handdator

Visa fullständig version : Bakfälg



gronvit
2012-01-23, 14:58
Jag har en discfälg bak. Det vill jag inte ha.

Men jag har letat hur mycket som helst efter en vanlig 16" 40-ekrad bakfälg.
Är det någon som har tips om var man skulle kunna hitta en?

Eller om det är någon som bytt? jag har en -07 så det är 150 bakdäcket.
Det enda jag hittat är bikeline, men det krävs en hel del modifiering, tillverkning av distanser osv. Och jag vet inte hur mycket av det jag grejar.
Alternativet är ju pro-bike och en originalfälg, men då snackar vi ju priser som motsvarar halva hojens värde.

Tips emottages mycket tacksamt.

oggy69
2012-01-23, 18:02
Calles i moheda har....... fast kolla på tidiga trådar

Henrik Forslund
2012-01-23, 19:53
Gasselura i dctt har en schysst 18" som passar rätt på. Hör med honom

gronvit
2012-01-24, 19:32
Gasselura i dctt har en schysst 18" som passar rätt på. Hör med honom

Kollar med honom, du var på gång med den fälgen va?
Vad hindrade dig, vet du vad man får på för dimension på däcket med den fälgen?

gronvit
2012-01-24, 19:51
Calles i moheda har....... fast kolla på tidiga trådar

Hittar inget.
Har dock mailat calles och frågat.

tjockben
2012-01-24, 20:45
w&w har väl?

http://wwag.com

gronvit
2012-01-24, 22:16
w&w har väl?

http://wwag.com

Inte ens dom vad jag kan hitta.

xbones
2012-01-24, 22:18
Kanske Erixon?

gronvit
2012-01-24, 22:51
Jag har fått detta svar från bikeline:

Ja, men det kräver en hel del jobb…..
För det första så är dessa avsedda för 3/4" axel och du KANSKE har en 1" eller 25mm axel, men har du 3/4" på din hoj så är detta problemet löst.
Sen passar inte skivorna rakt upp och ner, du har 56mm centrumhål och vår fälg har 50mm, så antingen får du byta skivor eller svarva distanser.
Sen skiljer bredden på navet, så du får antingen korta och svarva av distanserna på axeln eller fixa längre, tror inte att dina original distanser stämmer i mått.

Så visst går det, med lite jobb bakom det hela…..

_________________
Vad menar han med skivorna? Har han uppfattat det som en framfälg med dubbla skivor. Distanser kanske går att lösa. Men det där med centrumhålens olika dimension och byta skivor fattar jag inte riktigt. Hur fan menar de?

gronvit
2012-01-24, 22:53
Kanske Erixon?

Kanske!
Deras hemsida låg nere, hittade en prislista med en del olika 16" fälgar. Antagligen är det dock samma jobb som med en fälg från bikeline.

Henrik Forslund
2012-01-25, 07:33
Kollar med honom, du var på gång med den fälgen va?
Vad hindrade dig, vet du vad man får på för dimension på däcket med den fälgen?

Vi fick fram att det skulle passa rätt av.
Sen var det bara min arma plånbok som satte stopp.
En riktigt enkel lösning för att bli av med dischjulet.

Själv kommer jag nog bara hemmalacka fälgen svart hehe

gronvit
2012-01-25, 12:25
Vi fick fram att det skulle passa rätt av.
Sen var det bara min arma plånbok som satte stopp.
En riktigt enkel lösning för att bli av med dischjulet.

Själv kommer jag nog bara hemmalacka fälgen svart hehe

Jag har funderat på det också, kanske blir det i väntan på rätt fälg.
Hittar inga däck m vit sida och den dimensionen, vad skulle han ha för fälgen?
Det jävliga är att jag precis köpt ett 16" bakdäck också.

Bratpakk
2012-01-25, 19:11
99 på att du har 1" axel....
Bara att byta lager, bör vara smidigt på en ny fälg...
Att centrumhålet är mindre på deras fälg borde ju inte vara ngt problem (jobbigare om det varit större).
Bultmönstret bör väl vara samma och det borde ju räcka för att centrera???
Har ringt många gånger till bikeline och pratat med säljare som har NOLL koll..... Dock har dom mkt grejer till bra pris och snabb/smidiga leveranser.
Distanser måste man väl typ alltid ordna med vid byte av fälg..

Ett alternativ är att ringa Gibson Mc, han har koll. Och förmodligen det du behöver.
Hej hej

Hagis
2012-01-26, 00:45
Vet att calles har 16, 18 och 21" på sina samt en del andra mått men inget mindre än 16" och nästa steg är 18"! Fick precis hem min egen 60 ekrade bakfälg från dom idag!

Girlie Bike User
2012-01-27, 23:18
Fälg 40 eker 16" är väl en bagatell, vad jag förstår så söker du ett komplett hjul med nav som matchar din bakaxel. du skriver 07 årsmodell vad för cykel i H-D utbudet har du?

Girlie Bike User
2012-01-27, 23:35
Såg att du har en Sportster 07 och då bör du ha en 25mm hjulaxel innebär att nav ifrån 00-upp bör passa med rätt hjullager. Innerdiametern för bromskivan ändrades 00 och har sedan varit densamma. Hjullager axel med de nya kullagerna (innan 00 koniska lager) finns med 3/4" axel, 1" axel och 25mm axel. Det sistnämda orsakar förvirring då det bara skiljer 0.4mm i diameter

Girlie Bike User
2012-01-28, 11:10
Korrigerar mitt inlägg: årsmodell 07 av Sportster har 1" hjulaxel, 25mm kom 08.Det innebär att alla hjulnav för ekerfälg med antingen 3/4" eller 1" ifrån 00 passar ifrån XL eller Dyna modeller.Dina distanser är samma oberoende om du har dischjul eller ekerhjul.Gibson brukar ha begn nav som leverars med nya lager till den hjulaxelstorlek du behöver.Fälg och ekrar köps separat och sedan en uppekring och du kan njuta av ett nytt hjul.Begn orginal H-D 16" fälg har jag nog liggande(skall kolla senare idag)

gronvit
2012-01-28, 14:33
Korrigerar mitt inlägg: årsmodell 07 av Sportster har 1" hjulaxel, 25mm kom 08.Det innebär att alla hjulnav för ekerfälg med antingen 3/4" eller 1" ifrån 00 passar ifrån XL eller Dyna modeller.Dina distanser är samma oberoende om du har dischjul eller ekerhjul.Gibson brukar ha begn nav som leverars med nya lager till den hjulaxelstorlek du behöver.Fälg och ekrar köps separat och sedan en uppekring och du kan njuta av ett nytt hjul.Begn orginal H-D 16" fälg har jag nog liggande(skall kolla senare idag)

En sådan vore grymt, jag är mycket intresserad om du har en!!!
Tack för ett mycket bra inlägg annars!

Girlie Bike User
2012-01-28, 22:41
Fälgbana orginal H-D 3x16 begn. finns. Ny aluminiumfälgbana 3.5X16 kanske vore roligare till ditt 150 däck.

gronvit
2012-02-10, 10:34
OK, bakhjul på väg.
Nu ska jag bara byta hjullager, behöver man verktyg, eller går de gamla att slå ut, tålamodsprövande?

Girlie Bike User
2012-02-10, 23:24
Rekommenderar att byta hjullager med hjälp av specialverktyg som finns till de nya lagren som finns på verkstäder som sysslar med H-D förhoppningsvis.Blev du med bälthjul?

gronvit
2012-02-11, 11:07
Ja!
Passar det på min hoj är jag rädd att det fastnar dock, men det kanske inte är samma mått och antal tänder (det ska vara 70 tänder på det som följde med)?
Skulle dock helst vilja ha lite färre tänder bak eller fler fram än vad det är nu eftersom den blev väl högvarvig efter 1200-konverteringen.

gronvit
2012-02-16, 14:09
Lager är på väg hem och snubbe som med verktyg för att få bort 3/4" lager är funnen.

Nu har jag en liten fråga till, jag behöver en innerdistans. Passar den som sitter i min helgjutna discfälg, var inne på customnet och de verkar göra skillnad på helgjutna fälgar, är det olika längd på dem? Centrumhål är ju samma?
Någon som vet?

Girlie Bike User
2012-02-16, 20:25
Har du inte en innerdistans i hjulet du köpte? När du byter lager så hittar du distansen.

gronvit
2012-02-17, 07:42
Har du inte en innerdistans i hjulet du köpte? När du byter lager så hittar du distansen.

Jo, fast den är ju 3/4", det är därför jag ska byta lager.
Doch borde ju det som sitter i discfälgen passa, det är ju samma centrumdimension och där sitter det ju lager och distans för 1".
Men jag var runt och kikade lite, och då verkade det som om de gjorde skillnad på innerdistanser för helgjutna hjul och ekrade, men så borde det väl inte vara?