handdator

Visa fullständig version : Kopparrör istället för gummislang



LaDaille
2011-12-22, 10:27
Tjena forum

Är det någon där ute som har erfarenhet av att använda kopparrör till bensin/olje-ledningar istället för slang?
Håller det eller vibrerar rören sönder på "en kvart"?? Nu pratar jag om äldre motorer som ju kan skaka/rysta lite ibland ;)

Annars är det ganska coolt med kopparrör... Tycker jag iaf :D

Alternativt mässingrör... Kanske rostfritt?

Tundra Trotter
2011-12-22, 11:00
Om du nu funderar på koppar rör , glöm inte att göra Loopar på röret mellan fäst punkterna . Om inte , vibrerar dom sönder i fästena . Kolla på gamla knarrar och motorer . Av härda kopparen både innan du böjer till dom , och efter . Dvs hetta upp dom till skit varma och svalna sakta . Om inte blir dom för spröda och : shit happens with all certainty . Lycka till . Ps : snyggt som attan. Ds

LaDaille
2011-12-22, 11:10
Ja, det är snyggt med koppar.
Ser nästan ut som en hembränningsapparat då br;

Kolla denna: http://www.baggersmag.com/features/0702_hrbp_harley_davidson_panhead_custom_chopper/photo_13.html

Dirtbrother
2011-12-22, 11:51
Bra tråd!
Är helt inne på att göra samma sak fast evt. med mässingsrör. Nån som har koll på hur man stukar till röranslutningarna så att man får täta kopplingar?

Tundra Trotter
2011-12-22, 12:44
Bra tråd!
Är helt inne på att göra samma sak fast evt. med mässingsrör. Nån som har koll på hur man stukar till röranslutningarna så att man får täta kopplingar?
Kolla med Biltemas broms rörs prylar , eller lyxa till det med Meca . Lite hand arbete, men inget du inte klarar av . Beskrivning följer oftast med verktyget .

Tundra Trotter
2011-12-22, 12:47
Ps Skit i mässing . Legeringen är för hård med haveri som följd . Koppar skall det vara . Ds

LaDaille
2011-12-22, 13:38
Lite som på gamla fiskebåtar eller bara gamla båtar.
Med jämna mellanrum glödgades alla kopparrör för att göra dem mjuka igen.
De blir ju hårda av motordunket, och det är detta jag funderade på.
En Shovel är ju inte vibrationsfri direkt ;)
Frågan är bara hur ofta de ska glödgas om... :D

LaDaille
2011-12-22, 13:47
Kolla med Biltemas broms rörs prylar , eller lyxa till det med Meca . Lite hand arbete, men inget du inte klarar av . Beskrivning följer oftast med verktyget .
Är inte bromsrör lite för smala? Typ 4,7 mm ?
Eller finns det grövre bromsrör åxå? Slangarna idag är c:a 8-9 mm invändigt.

LaDaille
2011-12-22, 13:50
Kolla med Biltemas broms rörs prylar , eller lyxa till det med Meca . Lite hand arbete, men inget du inte klarar av . Beskrivning följer oftast med verktyget .
Förresten, vanliga VVS-kopplingar, funkar inte de månne?
Då kan man ha lite grövre kopparrör istället för de smala bromsrören.

robbbull
2011-12-22, 14:32
Det är koppar rör till soppan på min HVA rödmyra,min första hojSmokeMen jag kommer ihåg att det vibba av titt som tätt fasten vi glödga det i blandwa;Så det blev gummi annslutning vid tanken o fuggen:DSååå jävla trisst att bli stående bara för att röret gått läckag;

LaDaille
2011-12-22, 16:01
Det är koppar rör till soppan på min HVA rödmyra,min första hojSmokeMen jag kommer ihåg att det vibba av titt som tätt fasten vi glödga det i blandwa;Så det blev gummi annslutning vid tanken o fuggen:DSååå jävla trisst att bli stående bara för att röret gått läckag;
Ja, det är detta som är det stora tricket: Att ha rör som inte pajar i fästena utan att behöva använda små slangstumpar vilket ju inte alls blir snyggt.
I så fall ska man ha en röranslutning som är av gummi men som inte ser ut som gummi... Och med osynliga slangklämmor.
Det finns ju som sagt vissa fördelar med gummislang... Inget vibrerar sönder!!

ultra98
2011-12-23, 11:29
Hallå jag har kört med kromade vvs rör i flera år bara använt mig av bromsrörsverktyg o konat ändarna, och bockat till rören med rörbocks verktyg du kan använda orginal anslutningar till oljetank+motor thb;

Tundra Trotter
2011-12-23, 17:29
Förresten, vanliga VVS-kopplingar, funkar inte de månne?
Då kan man ha lite grövre kopparrör istället för de smala bromsrören. Helt klart . Funkar skeet bra .

LaDaille
2011-12-23, 17:43
Nån som vet var jag hittar lämpliga kopplingar? Kan detta finnas som standard i ett millimeterland som Sverige?
Jag har inte luskat riktigt än men på t.ex. pumpen sitter det bl.a. 3 anslutningar som idag är för slang.
De måste då bytas ut till kopplingar som kopparröret kan klämmas fast i i ena ändan och ha en utvändig gänga i andra ändan (oljepumpen).

ultra98
2011-12-23, 18:19
Bikeline har nog kolla på deras hemsida

ultra98
2011-12-23, 18:21
alltså använd typ orginal kopllingar,det var 10 mm rör jag använde dom är ca 8mm inv

ultra98
2011-12-23, 19:33
Här har du anslutningar. Art nr: 12-560 och 12-561 Bikeline

Dirtbrother
2012-01-09, 08:52
Bronsrör då? Jag är ute efter gulmetall looken och försöker undvika guldplätering....la vida loca(sh) du det.

hasse diesel
2012-01-12, 17:37
Va tror du om banjokopplingar3821
Ja, det är detta som är det stora tricket: Att ha rör som inte pajar i fästena utan att behöva använda små slangstumpar vilket ju inte alls blir snyggt.
I så fall ska man ha en röranslutning som är av gummi men som inte ser ut som gummi... Och med osynliga slangklämmor.
Det finns ju som sagt vissa fördelar med gummislang... Inget vibrerar sönder!!

LaDaille
2012-01-12, 17:40
Va tror du om banjokopplingar3821
Banjo är snyggt....