handdator

Visa fullständig version : Låsa transen vid dragning av muttrar



LaDaille
2012-01-17, 10:44
Tjena Forum

Någon som har bra tips hur jag kan "låsa" transmissionen för att dra åt vevaxelmuttern/kopplingscenter-muttern med rätt moment på en Shovel?
Eller, är detta med moment lite överdrivet och det kanske bara räcker med att dra hårt (den klassiska blodsmaken) + lite loctite?

:D

robbbull
2012-01-17, 11:03
Ta ett plattjärn som du filar ner i ändarna,sätt det mellan tranns o vevaxel dreven ena i över o anndra i underkant!Det finns att köpa men ja tror att det är billigare att tillverka ett själv:DJag skulle dra effter moment just där blodsmaken funkar för det mesta men är det jävligt mycket krafft innan blodsmaken så vet ja inte när det gäller vevenfrv;

admin
2012-01-17, 11:25
Precis, funkar klockrent. Köp en momentare. Biltemas funkar helt ok för sånt.

http://www.compacc.com/images/product/300/20450_1.jpg

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTjJW3z5W7p7OzuZTv4y5jG5TQ8GDRGU rtSA0lAgVUdxIVmGoCiTrG8RZ6gwQ

LaDaille
2012-01-17, 11:33
Ja, bra idé för vevaxelmuttern. Edit: Borde väl funka för belt åxå? Eller är det för mjukt material i den?

För kopplingsmuttern går det inte eftersom lamellerna ju måste plockas ur först.
Men det kanske kan funka med att lägga in en 4-ans växel och "låsa" bakhjulet lite...

admin
2012-01-17, 12:04
Låt någon sitta och bakbromsa sittandes på hojen, kan funka.

LaDaille
2012-01-17, 12:17
Låt någon sitta och bakbromsa sittandes på hojen, kan funka.

Coolt, tjejens jobb kanske... ;)

LaDaille
2012-01-17, 12:25
En tanke slog mig precis.
Båda dreven sitter ju med splines.
Varför egentligen dra med moment? Det ska ju inte täta som t.ex. ett topplock (som ju faktiskt åxå kan dras utan moment).
Muttrarna ska ju bara hålla lite prylar på plats och då borde Loctite vara till stor hjälp istället.
Dvs, dra bara hårt för hand + en liten skvätt Loctite. Det jag var ute efter var egentligen allmänna tips hur jag kan låsa allt, inte själva "momentköret"...
Eller vad säger du IDI? Moment? Lite överdrivet va? ;);)

admin
2012-01-17, 12:41
Du får testa, det kan ju inte mer än att lossna ;)

Momentvärdet är ju inte bara till för att veta hur hårt det ska vara, utan även till för att man inte ska dra FÖR hårt. Har själv kört med handkraftsmoment, resulterade i avdragen bult :(

LaDaille
2012-01-17, 12:45
Du får testa, det kan ju inte mer än att lossna ;)
Så sant admin...
Jag tror att vissa tänk i branchen kommer från tiden innan Loctite ;)

admin
2012-01-17, 13:02
Momentnyckel Biltema.

http://www.biltema.se/ProductImages/10/medium/10-241_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10241/

LaDaille
2012-01-17, 13:10
Momentnyckel Biltema.

http://www.biltema.se/ProductImages/10/medium/10-241_m.jpg

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10241/
Najs :D

Nu hamnar vi lite off-topic, men inte mindre intressant för det...
Kommer du ihåg vad IDI sa om topparna på en Shovel? Han drar dem för "hand".
En orsak till att jag skulle dra dem för hand är att en vanlig momentnyckel INTE får plats där.
Alternativt köpa en ny momentnycket som har ringnyckelinsatser (dyrt).
Eller som även IDI föreslog, gör en egen liten tillsats till en vanligt momentnyckel, Torgue Wrench From Hell, http://www.fargonasphere.com/spiders/TechTips/torque_wrench.html

IDI
2012-01-17, 15:50
Ju flera år jag har mekat med Harley desto mera har jag förstått nyttan med en momentnyckel.Som Admin säger "Momentvärdet är ju inte bara till för att veta hur hårt det ska vara, utan även till för att man inte ska dra FÖR hårt". Man drar nästan alltid för hårt när man drar utan momentnyckel.
Men jag är ju inte sämre än att även jag gör undantag t ex då toppbultarna på Shovel.
Jag kan ta ett exempel på svårigheten att "ha momentet i armbågen". På t ex 70-71 shovel ska man dra en vevtapp med 230,4 Nm, medans man på 72 och upp ska dra dom med 542,3 NM. Alltså med mer än dubbelt så mycket moment. 542 Nm är mycket och oftast behöver man riktigt stabila grejer.

När man drar skruvar i aluminium är det ännu viktigare att dra med föreskrivet moment. Jag vet inte hur många gånger jag sett gängpaj i Harleymotorer och lådor.

I fallet med vevaxelmutter och kopplingscentrummuttern. Så använder jag loctite (mellanstark) på vevmuttern och moment, på kopplingsmuttern drar jag med moment och låser med låsbrickan.

LaDaille
2012-01-17, 16:02
Ju flera år jag har mekat med Harley desto mera har jag förstått nyttan med en momentnyckel.Som Admin säger "Momentvärdet är ju inte bara till för att veta hur hårt det ska vara, utan även till för att man inte ska dra FÖR hårt". Man drar nästan alltid för hårt när man drar utan momentnyckel.
Men jag är ju inte sämre än att även jag gör undantag t ex då toppbultarna på Shovel.
Jag kan ta ett exempel på svårigheten att "ha momentet i armbågen". På t ex 70-71 shovel ska man dra en vevtapp med 230,4 Nm, medans man på 72 och upp ska dra dom med 542,3 NM. Alltså med mer än dubbelt så mycket moment. 542 Nm är mycket och oftast behöver man riktigt stabila grejer.

När man drar skruvar i aluminium är det ännu viktigare att dra med föreskrivet moment. Jag vet inte hur många gånger jag sett gängpaj i Harleymotorer och lådor.

I fallet med vevaxelmutter och kopplingscentrummuttern. Så använder jag loctite (mellanstark) på vevmuttern och moment, på kopplingsmuttern drar jag med moment och låser med låsbrickan.
Ja, där kan jag absolut hålla med IDI. Dra för hårt är ju aldrig bra. Speciellt aluminuim... Jag har åxå några skumma gängpaj på min hoj som jag kan tillskriva de förra ägarna.
Men i detta fall, vad har du för någon momentnyckel då som kan dra vänstergängor? De normala tar ju bara högergängor...
Nå, hur som helst, jag har ingen sån nyckel för vänstergängor så det får bli på en höft, typ ;)
Men tack för tipset om vev-muttern :D Loctite is da shit !!!

LaDaille
2012-01-17, 16:29
Morsning igen IDI.
Då du nu är "het" i detta ämne, hur "låser" du transen när du ska dra åt (med eller utan moment) ??

IDI
2012-01-17, 19:55
Man tar en gammal lammelskiva och svetsar på ett "handtag", trär på den på pinnarna på navet och håller emot. Lätt som en plätt!!!
Här är en variant 3944

xbones
2012-01-17, 20:36
Man tar en gammal lammelskiva och svetsar på ett "handtag", trär på den på pinnarna på navet och håller emot. Lätt som en plätt!!!
Här är en variant 3944 Genialtvic;

LaDaille
2012-01-17, 20:51
Man tar en gammal lammelskiva och svetsar på ett "handtag", trär på den på pinnarna på navet och håller emot. Lätt som en plätt!!!Här är en variant 3944Genialt!! Jag har ingen gammal skiva, men kan ju använda en som en mall...

westerstroming
2012-01-17, 21:27
Man tar en gammal lammelskiva och svetsar på ett "handtag", trär på den på pinnarna på navet och håller emot. Lätt som en plätt!!!
Här är en variant 3944

Smart! Jag gjorde en annan variant fast till vevtappen av en beltmedbringare!
3945

LaDaille
2012-01-17, 22:54
Fan i mej, detta är värsta "snillen spekulerar" :D
Allt detta gav mig en ny idé.
Om man tar inlägg #3 ovan, admins plattjärnlåsning, och tar en del av IDI's inlägg #15, dvs en gammal lamell och gör följande:
Tag en stålskiva från kopplingen, dvs den som ska haka i själva korgen och svetsa ihop den med en gammal lamell.
Då låser ju detta hela kopplingen utan att man behöver hålla emot.
Sedan tar man plattjärnet enligt admin's inlägg #3 så låses hela transen och voilá: Ett kanonredskap vad jag kan se.

LaDaille
2012-01-18, 08:16
IDI, vad använder du för momentnyckel som drar vänstergängor?

westerstroming
2012-01-18, 08:41
IDI, vad använder du för momentnyckel som drar vänstergängor?

Min momentnyckel klickar både till vänster o höger, en gammal stackare som förmodligen inte visar rätt, men det vet jag ju inte :-)

IDI
2012-01-18, 10:29
Kommer inte ihåg var jag köpt dom, men jag tror att det finns hyfsat bra och billiga med höger/vänstergång på Biltema, Jula osv...

xbones
2012-01-18, 12:34
Ja,det finns ju dom där man putter själva fyrkantiga hylsfästet genom skallen på nyckeln till andra sidan.Alltså höger/vänstergänga.

LaDaille
2012-01-18, 14:40
Tjena alla
Jag såg att Zodiac har verktyg för att låsa/hålla emot kopplingen, men de kostar SKJORTAN!!!
IDI's variant fanns där.
Det jag skrev om i inlägg #19 ovan fanns åxå där.

edit:
Är det någon därute som har en stålplatta + gammal lamell till en gammal bigtwin (1973) över så hojta till.
Jag kan köpa en av varje i så fall.

LaDaille
2012-01-24, 08:02
Har precis sparat minst 74 euro på en kopplingslåsare från Zodiac
Ska bara slipa lite snyggare i mitten...
Jag hade inga gamla lammeller/stålskivor.
Annars hade det nog varit enklare. Bara att svetsa ihop en av varje i så fall.

4161

IDI
2012-01-24, 10:20
Se där, se där...jag är hundra på att du kan ha dom 74 Euro till något annat.

LaDaille
2012-01-24, 10:26
Se där, se där...jag är hundra på att du kan ha dom 74 Euro till något annat.

Ja, bl.a bjussa dig på en bärsa (för all hjälp/tips jag fått av dig) om vi ses IRL ;) br;

stroker49
2012-04-23, 20:42
Om du har belt så ska du skaffa två plattjärn. Då kan man demontera främre beltdrevet om man kört av belten. Utan belt (eller kedja) så kan man inte dra med bara ett plattjärn. Två plattjärn och en extrabelt skall man ha med sig när man är ute och åker. Det fungerar precis som regnställ, har man det med sig regnar det inte. Lämnar man regnstället hemma så kan man lika gärna utföra en regndans. Samma sak med kondomer, tar man de med sig-inga damer. Åker man iväg utan-så står de i kö!