handdator

Visa fullständig version : Original effekt på sulan?



ViLa
2011-12-24, 00:33
En TC96" ger enligt fabriksuppgifter
84,6hk samt 127Nm @ 3500

Dyna dvs TCA.

Vad tror ni den har på hjulet i orig.utförande??

xbones
2011-12-24, 13:51
En TC96" ger enligt fabriksuppgifter
82hk samt 127Nm @ 3500

Dyna dvs TCA.

Vad tror ni den har på hjulet i orig.utförande?? Tror Osten sa 70 på hjulet. En TCB då,vet inte om det är samma effekt i A o B.

admin
2011-12-24, 13:58
Vila, be dom bänka innan de slänger på allt trim, Harleys kan skilja lite mellan varann, trots likadan motor.

ViLa
2011-12-24, 14:08
Tror Osten sa 70 på hjulet. En TCB då,vet inte om det är samma effekt i A o B.

Om jag räknar på din X bone -09 dvs TCB motorn.

Får jag fram 75,4hk samt 120NM @ 3300rpm så 70hk på sula låter troligt.

Och då pratar vi på veven och inte sulan dvs fabriksuppg.

Kan det va så stor skillnad på en TCA 84,6hk och TCB 75,4hk på veven??

ViLa
2011-12-24, 14:11
Vila, be dom bänka innan de slänger på allt trim, Harleys kan skilja lite mellan varann, trots likadan motor.

Jo visst har du rätt där men jag va mest nyfiken på fabriksuppg. samt hur mkt bortfall man får via transen.

Brukar ligga runt 8-12% nu för tiden.

En Audi A6 4,2 quattro ger 300hk men en gubbe på audi sa att den loosar ca 20% tack vare alla axlar som ska matas med kraft.

Lagom kul att loosa 60hk bara sådär :)

ViLa
2011-12-24, 14:17
Vila, be dom bänka innan de slänger på allt trim, Harleys kan skilja lite mellan varann, trots likadan motor.

Är ju inte så intresserad av vad jag har med bara L&B samt supertuner som inte är optimalt ställd(känner jag)
Tycker att hojen går riktigt bra och det är ju det som räknas :)

Ville mer jämföra fabriksuppg. mot vad jag får i slutändan dvs veven mot sulan :)

Noyen
2011-12-25, 07:06
Min är bromsad till ca 74 hk på bakhjulet,L & B + PCIII.Bromskillen sa att de brukar få ut 15-20hk mer på bakhjulet än
original med ovan nämda modden.Men jag gjorde bromsningen mestadels för att motorn inte skulle gå för snålt utan få en
bra bränsleblandningskurva.Att sen motorgången blev bättre var ju ett extra plus.

Viljar
2011-12-25, 07:57
Balansaxlarna i TCB snor ca 3% effekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Viljar
2011-12-25, 08:33
Min är bromsad till ca 74 hk på bakhjulet,L & B + PCIII.Bromskillen sa att de brukar få ut 15-20hk mer på bakhjulet än
original med ovan nämda modden.

Skulle slipon + PCIII ge 15-20 hästar? Someone is full of crap!!




Sent from my iPhone using Tapatalk

Broder Dalton
2011-12-25, 09:43
MotoSpeed sept 2011 Rocker 08 TC "B"

Orig 61 hp 112 NM
PC/Vision Luftfilt K&N V&H slipon 72 hp 126 NM

Noyen
2011-12-25, 09:46
Ja det låter "en aning" överdrivet men det var så han sa.Får se om Båging eller Onatop kan ge nåt svar på ViLas fråga,de har väl
hållit på med detta med bromsning.

admin
2011-12-25, 10:10
En TC96" ger enligt fabriksuppgifter
84,6hk samt 127Nm @ 3500

Dyna dvs TCA.

Vad tror ni den har på hjulet i orig.utförande??

Kolla Vila, redan vid 1250cc kickar Sporren din Tjock-Bob, glöm inte -100kg på detta. :D


http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=310&d=1299701698

ViLa
2011-12-25, 10:22
Om jag räknar på din X bone -09 dvs TCB motorn.

Får jag fram 75,4hk samt 120NM @ 3300rpm så 70hk på sula låter troligt.

Och då pratar vi på veven och inte sulan dvs fabriksuppg.

Kan det va så stor skillnad på en TCA 84,6hk och TCB 75,4hk på veven??

Varför får jag fram en så stor skillnad mellan TCA och TCB när jag räknar ut effekten.
Om jag enbart använder mig av Nm samt Rpm
Det är det som är skumt.
Sen att det är olika mellan 3st TCA maskiner beror givetvis på hur små eller stora toleranser som motorkompaniet räknar med från början.

Jag är kunskapstörstande när det gäller H-D och detta räknade jag fram av ren nyfikenhet.

Hur mkt är normalt att loosa i transen på en cykel? bilar brukar ju ligga på mellan 8%-15% men då pratar jag enbart 2 WD och inte 4WD.

Kvartstenen, du säger att balansaxlarna tar 3% om man jämför med TCA men hur kan det då diffa så mycket som det gör.

Kan det va så stor skillnad på en TCA 84,6hk och TCB 75,4hk på veven??(detta är siffror jag räknat fram via faktablad)

Jag vill också passa på att säga att jag älskar min Harley :)

ViLa
2011-12-25, 10:29
Kolla Vila, redan vid 1250cc kickar Sporren din Tjock-Bob, glöm inte -100kg på detta. :D


http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=310&d=1299701698

Inte mkt orig. på den och kom nu inte och hitt på en massa.:I:

Oavsett så ska du och jag ta dansen du bjöd upp till i sommar tycker jag :)bx;

Då räknas inte småsaker som volym,BT,tjej hd,hkr,vrid och vikt utan enbart viljan och bollarna att vinna :)

Och det kommer jag göra :)

JohnnyRocker
2011-12-25, 10:40
ViLa: ..... samt hur mkt bortfall man får via transen ....... loosar ca 20% tack vare alla axlar som ska matas med kraft ...... att loosa 60hk bara sådär
BB ViLa, allt annat lika måste jag fråga vad du är ute efter egentligen med din fråga, förlusten i transmitionen, mellanskillnaden mellan axel(fabrik) o sulan (custom), lite äpple å päron som Admin påpekade eller vill du bara ha ett teoretiskt nyckeltal hk/krona efter trim eller ngt helt annat som jag missar?

Det är väl som att slå in öppna dörrar, att tala om för dig att det finns en massa andra bakomliggande faktorer som avgör om du kan omsätta mekanisk kraft i körningen (dvs utanför bänken).

Håller med Noyen, även för mig är bänkning ett sätt att maximera bitarna, power o bränsleförbrukning, som också är sagt, vikt har större effekt än man kan tro, är min högst begränsade erfarenhet. Därför tror jag mest på en bra kombination power o vikt i en bra balans (å då menar jag inte balansaxlar:)))

Känner mig 99 men vill ju gärna vara 100 liksom thb;
Vi alla här på HF älskar din Harley (idag iaf) W;

ViLa
2011-12-25, 10:42
MotoSpeed sept 2011 Rocker 08 TC "B"

Orig 61 hp 112 NM
PC/Vision Luftfilt K&N V&H slipon 72 hp 126 NM

Fabriksuppg. ger mig 71,3Hp samt 117Nm vid 3200Rpm.
Just i detta fallet räknar jag på Rocker -08.fakablad.

Om vi fantiserar om att vi lever i en perfekt värld och alla TCB har samma tolerans så blir transtappet ca 13-16% orkar inte räkna ut exakta siffror.

ViLa
2011-12-25, 10:50
BB ViLa, allt annat lika måste jag fråga vad du är ute efter egentligen med din fråga, förlusten i transmitionen, mellanskillnaden mellan axel(fabrik) o sulan (custom), lite äpple å päron som Admin påpekade eller vill du bara ha ett teoretiskt nyckeltal hk/krona efter trim eller ngt helt annat som jag missar?

Det är väl som att slå in öppna dörrar, att tala om för dig att det finns en massa andra bakomliggande faktorer som avgör om du kan omsätta mekanisk kraft i körningen (dvs utanför bänken).

Håller med Noyen, även för mig är bänkning ett sätt att maximera bitarna, power o bränsleförbrukning, som också är sagt, vikt har större effekt än man kan tro, är min högst begränsade erfarenhet. Därför tror jag mest på en bra kombination power o vikt i en bra balans (å då menar jag inte balansaxlar:)))

Känner mig 99 men vill ju gärna vara 100 liksom W;

Mest bara jag som är skadad och kunskapstörstande.

Frågan gällde både päron och äpplen kan det ju verka som men va mest nyfiken på transförlusten men så började jag räkna på både TCA å TCB och fick den stora skillnaden.

Så min fråga gäller transförlusten(hur stor) normalt på en Harley?

Och så blir jag inte klok på effekt skillnaden mellan "a" och "b" snurran.

Om man nickar JohnnyRocker så kan man inte va annat än 100 även om du bor i 99 land :)

JohnnyRocker
2011-12-25, 10:55
utan enbart viljan och bollarna

frv; missförstod jag dig förut eller var inte Einstein din idol frv;

Då ligger du ju redan -1 på bollar eller?

cheer = sporre och vi på +2 , eller. vic;

JohnnyRocker
2011-12-25, 10:59
GP;
Mest bara jag som är skadad och kunskapstörstande


Om man nickar JohnnyRocker så kan man inte va annat än 100 även om du bor i 99 land

Tack, eller nä föresten vill nog inte vara 100 verkar som man får en massa att tänka på då thb;

Axman
2011-12-25, 11:02
3521

Bifogar bild på dynoresultat från min fat bob.

Orginal samt med HD stage III-kit. Ej portade toppar. Rush slipons så även röret tar lite prestanda. Dock helnöjd med hur den beter sig, passar mig perfekt även om jag vet att det finns mer prestanda att få ur.

På min förra fat bob (må den vila i frid) så hade jag på en annan dynobänk 68 hp / 110 nm med stage 1 (luft och buller med race tuner).

edit: liten bild fixad, förutom miniatyren nedan... äääh ni fattar det är bilden ovan ni skall kika på.

ViLa
2011-12-25, 11:08
GP;



Tack, eller nä föresten vill nog inte vara 100 verkar som man får en massa att tänka på då thb;

Vem har sagt att jag är 100 då?? :)

JohnnyRocker
2011-12-25, 11:14
Ingen vad jag vet, varför frågar du det?nh;

ViLa
2011-12-25, 11:17
Ingen vad jag vet, varför frågar du det?nh;

Du är nog minst lika tokig som en annan :)

JohnnyRocker
2011-12-25, 11:28
Axman: ...så hade jag på en annan dynobänk

Höll på å trilla ur sätet, trodde först det var polarn mr.AxA som kom med ett inlägg i debatten.

Bara så en tok som jag förstår rätt, den mesta effekten kommer runt 2500 - 3000 varv, det verkar vara en ganska "snäll" kurva innan det. Jag resonerar rent teoretiskt och med extremt begränsad erfarenhet så får väl göra mig till talesman för övriga 99or här på HF, är det inte mest eftersträvansvärt att få så mycket som möjligt i starten, alltså lite brantare kurva upp till 2500?


ViLa: ..tokig som en annan
Vi får väl se i sommar när Admin är klar med dig ;) men jag har iaf lovat dränka dina sorger efteråt br;

Axman
2011-12-25, 11:37
Jo, kurvan för hästar kunde gott ha varit lite brantare i början, men å andra sidan är den i min ögon hyfsat jämn och fin samt att vridet håller sig rätt bra med en topp på mitten utan dippar. Det gör att motorn har en karaktär jag gillar. Den är helt ok att glida omkring med på låga varv och vid säg 4000 varv är den pigg och bra. Passar min körning.

ViLa
2011-12-25, 11:41
Vi får väl se i sommar när Admin är klar med dig ;) men jag har iaf lovat dränka dina sorger efteråt br;

Admin kommer behöva dränka sina sorger och jag fira min vinst.

Oavsett så är det en win win när det gäller alkoholkonsumtion :)

ViLa
2011-12-25, 11:43
Tror Admin kommer ha för mkt annat och så kommer det nån kass ursäkt om tid å familj jadda jadda jadda :)

JohnnyRocker
2011-12-25, 11:50
Axman: .. Passar min körning ha;


ViLa: Tror Admin kommer ha för mkt annat och så kommer det nån kass ursäkt om tid å familj

No worries ViLa, "Sporrefamiljen" täcker vi för varandra br;

Noyen
2011-12-25, 11:57
Det är väl som att slå in öppna dörrar, att tala om för dig att det finns en massa andra bakomliggande faktorer som avgör om du kan omsätta mekanisk kraft i körningen (dvs utanför bänken).

Håller med Noyen, även för mig är bänkning ett sätt att maximera bitarna, power o bränsleförbrukning, som också är sagt, vikt har större effekt än man kan tro, är min högst begränsade erfarenhet. Därför tror jag mest på en bra kombination power o vikt i en bra balans (å då menar jag inte balansaxlar:)))


Ja JohnnyRocker,håller med dej om det.Många stirrar sej blinda på motorsiffrorna men kanske har ett sämre chassie och då har man väl inte nytta av
alla hästkrafter fullt ut ändå.För min egna personliga del räcker mina hk väl och blir över,hade jag velat ha en prestanda hoj hade man ju absolut
inte köpt en HD utan t.ex en Ducati med chassie och bromsar vida överlägset det mesta HD har byggt.

Att man valt Harley har ju andra värderingar än prestanda för min del iallafall.

ViLa
2011-12-25, 11:58
ha;



No worries ViLa, "Sporrefamiljen" täcker vi för varandra br;

Trodde ni hörde till Harley familjen :D tydligen inte po;

Jag smiskar asfalt med dig när du vill "lillebror", kommer bli många mil i sommar :)

ViLa
2011-12-25, 12:01
bromsar vida överlägset allt HD har byggt.

Prova en Rod och återkom i den frågan :)

Noyen
2011-12-25, 12:16
Ändrade inlägget ViLa,har testat rod några ggr och den har väl bäst bromsar av de Harleymodeller jag kört.
Men ett bra chassie för kurviga vägar ? Nää de tyckte jag inte.

JohnnyRocker
2011-12-25, 12:17
Trodde ni hörde till Harley familjen tydligen inte Jag smiskar asfalt med dig när du vill "lillebror", kommer bli många mil i sommar

pl; vet väl vad det betyder annars får jag väl börja skriva ut allt :I: I sommar låter som en bra plan, hänger på vart som helst nästan när som helst thx;

Foc


Noyen: Att man valt Harley har ju andra värderingar än prestanda för min del iallafall Allt ligger i betraktarens öga, finns många jämförelser gjorda på tuben, kan inte säga att jag är så säker på att du har helt rätt i din slutsats, men inte tvärtom heller. Jag e ju lite insnöad på flattrack just nu o såg en bra film på tuben skall se om jag hittar den igen.

ViLa: har tillräckligt med bromskraft i R:en iof kommer det nog bli flytande skivor med tiden.

ViLa
2011-12-25, 12:31
Ändrade inlägget ViLa,har testat rod några ggr och den har väl bäst bromsar av de Harleymodeller jag kört.
Men ett bra chassie för kurviga vägar ? Nää de tyckte jag inte.

Skulle va bättre om dom inte skulle fläska på den jättesulan bak, gör ju inte chassiet en tjänst direkt.

Håller med dig om handlingen på rod

ViLa
2011-12-25, 12:35
pl; vet väl vad det betyder annars får jag väl börja skriva ut allt :I: I sommar låter som en bra plan, hänger på vart som helst nästan när som helst thx;

Nord Norge trollstigen möjligen 2v sen 3v med att flumma runt i europa med HD träffen i ghermany som klimax.

Kan det va nått?

JohnnyRocker
2011-12-25, 12:44
Kan det va nått?

Nord Norge, nja vet inte, men väst Norge, Danmark, Sverige o Europa absolut, HD träffen varför inte .. hmmm.


Skulle va bättre om dom inte skulle fläska på den jättesulan bak
kan man kompensera med större sula fram? eller varför inte bara gå ner i dimension bak? vad gör dessa varianter för väghållningen, nån "Vrodare" som vet?

Viljar
2011-12-25, 13:30
Bra bromsar, bra chassie, bra däck..?. EFF IT!
Det räcker med en sjuhelvetes motor, det andra tramset är för de mjuka killarna med små, lätta hojar och blockmotorer! :D

ViLa
2011-12-25, 13:43
Det räcker med en sjuhelvetes motor, det andra tramset är för de mjuka killarna med små, lätta hojar och blockmotorer! :D

Enough said. :D

Lars Nilsson
2011-12-25, 15:42
http://www.nightrider.com/biketech/hplist_twin_cam.htm
Enligt den uppgiften har en TC 88 59 RWHP och en TC 88B 60 RWHP.
Att en balanserad motor skulle ha lägre effekt är bullshit.
Däremot VINNER man en del effekt pga minskade vibrationer i motorn.
TC 96 Hade enligt en hel del folk 63 RWHP
HELT original då såklart.

Viljar
2011-12-25, 15:46
Att en balanserad motor skulle ha lägre effekt är bullshit.
Däremot VINNER man en del effekt pga minskade vibrationer i motorn.

Intressant..
Har du någon källa till dina påståenden?

ViLa
2011-12-25, 18:25
http://www.nightrider.com/biketech/hplist_twin_cam.htm
Enligt den uppgiften har en TC 88 59 RWHP och en TC 88B 60 RWHP.
Att en balanserad motor skulle ha lägre effekt är bullshit.
Däremot VINNER man en del effekt pga minskade vibrationer i motorn.
TC 96 Hade enligt en hel del folk 63 RWHP
HELT original då såklart.
Balansaxlar stjäl effekt,speciellt om man räknar med stora(mikroskopiska) marginaler när man tar fram en motor.

På TC A blir det tydligen problem med när vi snackar KS moddar typ overkill :)

En TC A med komplett motorbalansering skulle ju va trevligt men kostnaden vågar jag inte drömma om :)

Om ditt påstående är korrekt hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan TC96a och TC96b, inte så mycket som skiljer i Nm men HPn är ju en del större.

Självklart på en helt org.motor

Lars Nilsson
2011-12-25, 21:33
Just nu hittar jag inte papperna med siffror men balansaxlarna på tc-b stjäl ca 3% effekt men samtidigt så stjäl vibrationer effekt oxå.
Man kan aldrig få en vibrationsfri HD-motor utan balansaxlar pga motorns konstruktion.
En perfekt balanserad och blueprintad evomotor tex vibrerar också en hel del.
Gummiupphängningen tar en del effekt också.
Balansaxelarrangemanget på en TC88B väger ca 6 kilo men en hoj UTAN balansaxlar måste förstärkas på andra ställen i motorn, gummiupphängas med tyngre fäste osv så skillnaden är inte sååå stor i verkligheten.
Jag kör en TC88B med pc3, luft o buller samt ett par Andrews TW 37b.
Det gav mig 85 hk på bakhjulet.
Det bästa är inte toppeffekten utan effektkurvan som är betydligt bättre på mellanvarv.

ViLa
2011-12-25, 22:05
Helt ok Hp men vad fick du för vrid? vid?

Nu är jag lagom slirig för en djupare diskussion och sliter fram miniräknaren lite snyggt :)

ViLa
2011-12-25, 22:16
Ok kikade på din profil för att få lite fakta om din Harley.

Vacker....

Ok fabriksuppg.(källa http://www.harley-davidson.se/popup/specs.asp?bikeID=122&model=SoftailDeuce)

110@3100 Nm/Rpm ger 64,93Hkr Orginal(veven)

Bra siffror på din Deuce med det du har på tycker jag thb;

JohnnyRocker
2011-12-25, 22:39
Kvarnstenen: Det räcker med en sjuhelvetes motor, det andra tramset är för de mjuka killarna med små, lätta hojar och blockmotorer!
Vad sägs om en sjuhelvetes motor i små lätta hojar, killar mjuka nog att jobba mot G-krafterna och varför inte blockmotorer om man nu ändå gillar utmaningar. Vad skulle du välja bort om du vill köra inte bara posera?z

Viljar
2011-12-25, 22:42
Att en balanserad motor skulle ha lägre effekt är bullshit.

balansaxlarna på tc-b stjäl ca 3% effekt.

No offense.. men, jag ber om ursäkt, nu förstår jag inte riktigt vilket påstående som är rätt och vilket som är fel.


Just nu hittar jag inte papperna med siffror

Finns det inte källinformation på internet?


Gummiupphängningen tar en del effekt också.

På vilket vis stjäl gummiupphängningen effekt?


Balansaxelarrangemanget på en TC88B väger ca 6 kilo men en hoj UTAN balansaxlar måste förstärkas på andra ställen i motorn, gummiupphängas med tyngre fäste osv så skillnaden är inte sååå stor i verkligheten.

Vid effektmätning i bänk är maskinens vikt av ringa betydelse. Motorcykeln skall inte förflyttas så den har ingen gravitation eller luftmotstånd att kämpa emot.
Det är drivningen av balansaxlarna som stjäl kraft, inte balansaxlarnas tyngd i sig.

Viljar
2011-12-25, 22:43
Vad sägs om en sjuhelvetes motor i små lätta hojar, killar mjuka nog att jobba mot G-krafterna och varför inte blockmotorer om man nu ändå gillar utmaningar. Vad skulle du välja bort om du vill köra inte bara posera?z

Harley..

Lars Nilsson
2011-12-25, 22:43
sååå ja nu hittade jag papperna: 135 NM vid ca3600 varv.

ViLa
2011-12-25, 22:51
Det är drivningen av balansaxlarna som stjäl kraft, inte balansaxlarnas tyngd i sig.

Tyngden i sig kan nog påverka men det är som du säger, primärt är det drivningen som kostar energi.

ViLa
2011-12-25, 22:53
sååå ja nu hittade jag papperna: 135 NM vid ca3600 varv.

Ger 92,5Hkr på veven :)

Och det är ju där man räknar från :)

Rimlig transförlust på din Deuce.

Lars Nilsson
2011-12-25, 23:02
Kvarnstenen : balansaxlarna stjäl effekt helt klart men vibrationerna i en motor utan balansaxlar stjäl mer effekt.
Ja gummiupphängningen gör att motorns effekt får motorn att röra sig i längsled och då försvinner en del effekt till att röra motorn som väger en del mer än balansaxlarna.
Sen sista delen där så e det ju så att ju tyngre balansaxlarna varit så hade de krävt mer effekt för att dras runt eller hur?
Det är skitsvårt att hitta uppgifter på det här men jag vet att hondas racingteam genom att få bort vibrationerna i motorerna vann en hel del effekt och kunde vidare trimma dem hårdare utan att motorns stresspunkter försvagades.
Trimning är en vetenskap, men det du får på bakhjulet är alltid det viktigaste.
Självklart med en bra effektkurva som passar din körstil.

Viljar
2011-12-25, 23:03
Tyngden i sig kan nog påverka

Inte i bänk..

Lars Nilsson
2011-12-25, 23:06
Vila ?
DEUCE!!!!
Hehe

Lars Nilsson
2011-12-25, 23:07
Inte i bänk..

Så balansaxlar på 200 kg eller 2 kg stjäl samma effekt? lite överdrivet men typ.

Viljar
2011-12-25, 23:10
balansaxlarna stjäl effekt helt klart men vibrationerna i en motor utan balansaxlar stjäl mer effekt.

Jag är ledsen om jag uppfattas som tjatig, men jag vill se dokumenterade uppgifter på att det är så för att jag ska tro på det.

Enligt uppgift från H-DS i Täby lämnar TCB generellt 3% lägre effekt än motsvarande TC utan balansaxlar. De har bänkat en och annan TC genom åren däruppe. Deras bänk är minutiöst kalibrerad.

Viljar
2011-12-25, 23:14
Så balansaxlar på 200 kg eller 2 kg stjäl samma effekt? lite överdrivet men typ.

Något skall driva dem... effektförlusten ligger i kraftöverföringen, inte i vikten i sig.
Anledningen till mitt påstående är att du drog paralleller med tyngre motorblock osv som jämförelse. Ett tyngre block, ram, gubbe eller full tank påverkar inte effektsiffrorna vid bänkning.

ViLa
2011-12-25, 23:14
Vila ?
DEUCE!!!!
Hehe

Men shit börjar bli slirig juthb;

Redigerat och klart och jag lovar att detta aldrig kommer upprepas när jag är nyktervc;

ViLa
2011-12-25, 23:16
Jag är ledsen om jag uppfattas som tjatig, men jag vill se dokumenterade uppgifter på att det är så för att jag ska tro på det.

Du är förlåten det är lugnt jag gillar folk tjata om nått dom vet en del om.

Men som sagt du är förlåten :)

JohnnyRocker
2011-12-26, 00:47
Kvarnstenen: Harley..

Okey, du har möjligen rätt.


http://www.youtube.com/watch?v=unaRkye1OBk&feature=player_embedded

eller kanske inte iaf .. (häng med till slutet)


http://www.youtube.com/watch?v=jQP9EoV06Tw&feature=player_embedded

xbones
2011-12-26, 12:48
Kollade mina papper. 71,11 hp på bakhjulet vid 5000rpm. 100nm vid 2500rpm 109nm vid4000rpm. Med bigshots,PC5 o K&N luft i MJP 2100 Dyno. Vridkurvan är ganska flat mellan 2500-5000rpm o effektkurvan är flat mellan 4700 o 5386 vilket är maxrpm. Motorn drar jävligt jämnt från botten till topp.

jossi
2011-12-26, 13:14
Hej ni som är hemma på kurvor är detta en bra kurva ?? det är på min gamla hoj den är från MEK 1 s hemsida 3524

ViLa
2011-12-26, 13:56
Låter som en trevlig x-bena att glida omkring på med tanke på din kurva mellan 2500-5000rpm.
Hur ligger du under ?


Kollade mina papper. 71,11 hp på bakhjulet vid 5000rpm. 100nm vid 2500rpm 109nm vid4000rpm. Med bigshots,PC5 o K&N luft i MJP 2100 Dyno. Vridkurvan är ganska flat mellan 2500-5000rpm o effektkurvan är flat mellan 4700 o 5386 vilket är maxrpm. Motorn drar jävligt jämnt från botten till topp.

ViLa
2011-12-26, 14:01
Hej ni som är hemma på kurvor är detta en bra kurva ?? det är på min gamla hoj den är från MEK 1 s hemsida 3524
Gjorde Mek1 jobbet med the whole shabang? eller bara mapp/bänk?

Om den kurvan hade varit en tjej hade jag klubbat ner henne och dragit henne hem i håret :D

Mer fakta om din gamla moppe tack :)

Du hade ett 2-1 system på den eller, gissar jag?

jossi
2011-12-26, 14:16
Sorry ingen Dyna , maskin Ultima 113" Portning gjordes av Kjell Anders Mec Tec , resten utfördes av mek1 även byte av tändsystem montering av thunderjet bestyckning av förgasare , sen verka det som förgasaren var förliten avgassystem för klent 2-1 propipe jag tyckte den gick riktigt bra

ViLa
2011-12-26, 14:25
Sorry ingen Dyna , maskin Ultima 113" Portning gjordes av Kjell Anders Mec Tec , resten utfördes av mek1 även byte av tändsystem montering av thunderjet bestyckning av förgasare , sen verka det som förgasaren var förliten avgassystem för klent 2-1 propipe jag tyckte den gick riktigt bra
Gissningen drog jag till med tack vare dippen strax innan 2000rpm.
Har visst varit lite strul med Propipe har jag hört ett par gubbar nämna.
Med lagom avvägd förgasare och bättre blås hade den nog aldrig dippat under 130Nm men som jag sa innan en najs kurva.

Gör inget att det inte va en dyna:)va ju BigTwin

GO BIG OR GO HOME :)

Viljar
2011-12-26, 15:36
Hej ni som är hemma på kurvor är detta en bra kurva ?? det är på min gamla hoj den är från MEK 1 s hemsida 3524

Rätt stimmig motor va?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jossi
2011-12-26, 16:53
Nä tyckte den var ganska snäll å köra men hade inget å jämföra med , motorn var ok det var det enda som inte krångla det gick en rem lite kopplingar och bultar till bakre belthjul sen sa växellådan upp sig
0,86 på 6 an låga varv när du marscha rätt fort snitta 0,54 helt ok , rakt fram var den ruskigt snabb och lättkörd pga längden det låga prostreet chassit gilla inte om det svängde för mycket

ViLa tyckte pro pipe matcha utseendet bäst helkromad ram resten röd candy (Chrome Candy) mycke bling bling
man kom till ett stadie när det räckte annars hade det spårat ur köpte mig en Night rod istället passa min körstil bättre nu räcker inte night roden har köpt en hoj till ??

Viljar
2011-12-26, 17:43
Ok, siffrorna är grymt imponerande och den måste ha gått som en raket.. men jag tycker att vridmomentet kommer rätt högt upp i varvtalsregistret. Är bänken 100% kalibrerad?

Jämför gärna med min SE 120R som har tämligen flat vridkurva, den ångar på rätt bra redan från tomgång. Inga problem med hållbarhet..
VHR Propipe kan ge konstiga effektkurvor, SuperTrapp 2-1 SuperMegs ger i många fall betydligt trevligare effektkurvor.

3530

xbones
2011-12-27, 00:15
Låter som en trevlig x-bena att glida omkring på med tanke på din kurva mellan 2500-5000rpm.
Hur ligger du under ? Den drar faktiskt från botten till topp jävligt bra. Kan visa dej pappret på Rockbaren. Eller ta dej till Kortedala o besök vårat garage nån dag. PS. Vi får två lediga platser i februari.

ViLa
2011-12-27, 12:11
Den drar faktiskt från botten till topp jävligt bra. Kan visa dej pappret på Rockbaren. Eller ta dej till Kortedala o besök vårat garage nån dag. PS. Vi får två lediga platser i februari.
Låter najs.

Tycker att platserna va lite dyra hos er eller så är det bara jag som är dum snål :)

xbones
2011-12-27, 19:53
Låter najs.

Tycker att platserna va lite dyra hos er eller så är det bara jag som är dum snål :) Kanske dyrt men jävla grymt garage.

JohnnyRocker
2011-12-27, 20:25
ViLa: ... jag som är dum snål

Läst mitt Pm?! snål är alltid dumt, å ett bra mekgarage kan aldrig bli dyrt, det är en investering i hälsa och välmående, go for it!

xbones
2011-12-27, 20:33
Läst mitt Pm?! snål är alltid dumt, å ett bra mekgarage kan aldrig bli dyrt, det är en investering i hälsa och välmående, go for it! Du har rätt, ett sjysst garage är guld värt o svåra att få tag i så här nära stan.