handdator

Visa fullständig version : Vilken Harley Davidson tror ni skulle passa mig?



Wide Glide
2012-01-06, 22:38
Hej på er!

Tiden går fort och grabben har växt upp och tagit mc körkort för tung cykel.
Själv har jag haft mc sedan barndomen.
Först Husqvarna silverpil (lättviktare 75Kg) och sedan Triumph, Laverda, Norton, BSA, Harley Davidsson Wide Glide och idag står det en Yamaha V-Max i garaget.
Anledningen att jag bytte bort Harleyn var att den var en "trött" jäkel.
Frugan är rädd att grabben får för mycket mellan benen med V-Maxen.
Själv har jag lust på en Harley-Davidsson men minns just att det inte hände så mycket när man drog i rullen :-(

Sonen vill gärna ta över V-Maxen och jag har försökt få honom att inse att cykeln är ingen nybörjarcykel. (147 HP)

Hur tycker ni att vi löser detta på ett bra sätt.
Gott om Harley Davidsson är det i Göteborg som ligger relativt nära.

Vad jag förstått har de ca: 70HP.
Luft & Buller samt Screaming Eagle står det på de flesta cyklarna. Vad innebär det?

Hoppas på lite hjälp och tips från er på forumet. thx;

xbones
2012-01-06, 22:54
Hej på er!

Tiden går fort och grabben har växt upp och tagit mc körkort för tung cykel.
Själv har jag haft mc sedan barndomen.
Först Husqvarna silverpil (lättviktare 75Kg) och sedan Triumph, Laverda, Norton, BSA, Harley Davidsson Wide Glide och idag står det en Yamaha V-Max i garaget.
Anledningen att jag bytte bort Harleyn var att den var en "trött" jäkel.
Frugan är rädd att grabben får för mycket mellan benen med V-Maxen.
Själv har jag lust på en Harley-Davidsson men minns just att det inte hände så mycket när man drog i rullen :-(

Sonen vill gärna ta över V-Maxen och jag har försökt få honom att inse att cykeln är ingen nybörjarcykel. (147 HP)

Hur tycker ni att vi löser detta på ett bra sätt.
Gott om Harley Davidsson är det i Göteborg som ligger relativt nära.

Vad jag förstått har de ca: 70HP.
Luft & Buller samt Screaming Eagle står det på de flesta cyklarna. Vad innebär det?

Hoppas på lite hjälp och tips från er på forumet. thx; Tjena! En Crossbones med luft o buller passar alla:D Har 71kusar på bakhjulet o den är ingen bromskloss direkt tycker jag.

Viljar
2012-01-06, 23:53
Harley-Davidson


Sent from my iPhone using Tapatalk

oggy69
2012-01-07, 00:12
Spelar inge roll hur många häster det finns i hojen det är inte dom som tar kål på oss mc åkare utan alla andra i trafiken med deras ignorans att det finns motorcycklar........

Men så klart en Harley-Davidson

luft & buller = öppet avgassystem och annat luftfilter

skrikande örnen är väll Harleys egna trim prylar om jag inte har fel ?

Whiplash
2012-01-07, 00:21
Hej och välkommen. Jag tycker du ska och skaffa dig en Night rod special.

Charles_
2012-01-07, 02:06
Håller nog Whiplash om ryggen och säger Night Rod Special, 120 hästar i "lilla" motorn och 125 i stora!

Men sen är ju jag partisk..

admin
2012-01-07, 12:45
Håller faktiskt oxo med om VRod NRS! Trots att jag aldrig ägt en, bara kört. Kostar från 130.000,- på Blocket.se

Mitt råd är att åka och provköra lite olika modeller och känna på grejerna. Fat Bob, Street Bob, Sportster Nightster eller 48 är heta kandidater.

Natttåget
2012-01-07, 13:32
Tjena.
Har själv varit vmaxpilot i ca 10 år,förbannat rolig hoj men absolut inget för nybörjare,satsa på en rod,

indy 500
2012-01-07, 14:36
En STREET BOB så klart! Du kan inte bli missnöjd.

Wide Glide
2012-01-07, 17:16
Tackar för svaren thx;
Det får bli en sväng till Göteborg och se och känna på cyklarna.
Återkommer troligtvis med mer frågor då. MPD;

FortyEight
2012-01-08, 15:52
Köp med hjärtat, då köper man en hoj man vill ha kvar livet ut = den får helt enkelt gå i arv och är aldrig till salu.
Om möjligt köp en ny luftkyld medans de ännu får säljas.

Jag har inte kört alla HD motorer men av de jag kört och av de som finns att välja på idag så är 1200 cc den klart bästa och roligaste enligt mig.

Det är också alltid en kompromiss som man kunnat tänja på med hjälp av insprutning men för maximalt vrid och körbarhet så kan inte cylindervolymen vara över 650 cc.
Då tullar man på annat, vill man ha max effekt så ska en cylinder ha 150 cc med körbart vrid.

Jag har kört 200 hk cyklar med ett chassi anpassat till det, och visst är det skoj en stund eller ett par dagar.

Jag tror jag kört max 120 med min Sportster en kort stund och det är inte speciellt trevligt och inte heller grejen.

Däremot saknar man aldrig kraft och behöver man gasa sig ifrån vinglande bilar så är det absolut inga problem utan att behöva växla ner.

Kraften vid acceleration är klart mer än tillräcklig för att aldrig sakna mer oavsett vad du innan har kört.

Sen beror det såklart på vad du ska använda hojen till. /E







Allt ovan och under detta blir kompromisser. Detta har med fysiska lagar att göra.

chrille64
2012-01-11, 18:36
Håller med Fotry Eight, lyssna mer på ditt eget hjärta och ta åt dig tips från andra, persoligen har jag alltid gillat strippade electra, hittade en Road king som jag kände direkt att hjärtat klappade lite extra för så jag köpte den och är nöjd.

Wide Glide
2012-01-11, 20:59
Tackar för inläggen GP;

FortyEight´s nämner 650 cc som en optimal volym.
Jag har en Chevrolet V8 med totalt 5300 cc / 8 = 662 cc / cylinder.
Det var för mig något nytt och intressant.
Finns det någon information om detta någonstans? =länk

Det har varit snack om att den bakre cylindern inte får tillräckligt med kylning på de luftkylda motorerna.
Antar att det är när man kör sakta en längre tid. I bilköer o.dyl.

Den "nyare motorn" som är vattenkyld borde väl vara ett bra alternativ.
1200 cc / 2 = 600 cc / cylinder.
Har den vattenkylda motorn andra svagheter som man bör se upp med?
Kylaren är inget "smycke" precis.....

Hittade en sida där de funderar och förklarar effekt / 650 cc.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?217862-Fundering-varf%F6r-h%E5ller-75-hk-i-en-650cc-enst%E5nka-s%E4mre-%E4n-150-hk-i-en-1200cc-twin
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om effekten utan som nämnts här ovan om en cykel att trivas med vc;

JohnnyRocker
2012-01-11, 21:05
Spontana tanken är samma som några andras ovan, en Vrod av något modell.

Men när jag läste noggrannare dvs lite mer mellan raderna och relaterade dina ord till mina erfarenheter av de hojar du nämner och jag själv provat på genom åren så kom faktiskt en ännu inte föreslagen Harley modell fram:

XR 1200 i cafe racer stil typ något sånt här kanske:
3813381438153816

PS det finns 2 bra objekt på Blocket nu. DS.

FortyEight
2012-01-20, 01:03
Tackar för inläggen GP;

FortyEight´s nämner 650 cc som en optimal volym.
Jag har en Chevrolet V8 med totalt 5300 cc / 8 = 662 cc / cylinder.
Det var för mig något nytt och intressant.
Finns det någon information om detta någonstans? =länk

Det har varit snack om att den bakre cylindern inte får tillräckligt med kylning på de luftkylda motorerna.
Antar att det är när man kör sakta en längre tid. I bilköer o.dyl.

Den "nyare motorn" som är vattenkyld borde väl vara ett bra alternativ.
1200 cc / 2 = 600 cc / cylinder.
Har den vattenkylda motorn andra svagheter som man bör se upp med?
Kylaren är inget "smycke" precis.....

Hittade en sida där de funderar och förklarar effekt / 650 cc.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?217862-Fundering-varf%F6r-h%E5ller-75-hk-i-en-650cc-enst%E5nka-s%E4mre-%E4n-150-hk-i-en-1200cc-twin
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om effekten utan som nämnts här ovan om en cykel att trivas med vc;

Det är ett väldigt stort ämne, det handlar om fysik, en F1 bils motor har en tomgång på 9000 rpm. Ett ånglok har ett enormt vrid men med ett max varvtal som tomgången på en vanlig bil. Mer massa ger mer vrid, Högre rpm ger mer topp effekt.
En Cox motor för modell flygplan på endast 0,050 cc ger en otrolig toppeffekt men nästan inget vrid alls, precis så att den klarar av att inte kvävas av propellen på tomgång.

Kompromissen går vid ca 650cc, Det går helt enkelt inte att varva en 650 cc högre än ca 9000 rpm med någon längre livslängd eller vardaglig funktion. Visst lättmaterial på kolvar, tunnare kolvar, kortare slaglängd gör skillnad men i grunden så är detta en fysisk lag.

Ger du en 650 cc cylinder mer luft och bränsle så kommer den gå riktigt dåligt på tomgång, för att inte slockna så kommer den behöva en tomgång på ca 2000 rpm men då kan du varva den högre tills motorn rasar ihop. troligtvis av att kolven lämnar vevstaken och säger hej till topplocked och innan dess så lär motorn gå riktigt illa av att lagrena håller på att ge upp.

/E

Rolf Axel Scootsandbikes
2012-01-21, 01:40
V-rods har dåligt andrahandsvärde...
Sikta på en prisvärd modell i 120,000kr klassen som du tycker ser snygg ut...
Gillar du att köra aktivt? köp en Wide glide!
Vill du va cool? Köp en softail!
Vill du åka långt? Köp en Road King!
Vill du åka billigt, gör som jag, köp en äldre Sportster (1200 isåfall).

Jobbar själv på Vincents Bike Shop i Varberg, kom ner och provkör olika modeller och besluta därifrån.
Inget köptvång så klart! thb;

/R

Janne
2012-01-21, 13:31
Funkar ganska bra att köra aktivt med en Fat Bob också.

gronvit
2012-01-21, 14:49
En trimmad Sportster, förutom wide glide och v-max känns det ju som om du kört lite lättare hojar. Så behåll V-maxen och låt grabben uppleva känslan av en vässad sporre.

whiskeythrottle
2012-01-21, 16:26
skare vara HD och gå fort måste det bli en vrod. dock fattar jag inte hur du tänker då du redan verkar ha en snabb hoj. Du kan ju inte köpa en hoj som ska vara lättkörd för grabben och samtidigt snabb för dig. Nej behåll då din vmax och köp en snällare hoj till grabben.

Du bör fråga grabben vad han tänker använda mc:n till. Pendla? Små turer? Road trips? Café rejsa? Offroad?

Om du själv ska byta hoj ändå tycker jag du går och provsitter/provkör några hojjar hos en mc handlare.

Wide Glide
2012-01-21, 23:05
skare vara HD och gå fort måste det bli en vrod. dock fattar jag inte hur du tänker då du redan verkar ha en snabb hoj. Du kan ju inte köpa en hoj som ska vara lättkörd för grabben och samtidigt snabb för dig. Nej behåll då din vmax och köp en snällare hoj till grabben.

Du bör fråga grabben vad han tänker använda mc:n till. Pendla? Små turer? Road trips? Café rejsa? Offroad?

Om du själv ska byta hoj ändå tycker jag du går och provsitter/provkör några hojjar hos en mc handlare.

Grabben är lugn o fin, men V-maxen är en jäkel på att locka fram hornen i pannan vkg;
Min tanke var att åka med i början för att få en dialog med honom om hur tänket skall vara när man kör.
F_n va stökigt det har blivit på vägarna de senaste åren.
Vi bor på västkusten som är invaderat av norrmän som kör stenhårt på högerregeln t.ex. (som givetvis är enl. lag)
Man är rädd om det käraste man har och det är ju tack vare mitt mc intresse som smittat av sig till honom.
När jag var 20 var man nästan ensam på vägen och lekte bäst man ville.
En Harley hade passat bra tror jag.
Det är njutningen av att köra en varm sommarkväll på en kurvig väg tillsammans som jag ser fram emot.

gronvit
2012-01-21, 23:50
http://www.1199panigale.ducati.com/images/slices/home/bg_slice01.jpg

Om baggarna jävlas ska den här ha hyfsade bromsar.

Killer Klown
2012-01-24, 10:10
Finns många modeller att välja mellan,men tycker du ska välja en som passar dej. Tänker då på din längd?? Sedan hur du tänkt att använda din hoj,aktivt lr bara söndagsåkning..

Själv åker jag på en FXD som jag faktiskt är riktigt nöjd med,men tanken var en FXSTB men tyckte att jag satt bättre på FXD eftersom jag bara är 175cm över havet.
Sedan kan jag bara hålla med Janne ovan att Fatbob är en sjysst hoj,första o ända hojen som jag upplevt att man sitter "i" och inte på...sedan som många nämner är även streetbob en otroligt rolig hoj att köra...men vi har alla olika tycken o smak!!
Lycka till med ditt val...

cybercount
2012-02-16, 13:49
Jag kör en 2010 Dyna wide glide. Snygg, trevlig att köra, känner inte att det saknas kraft och jag har aldrig mått bättre på en hojj :-)