handdator

Visa fullständig version : Reservdelar/Tillbehör - Bra och dåligt



LaDaille
2011-12-14, 08:38
Hej Forum
Det skrivs en del om att INTE köpa delar hos vissa butiker medans andra butiker bara säljer bra prylar.
Hur bra stämmer det egentligen?

Eller är det så att alla butiker har både bra och dåliga märken?
Och i så fall, vilka är dessa mytomspunna märken i så fall?
Vad ska man passa sig för? Och varför? Är det bara utseendet? Eller är delen tillverkad av "gummistål"?

Ta Bikeline som exempel. Många spyr galla över dem.
Säljer de verkligen bara skitprylar?
Är de hojbranchens Biltema? Dock säljer Biltema inte bara skit... De har verkligen "blandat" om än mest "budget".

Eller W&W. Säljer de enbart prylar av högsta kvalitet?

Eller Zodiac, eller Custom Chrome med flera...

Kolla in detta exempel.
Jag är på span efter en ny fotkoppling.
Både Bikeline och W&W har en sådan, men de ser "lite olika" ut fast priset är ganska detsamma, typ...
Hur vet jag vilken som är gjort av "Kinastål" och vilken som är okey.
Eller är båda två tillverkade i österlandet??

Kolla själva nedan:
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%2150775

http://bikeline.ca-eline.com/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_pic.htm&$22301=11-030


Vad har ni på forumet för erfarenheter om reservdelar/tillbehör?
Något som ni kanske vill dela med er?

admin
2011-12-14, 09:42
Bra tråd men väldigt komplicerad :)

Man får vad man betalar för funkar rätt bra i allmänhet. Om ett par kromade risers kostar 199,-med bultar ska man kanske undvika dessa, kommer med största sannolikhet rosta och flaga. Sen behöver man ju inte köpa dom som kostar 5000,-

Mycket är ju en gång skapat i tex. USA medans monteringen och produktion numera ligger i öst, detta behöver inte alls vara dåligt.

Men! Inga regler utan undantag...på båda hållen.

Kompisen köpte dyra, fina, svarta bromsskivor från Roland Sands (PM). Fruktansvärt dålig utbehandlig! Han fick själv pulverlacka om dessa.
Jag köpte själv en gång ett Kodlin kopiastyre, made in China, 800,-.Originalen från Kodlin som kostade 390€ fick återkallas för svetsarna släppte.

Sen kan man såklart ha otur eller tur med allt. En Rolex kan paja efter en veckan, men kinaklockan överlevde en Tsunami.

Fördelen (tycker jag) med just W&W är de skyltar med tillverkaren och var det är tillverkat, sen kan man själv ta sitt beslut. Detta kan jag sakna hos andra.

I vilket fall är ett forum som detta är väldigt bra, där vi "vanliga" användare av olika produkter kan hjälpa varandra att dela erfarenheter.

Broder Dalton
2011-12-14, 10:04
Om ngt är skitbilligt och luktar som JULA , se upp

O

jale
2011-12-30, 14:56
Är nog svårt att göra nån´ generell jämförelse men mellan "tummen och pekfingret" så är det nog som så att man får vad man betalar för ....
Själv har jag kopplingsvire från Custom Chrome och denna har fungerat utmärkt i sex år nu ... annars så köper jag mest HD orginaldelar - har alltid funkat bra.
Provade ett diodbaklyse från Kyriakyn en gång, var rena skräpet - tog in vatten som ett såll och kortslöt ... köpte HD orginal diodlyse - funkar kanon trots Europaresa i mycket hällregn och Autobankörning ....
Finns ju en uppsjö firmor och såklart så varierar kvaliten´ ... så finns ju rena ingenjörsfirmorna ochså - Tolle t.ex och ISR, har bara hört bra omdömen om dessa men ännu inte provat själv men choppertankarna ligger på lut med rejäl förlängning så vi får väl se ...
Gott Nytt År !

TCKalle
2011-12-30, 15:52
Att köpa HD orginaldelar känns förnärvarande inte aktuellt eftersom HD strypt internet försäljningen. Det tar emot att gynna HD Europe som iofs är offer för HD's prispolitik. Det finns piratdelar med hög kvalitet och för min del satsar jag numer på dessa.

jess
2011-12-30, 16:38
Vilken tur att HD samtidigt sänkt priserna rejält på delar och tillbehör....

TCKalle
2011-12-30, 16:46
Vilken tur att HD samtidigt sänkt priserna rejält på delar och tillbehör....

Det har jag missat och vad menas med rejält - -40% eller? 40% besparing var ju vad det minst blev om man köpte direkt från en handlare i US.

Broder Dalton
2011-12-30, 17:07
Ett stänk av ironi från vår vän Jess...?

jess
2011-12-30, 17:34
Dom sänkte ju 30% i våras och ytterligare sänkningar har ju skett sen dess..

admin
2011-12-30, 17:51
Dom sänkte ju 30% i våras och ytterligare sänkningar har ju skett sen dess..

Intressant. Kanske Probike eller MC-Konsult kan bekräfta detta?

eppern
2011-12-30, 19:09
sänkte???? ha ha

jale
2011-12-30, 21:47
... enl. tidningen BigTwin ( tidigare i år ) så sänkte HD priserna med 25 % tidigare i år och nu senast när HD stoppat privatimporten ( vilket f.ö. överklagats av HD försäljare i USA och som fått rätt av domare i USA ) så har HD sänkt priserna igen med cirka 20 % så om jag räknar rätt så måste det ju bli en prissänkning på 45 % i år ... och enl. tidningarna ( BigTwin och MCM ) så gör HD detta för att skydda sina lokala handlare ....
Kanske borde de lokala handlarna gå ut med detta i annonser !! ?? ... eller vill de inte sälja .... ??!!??
Varför hör man inget från HD om detta ??? är det något lurt i faggorna ??? typ - bara om man själv påtalar det så får man rabatten ??
Varför annonserar inte HD om detta stort i lokalpressen i Sverige ???

tat2ed
2011-12-30, 23:04
Jag brukar generellt beställa saker från Custom Chrome, Zodiac mm. Har aldrig haft problem med deras grejer. Orginalprylar från HD har aldrig varit aktuellt för mig pga höga priser.
Att HD skulle ha sänkt priserna verkar konstigt. I europa så är alla interna priser i euro eftersom den är stabilare än dollarn.

Bikerman
2011-12-31, 00:43
Jag har köpt både H-D original och eftermarknadsdelar. Min uppfattning är att det inte är nån skillnad alls. Jag jobbar själv med reservdelar till motorcyklar och när det gäller japanska motorcyklar så passar alltid originaldelen perfekt. Dom originaldelar som jag har köpt har inte passat speciellt bra, som tur är behöver jag nog inte köpa nå mer delar förutom slitdelar.

Tundra Trotter
2011-12-31, 14:34
Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...

ViLa
2011-12-31, 14:43
Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...

Det hade fått mig att gå i taket...........

TCKalle
2011-12-31, 16:25
Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...

Har du kollat vilket pris som gäller i USA? Googlade på på partno för en tankdekal till min och hittade priser mellan 54-74$ per st, inte helt gratis i US heller.

admin
2011-12-31, 16:29
Stämmer bra TCKalle

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/emblem.jpg

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=harley+tank+emblem+&_sacat=0&_odkw=harley+tank+decal+street+bob&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Noyen
2012-01-01, 07:59
Att köpa HD orginaldelar känns förnärvarande inte aktuellt eftersom HD strypt internet försäljningen. Det tar emot att gynna HD Europe som iofs är offer för HD's prispolitik. Det finns piratdelar med hög kvalitet och för min del satsar jag numer på dessa.

Känns så här också,varför supporta ett företag med denna politiken.Förstår ju att det är för att skydda sina dealers i europa
men tycker ändå att det är dålig stil.De kanske behöver rensa upp i egna led för att få ned sina omkostnader i europa ?

Sen om HD sänkt sina reservdelspriser så mkt som skrivs i denna tråden borde man väl annonserat detta,att det är tyst
tolkar man ju som att det är en hund begraven nånstans.

fez
2012-01-01, 12:25
Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...

Dom äldre hojjarna har ju delad tank så om man tex vurpar eller repar en sida behövs det bara en dekal vid omlackering.
Till admin så är det där tankemblem inte dekaler och även då vid en ev vurpa kan man klara sig med ett emblem.
Så helt klart finns det tillfällen då det räcker med ett emblem/dekal.
För övrigt är det nu några dealers i usa som följt domstolsbeslutet ang att h-d ej kan förbjuda sina dealers att exportera och säljer till alla oavsett land

ViLa
2012-01-01, 12:33
några dealers i usa som följt domstolsbeslutet ang att h-d ej kan förbjuda sina dealers att exportera och säljer till alla oavsett land

Kom igen då måste du outa dom direkt.

Vilka är det ?

fez
2012-01-01, 13:29
Gör så här,gå in på ebay och sök på ett h-d tillbehör du vill ha. Kolla vilka som skickar till sverige.
Skicka sedan ett mail om att du hade tänkt köpa fler grejor och fråga om dom kan hjälpa dig med det och skriv in din mailadress så att affären går utanför ebay.Om dom vill göra affär med dig så får du sen ett mail där dom frågar vad du behöver. Du skriver vad du vill ha så får du en offert. Om det är ok så accepterar du deras paypal request,. Grejorna kommer på ca tio dagar. Jag tror om du frågar deras part department direkt så blir det nobben. Enl lshd så har H-D gjort stickprov mot overseas affärer

jale
2012-01-01, 20:58
Håller med Noyen om att det måste ligga en hund begraven nån´stans .... varför går inte HD Sweden eller någon annan dealer ut med och lockar med prissänkningen ?
Vill man inte ha kunder ?
.... eller är det så lurt att det bara är i USA som prissänkningen finns ? i s f borde mc tidningarna tala om det ... och varför ska vi i Europa lida för det ? jag tror aldrig att det håller i en granskning av domstol då frihandel råder ... ska bli intressant att föja utvecklingen.
För visst borde HD här i Sverige sänka priserna rejält ... så skulle de nog också få sälja mer. De flesta vill nog vara lojala med sin lokala handlare så att han inte lägger ner men den egna plånboken väger så klart tyngst så nog finns utrymme för customfirmor allt, problemet blir att som enskild kund kunna kolla ursprung och kvalitet ... kanske kommer grejorna från barnarbete i Asien och då vill jag inte köpa, köper hellre från USA direkt så länge priserna hos HD I Sverige är höga.
Så snälla ? HD Sweden - sänk priserna på delar och tillbehör !

JohnnyRocker
2012-01-01, 22:32
Är en själv en hund som inte gillar begravningar.

Jag tror inte det finns någon priskontroll (uppåt) av återförsäljarledet, det finns ett minsta rekommenderat pris på allt (långt under det som vi som slutkunder får se) men utöver det råder det "frihet" att prissätta för varje återförsäljare, efter eget omdöme.

Men varför sänka om man är "stor" på en liten kontrollerad marknad (=Sverige) nästan som ett monopol, ännu mer kontrollerad nu när HD HQ stryper parallellimport från USA handlare. Vilket de troligen kan eftersom handlarna skrivit på ganska strikta avtal om primärt upptagningsområde. Det vore "dumt" att gå emot detta, för då öppnar man som handlare för andra att komma in på det egna området också, tror alltså inte att det är enkelt att komma undan ens med hjälp av domstol. HD HQ kan med största sannolkhet ensidigt bestämma vem som skall få sälja cyklar och delar/tbh. och var (grovt iaf).

HD HQ går troligen inte ut med ett generellt rabatt-påbud, utan det handlar möjligtvis om "försäljningsstöd" som kvitteras ut efter uppnådda försäljningsvolymer, inte på detaljnivå per reservdel/tbh. eller möjligen "stöd" för att sälja ut tidigare årsmodeller, det har vi sett ett antal gånger, troligen reglerat retroaktivt, eftersom man som handlare inte har kontroll över nya line uper och modeller.

Det som HD HQ kan kontrollera är hur många respektive vilka som får tillstånd att etablera sig som återförsäljare inom ett visst geografiskt område, av dessa kräver man troligen att de skall följa vissa "standards/koncept" och "guidelines" som det så vackert heter.

Det handlar om minsta pris, inrednings och butikskoncept samt verkstadsrevisioner mm. men att kräva dem att ge rabatter skulle vara som att ta deras affärsmanaskap av dem, inte troligt att någon privat återförsäljare skulle etablera sig under sådan "regler", som sagt mig veterligen finns det ingen "Fabriksägd" HD handlare i Svedala iaf. och det är inte en franchiselösning som HD erbjuder heller, mig veterligen.

Kortfattat, glöm att rabatter skulle "ordineras", möjligen sänker HD HQ internprislistan och våra återförsäljare väljer att bibehålla sin nuvarande marginal och följer efter i motsvarande mån, något annat är inte troligt, tyvärr.

Skulle det råda samma prisskillnad mellan europeiska handlare (länder) som mellan USA och Europa så skulle dessa handlar även kräva HD på en kontroll av efterlevnaden av upptagningsområdet i avtalen, helt säkert.

Detta är vad jag tror inte vad jag vet, så därför tror jag ingen hund blir begraven idag iaf.
MPD;

jess
2012-01-04, 17:01
Japp, inköpspriserna sjönk och utpriset följde med
Tyvärr är de ju inte bara folk som aldrig ägt en Harley som sprider dom sämre myterna om höga priser vidare...

Att kritisera HD´s originalpriser och sen springa och köpa från Bikeline som chockhöjde sina priser för några år sen rimmar illa i mina öron i alla fall..



som sagt mig veterligen finns det ingen "Fabriksägd" HD handlare i Svedala iaf. och det är inte en franchiselösning som HD erbjuder heller, mig veterligen.

Probike ÄR HD Sverige

LaDaille
2012-01-04, 17:15
Japp, inköpspriserna sjönk och utpriset följde med
Tyvärr är de ju inte bara folk som aldrig ägt en Harley som sprider dom sämre myterna om höga priser vidare...

Att kritisera HD´s originalpriser och sen springa och köpa från Bikeline som chockhöjde sina priser för några år sen rimmar illa i mina öron i alla fall..



Probike ÄR HD Sverige
Hmm, intressant. Vad säljer Probike för prylar då annat än nya Harley's?? Skinnjackor för 8000 spänn?
De verkar ju inte ha nån katalog att bläddra i direkt.
Jag var inne där några gånger och när jag nämnde en gammal Shovel tittade de på mig som om jag kom från en annan planet.
De verkade knappt förstå att det inte är ALLA som vill köpa en Harley av senaste årsmodell. Lite arrogant tycker jag iaf...

jess
2012-01-04, 17:36
Vad dom gör och inte gör kan jag inte svara på :I:

LaDaille
2012-01-04, 17:39
nä, sant...:D :I:

JohnnyRocker
2012-01-04, 21:24
Jess:Probike ÄR HD Sverige

Jag vet inte riktigt vad du menar med "ÄR HD" (så med viss reservation), har LaDaille nog rätt enligt Bolagsverket iaf som det ser ut är det ett privatägt AB och ingen ägarekoppling till HD fabriken i USA, vad jag som lekman kan förstå. Men det behöver ju inte vara så som det ser ut, det vet vi ju alla.

Det kan ju vara så att importören HD Sverige är fabriksägd men det behöver inte vara så, även en importör kan vara en privatägd verksamhet, typ en agentur om man så vill. Om en importör är fabriksägd och det även finns en fabriksägd återförsäljare samt dessa är styrda av samma ledning så finns det risk att det strider mot grundläggande lagar om fri konkurens inom EU, sk. monopol.

LaDaille,
själva grunden i modellen med fria marknadskrafter är ju att efterfrågan skapar tillgång, så valet ligger hos oss konsumenter att välja var vi handlar men vi kan inte kräva någon att sälja till oss, konsumenter, det beslutet ligger hos säljaren vilken den än är. Förstår dock besvikelsen när du ju trodde att du hade med huvudet, och inte arslet, på hästen att göra. Det står säker något om kundbemötande i deras "Guidelines" men som sagts ovan behöver inte allt vara vad det ser ut som.

jess
2012-01-05, 09:45
Jag vet inte riktigt vad du menar med "ÄR HD" (så med viss reservation), har LaDaille nog rätt enligt Bolagsverket iaf som det ser ut är det ett privatägt AB och ingen ägarekoppling till HD fabriken i USA, vad jag som lekman kan förstå. Men det behöver ju inte vara så som det ser ut, det vet vi ju alla.
Nej, inte ägt av fabriken i USA, därför jag skrev HD Sverige, dvs importören

Sen funkar det ju knappast idag att som butik försöka få ut extraslantar då varenda pris går att kolla upp snabbt och gärna man innan
ens kommer in i butik.
Att butik ligger lite högre än ren postorderförsäljning förstår ju var och en,
men kör man med högre priser än andra butiker och otrevligt bemötande går det nog rätt snart knackigt värre :D

JohnnyRocker
2012-01-05, 13:10
GP;

jale
2012-01-05, 14:03
Ang. frågetecknen kring HD Sverige, ProBike etc så tror jag att jag kan bringa lite klarhet i detta.

HD Sverige är importör, "generalagent" av HD till Sverige ( och den enda som får importera fabriksnya HD i Sverige ).
HD Sverige är en privat firma som ägs av en man vid namn Straus.
Samme Straus äger också återförsäljarkedjan ProBike med , tror jag, sex affärer i Sverige.
Övriga HD handlare är fristående firmor som inte är kopplade till ProBike.
Dessa övriga firmor kan inte köpa direkt från HD fabriken i USA utan måste handla hos HD Sverige.

Här uppstår naturligtvis en väldigt konstig konkuranssituation tycker jag....

I Norge fungerar detta mycket bättre, där finns ingen "generalagent" utan varje enskild HD firma importerar direkt från HD i USA.

Men HD i USA säljer ganska så mycket nya hojar till HD Sverige, cirka 1000 st per år, så HD USA är nog inte så särskilt intresserade av att ändra på den svenska situationen kanske ?

Fri handel och fri konkurans ? Pyttsan ....

Så håller jag med om att ProBikes personal många gånger upplevs som arroganta, har jag själv stött på flera gånger... trots att jag i högsta grad kör HD !
Jag handlar mycket hellre hos de fristående HD firmorna i Sverige.
Dessa fristående firmor har det nog inte så lätt i sina kontakter med HD Sverige och herr Straus som kanske hellre säljer till sin egen firma ProBike ....

En soppa ? ... nog är det det allt.

robbbull
2012-01-05, 14:32
Man blir ju bara FÖRBANNAD när man går in på en butik som ska vara HD åtrerförsäljare o kollar vad prylarna kostar därrnt;Oså står det made in china på kartongen inte fan pyntar jag massor med hundringar mer för att få HD loggan på kartongen dom är som ett jävla skämtnh;

ViLa
2012-01-05, 16:44
men kör man med högre priser än andra butiker och otrevligt bemötande går det nog rätt snart knackigt värre :D

Varit inne på Probike Mölndal och kan säga att jag aldrig blivit otrevligt bemött någon gång.
Men jag upplevde inte samma "glöd" och brinnande H-D intresse som hos div. småhandlare så därför blev det som det blev med min BigBob.

jess
2012-01-05, 17:12
Skumt, har man inte glöden och intresset kan man väl jobba med nåt annat kan man tycka...

robbbull
2012-01-05, 19:12
Skumt, har man inte glöden och intresset kan man väl jobba med nåt annat kan man tycka...

Joooooooooo!Ni har väll en på beviks i butiken som skulle gå en bemötande kurs för inte fan har det naturligt i sigst;

JohnnyRocker
2012-01-06, 00:58
Ang. frågetecknen kring HD Sverige, ProBike etc så tror jag att jag kan bringa lite klarhet i detta. då var det precis som jag trodde med importören och relationen till HD o PB. Då blir det mer intresant att få ta del av era erfarenheter av bra andra handlare än era erfarenheter av dåligt bemötande hos PB.

Vem ska man gynna med inköp (även nätshopar) har ni bra tips?

JohnnyRocker
2012-01-06, 01:07
så därför blev det som det blev med min BigBob. tror det var ett bra val, rätt glöd kommer man långt med, kunnande kan många skaffa sig men passion kommer inifrån eller hur VB.

ViLa
2012-01-06, 11:44
tror det var ett bra val, rätt glöd kommer man långt med, kunnande kan många skaffa sig men passion kommer inifrån eller hur VB.

WORD!

Knutte
2012-01-06, 12:04
Jag har risers köpta på riffes (Emgo Taiwan) som är 20 år gammla och som nya i kromet. Medan min "svensktillverkade" och "svensk" kromade gaffel såg för djävlig ut redan efter ett par år.

Errorflynn
2012-01-24, 01:32
Handlade från http://www.jpcycles.com/. Säkert kina men de cromegrejerna, skinnjackan och dojorna som kom var väldigt prisvärda. Dock upptäcke jag att USPS som brukar vara en tredje del av UPS priset var dyrare än UPS i beställningen jag gjorde till jul.