handdator

Visa fullständig version : Ändrat försprång



53/74
2012-01-13, 00:13
jag har monterat järnhästens kronor 4gr rake. såvitt jag begriper kommer det att minska försprånget. behöver jag sänka hojen i bak eller är förändringen av försprånget acceptabel för körbarheten? man vill ju inte råka ut för högfartsvobbel direkt. nån som gjort en liknande "operation"?
by the way: Jag har en sportster 07:a custom - så högfartsvobbel kanske aldrig blir aktuellt ;-)

LaDaille
2012-01-13, 00:25
jag har monterat järnhästens kronor 4gr rake. såvitt jag begriper kommer det att minska försprånget. behöver jag sänka hojen i bak eller är förändringen av försprånget acceptabel för körbarheten? man vill ju inte råka ut för högfartsvobbel direkt. nån som gjort en liknande "operation"?
by the way: Jag har en sportster 07:a custom - så högfartsvobbel kanske aldrig blir aktuellt ;-)
Nja, det beror ju på vad försprånget blir i slutändan.
Kolla här vad Tolle tycker: http://tolle.se/sidxpage.php?id=825&typ=sida

53/74
2012-01-13, 00:29
Tack för tipset LaDaille, jag har kollat där men har inte mätt upp det. får fixa det - va bara lite lat och funderade på om nån rakat 4 gr och hade erfarenhet

LaDaille
2012-01-13, 00:34
Tack för tipset LaDaille, jag har kollat där men har inte mätt upp det. får fixa det - va bara lite lat och funderade på om nån rakat 4 gr och hade erfarenhet
Mmm, men det är ju allt sammantaget som ger försprånget. Inte bara rake'n...
Alla vinklar i gaffelkronan, längden på hojen, hjulstorleken, gaffellängden...
Antingen mäter du enligt Tolle, eller så ritar du upp hojen exakt på t.ex. mm-papper ch mäter där...Eller med något coolt CAD-program, hehe....

xbones
2012-01-13, 10:07
Tack för tipset LaDaille, jag har kollat där men har inte mätt upp det. får fixa det - va bara lite lat och funderade på om nån rakat 4 gr och hade erfarenhet Tjena! Pulare här på forat har monterat 4.5graders rakekit på sin softail springer. Tråden heter Vulkan Engineering.Har också köpt men inte monterat ännu.

53/74
2012-01-13, 11:09
Tack för trådtipset xbones,
gick igenom tråden och det verkar ju inte bli nåt större problem vad jag kan begripa, pularn nämnde ju nåt om hustruns sporre med samma kitt som jag har. kan tänka mig att jaf får sänka i bak så är nog förändring hyfsat kompenserad. det stora problemet kanske blir besiktningen men...den dan den sorgen