massa skitsnack om risker med det ena och det andra som dom pratade om på risk 1an, sedan var körövningarna helt meningslösa. ag;
Aja nu är det avklarat och teoriprovet är bokat! yp;
Gjorde Risk 2an idag och jag kan bara säga efteråt VILKEN JÄVLA SKIT!!!!! Kände inte att jag hade lärt mig något nytt efter denna riskutbildningen!
Kan bara säga att skolorna tjänar lätt förtjänta 3000kr av oss. Det var bara en massa skitsnack om risker med det ena och det andra som dom pratade om på risk 1an, sedan var körövningarna helt meningslösa. ag;
Aja nu är det avklarat och teoriprovet är bokat! yp;Ja,dom gör allt för att göra det svårare o få mc lappen! Det finns ju inga risk hit o dit för bil lappen!Men det är ju lika jävla stor risk att krocka med en personbil mot en långtradare tex.
Jag var asnöjd med risktvåan, gjorde den på Gillinge. 25-30årig plastraketssnubbe som höll i utbildningen, var fem timmar av mkt körning och många AHA upplevelser.
Hur som helst så skönt att den är över, ett steg närmare! thb;
Vad kostar en mclapp nuförtiden?
Gustav2K
2012-04-12, 12:48
Jag gjorde min på Gillinge och det var bra som fan. Tyckte det var en suverän kurs. Vi övade att köra utan händer, bromsa och över-/understyra runt kurvor. Det var intressant som fan tyckte jag.
Gustav2K
2012-04-12, 12:51
Vad kostar en mclapp nuförtiden?
5000kr kostar det i Stockholm som jag kommer att göra det. Exklusive övningskörning med anhörig och en MC.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Avgifter/
Då innehöll den mer vettigt än våran för den SÖG!
Gött för dig att den är avklarad iaf! Jag måste vänta till 7:e maj här uppe, men blir ju jävligt sugen att åka neråt och göra den! Vart körde du pipps? Bor i dalarna så det är ju egentligen bara ett par timmar ner, tar gärna emot tips i norra Stockholm!
Edit, ser ju att du bor i Trollhättan nu.. Men nån kanske har kläm på om det är igång i Sthlm?
Gustav2K
2012-04-12, 19:29
Gött för dig att den är avklarad iaf! Jag måste vänta till 7:e maj här uppe, men blir ju jävligt sugen att åka neråt och göra den! Vart körde du pipps? Bor i dalarna så det är ju egentligen bara ett par timmar ner, tar gärna emot tips i norra Stockholm!
Edit, ser ju att du bor i Trollhättan nu.. Men nån kanske har kläm på om det är igång i Sthlm?
För visso heter jag inte Pipps, men om du vill ha ett tipps så: http://www.gillinge.se/
Hoppas det löser sig! Men passa på att boka skrivning så fort du får veta när du får göra risk2:an. Lycka till som fan!
Ok trodde jag måste göra den innan jag ens fick boka tid, men isf ska jag ringa på måndag och boka! Är det transportstyrelsen man bokar tid hos eller hur funkar det?
Hittade denna idag påtal om körkort:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/548030_3190074393643_1319353979_32829801_983134383 _n.jpg?dl=1
Whiplash
2012-04-13, 21:32
På http://www.korkortsportalen.se kan du boka tid för teoriprovet. Du kan boka innan du har gjort risk2 men du måste göra risk2 innan du gör provet. Jag gjorde risk2 och teoriprovet på samma dag förra året.
Gött då ska det bokas! Angående gillinge så var första tillgängliga tiden 7e maj, samma dag jag har bokat här. Närmar sig nu, har klippt några mil privat, känns gött.
Ska också fixa mig ett kort nu, risk1 avklarad, risk2 kör jag den 25/5 och teori den 30/5 yp;
Vilket program ska man fixa till datorn för att plugga teori?
För nåt år sen var det Bonniers datorprogram som var bra, finns kanske fler nu.
Jag läste boken en gång, sedan körde jag bonniers och på allt jag inte kunde där så läste jag boken igen och då bara de delarna tills det satt. Den tekniken funkade för mig. Har visserligen läshuvud men det där med att ta tiden för att plugga är det värre med...
Länk till Bonniers http://korkortonline.se/material/bonniers-trafikskola/
Ska också fixa mig ett kort nu, risk1 avklarad, risk2 kör jag den 25/5 och teori den 30/5 yp;
Vilket program ska man fixa till datorn för att plugga teori?
Då har vi kommit lika långt, ska boka risktvåan & teori under denna vecka. Risk2 i slutet av Maj för mig med.
Måste också skaffa ett teoriprogram & komma igång med läsningen.
Lycka till!
Wohoo!! Blev godkänd på teori provet idag, nu ska uppkörningen bokas!
Wohoo!! Blev godkänd på teori provet idag, nu ska uppkörningen bokas!
Grattis!
Hoppas du får en tid asap. :)
Uppkörningen är nu bokad! Om allt går vägen så har man lappen den 16 maj.
Sportsterdansken
2012-04-24, 19:22
Lycka till...... thb;
Grymt, bra jobbat. Snart har du lappen i handen!
RilleHD666
2012-04-24, 21:10
Ett stort lycka till! Jag kommer fortfarande ihåg när man började känna att lappen var riktigt nära. En skön känsla och jag tror du tar uppkörningen galantthb;
Grattis ere det roliga kvar då!!! :)
Tack alla för dom värmande orden! Längtar till att få köra min Night Rod i det fria MPD;
Grattis som fan pipps!! Jag körde en dubbel lektion tidigt i morse i Ludvika. 2 grader varmt på en Honda 750.. Brrr! Lite matnyttigt var det allt, och fick en jäkligt bra körlärare. Stod ju i valet och kvalet om jag skulle ta några lektioner alls, men känns helt ok att jag gjorde det, fick träna på låg och högfartsbana, krypkörning, undanmanövrar osv, och även om det inte var jättesvårt så var det inte jättelätt heller. Bara att ha fotpinnarna rakt ner var ju en upplevelse höhö. Skön lärare som sagt, han la in lite moment som han garanterar kommer på uppkörningen, det var uppskattat. Han försökte inte kränga på mig mer lektioner heller, utan tyckte det såg "helt ok" ut, sen var det upp till mig. Grejen är ju att dubbel lektionen gick lös på 1760 spänn, och uppkörningen med deras grejor kostar 1500:-. så det är ju billigare att köra upp igen om det går åt skogen. Nu är det risk tvåan den 7:e maj, och orutinerad som jag är så har jag inte bokat teori förrän idag, så det blir 25:e maj. Uppkörningen verkar inte kunna bokas innan teorin är klar? Har jag fel? Inser att jag varit väldigt optimistisk, får nog vara glad om jag hunnit få kortet innan sommaren är över, men bättre sent än aldrig. Har 6 st handledare nu iaf så åka går ju, men längtar tills grönskylten ska brinna!
janne 06
2012-04-25, 21:37
Man blir ju helt nostalgisk när man läser om alla nya körkortsaspiranter.Kommer ihåg känslan 1980 på en Suzuki GT 125a-78 års modell i juni när man fick lappen i näven av "ingenjören" efter godkänd uppkörning,efter det blev det kaffe o sillamacka, sen 42 mil i skåneland.Kostade mig 600 pistoler på den tiden.Lycka till med lappen!!
Tack så mycket Ozzy och hoppas att du har kortet så snart som möjligt! När det gäller uppkörningen så kan den endast bokas när Teori provet är godkänt och klart.
Sedan så kostar uppkörningen som du sa 1500:- men då måste du ha en egen cykel eller hyra en för den ingår tyvär inte i priset. Längtar sj också till att få bränna övningskörnings västen.Banana
Gustav2K
2012-05-06, 11:43
Jag klarade skrivningen den 24/4 som pipps83. Bokade uppkörning på Gillinge 28 maj. Det var den tidigaste i Stockholm då.
Risktvåan gjord idag! Inte mycket att hänga i gran egentligen. Mycket prat om hur vi gör i olika situationer, att vi ska ha gulväst.. Men skön lärare ändå, och lite nyttigt var det väl även om jag lärde mig mer på förra körlektionen. Hojen jag körde spårade inte, helvete vad knepig den var att styra. Men är väl så, välanvända och dåligt underhållna. Men håller med många som sagt det innan, hur ska msn INTE kunna klara risktvåan?? Kan man köra mc så klarar man det, och ha ingen attityd, en hade det idag och pratade om att det aldrig är hans fel att krocka osv, inte populärt. Skrivning 25:e maj nu, kanske lär börja plugga...
Gustav2K
2012-05-08, 23:10
Ett steg till! Hejja hejja! Plugga inte för mycket, provet är inte så svårt. Jag pluggade för mycket, fick 59 rätt, men det räcker med 52.
Nu är det ju nårga som klarat teorin, grattis till er pardy
Hur läste ni teorin? På trafikskolans datorer eller typ bonnier eller vad? Ska börja ikväll och funderar ännu vilket teoriprogram jag ska ta :P
Jag köpte en App på App store som heter iKörkort MC för en dryg 100 lapp! Den har fått jätte bra respons av både STR och andra organisationer, den innehåller både teori och frågor och dessa är väldigt lika dom som kommer på det riktiga provet. Nötte endast på iphonen ett par timmar och skrev prov och jag fick 58 av 65 rätt! Lycka till!
Den verkar ju bra enligt recensionerna den fått. Ska köra på den och boken, sen kanske typ bonniers program också. Tack för tipset thb;
islandstyle
2012-05-16, 11:46
Tror många missar poängen med Riskutbildningarna. Det är utbildningar och inga prov. Enda kravet för att du ska få gå Riskutbildning 2 är att du skall kunna hantera en motorcykel så att du kan vara med och göra simulationerna av dagliga trafikhändelser. Jag tror att du kommer att ha mer nytta än vad du tror av att få gått utbildningen när du väl tagit ditt kort. Jag hävdar att det är väldigt matnyttigt att få se i praktiken hur tex. hastighet påverkar bromssträcka, till skillnad att se siffror som någon har räknat ut i en bok.
Min uppfattning är att man blir en väldigt mycket bättre förare som utsätter både sig själv och andra för mindre risker om man kan se nyttan i de moment som man ska gå igenom istället för att se det som ett antal hinder och tvång som står i vägen för ens stora mål. Är man dessutom en bättre förare så kan man ha väldigt mycket roligare i trafiken.
/ung gubbe
Risktvåan gjord idag! Inte mycket att hänga i gran egentligen. Mycket prat om hur vi gör i olika situationer, att vi ska ha gulväst.. Men skön lärare ändå, och lite nyttigt var det väl även om jag lärde mig mer på förra körlektionen. Hojen jag körde spårade inte, helvete vad knepig den var att styra. Men är väl så, välanvända och dåligt underhållna. Men håller med många som sagt det innan, hur ska msn INTE kunna klara risktvåan?? Kan man köra mc så klarar man det, och ha ingen attityd, en hade det idag och pratade om att det aldrig är hans fel att krocka osv, inte populärt. Skrivning 25:e maj nu, kanske lär börja plugga...
Då är man äntligen klar med kortet! Wohooo!!!! Nu ska det ut o nötas asfalt! Tack alla för erat stöd och ni andra som håller på lycka till!
Då är man äntligen klar med kortet! Wohooo!!!! Nu ska det ut o nötas asfalt! Tack alla för erat stöd och ni andra som håller på lycka till! Grattis till lappenthb; Ta det lugnt i trafiken!
thx; Ozzy! Nu är det din tur!
Whiplash
2012-05-16, 21:12
Grattis till kortet pipps83 kör försiktigt och kom gärna ner och kör en sväng med oss i HF Westcoast vid något tillfälle.
Tackar! vic; Jag komer gärna o träffar er goa gubbar o kör en sväng!
Gustav2K
2012-05-17, 23:38
Då är man äntligen klar med kortet! Wohooo!!!! Nu ska det ut o nötas asfalt! Tack alla för erat stöd och ni andra som håller på lycka till!
GRATTIS!thb;
Grattis! thb;
glöm inte att bilistdjävlarna lurar där ute...
Supergrattis! thb;
tackar så mycket! Har redan varit ute o avverkat en del mil! MPD;
Då är teoriprovet ur världen då! Gubben kan än, även om det var på marginalenha; Har fått tid för uppkörning med, men blev helt plötsligt vidskeplig av mig och fick för mig att jag inte ska berätta när höhö! Men kan säga att det är inom en överskådlig framtid, även om det inte är jättenära.
Grattis till er som är klara nu!
En fråga till er som gjort Risktvåan nyligen, behövde ni avlägga något teoretiskt prov under Risktvåan?
Har min R2'a imorgon,.
Kanske lite sent svarat men jag gjorde risk2 i fredags och det var inget teoretiskt prov.
Kanske lite sent svarat men jag gjorde risk2 i fredags och det var inget teoretiskt prov.
Ah va gött o höra! Pratade med en tjej som tog A-lappen förra sommaren och hon hade för sig att hon hade gjort ngt prov på papper när hon gjorde sin R2'a.
Då kan jag lägga ifrån mig boken och börja planera dagens övningskörning ist.
Cheers!
harly2006
2012-05-28, 19:30
Ska man ha MC KORT fort ska man kontakta Bergmästarens körskola i falun snaka med (BITTE) jag har en polare som är ca femtio han fixade det på tio dagar,risk1,risk2 teori STR,körd upp i ludvika. Kanon...
Så är teorin avklarad också thb;
Tänkte säga att jag pluggade endast med "ikörkort mc" på mobilen och sedan köpte jag 3 prov på str.se igår för att se hur jag låg till.
Satte 62 rätt på teoriprovet, så ikörkort får MVG i betyg av mig vic;
Kanske skulle döpa om tråden till "Körkortstråden"?
Varit frånvarande ett tag, blev mycket skit och elände på en och samma gång, skitdryg situation på jobbet, står med osåld lägenhet och inflytt i hus om 3 veckor, dvs ingen kontantinsats att lägga på huset, allergisk som ett as, polare som lämnat jordelivet, och på det så kuggade jag uppkörningen i måndags för en skitsak. Skitsak för att jag klantade mig. Hade genrep i söndags, övade låg och högfart om och om igen, gick hur bra som helst. Måndag morgon innan inspektören kom så värmde jag upp i banorna innan, gick bra då med. Sen var jag först ut naturligtvis.. Säkerhetskontroll, inga problem. Lågfartsbanan, fick den med 2 korta stopp, gick lite knaggligt och fick sätta ner foten ett par gånger, men kändes inte katastrofalt. Högfartsbanan, som jag tyckte var lättast av allt... Vid undanmanövern välte jag ena konan på själva hindret, kände direkt hur ilskan bubblade upp, vilket gjorde att slalombanan efter inte gick med riktigt bra flyt. Men han sa åt mig att testa det där igen du, schysst som fan nu fixar jag det tänkte jag, men nog fan lyckas jag välta precis samma kona igen! Där avbröt han, frågade om en till chans och förklarade att jag var duktigt nervös och att det satt bra dagen innan osv, men det fick jag inte. Kändes som hela världen var emot mig där och då med allt annat skit. Men jag kan inte skylla på något annat än att jag behöver väl träna lite till då, så det blev en dubbel lektion idag med, och jag kör ett till genrep innan nästa uppkörning. För övrigt verkar lägenheten bli såld nu iaf på fredag, om inte det händer nåt annat skit nu då. Blev lite mer än bara körkort här men ville skriva av mig lite bara. Ger dock inte upp, ny uppkörning bokad, kuggar jag igen så bokar jag en till. I helvete att en liten kona ska stoppa mig.
velvet_pelle
2012-06-13, 15:17
Kör på Ozzy! Det där grejar sig. För mig var det tvärt om förra året vid uppkörningen. Gick åt helvete på uppvärmningen och var inte ens nära att klara nånting. Sen helt plötsligt på uppkörningen gick allt som smort. Hade väl gett upp och kände ingen press :p
Tråkigt att du inte klara :( Men bara ta nya tag och fixa det thb;
Själv har jag inte vågat boka uppkörning ännu, men måste ta tag i det nu typ :I:
Tradigt Ozzy men kämpa på ffs en kona ska inte vara omöjlig att besegra.
Jag hade teoriprov i måndags men jag kuggade, har nytt på nästa måndag & då jävlar sätter jag det.
Danne/Ozzy
Hur lång väntetid är det på uppkörning nu? Utan att avslöja era datum, om ni inte vill det.
Jag kan ju inte ens se hur lång väntetid det är innan jag har avklarat mitt teoriprov..
Här uppe i norr är det kort vänte tid, kan få en tid i Luleå nästa vecka om jag bokar nu och bor ett par mil ifrån bara. Söderöver har jag hört att det är några veckor, men jag vet inte wa;
Då är teoriprovet ur världen då! Gubben kan än, även om det var på marginalenha; Har fått tid för uppkörning med, men blev helt plötsligt vidskeplig av mig och fick för mig att jag inte ska berätta när höhö! Men kan säga att det är inom en överskådlig framtid, även om det inte är jättenära.
Grattis Ozzy. Ta det bara lugnt på uppkörningen så fixar det sig skall du se.
- - - Uppdaterad - - -
tackar så mycket! Har redan varit ute o avverkat en del mil! MPD;
Grattis, skönt att höra att ännu en Nightrod åkare är ute och kör. MPD;
Grattis!!! ro;
Tackar tackar! Fan det har redan gått en månad sen man fick kortet yp;
- - - Uppdaterad - - -
Det där kommer du fixa Ozzy! thb;
Tackar tackar! Fan det har redan gått en månad sen man fick kortet yp;
- - - Uppdaterad - - -
Det där kommer du fixa Ozzy! thb;
Kan tänka mig att det blivit några mil!? :D
- - - Uppdaterad - - -
Härlig inställning, Ozzy! På´t igen, bara! :)
Måste bara fråga, var inspektören lite rund, i 60-årsåldern med skägg och körde BMW?
60 års åldern men utan skägg, hann aldrig se hans hoj på nära håll :( Men men, ska kolla nästa gång! Väntetiden, ca 3 veckor mellan den jag kuggade och nästa. Efter det kan det kanske bli tufft.. Men får se till att det inte blir något efter det!
Kör hårt Ozzy!! You can do it!yp;
Troligen samma gubbe som examinerade mig 2005. :)
Är f.d. dalmas själv.
Det florerade ett rykte om den gubben, att man för allt i världen inte skulle komma på kant med honom.
Tydligen gjorde ryktet gällande att han redan innan körning kunde bestämma sig för om han skulle kugga någon, allt beroende på om eleven sagt eller gjort något som han uppfattade stötande...
Personligen skojade jag friskt med karln, och antagligen så är ryktet en typisk skröna. :)
YES!!!!!! Igår satt det! Obeskrivlig känsla att sätta sig på hojen igår, solo, det blåste som fan men det blev ca 12 mil iaf! Kan starkt rekommendera Mattias Trafikskola i Ludvika, grymt bra!
Grattis i massor Ozzy... :D
Tackar:) Jobbar tyvärr idag, annars hade milen rullat! Nu har vi dessutom gjort klart husaffären så mina två semesterveckor som börjar i morn kommer det gå mycket tid till målning och tapetsering, bor kvar i lägenheten juli ut är planen. Men kommer ju behöva åka och köpa grejor, ofta:)
Whiplash
2012-07-03, 14:37
Grattis
Jimmy Jazz
2012-07-03, 14:46
Gött jobb! Grattis!MPD;
Gustav2K
2012-07-03, 16:28
Grattis! Jag tog mitt i fredags.
Grattis till er bägge så jävla mycket gubbar!
Då säger väl jag också grattis, grattis!ro;
cybercount
2012-07-03, 22:29
Grattis, jag körde upp i ludvika för 19 år sedan via Smedjebackens trafikskola :-)
KeepOnDreamin
2012-07-04, 16:28
Har suttit och läst igenom hela tråden och drar mig till minnes hur det var när jag körde upp för X antal år sedan. Då såg det lite annorlunda ut.
Hursom, stort grattis till lappen! Njut av sommaren nu!
Kul som fan!!! :D
Grattis!
Tack alla! Var på träff i Bollnäs i helgen, skulle stannat fre-sön men valde att åka hem på lördagen eftersom jag har mycket att göra hemma, och då kändes det på riktigt, det var jag och vägen, dom få bilarna som var ute flyttade sig så fint när jag närmade mig, marschfart 100-110, helt perfekt! Fick en rejäl regnskur strax innan Falun men det störde inte! Lyckades dessvärre sabba en bult på hojen idag, se Dyna sektionen....