handdator

Visa fullständig version : Hoj bygge!



ErikH
2012-01-11, 08:50
Hallå där!

Jag har precis fått tillgång till ett garage och känner att det är dags att dra igång med ett projekt av nåt slag!
Jag vill bygga hoj men är ganska grön vad gäller detta. Är det någon som har lite info om vart jag kan börja? Är bobber ett bra ställe att börja? Tusen tack på förhand!

Broder Dalton
2012-01-11, 09:27
Det du ska börja med är att ha en plan hur du ska regga projektet!!
SFRO ? Isof kontakta SFRO-besktningsman och gå igenom vad som gäller
Max rake? Försprång? Bromsar? Belysning?
+ Alla kostnader....

Annars kan man ju köpa en risig/smälld hoj med papper alt bara lämpliga papper

Går även att köpa ett lik i Tyskland m Tyska papper (Större urval och billigare)
+ kra urspr-koll och reg.bes på den (Ca 2000:-)

Hjälper just nu 2 lirare som och bara byggde utan plan,
Det blir en hel del ändringar för SFRO = krångel, dubbelarbete och dyrare!

admin
2012-01-11, 12:50
Samla på dig lite bilder på vad du tycker är snyggt. Utgå från dessa. Övrigt läs Onatop.
Budgettak kan vara intressant att ha. Det blir ALLTID dyrare än man tänkt sig :) (förutom i mitt fall, där det blir billigare än jag räknat med)

JohnnyRocker
2012-01-11, 13:18
Håller med föregående svar men Du har ju redan det viktigaste, en byggplats, ett garage! :) Det finns också en bra bok som kan vara en bra investering innan du börja bygga - SFRO:s nya bygghandbok, se till att du får den senaste upplagan med anpassningar till EU-direktiv. Den finns bla. att köpa på SFROs hemsida.
thb;

ErikH
2012-01-11, 16:16
Jättetack för alla tips! Jag tar åt mig allt ni har skrivit och ska börja planera med detsamma!:) Ha en kalasdag folkens!