handdator

Visa fullständig version : ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”



braigasen.com
2011-12-13, 16:45
:D Hej alla glada gasare!

Eftersom jag dagligdags får frågor som rör Harley-förgasare känns det naturligt att starta en förgasartråd här på Harleyforum. Många av frågorna är ständigt återkommande och vitsen med ett forum är ju att fler kan dra nytta av svaren. Jag kanske inte kan besvara alla märkesspecifika frågor (om de inte gäller Mikuni och Keihin CV40 förstås) men grundprincipen " förgasare suger" är ju samma vare sig det gäller Linkert eller HSR.

Inga frågor är för dumma LM;

• Vilken förgasare ska jag välja?
• Köpa beg CV40? Saker du bör se upp med...
• Vad tittar man på när man "läser" stift?
• Vad händer när man ändrar flottörhöjden?

Gör ett inlägg och bidra till bättre vetande!

Några länkar
http://www.braigasen.com/hd_info.htm
http://www.braigasen.com/felsokning.htm
http://www.braigasen.com/hd_mikuni_jetting_chart.htm

Du kan också kontakta mig direkt via mail
info@braigasen.com (http://www.braigasen.com/mailbox.php)

eller telefon
0706-95 89 03

Mvh/Christer "bra i gasen"
www.braigasen.com (http://www.braigasen.com)


Just nu 20% på ultraljud, översyn och diagnos - Passa på innan våren! (http://www.braigasen.com/service.htm)

Hagis
2011-12-13, 16:57
bra initiativ!

admin
2011-12-13, 17:04
Välkommen hit Christer! Fler och fler proffs på forumet som gärna hjälper till! thb;

admin
2011-12-13, 18:52
Fråga från en FaceBookare.

Roland Lubiszewski (https://www.facebook.com/profile.php?id=582716300)
Har en hoj med membranfuggar som har stått med soppa i väldigt länge (flera år). Vad kan skita sig förgasarmässigt. Vilka åtgärder bör jag åtgärda (borde jag ha åtgärdat) innan jag försöker dra igång maskinhelvetet?

braigasen.com
2011-12-13, 20:10
Fråga från en FaceBookare.

Roland Lubiszewski (https://www.facebook.com/profile.php?id=582716300)
Har en hoj med membranfuggar som har stått med soppa i väldigt länge (flera år). Vad kan skita sig förgasarmässigt. Vilka åtgärder bör jag åtgärda (borde jag ha åtgärdat) innan jag försöker dra igång maskinhelvetet?

Tjena Roland!

Om hojen inte gått på flera år så är det nog bäst att du lämnar in dem till mig för ultraljudstvätt! Nej, skämt åsido:D, vill du fixa det själv så är det bara att plocka ner förgasarna, tvätta rent och blåsa igenom alla kanaler, innan du försöker dig på uppstart. Kvarlämnad soppa har dunstat vid det här laget och lämnat den sedvanliga beläggningen efter sig, en goja som gärna sätter igen kanalerna. Denna beläggning brukar man hitta också kring flottörnålens spets. Gör rent även här. Om du inte ser något slitage runt spetsen när du tvättat och torkat av den, ska den nog hålla tätt ett tag till. En annan sak du ska kolla på är hur gummimembranen känns. Dom ska inte vara hårda och stela utan mjuka och följsamma. Lycka till!

mvh/Christer

admin
2011-12-14, 23:24
Christer, jag har fått tag i en original CV som är grymt skitig på utsidan. Hur rengör jag den smidigast. Taskigt att komma åt i alla vrår. kan man lägga hela i nån vätska eller måste jag plocka ner det till minsta beståndsatom?

3383

JohnnyRocker
2011-12-15, 07:19
Välkommen Christer, perfekt timing för mig iaf. Jag har en förknasar fundering, är det värt att lägga stålar på en flatslide förgasare vs orginal? (Gäller en uppgraderad 883/1200) förklara gärna skillnade i tekniken. ro;

braigasen.com
2011-12-16, 00:36
Välkommen Christer, perfekt timing för mig iaf. Jag har en förknasar fundering, är det värt att lägga stålar på en flatslide förgasare vs orginal? (Gäller en uppgraderad 883/1200) förklara gärna skillnade i tekniken. ro;

Tjena JR!

Det handlar om vad du vill med din hoj. En flatslide förgasare (HSR42 tex) ger snabbare gassvar och flödar bättre (inget spjäll ivägen!) vilket ger några hästar på toppen. Du vinner några kilometeritimman och kommer snabbare iväg efter ett rödljus. Men du får också räkna med något högre bränsleförbrukning och att du får en förgasare som inte är lika "smart" som en original CV. Den senare kompenserar nämligen automatiskt för lufttryck. HSR:en är känsligare och får bestyckas om vid större höjdskillnader. Dessutom kännetecknas HSR-förgasarna av ett för många enerverande klapprande. Nej, det är inget fel... trotteln ska låta så här!

Jag säljer både HSR och CV-förgasare. Lägger man ner pengar på portning - dvs man är ute efter effekt - så faller kanske valet på HSR (eller CV44). Men annars är det Harley's CV-förgasare jag rekommenderar utan att darra på manchetten... Hoppas du blivit något klokare? frv;

mvh/Christer

braigasen.com
2011-12-16, 00:45
Christer, jag har fått tag i en original CV som är grymt skitig på utsidan. Hur rengör jag den smidigast. Taskigt att komma åt i alla vrår. kan man lägga hela i nån vätska eller måste jag plocka ner det till minsta beståndsatom?

3383

Jag brukar lägga förgasarna i fotogen/kristallolja sedan tar jag en hårdare typ av pensel (en sån där rund, lindad med gul tråd, du vet) och försöker komma åt i skrymslena. Därefter avslutar jag med tryckluft. Sedan är förgasaren klar för demontering (utan att man behöver skita ner sig) och redo för ultraljudsbad... Ja, det är så jag jobbar alltså :D

Lycka till!
Christer

JohnnyRocker
2011-12-16, 07:28
Tjena JR!

Det handlar om vad du vill med din hoj.... Hoppas du blivit något klokare? frv;

mvh/Christer

Tja Christer,

Att fråga är att knacka på kunskapens dörr, å vad finner man där om inte Crille på BIG! ha;

Om jag visste exakt vad jag vill med mitt sporre projekt så hade jag varit glad, pendlar hela tiden mellan att bara bygga en "nice bike" å köra med standard rova, helst 1200 men accept även 883 eller att se till att jag har ett litet "krutpaket" å sen köra resten typ "stockstyle". Pengar styr iof totalen men inte prioriteringar enligt ovan.

Lutar mot att jag vill testa "Krutpaket" modellen, har ju en Heritage-04 för touring och vill ha någon kökiller, bor ju i 99 land,( lol; - ViLa) så man kan förlänga säsongen utan att få trafikinfarkt, typ. Men blir det en himla massa justerande eller ojämn gång (klapprandet har jag iof inte hört ännu men det tror jag inte blir ngt problem) och drar den mer soppa än 1 liter per mil så måste jag nog tänka om, men har inte uppfattat dig som helt avrådande, fortsättning följer ef helgen ska kolla på en trimmad 1200 å känna på vibbarna.

MPD;

braigasen.com
2011-12-16, 10:50
Hallo JR!

"Att fråga är att knacka på kunskapens dörr..." Va vackert du uttrycker dig. Du får fem trottlar i BIGs poetiska veckomagasin! Ja, är det är ett krutpaket du tänker satsa på så är en HSR42 inte helt fel! Och skulle den dra 1 liter milen så får du väl ställa ner acc.pumpen och kolla att du har luft i däcken! BTW vad är ett 99-land?? ("Att fråga är att...")

mvh/Christer

Båging
2011-12-16, 11:03
Hahaha, 99.... där dom inte är helt hundra, dvs 08/Stockholm :D
En annan är ju född och uppvuxen där, så innan jag flyttade var dom helt hundra!!! :D :D :D ;)

HSR-serien måste vara det bästa du kan skruva på i förgasarväg..... sen beror väl storleken lite på vad cykeln mäktar med i varvtal, men en 42 räcker långt på en 1200 ;)
En grej bara i sammanhanget. Vad vi sett med HSR-serien när man börjar gå upp i effekt, är möjligen att flottörhusen är för små med följd att cykeln leanar ut vid högre varv.... de räcker inte med högflödande kran utan det måste till värre grejer som lågtryckspump och regulator.... Absolut inget vanligt problem, men ändå :)

admin
2011-12-16, 12:14
redo för ultraljudsbad... Ja, det är så jag jobbar alltså :D

Lycka till!
Christer


Ser koolt ut med ultraljud! Undrar om det funkar med Carola Häggkvist på stereon? Skiter lär ju fly sin väg :D


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=e5Ec7dCZSto

Båging
2011-12-16, 12:59
Ultraljud är kung! Enda som verkligen tar gömd skit i förgasarna!! Fast f*n vet om det hjälper på Carola???? ;) :D

JohnnyRocker
2011-12-16, 17:56
BTW vad är ett 99-land?? ("Att fråga är att...")

Hahaa, först å främst Tack och man ska väl utmärka sig på något vis, eller hur, vi har alla olika förmågor, just nu skulle jag gärna byta med dig och Båging. Måste medge att jag också gick rakt i fällan om 99:orna och som sagt (i annan tråd) det kanske hjälper om man ska racea med ViLa, att vara 99 alltså nh;

Foc
Det handlar i detta fall om en konverterad 883/1200 (-05)med HD orginal cyllar o kolvar, kammen är också bytt men vet inte exakt ännu till vad å on top på detta är det 2-2 system o HSR 42, den har inte gått så långt och därför är jag rädd att det är något fel i bestyckningen så att säga. Kan inte provköras på väg utan bara i garage (säljaren vill inte ta ut den i skiten, synd för det kommer jag snart ta ur den om det blir affär).
Problem eller möjligheter det är frågan, Båging, går det att fixa med pump o regulator samt injustering så e det ok för mig isf.
Det här med lufttryckskänslighet då, kan åka från Ystad till Haparanda utan byta eller justera något i förknasaren?

Tror det var Båging som sa att det ska vara lite knuff i en sporre, så vet inte om alternativet en uppborrad 883 (-02) ens är något alternativ frv;

thx; från ordets riddare.

gasselurra
2011-12-16, 18:15
:D Hej alla glada gasare!

Eftersom jag dagligdags får frågor som rör Harley-förgasare känns det naturligt att starta en förgasartråd här på Harleyforum. Många av frågorna är ständigt återkommande och vitsen med ett forum är ju att fler kan dra nytta av svaren. Jag kanske inte kan besvara alla märkesspecifika frågor (om de inte gäller Mikuni och Keihin CV40 förstås) men grundprincipen " förgasare suger" är ju samma vare sig det gäller Linkert eller HSR.

Inga frågor är för dumma LM;

• Vilken förgasare ska jag välja?
• Köpa beg CV40? Saker du bör se upp med...
• Vad tittar man på när man "läser" stift?
• Vad händer när man ändrar flottörhöjden?

Gör ett inlägg och bidra till bättre vetande!

Några länkar
http://www.braigasen.com/hd_info.htm
http://www.braigasen.com/felsokning.htm
http://www.braigasen.com/hd_mikuni_jetting_chart.htm

Du kan också kontakta mig direkt via mail
info@braigasen.com (http://www.braigasen.com/mailbox.php)

eller telefon
0706-95 89 03

Mvh/Christer "bra i gasen"
www.braigasen.com (http://www.braigasen.com)


Just nu 20% på ultraljud, översyn och diagnos - Passa på innan våren! (http://www.braigasen.com/service.htm)




Hej Christer

Behöver din hjälp att förstå skillnaden mellan en Super E och en Super G förgasare. Kör nu en TC88 -99:a som ska genomgå en lättare modifiering av motorn i vinter.
kammar, planing topplock och diverse annat små fix. Har nu en CV orig. räknar med 80+ hästar 110-120nm i vrid vill jag ha ut, plus lite rappare på gasen.
Duger CV:n eller ska jag satsa på någon av "Super" förgasarna?

Båging
2011-12-16, 19:00
Hej Christer

Behöver din hjälp att förstå skillnaden mellan en Super E och en Super G förgasare. Kör nu en TC88 -99:a som ska genomgå en lättare modifiering av motorn i vinter.
kammar, planing topplock och diverse annat små fix. Har nu en CV orig. räknar med 80+ hästar 110-120nm i vrid vill jag ha ut, plus lite rappare på gasen.
Duger CV:n eller ska jag satsa på någon av "Super" förgasarna?

Tar mej friheten att svara i stället för Christer om det är ok? :)

Skillanden mellan E och G är halsstorleken....
Super E = 1 7/8" = 47.6 mm
Super G = 2 1/16" = 52.4mm

Kan direkt säga att G kommer bli för stor med "lättare" modifiering av motorn. Skulle våga påstå att du behöver upp på 120" innan behovet infinner sej...
Sen en personlig reflektion. CV'n är helt överlägsen S&S Super fuggarna alla kategorier, men den ser ju inte lika ball ut ;)

Så sammanfattat nåt sånt här: CV = Funktion i världsklass, Super E = Funkar, men mest bling ;)

Mvh /Stefan

gasselurra
2011-12-16, 19:40
Tar mej friheten att svara i stället för Christer om det är ok? :)

Skillanden mellan E och G är halsstorleken....
Super E = 1 7/8" = 47.6 mm
Super G = 2 1/16" = 52.4mm

Kan direkt säga att G kommer bli för stor med "lättare" modifiering av motorn. Skulle våga påstå att du behöver upp på 120" innan behovet infinner sej...
Sen en personlig reflektion. CV'n är helt överlägsen S&S Super fuggarna alla kategorier, men den ser ju inte lika ball ut ;)

Så sammanfattat nåt sånt här: CV = Funktion i världsklass, Super E = Funkar, men mest bling ;)

Mvh /Stefan

Tack Stefan
Då kommer jag att behålla CV:n, blir nål byte.
Frågan infann sig då jag blev erbjuden Super förgasarna till en rimlig peng. Bling skiter jag i, det är funktion som är viktigt i detta fallet.
Mest HK (NM) per krona är det som gäller, då vinner funktion.

Broder Dalton
2011-12-16, 20:02
...

braigasen.com
2011-12-17, 00:15
Tack Stefan för att du hoppar in och svarar när jag inte är med (...man har väl annat å göra än å sitta vid datorn!). Håller fullständigt med både dig och Onatop när det gäller CV:ns förträfflighet thb; Och Gasselurra, om du tänker byta nål så gå på Onatops råd och byt till N65C (utan shims). Och skulle någon redan har borrat i trotteln... kolla att vacuumhålet inte är större än 3.0 mm (original = ca 2.5 mm).

Christerfl;

Båging
2011-12-17, 01:22
Inga problem Christer :)

Påminner om en period vi hade hos en f.d. arbetsgivare... nån gång mitten 90-talet. Super G fanns på extrapris då, så någon kom på att dom skulle vi montera på alla nya istället för att modda CV'n..... Dvs Super G på standard Evo!!
Gick dom bra? Njaaaaa om man säger ;) :D :D :D

Båging
2011-12-17, 01:24
Inga "Hokus-Pokus-kit" och borra inte i vaakumkolven!


Kan bara hålla med här.... har nog plockat av flera DynoJet-kit än vad jag monterat ;)

braigasen.com
2011-12-17, 11:49
Kan bara hålla med här.... har nog plockat av flera DynoJet-kit än vad jag monterat ;)

... min tunna med dynojetmunstycken börjar också bli full. Får väl åka till Stenametall igen!!!

Apropå det här med munstycken... Jag försöker få ordning på det här med storlekar och flöden. Alla förgasarmärken (inkl eftermarknads-kit) har ju alla sitt speciella sätt att märka sina munstycken. Mikuni säger sig utgå från flödet (ccm) medan andra kör med diametermärkning. Det skulle ju underlätta för alla förgasarpulare om det hade funnits en standard, med en tabell (cross table) som jämförde flödet på de vanligaste typerna av munstycken. Kanske en sådan redan finns? D;

Christer

Broder Dalton
2011-12-17, 14:50
Inte direkt förgasare men relaterat då det kan vara en del av felsökning vid driftstörningar

Detta gäller i första hand original/trimmade hojar utrustade med CV men även med MIK/S&S

På HD-EVO-modeller 90-upp med förgasare har HD totat ihop vaacumbensinkran som får vaacum från
ett uttag på förgasaren eller på insuget. Dessutom ibland kopplat en T-koppling till VOES-ventilen

Vaacumslangarna och T-koppling i plast torkar med tiden ihop och spricker med tiden vilket ger "tjyvluft".
Det kan orsaka att vare sig bensinkranen eller VOES-ventilen fungerar som tänkt.
(Dessutom naturligvis fel bränsle-luftblandning till motorn)

Ta bort vaacumbensinkranen (Miljötrams..)och ersätt denna med en vanlig kran av god kvalitet PINGEL , GOLAN
Kontrollera VOES-ventilens funktion (Se manual) och sätt en ny slang av rätt typ mellan CV och VOES
Behåll VOES!! Originaltändboxarna är avsedda att gå med den.
DYNA 2000! , Daytona Twin Tec , CRANE HI4 m.fl jobbar också med VOES, (Läs resp märkes instruktioner)
OBS att det finns 2-3 olika VOES (Inställning) FXR/DYNA/SOFT har en, FLT har en annan

På storkubiksmotorer ska man se upp! Exvis en 124" ska ha 6-7 Hg, inte en 3 HG original fr DYNA
ULTIMA rekommenderar INTE VOES med sina 113" -127" snurror om den inte installeras av "Qualified Technician"


GOOGLA även "VOES? WHATS THAT" och läs bra artikel ang detta

O

zompan
2011-12-17, 15:03
Du ser lite stel ut på profilbilden Onatop :)

Broder Dalton
2011-12-17, 15:09
Zombie..
På mig är allt stelt numera... (Utom den del som skulle behöva vara stel emellanåt..)

braigasen.com
2011-12-17, 15:28
Zombie..
På mig är allt stelt numera... (Utom den del som skulle behöva vara stel emellanåt..)

Vad kan det va som du menar? ... ditt leende?

Vet du varför flickor sänker blicken när man säger att man älskar dom? Jo, för att se om det är sant! LM;

zompan
2011-12-18, 20:59
Nu känns det som att jag fick mer information än jag behöver! Onatop :)

mellqvist
2012-01-02, 19:33
Hallå!

Jag har ett par screamin' eagle 2 kopior som ska på hojens avgassystem för att få ett goare ljud jämfört med dom tysta originalblåsen, till detta ska jag köra med ett öppnare filter (mesh-filter) dels för utseendet men även för att matcha avgassystemet. Nu behöver förgasaren bestyckas om för detta så jag undrar om någon har råd om hur jag ska bestycka om fuggen, eller iaf om det finns några riktlinjer för vad som brukar funka för min motor med liknande kombo?

1995 883cc
Screamin' Eagle 2 kopior från Bikeline
Mesh-luftfilter + vevhusventilation med filter.
Keihein CV

braigasen.com
2012-01-03, 21:36
Hallå!

... Nu behöver förgasaren bestyckas om för detta så jag undrar om någon har råd om hur jag ska bestycka om fuggen, eller iaf om det finns några riktlinjer för vad som brukar funka för min motor med liknande kombo?

1995 883cc
Screamin' Eagle 2 kopior från Bikeline
Mesh-luftfilter + vevhusventilation med filter.
Keihein CV

Hej Mellqvist!

... När man öppnar upp luft o buller brukar man också få gå upp i munstycksstorlek. Men jag antar att du vill veta vilka munstycken du ska byta till? Detta är omöjligt att sägaso;. Det är bänkning eller "seat of the pants" som gäller. Generellt brukar man hamna ett par storlekar upp på högfart och kanske något snäpp upp i lågfart. Alltså säg att du har ett main på #170 f.n. då kanske du hamnar runt #180. Har du #42 i lågfart kanske du behöver gå upp till 45. Men återigen, det är många parametrar som spelar in: Är förgasaren rätt bestyckad f.n.? Hur fungerar luftfiltret du tänkt sätta på? (K&N brukar man kunna lita på men hur är det med mesh-filtret? Är det utprovat i bänk etc? -Hallå, LaDaillepo;kan du inte komma in här? Du har ju erfarenhet av mesh-filter:I:!). Summa sumarum, räkna med att gå upp i huvudmunstycke. Håll koll på stiftet. Nyser damen på lågfart kan du kolla att IMS (=tomgångsbränsleblandningsskruven... puh) är utskruvad som den ska. Står den redan på 2.5 varv får du gå upp i lågfartsmunstycke. Läs mer här om hur man läser stift http://www.braigasen.com/plugchop.htm

mellqvist
2012-01-06, 17:34
Hej Mellqvist!

... När man öppnar upp luft o buller brukar man också få gå upp i munstycksstorlek. Men jag antar att du vill veta vilka munstycken du ska byta till? Detta är omöjligt att sägaso;. Det är bänkning eller "seat of the pants" som gäller. Generellt brukar man hamna ett par storlekar upp på högfart och kanske något snäpp upp i lågfart. Alltså säg att du har ett main på #170 f.n. då kanske du hamnar runt #180. Har du #42 i lågfart kanske du behöver gå upp till 45. Men återigen, det är många parametrar som spelar in: Är förgasaren rätt bestyckad f.n.? Hur fungerar luftfiltret du tänkt sätta på? (K&N brukar man kunna lita på men hur är det med mesh-filtret? Är det utprovat i bänk etc? -Hallå, LaDaillepo;kan du inte komma in här? Du har ju erfarenhet av mesh-filter:I:!). Summa sumarum, räkna med att gå upp i huvudmunstycke. Håll koll på stiftet. Nyser damen på lågfart kan du kolla att IMS (=tomgångsbränsleblandningsskruven... puh) är utskruvad som den ska. Står den redan på 2.5 varv får du gå upp i lågfartsmunstycke. Läs mer här om hur man läser stift http://www.braigasen.com/plugchop.htm

Hej och tack för svaret!

Spanade in din sida precis och det är precis ett sådant Mesh Air 5.5 "-filter som du säljer som jag fått tag på och vill använda.

Jag förstår att det inte går att säga exakt vad jag kommer hamna på, unikt för varje motor antar jag. Men imorgon ska jag plocka isär förgasaren och se hur den är bestyckad. Stiften ser fina ut nu, dock händer det att förgasaren nyser och fjärtar till ibland, men det ska bort till nästa säsong hoppas jag.

Återkommer med info och tack för att du tog dig tid att svara här, det gör det värt att handla nödvändiga delar från dig sen när det är aktuellt!

braigasen.com
2012-01-06, 19:08
Hej och tack för svaret!

Återkommer med info och tack för att du tog dig tid att svara här, det gör det värt att handla nödvändiga delar från dig sen när det är aktuellt!


Du är välkommen :D

mellqvist
2012-01-09, 18:37
Main 190 och lågfart 45, nu kan ju inte jag något, men låter inte det lite mycket för en standard 883 med original luftburk och avgas?

mellqvist
2012-01-09, 18:58
Hittade den här infon t.ex. http://www.nightrider.com/biketech/hdeds1h0638.htm

En 1340cc EVO med en Keihin CV main 180 och 45 slow. Lär väl vara på tok för stort för min hoj då? fan kan det vara frågan om..?

braigasen.com
2012-01-11, 22:37
Tjena Mellqvist!

Jo, det låter tokstort med ett #190 main på din 883:a. Jag antar att du inte kollat stiften? po; De torde vara rätt svarta vid det här laget. Jag skulle tro att 170-175 är mer åt det lagoma hållet... Lågfarten kan du behålla. Hur var det... kunde du komma åt bränsleskruven, eller är den fortfarande pluggad? Kolla att den står 2 till 2.5 varv öppen.

mellqvist
2012-01-12, 18:02
Tjena Mellqvist!

Jo, det låter tokstort med ett #190 main på din 883:a. Jag antar att du inte kollat stiften? po; De torde vara rätt svarta vid det här laget. Jag skulle tro att 170-175 är mer åt det lagoma hållet... Lågfarten kan du behålla. Hur var det... kunde du komma åt bränsleskruven, eller är den fortfarande pluggad? Kolla att den står 2 till 2.5 varv öppen.

Stiften såg faktiskt rätt bra ut sist jag kollade i höstas, men jag ska till garaget imorgon efter jobbet, får kolla då. Bränsleskruven kunde jag komma åt, dock satt den som satan så jag brydde mig inte om att kolla hur många varv den vart justerad till när jag fick loss den. Byter nog till en Eazy IMS-skruv ändå.

Såg en annan oroande sak när jag skruvade isär grejerna, kolla bilderna jag bifogar. Ser ut som att det inte hållt tätt och även missformat plasten?
Detta som kallas vacuumtrottel?

Edit: Kan ju tillägga att när jag köpte hojen i våras så fann jag när jag kom hem att filtret hade agerat bostad åt nån sorts gnagare (som troligtvis dog i cancer..), fullt med små frön som satt fast i luftfiltret. Filtret var oljligt som faaan så det blåste jag "torrt" med högtryck och stiften var svarta och fuktiga. Nöjde mig med att torka rent stiften då jag ändå ska byta nu i vinter.

braigasen.com
2012-01-13, 00:34
Stiften såg faktiskt rätt bra ut sist jag kollade i höstas, men jag ska till garaget imorgon efter jobbet, får kolla då. Bränsleskruven kunde jag komma åt, dock satt den som satan så jag brydde mig inte om att kolla hur många varv den vart justerad till när jag fick loss den. Byter nog till en Eazy IMS-skruv ändå.

Såg en annan oroande sak när jag skruvade isär grejerna, kolla bilderna jag bifogar. Ser ut som att det inte hållt tätt och även missformat plasten?


Att stiften såg bra ut kanske beror på att du inte gasar tillräckligt MPD; (lol). När du säger att IMS (bränsleskruven) satt hårt fast befarar jag att spetsen kan sitta kvar i hålet. Ibland kan man känna spetsen med fingret... Om man har ett elakt långt finger behöver man inte montera loss förgasaren fu:. Känner du spetsen - fast du skruvat ut IMS - då har du ett problem :D

En kommentar till bilderna: Det jag ser är en typisk CV-trottel som gått några mil. Det är ingen fara med din trottel så länge den brändskadade plasten inte ser värre ut. Och membranet ser ju inte ut att vara skadat. Det är mao bara att köra o se glad ut thb;.

Båging
2012-01-13, 10:46
Svår fråga detta.... storleken på munstycken bestäms av motorns vacuum. En lågkompad lite halvläckande motor kan behöva herrejössesstora munstycken trots att den i volym är liten. Exempel är att det oftast är svårt att få gamla Pannor att gå på tomgång med mindre än 85-90 på lågfartssidan om dom inte är nyrenoverade och täta.... Kamaxelval spelar också roll naturligtvis...

Lågfartsdelen är enkel att bestycka. Precis som det nämns ovan är blandskruven en bra indikator....
Utgångsläget är HD's rekommenderade inställning, säg 1.5 varv. Avviker det för mycket är det fel munstycke. Med genomvarm motor, skruva blandskruven både ut och in och leta efter högsta varvtal. Kan vara svårt att höra med en CV men lyssna efter små förändingar i varvtal. Högsta varv är rätt inställning på skruven. Skruva sen in blandskruven (försiktigt) och räkna varven.
Är man tvungen att köra blandskruven säg 2.5 varv är lågfarten för litet eftersom man via blandskruven är tvungen att överkompensera...

Ett sätt är att börja stort på lågfarten och gå neråt tills cykeln blir ryckig/nyser och sen gå uppåt tills det slutar...
Huvudmunstycke är svårare.... att läsa stift är inte så enkelt heller som man tror. Enklaste är förmodligen att ta tid på en bestämd sträcka. Bästa tid levererar ju mest effekt vilket anger rätt bestyckad....

Ett vanligt fel jag ser är överbestyckat. Dom flesta problem med nysningar/ryckningar/kraftlöshet försvinner ju om man lägger på lite för mycket bränsle, men det tvättar rent på cylinderväggarna, så det är heller inte bra ;)
Man tappar heller inte så mycket effekt på feta sida som på den snåla sidan, så det är lätt att man lägger på lite för mycket bränsle..... se bild :)

3826

braigasen.com
2012-01-13, 11:29
Exempel är att det oftast är svårt att få gamla Pannor att gå på tomgång med mindre än 85-90 på lågfartssidan...

Håller med Båging ro; men för att det inte ska bli några missförstånd... 85-90 i lågfart gäller Panna med originalförgasare, inte med CV-förgasare (Mellqvists hoj). Här kan man hamna på lågfartsmunstycken upp till 52 på en sliten motor.

mellqvist
2012-01-13, 11:36
Tack till er båda för svaren! :)

Att jag gasar för lite tror jag inte! det är ju en 883, fullt ös hela tiden för att det ska hända något! ;) Spetsen satt inte kvar så det verkade rätt lugnt, men jag byter till en Eazy-ims ändå!

Jag gör väl så att jag kör på 45 lågfart och 170 högfart till att börja med och ser om jag får ordning på skiten, men det får vänta till våren.

Båging
2012-01-13, 15:18
Håller med Båging ro; men för att det inte ska bli några missförstånd... 85-90 i lågfart gäller Panna med originalförgasare, inte med CV-förgasare (Mellqvists hoj). Här kan man hamna på lågfartsmunstycken upp till 52 på en sliten motor.

Jodå, det var allt en gammal halvslut Panna-52a med Keihin CV som krävde den storleken innan den ens gav liv ifrån sej ;)
Har för mej man fick köra munstycken från tidigare icke-CV-Keihinen eftersom CV'n inte listar så stora lågfart.....
En gammal Linkert tar jag helst inte ens i.... har den ens munstycke för lågfarten? ;)

Ja, 45/170 låter som en vettig början.... Lågfart hamnar i 95% av alla cyklar jag ser på mellan 42 och 48 och huvud runt 165, men som sagt, det är helt individuellt per individ ;) :)

braigasen.com
2012-01-13, 22:11
Jodå, det var allt en gammal halvslut Panna-52a med Keihin CV som krävde den storleken innan den ens gav liv ifrån sej ;)

Ja, där fick jag så jag teg!:b: Fast, i ärlighetens namn... jag skulle inte betrakta ett bauta-lågfartsmunstycke som lösningen på problemet. Om en motorn med CV40 inte ger liv ifrån sig med 52 i lågfart och choke... då handlar det mer än om ett bestyckningsproblem. Rätta mig om jag har fel! ha;

Jag har inte fel - och det står jag för!

Lars Nilsson
2012-01-13, 23:19
Tjena.
Jag har en fråga ang en Triumph jag har stående.
Det är en 1996 års Adventurer
3 cyl 900 kubikare med 3 st keihin membranförgasare.
Jag köpte hojen till tanten men har ett litet problem med förgasarna.
När den är kall så behövs ingen choke men den måste varvas upp sakta annars dör den.
Samma sak när den är varm.
Snabba gaspådrag är omöjliga.
Jag har haft av förgasarna och gjort rent dem samt kollat så att membranen är hela o fina.
Allt i förgasarna verkar 100.
Kan föregående ägare satt i större munstycke för att kompensera ett öppnare avgassystem?
Anledningen till frågan är att ljuddämparna (original) som sitter på är som nya.
Inte en repa eller missfärgning.
Fullgas på hojen är nästan omöjligt tror jag.
skickar med en sprängskiss på förgasarna.
Tack på förhand
Lars
http://www.bikebandit.com/1996-triumph-adventurer/o/m17561#sch563004

pidde
2012-01-14, 00:15
Jag har en EVO .strokad bigbore högkompad som fan sifton warior kam race preppad topp 2" insug ventiler avgas vet ej.Funkar det bra med en cv fugge? Jag tycker super G är lite flinta.Sen avgas är alltid ett problem utseendet är ju viktigt .Jag vill ha långa uppswipes minst upp till navlahöj (navelhöjd).Ska man då gå upp i dimension?Vad tycker ni är en lämplig dimension på rören ?Är jag fel på de, om man vill ha långa rör ska man då gå upp i dimension ?
En annan sak som säkert många retar sig på .Om motorn fnyser till och stannar blir den jävligt svårstartad ,varför ,vad händer ? Speciellt om man kör med kick.Tändningen är 100.

Hur många hästar krävs för att prestera 10 or men en H-D på strippen ,mellan tummen och pekfingret?

Broder Dalton
2012-01-14, 09:11
Pidde
Du säger att "tändn är 100" Vad kör du för tändn ? Hur har du ställt den? Full förställn när?

Du säger Big Bore? Ok, 4,1/4 slag x 3, 5/8" borr = 1440?
Testat komptryck? Sikta på 175-185 PSI

CV 40 funkar på 1440-1550 med div mod Lågfart 45-48 Main 185 Nål 27094-88
och BRA luftfilter (Inga drakar/demoner döskalleskit...) S-E, Ness med rejäla filter
Annars är MIK42 eller Super E alternativ
G för stor S&S själva säger G för 100" + motorer

Långa raka rör är aldrig bra oavsett dimension,,,svårt att få mid-range, speciellt m raka rör, för stor förgasare och mkt overlap / vass kam
2-2 med slipons eller 2-1 funkar

Håller just på med ett klassiskt exempel:
EVO 1340 med portade toppar 10:1 komp kolvar men med en vass CRANE-kam som stänger
60 och blöder av allt komp ner till 150 PSI
S&S G + lååånga dragpipes och brytartändn som ställer om som den vill
Plus naturligtvis alldeles för hög utväxling... 2.92 TL
Om man håller sig över 4500 rpm funkar den hjälpligt men uselt vridmoment 2000-4000

Båging
2012-01-14, 14:53
Ja, där fick jag så jag teg!:b: Fast, i ärlighetens namn... jag skulle inte betrakta ett bauta-lågfartsmunstycke som lösningen på problemet. Om en motorn med CV40 inte ger liv ifrån sig med 52 i lågfart och choke... då handlar det mer än om ett bestyckningsproblem. Rätta mig om jag har fel! ha;

Jag har inte fel - och det står jag för!

Nejdå, du har inte fel..... halvslut, eller rättare sagt helslut spis som behöver överkompenseras är ju inte vad man kan kalla rätt.... ;) :D

Onatop är spot on..... som vanligt ;) Långa raka rör är mer kass än man kan tro ;)

Pidde: Effekt på strippen för 10or.... beror ju på vad cykeln väger, men det finns lite kalkylatorer ute på nätet där man kan uppskatta behövd effekt mot tid..... Säg att cykeln med förare väger 350Kg, så skulle du behöva runt 180Hk för en 10a :)

Båging
2012-01-14, 15:01
Tjena.
Jag har en fråga ang en Triumph jag har stående.
Det är en 1996 års Adventurer
3 cyl 900 kubikare med 3 st keihin membranförgasare.
Jag köpte hojen till tanten men har ett litet problem med förgasarna.
När den är kall så behövs ingen choke men den måste varvas upp sakta annars dör den.
Samma sak när den är varm.
Snabba gaspådrag är omöjliga.
Jag har haft av förgasarna och gjort rent dem samt kollat så att membranen är hela o fina.
Allt i förgasarna verkar 100.
Kan föregående ägare satt i större munstycke för att kompensera ett öppnare avgassystem?
Anledningen till frågan är att ljuddämparna (original) som sitter på är som nya.
Inte en repa eller missfärgning.
Fullgas på hojen är nästan omöjligt tror jag.
skickar med en sprängskiss på förgasarna.
Tack på förhand
Lars
http://www.bikebandit.com/1996-triumph-adventurer/o/m17561#sch563004

Du verkar ju ha flera olika problem här.... att den startar utan choke pekar ju på överbestyckad lågfart. Att du inte kan varva upp den snabbt pekar på för lite bränsle.....
Börja med att kolla om du har originalbestyckning. Är inte luft eller avgas ändrat, bör den ju gå som den skall med original bestyckning.....
Går den att starta med choke överhuvudtaget? Blir problemen annorlunda om du chokar den när den är varm?
Har cykeln stått still längre perioder? En normal rengöring räcker inte alltid till. Det kan behövas ultraljudstvätt....
En del avgassystem är dubbelväggiga vilket gör att det inte missfärgas alls, men man kan väl påstå att det är normalt att första delen av rören (ut från topparna) normalt blir blå/lila...

Lars Nilsson
2012-01-14, 16:49
Tack för svaren Båging.
Ska försöka svara på dina frågor här.
Jo den går att starta med choke, men då tar det lite mer tid och går sämre.
Chokar när den e varm så dör den direkt, samma om jag drar på choke när jag kör.
Jag har ingen aning om hur länge den stått, men det var lite gegga i botten på förgasarna.
Bestyckningen vetifasen om den är original.
Jag har tillgång till en ultraljudstvätt, dock bara för en förgasare i taget.
En konstig grej jag kom på nu är att hojen är mer evårstartad när kranen stått på "on".
Låter man den vara "off" o startar den så går den igång snabbare, men tar ändå en 5-7 sek med starten.
Slitna nålar som släpper in soppa?
Jag har testat med lite tryckluft och vaccumet funkar som det ska, nålarna lyfter fint.
Slitna fjädrar i toppen på förgasarna?
Är ett dynajetkit att rekommendera om man ändå ska byta allt?(fjädrar,nålar och munstycke)
Hoppas det inte blev för mycket nu.
Tack för hjälpen
Lars

pidde
2012-01-14, 17:29
Tack för svaren
Vilken Kam skulle man kunna proppa i istället(Sifton warior )så den blir lättare och kicka eller ska man kompsänka? Motorn är för vass för gatan
Det är svårt med avgasrör, skönhet går före optimal effekt ,livet är en kompromiss.


Tändningen är så bra den kan vara ,Register Skovel dock inte en ful hiteck fördelare 40mm hs fugge annars standard.kanske ska man gå upp lite i mellan fartsmunstycke.
Kan det va att trycket det blir "bakåt" i fuggen tömmer den på nått vis eller ?Varför blir dom svårstartade efter fnyset när dom annars inte är det?

Båging
2012-01-15, 00:22
Tack för svaren Båging.
Ska försöka svara på dina frågor här.
Jo den går att starta med choke, men då tar det lite mer tid och går sämre.
Chokar när den e varm så dör den direkt, samma om jag drar på choke när jag kör.
Jag har ingen aning om hur länge den stått, men det var lite gegga i botten på förgasarna.
Bestyckningen vetifasen om den är original.
Jag har tillgång till en ultraljudstvätt, dock bara för en förgasare i taget.
En konstig grej jag kom på nu är att hojen är mer evårstartad när kranen stått på "on".
Låter man den vara "off" o startar den så går den igång snabbare, men tar ändå en 5-7 sek med starten.
Slitna nålar som släpper in soppa?
Jag har testat med lite tryckluft och vaccumet funkar som det ska, nålarna lyfter fint.
Slitna fjädrar i toppen på förgasarna?
Är ett dynajetkit att rekommendera om man ändå ska byta allt?(fjädrar,nålar och munstycke)
Hoppas det inte blev för mycket nu.
Tack för hjälpen
Lars

Jo, det låter som den generellt får för mycket soppa... en grej kan vara det du är inne på, slitna flottörnålar. Det i kombination med vacuumkran som inte funkar riktigt borde ge startsvårigheter och allmänt kass gång med förhöjd flottörnivå.. Kolla även så att du inte har märken på tungan till nålen. För stora slitmärken gör ibland att nålen fastnar i sin rörelse...
Däremot att den inte reagerar riktigt vid hastig trottelöppning pekar ju på för lite soppa i det läget.... mysko...
DynoJet-kit? Nja... både ja och nej.... har monterat av massor på HD's CV, men på Japanska verkar dom funka ok.... lite kluven där. Kolla så att det inte sitter ett kit där redan. Dom har ju lättare fjädrar och borrade trottlar för "bättre respons"...
En bänkkörning ger ju kvitto på blandningen, så det skulle ju kunna vara nästa steg om man inte hittar något uppenbart....
Självklart bör du ju kolla så att det inte är ngt annat som spökar. Ta kompprov, kolla synkning osv osv...

Hmmm..... det var ju inte så mycket hjälp det här... ;) :D

braigasen.com
2012-01-15, 01:32
Tjena Lars!

Jag har försökt att svara dig tidigare... men datorn (sajten?) vägrar samarbeta *smch* Nu har jag dock överlistat demonen. Genom att klicka upprepade gånger på "svara" får jag äntligen upp svarsrutan... :D Fast under tiden har naturligtvis Båging redan sagt vad jag tänkte säga. Hursomhelst. Jag tror du är något på spåren när du misstänker nålventilerna... Detta kan mycket väl förklara varför den är sur och svårstartad.

Ett tips för att kolla nålventilerna är att trä en transparent slang på dräneringsröret. Låt slangen peka uppåt och fäst den med ett buntband runt förgasaren. Nu kan du öppna du dräneringsskruven (och bensinkranen också naturligtvis) och kolla flottörnivån. Denna ska inte ligga över delningen mellan förgasare och flottörhus. Gör den det har du hittat felet (ja, ett av dem iaf). På förgasare som saknar dräneringsrör stoppar du slangen direkt i hålet för dräneringsskruven, det funkar nästan lika bra.

Nu till problem nummer B, att motorn tvekar på gaspådrag! Detta kan vara ett tecken, som någon ha; tidigare mycket riktigt påpekat, på att den går snålt. Men innan vi ställer mr Jetting i den anklagandes bås skulle jag vilja att du kollar så att du inte av misstag vänt på nålmunstyckena! Dessa små blanka 7 mm långa munstycken sticker normalt upp i förgasarhalsen (ca 3 mm) med den konkava sidan uppåt, välkomnandes trottelnålen. Vänder man uppochner på detta munstycke blir resultatet inte annat än... magert! Jag tar upp detta eftersom du nämner att du haft förgasarna nerplockade... och jag har stött på det tidigare :(

mellqvist
2012-03-20, 12:33
Stort tack till braigasen för hjälpen och snabb leverans, fick mina förgasarprylar på en dag! :)

xbones
2012-04-24, 20:53
Tjena! Passar en teardrop burk för CV förgasare till ett TC spjällhus?

pidde
2012-04-27, 21:43
Någon som har eller vet var man kan köpa axpump kit til S&S super B

Broder Dalton
2012-05-03, 07:09
Pidde

KARLING RACING 08-58887960

Gabbe Heritage
2012-05-27, 19:57
Jag har en FLSTS (Softail Heritage Springer) TC motor. 2001.

Jag har original avgas systemet men har ett par Rush slip ons. Hojen blev bänkad och justerad för c:a ett år sedan fast med andra ljuddämpare (Kerker), men jag var inte nöjd med ljudet så jag testar Rush (en klar förbättring)

Smällarna kommer när jag släpper på gasen och motorbromsar. Det började smälla redan innan jag bytte ljuddämpare. Jag har kollat efter läckor i avgassystemet men hittar inga, eller så letar jag inte tillräckligt bra. Några tips på hur man gör på bästa sätt?

Har försökt även med att leka lite med "luftskruven" i förgasaren och testat olika lägen med föga framgång. Vet nån vad den "rätta" inställningen ska vara på den skruven? om det finns någon.

Finns det nåt mer jag kan göra eller är det verkstad som gäller?

Tack på förhand/G

NickeR
2012-08-02, 17:52
Hur är det med insuget vid byte från CV40 till CV44 på en twin cam 88B?? passar väl inte på std insuget.....

Kalle Leistus Söderback
2013-04-07, 08:13
Tja! Jag har en 72 shovel med keihin gasare som har fått problem inför våren. Först (efter puts) gick den hundra meter och sen tålde den inte gas, efter en puts och genomgång till, involverat bränslekran, filter och byte av bränsle så var det samma problem, bytte till större munstycke (från 180 till 190) och nu gick den flera km innan den började jävlas, mao, den går bra kall men börjar jävlas varm, startar också bra kall, får högre tomgång när den blir varmare med, tänkte om det har att göra med tjuvluft, försökte blåsa tryckluft runt insug men inget påverkade gång... Finns det några ideer skulle jag gärna höra dom!

braigasen.com
2013-04-07, 11:02
Jag har en FLSTS (Softail Heritage Springer) TC motor. 2001.

Smällarna kommer när jag släpper på gasen och motorbromsar. Det började smälla redan innan jag bytte ljuddämpare. Jag har kollat efter läckor i avgassystemet men hittar inga, eller så letar jag inte tillräckligt bra. Några tips på hur man gör på bästa sätt?

Har försökt även med att leka lite med "luftskruven" i förgasaren och testat olika lägen med föga framgång. Vet nån vad den "rätta" inställningen ska vara på den skruven? om det finns någon.

Finns det nåt mer jag kan göra eller är det verkstad som gäller?

Tack på förhand/G

Tjena Gabbe!

Ursäkta det sena svaret... Om du har kollat efter avgasläckor och du inte hittar några så återstår lågfartsmunstycket. Vilken storlek har du? Om du fortfarande har 42 ska du nog byta upp till ett 45 eller 46. Då får du "tag i" bränsleskruven och kan finjustera med den. Tänk dock på att inte ha för hög tomgång när du ställer in denna (då öppnar du upp låfartens sekundärkanaler och får ingen reaktion på IMS).

braigasen.com
2013-04-07, 11:08
Hur är det med insuget vid byte från CV40 till CV44 på en twin cam 88B?? passar väl inte på std insuget.....

Tjena Nicke R!

Jag får börja med att be om ursäkt även till dig för mitt sena svar... :(

Jo, som du säkert redan har kommit fram till själv passar inte CV44 på ett std-insug. Antingen får du skaffa ett CV44 ScreaminEagle-insug eller köra med ett S&S-insug och ett Mikuni insugsgummi (för HSR45).

braigasen.com
2013-04-07, 11:18
Tja! Jag har en 72 shovel med keihin gasare som har fått problem inför våren. Först (efter puts) gick den hundra meter och sen tålde den inte gas, efter en puts och genomgång till, involverat bränslekran, filter och byte av bränsle så var det samma problem, bytte till större munstycke (från 180 till 190) och nu gick den flera km innan den började jävlas, mao, den går bra kall men börjar jävlas varm, startar också bra kall, får högre tomgång när den blir varmare med, tänkte om det har att göra med tjuvluft, försökte blåsa tryckluft runt insug men inget påverkade gång... Finns det några ideer skulle jag gärna höra dom!

Tjena Kalle!

Du säger att den startar lätt och går bra när den är kall. Det tyder på att du har en läckande flottörnål/nålventil. Jag skulle satsa på en ny dito... särskilt om du vet med dig att du inte har bytt den på länge. Om du fortsätter att ha vandrande tomgång efter detta så kan du ha tjuvluft-läcka också. Kolla med att spraya startgas mellan topp och förgasare. Varvet ska inte ändras!

NickeR
2013-04-07, 11:50
Tjena Nicke R!

Jag får börja med att be om ursäkt även till dig för mitt sena svar... :(

Jo, som du säkert redan har kommit fram till själv passar inte CV44 på ett std-insug. Antingen får du skaffa ett CV44 ScreaminEagle-insug eller köra med ett S&S-insug och ett Mikuni insugsgummi (för HSR45).

Tack för ditt sena svar...blev en HSR 42 ist för CV44 så allt är fixat thb;

TCKalle
2013-04-07, 13:53
Om man skulle satsa på en CV 44, vilket insug är att föredra - SE eller S&S?

braigasen.com
2013-04-08, 13:55
Om man skulle satsa på en CV 44, vilket insug är att föredra - SE eller S&S?

Det går på ett tut! Fast har du en twin cam så vill du säkert behålla map-sensorn och då väljer du SE för det finns färdigt uttag för en sådan mojäng på det insuget.

TCKalle
2013-04-08, 18:54
Det går på ett tut! Fast har du en twin cam så vill du säkert behålla map-sensorn och då väljer du SE för det finns färdigt uttag för en sådan mojäng på det insuget.

OK, tack för svar. Då är det SE som gäller för mig.

Enok
2013-04-08, 20:57
Finns det adaptrar för att sätta s&s luftburkar på en CV förgasare?
Jag var helt inne på att köpa en s&s men efter att ha läst tråden så har jag ändrat mig och kommer gå på CV alternativet istället.

Jag kör en strutshovel med raka rör och har nu även lärt mig att raka rör inte var optimalt, hur illa är det? Motorn är helt original och jag har inga funderingar på att trimma, det är ljudet jag är ute efter.

braigasen.com
2013-04-08, 21:44
Finns det adaptrar för att sätta s&s luftburkar på en CV förgasare?
Jag var helt inne på att köpa en s&s men efter att ha läst tråden så har jag ändrat mig och kommer gå på CV alternativet istället.

Jag kör en strutshovel med raka rör och har nu även lärt mig att raka rör inte var optimalt, hur illa är det? Motorn är helt original och jag har inga funderingar på att trimma, det är ljudet jag är ute efter.

Tjena Enok!

Du kommer inte att ångra dig om du köper en CV40. Se upp bara så att du inte satsar på en CV40 med uppborrad trottel. Du skriver att du har en strutshovel med raka pipor. Och ja, det är riktigt... raka rör inte är optimalt. Men du gillar ju ljudet och så länge du är beredd att leva med att du får en svacka i registret... so go for it.

Om du kan använda S&S luftburk på CV-förgasare? Ja, om du har en Super E/G burk! Jag säljer en sådan adapter som gör detta möjligt vic;

FeJ
2013-06-01, 11:31
Hejsan. Jag har en strutshovel på 1520 med en keihin förgasare av den tidigare modellen. Munstyckena är 65 165.

Dock så nyser den på låga varv / Tomgång. Och när man går från lågt varv till fullgas. Det är också svårt att få ner tomgången på den.

Kan det vara fel lågfarts munstycke?

Tacksam för svar och hjälp...

braigasen.com
2013-06-01, 20:38
Hej Fej! Låt mig börja med att fråga... Har den alltid uppfört sig så? Isf kan det handla om felaktig bestyckning... Men om problemet med nysande förgasare har uppstått efter hand, ja då är det nog mer fråga om tjuvluft. Spraya startgas runt insuget (mellan förgasare och topp) och lyssna om varvet ändras. En luftläcka bidrar ofta till de symtom som du beskriver.

FeJ
2013-06-02, 15:35
Jag har bytt i ringarna vid toppen och kollat med startgas den tar ingen tjuvluft. Borde jag inte gå ner i munstycke om den nyser i förgasaren tyder inte de på för mkt soppa???

The Dude
2013-06-02, 21:49
Tjena,

Har också en fundering.
Kör twin cam 1450, Ness big sucker och något som kanske liknar V&H big shots.
I min cv40 förgasare sitter 48 på lågfart och 170 på högfart.
Hur tänkte man här? 48 köper jag men 170? Original sitter väl 185 på högfart? Varför gå ner till 170?

Tack på förhand.

braigasen.com
2013-06-03, 10:47
Hej Fej! Du svarade inte på min första fråga! :(


Jag har bytt i ringarna vid toppen och kollat med startgas den tar ingen tjuvluft. Borde jag inte gå ner i munstycke om den nyser i förgasaren tyder inte de på för mkt soppa???

Bra att du testade med startgas och att den inte tar tjuvluft härthb;. Om förgasaren nyser är det snarare ett tecken på för mager blandning! Om du svarat på första frågan hade jag kunnat bekräfta om du ska gå upp i lågfart... Men det kan ju också vara så att du fått skräp i lågfartskretsen och då räcker det ju att blåsa rent :D

braigasen.com
2013-06-03, 10:55
Tjena Dude! Jag måste nog svara med samma fråga... Varför gå ner till 170?frv; Du borde ju ha 185 minst! Kan det vara så att någon installerat ett Dyrojet-kit? Isf har de en annan munstycksmärkning. Hur uppför sig hojen på fullgas?MPD;

FeJ
2013-06-03, 18:16
Jag har testat med startgas. Men bytte ringarna när jag hade väck förgasaren. Har rengjort förgasaren och bytt alla packningar. Kan tilläggas att den vill inte alls gå på tomgång.

fuggen
2013-06-03, 22:12
Har en twin cam-00 med original förgasare och ett lustigt problem.
Går perfekt startar bra och bra tomgång mm.
Men när jag stannar, fäller ner stödet och ställer den på det så nyser den till och dör.
Stannar jag utan att luta ner den funkar det perfekt.
Kan det vara flottörnivån som är lite tokig och när man lutar cykeln så får den ingen soppa eller vad tusan kan det vara?
Några tips om hur man kontrollerar och justerar nivån.

The Dude
2013-06-03, 22:21
Hur den beter sig på fullgas?
Har inte funderat så noga på det, möjligen att jag tycker hojen känns rätt slö....ska ut o fullgasa lite i dagarna så får vi se :)

Just nu är det ett "tuning kit" installerat.
Jag har precis gått igenom delarna som "blev över" och där finns fyra munstycken i guld, 150, 160, 180 och 190.
Det ligger också med ett par bruna munstycken ett 45 och ett 190 med munstyckehållare för högfart. Dynojetnålar som satt i innan tuning kitet kanske?

Jag kanske skulle provmontera guldfärgat 190?

Dynojetkit, bra eller dåligt?

braigasen.com
2013-06-03, 23:35
Tjena fuggen! (trevligt alias förresten!) Jo, du skriver
Har en twin cam-00 med original förgasare och ett lustigt problem.
Går perfekt startar bra och bra tomgång mm.
Men när jag stannar, fäller ner stödet och ställer den på det så nyser den till och dör.
Stannar jag utan att luta ner den funkar det perfekt.
Kan det vara flottörnivån som är lite tokig och när man lutar cykeln så får den ingen soppa eller vad tusan kan det vara?
Några tips om hur man kontrollerar och justerar nivån.

Ja, någon annan orsak till att den nyser och dör ser jag inte än felaktig flottörnivå. Den ska ligga på 11 mm har jag för mig... men jag brukar sällan mäta. Jag brukar hålla förgasaren så att nålen precis stänger (utan att nålens fjäderbelastade "pigg" sjunker ihop). Om flottörerna då ligger helt parallellt med förgasarytan (mot vilken flottörhuspackningen tätar) är flottörnivån rätt. Vänder man förgasaren helt uppochner kommer du att se hur flottören sjunker ner ytterligare en bit. I detta läge ska mina INTE mäta flottörnivån! st; Om man har gjort så med din fugge kan detta vara orsaken till att hojen dör på sidostödet. Kolla och justera vid behov. Hör gärna av dig sedan och berätta om det hjälpte thx;

braigasen.com
2013-06-04, 00:24
Hur den beter sig på fullgas?
Har inte funderat så noga på det, möjligen att jag tycker hojen känns rätt slö....ska ut o fullgasa lite i dagarna så får vi se :)

Du kan rätt lätt kolla om huvudmunstycket är för litet genom att köra på WOT (fullgas) och sedan slå av 10-15% på gasen. Om hojen då tycks få kraft behöver du ett större huvudmunstycke.


Just nu är det ett "tuning kit" installerat. Jag kanske skulle provmontera guldfärgat 190?

Ja, det tycker jag att du kan göra... särskilt om du märkte att den går för magert med 170.


Dynojetkit, bra eller dåligt?

Jag är inte mycket för Dynojetso; Det är ungefär som att köpa färdig pepparkaksdeg när man ska baka. Man är så rädd att misslyckas... och man tänker: Bättre att satsa på färdigt koncept och på en leverantör som utlovar garanterat lyckat resultat... Då kan man känna sig trygg! Men det är faktiskt inte så svårt att baka. Och man kan faktiskt få det att smaka gott, ja, ännu godare... och för en billigare slant! Hoppas du förstår vart jag vill komma:I:

braigasen.com
2013-06-04, 00:43
Jag har testat med startgas. Men bytte ringarna när jag hade väck förgasaren. Har rengjort förgasaren och bytt alla packningar. Kan tilläggas att den vill inte alls gå på tomgång.

... fortfarande har du inte berättat om förgasaren alltid har uppfört sig så här eller om problemet har uppstått efter hand? Jag försöker utröna om det är fråga om felbestyckning eller kanske något annat? Du säger visserligen att du rengjort förgasaren... men det händer tyvärr ofta när folk lämnar en "rengjord" förgasare till mig att jag hittar klägg och goja i lågfartskretsen. :(

Händer det inget när du skruvar på tomgångsbränsleskruven (IMS)?

The Dude
2013-06-04, 13:02
Du kan rätt lätt kolla om huvudmunstycket är för litet genom att köra på WOT (fullgas) och sedan slå av 10-15% på gasen. Om hojen då tycks få kraft behöver du ett större huvudmunstycke.



Ja, det tycker jag att du kan göra... särskilt om du märkte att den går för magert med 170.



Jag är inte mycket för Dynojetso; Det är ungefär som att köpa färdig pepparkaksdeg när man ska baka. Man är så rädd att misslyckas... och man tänker: Bättre att satsa på färdigt koncept och på en leverantör som utlovar garanterat lyckat resultat... Då kan man känna sig trygg! Men det är faktiskt inte så svårt att baka. Och man kan faktiskt få det att smaka gott, ja, ännu godare... och för en billigare slant! Hoppas du förstår vart jag vill komma:I:

Stort tack för bra svar ha; ......och jäkligt bra liknese thb;
Blir testkörning i helgen.....

Lars Nilsson
2013-06-04, 13:56
tjena
Vad är din åsikt om dynojetkit?
Har hört från vissa att de har mjukare material i sina grejer som gör att de slits mycket fortare, samt att fjädrarna "fadar" (inte fjädrar så bra) efter ett tag.
Men om man ska ha originalstorlek på grejerna(inget luft o buller), så är kanske original bäst?
Förgasarna i fråga är 3st Mikuni 36 mm CV.

Hittade den här infon på nätet: "The earlier mikuni carburettors suffer from premature needle and jet wear" (det är de jag har).
Så original från 1996 var inte så bra, men finns kanske bättre grejer till dem nu?

Ha de gött
Lars

FeJ
2013-06-04, 21:21
Har gjort så sedan jag köpte den i vintras. Den förra ägaren uppmärksammade nog inte de. Den är ställd på 1 1/2

braigasen.com
2013-06-05, 00:05
Hej Lars!


tjena
Vad är din åsikt om dynojetkit?

Läs gärna mitt föregående inlägg angående vad jag tycker om Dyrojet och pepparkaksdeg... RTFM


Har hört från vissa att de har mjukare material i sina grejer som gör att de slits mycket fortare, samt att fjädrarna "fadar" (inte fjädrar så bra) efter ett tag.

Varumärket Dynojet är, som jag ser det, inget annat än ett smart säljkoncept som går ut på att slå mynt av folks okunnighet LM;


Men om man ska ha originalstorlek på grejerna(inget luft o buller), så är kanske original bäst?

Oavsett om du väljer att köra med original eller plocka på luft/buller så handlar det bara om att anpassa bestyckningen, inget annat. Visserligen kan det vara svårt att hitta nålmunstycken/nålar till oem-förgasare (märkesbundna förgasare som tex sitter original på din hoj) men ofta räcker det med att gå upp i lågfart, högfart och eventuellt shimsa nålen. Munstycken till dessa oem-förgasare är samma som i aftermarket-fuggarna och finns lätt tillgängliga (fråga en som vet :D)


Hittade den här infon på nätet: "The earlier mikuni carburettors suffer from premature needle and jet wear" (det är de jag har).
Så original från 1996 var inte så bra, men finns kanske bättre grejer till dem nu?

Jag har aldrig hört att Mikunis tidiga oem-förgasare skulle ha sämre nålmunstycken/nålar... men vem vet :(. Om du kan få tag i original så tycker jag ändå att du ska satsa på det.

Lycka till hur du än gör!

braigasen.com
2013-06-05, 00:15
Har gjort så sedan jag köpte den i vintras. Den förra ägaren uppmärksammade nog inte de. Den är ställd på 1 1/2

Du har ju bekräftat att den inte tar tjuvluft och inte har skräp i lågfartskretsen... och att den alltid varit sån här. Då skulle jag prova med att gå upp i lågfart... prova med 70. Jag jobbar inte med den här förgasartypen och vet således inte vilken typ av lågfartsmunstycke som sitter monterad? Men om du hittar den bland dessa munstycken http://www.braigasen.com/keihin_jet_order.htm så har jag den i lager Banana

Lars Nilsson
2013-06-05, 12:27
Jag funderar på att köra förgasarna i en ultraljudstvätt vi har på jobb.
Brukar du använda nån speciell vätska till det?
Kör du den kall eller du kör med lite värme på den?
Jo, det är triumphen som jag ska ta tag i nu igen.
En Adventurer från 1996.
De bytte tydligen från mikuni till keihinförgasare 1999 pga problemen med de här förgasarna.
Ducati 900 ss kör tydligen med liknande förgasare och där snackas det om att Emulsionsröret slits jäkligt fort.
Vad är emulsionsröret??
Symptomen är: Den måste varvas jäkligt försiktigt annars dör den.
Chokar man den så går den ännu sämre när den e kall.
Bensinkranen måste stängas när man kört med hojen och helst ska man låta den gå ett par varv när man startar innan man slår på den igen.
Det är omöjligt att få den att gå på fullgas.
Nytt luftfilter sitter på och förgasarna är "rengjorda" av triumphverkstaden i landskrona.
Det känns som om nålar och munstycke är slitna och släpper igenom bensin, så den går surt som fan vid gaspådrag.
Membranen ser hela ut och trottlarna lyfter när man blåser i dem.
Mikuni BST 36 tror jag e det oficiella namnet på dem.
tack på förhand
Lars

braigasen.com
2013-06-29, 23:36
Hej Lars!

Ursäkta att jag inte svarat dig tidigare so;

Jag funderar på att köra förgasarna i en ultraljudstvätt vi har på jobb.
Brukar du använda nån speciell vätska till det?Ja, jag har tre olika vätskor beroende på materialet (alu, alu/zink, mässing...).
Kör du den kall eller du kör med lite värme på den?Jag kör med värme, 40-50 grader.
Vad är emulsionsröret??Emulsionsröret är det långa mässingrör som sitter gömt innanför och ovanför huvudmunstycket. Röret förbinder huvudmunstycket med nålmunstycket och har till uppgift att skapa en emulsion (bränsle/luftblandning) redan innan bränslet lämnar nålmunstycket. Tvåtaktsförgasare har oftast inget emulsionsrör utan nöjer sig med ett spridarrör utan emulsionshål vilket samtidigt fungerar som nålmunstycke.
Symptomen är: Den måste varvas jäkligt försiktigt annars dör den.Chokar man den så går den ännu sämre... Om hojen går sämre med choke så får den helt klart för mycket soppa! Detta kan bero på antingen slitna nålmunstycken/nålar... eller/och otäta nålventiler.
Bensinkranen måste stängas när man kört med hojen och helst ska man låta den gå ett par varv när man startar innan man slår på den igen.Typiskt symtom på läckande nålventiler.
Det är omöjligt att få den att gå på fullgas. Nytt luftfilter sitter på...Du säger att du har du satt i ett nytt filter. Om detta är av "öppnare" modell, typ K&N, så kan detta vara orsaken till att den inte vill varva ur. Byter man till K&N brukar man få bestycka om.
Det känns som om nålar och munstycke är slitna och släpper igenom bensin, så den går surt som fan vid gaspådrag. Är trottelnålarna så slitna att eloxeringen är borta på något ställe? Ja, då kan du räkna med att nålmunstyckena är slitna. Men det första jag skulle titta på är nålventilerna. Om dessa är slitna behöver du byta till nya.:(
Membranen ser hela ut och trottlarna lyfter när man blåser i dem.Bra att du kollade detta. Då kan vi bortse från att felet ligger här.thb;

Lars Nilsson
2013-06-30, 00:03
underbar info!
tackar o bugar

Enok
2013-07-04, 18:51
Hej Crille!
Fick förgasaren jag beställde hos dig i fredags, det kommer att bli helt perfekt. Men nu när det börjar bli dags att sätta dit den så undrar jag hur jag ska dra gaswiren? Räcker det med en dragande eller ska det vara en skjutande också? Känns som vansinnigt korkade frågor men det bjuder jag på.

braigasen.com
2013-07-04, 21:22
... gaswiren? Räcker det med en dragande eller ska det vara en skjutande också? Känns som vansinnigt korkade frågor men det bjuder jag på. Inga frågor som gäller förgasare är korkade LM; Som den seriöse förgasarhandlare jag är måste jag naturligtvis rekommendera dubbelvajerRTFMDet är skönt - den dan fjädern går av - att kunna stänga spjället "manuellt". Jag har dock aldrig hört talas om att någon råkat ut för ett dylikt problem med en CV40. (Kanske någon som läser detta har annan erfarenhet?). Sannolikheten att detta händer är nog lika med Noll & Tott... och förresten finns det väl koppling och dödarknapp på de flesta hojar:D

Henrik Forslund
2013-07-22, 00:33
Sportster 2004 883
Luft teardropkopia med kn filter
Buller danmoto 2-1
Munstycke 45/175
Cv performance bestyckad med "snabb" fjäder, deras emulsionsrör, nål och munstycken och EZskruv på cirka 2,8 varv utskruvad, det är nå kit dom säljer.
Mörkbruna stift
Separat vevhusvent

Går allmänt bra men nångång så händer detta
ibland kan tveka till vid lätt gaspådrag, sen kommer den, typ en hostning
Kan nysa även fast den är varm
Kanske är det nysningarna men det blir soppa i luftfiltret, o sen soppa som lägger sig i luftfiltrrkåpan, den soppan "duschas" sen vid aktiv körning ut över bakre cylindern, oljetanken, mitt högerben och sadeln.

Tips på vad jag bör göra?

braigasen.com
2013-07-23, 21:53
... ibland kan tveka till vid lätt gaspådrag, sen kommer den, typ en hostning
Kan nysa även fast den är varm. Kanske är det nysningarna men det blir soppa i luftfiltret, o sen soppa som lägger sig i luftfiltrrkåpan, den soppan "duschas" sen vid aktiv körning ut över bakre cylindern, oljetanken, mitt högerben och sadeln.

Tips på vad jag bör göra?

Tjena Henrik!

Med tanke på att du redan har bytt till ett större lågfart än original - och att du har bränsleskruven nästan 3 varv ut - så misstänker jag att problemet istället ligger i acc.pumperiet. Har du kollat att du har fräscha grejor här... membran och u-ring? Ser du att det kommer än stråle när du gasar? Du säger att det bara händer ibland. Hmm... får jag fråga: Hände detta även innan du hade moddat förgasaren med mjukare fjäder? Om trotteln lyfter för snabbt sjunker gashastigheten över nålmunstycket och blandningen blir för mager... Fast jag tror inte att enbart en mjukare fjäder skulle ge detta resultat. Däremot om man dessutom borrar upp vakuumhålet i trotteln! *ban*

Kolla så att du inte har råkat blockera flottörhusventilationen (hålet som sitter kl 10 i förgasarmunnen). Om detta hål täpps till bildas vakuum i flottörhuset vilket gör att förgasaren inte orkar leverera tillräckligt med bränsle och nyser vid pådrag. En annan sak är tjuvluft... Tänk på att vakuumslangar med torrsprickor också kan ge nysningar.

Vad beträffar bränsle i luftburken så kan detta orsakas av att man kör med öppna rör och vassare kammar. Fenomenet kallas för reversion och innebär att insugspulsen får för sig att gå åt fel håll genom förgasaren för att sedan sugas tillbaks in igen och sedan puttas ut... För varje gång den passerar över nålmunstycket plockar den upp bränsle. Detta skapar en överfet blandning som kondenserar i luftburken och bildar en pöl som sedan rinner ner i sandalerna.ag; Om inkontinensen beror på detta kan du prova med att använda anti-reversion-cones vilka monteras mellan cylindertopp och avgasrör.ro;

Henrik Forslund
2013-07-23, 23:53
Tjena Henrik!

Med tanke på att du redan har bytt till ett större lågfart än original - och att du har bränsleskruven nästan 3 varv ut - så misstänker jag att problemet istället ligger i acc.pumperiet. Har du kollat att du har fräscha grejor här... membran och u-ring? Ser du att det kommer än stråle när du gasar? Du säger att det bara händer ibland. Hmm... får jag fråga: Hände detta även innan du hade moddat förgasaren med mjukare fjäder? Om trotteln lyfter för snabbt sjunker gashastigheten över nålmunstycket och blandningen blir för mager... Fast jag tror inte att enbart en mjukare fjäder skulle ge detta resultat. Däremot om man dessutom borrar upp vakuumhålet i trotteln! *ban*

Kolla så att du inte har råkat blockera flottörhusventilationen (hålet som sitter kl 10 i förgasarmunnen). Om detta hål täpps till bildas vakuum i flottörhuset vilket gör att förgasaren inte orkar leverera tillräckligt med bränsle och nyser vid pådrag. En annan sak är tjuvluft... Tänk på att vakuumslangar med torrsprickor också kan ge nysningar.

Vad beträffar bränsle i luftburken så kan detta orsakas av att man kör med öppna rör och vassare kammar. Fenomenet kallas för reversion och innebär att insugspulsen får för sig att gå åt fel håll genom förgasaren för att sedan sugas tillbaks in igen och sedan puttas ut... För varje gång den passerar över nålmunstycket plockar den upp bränsle. Detta skapar en överfet blandning som kondenserar i luftburken och bildar en pöl som sedan rinner ner i sandalerna.ag; Om inkontinensen beror på detta kan du prova med att använda anti-reversion-cones vilka monteras mellan cylindertopp och avgasrör.ro;

Tack för svar.
Ska lära mig om acc pumperiet, inte kommit dit i kunskapen ännu. Mn jag glömde skriva att det ingick i instruktionen att borra vacuumhålet med en medföljande borr, plus då mjukare fjäder. Ska jag sätta tillbaka originalfjädern eller köpa en ny av dig?
Det hände inte före mjukare fjäder. Det kommer en stråle.

Måste lära mig om flottörhusventilationen oxå. Ska köpa en ny vacumslang, den är 10 år gammal.

Har inte rakt rör, sitter en muffler i, och originalkammar. Får kanske titta på anti.reversion cone

Enok
2013-08-03, 23:50
Min nya CV förgasare har varit monterad ett tag nu och hojen har aldrig varit mer lättstartad men jag har problem att få till tomgången. Jag köpte med skruven som sitter i botten på förgasararen för att inte behöva fippla med skruvmejsel men det händer inte mycket när jag skruvar på den. Nu har jag ställt tomgången med den lilla stjärnskruven som man kan påverka själva hjulet som gasviren sitter på, är det rätt att göra så? Och i så fall hur ska skruven under förgasaren vara?
När jag startar hojen med choke på så är tomgången bra men när motorn blivit varm och jag stänger choken så dör hojen av låg tomgång.

braigasen.com
2013-08-08, 13:34
Min nya CV förgasare har varit monterad ett tag nu och hojen har aldrig varit mer lättstartad men jag har problem att få till tomgången... När jag startar hojen med choke på så är tomgången bra men när motorn blivit varm och jag stänger choken så dör hojen av låg tomgång.

Har du ställt tomgången med tomgångsskruven (... den som påverkar "gasvajerhjulet") när motorn är varm så att den ligger runt 900-1000 rpm? Jag misstänker att du har tomgången för lågt ställd? Svara mig på detta innan jag börjar komma med en massa andra onödiga förslag W;

Henrik Forslund
2013-08-08, 15:26
Min nya CV förgasare har varit monterad ett tag nu och hojen har aldrig varit mer lättstartad men jag har problem att få till tomgången. Jag köpte med skruven som sitter i botten på förgasararen för att inte behöva fippla med skruvmejsel men det händer inte mycket när jag skruvar på den. Nu har jag ställt tomgången med den lilla stjärnskruven som man kan påverka själva hjulet som gasviren sitter på, är det rätt att göra så? Och i så fall hur ska skruven under förgasaren vara?
När jag startar hojen med choke på så är tomgången bra men när motorn blivit varm och jag stänger choken så dör hojen av låg tomgång.

Skruven under förgasaren är det nog bäst du tar bild på o visar. Är det bränsleblandningsskruven så är det viktigt att den står rätt.

hasse diesel
2013-08-08, 19:58
Nu fattar jag ingenting frv;:D http://www.braigasen.com/specials.htm Inkl borr för trotteln och mjukfjäder och allt?



Läs gärna mitt föregående inlägg angående vad jag tycker om Dyrojet och pepparkaksdeg... RTFM



Varumärket Dynojet är, som jag ser det, inget annat än ett smart säljkoncept som går ut på att slå mynt av folks okunnighet LM;

braigasen.com
2013-08-08, 22:27
Nu fattar jag ingenting frv;:D

Det är lika bra att du inte fattar nåt!nh; Men ärligt talat... Det är ungefär samma situation som när jag jobbade som trubadur och folk bad mig spela låtar jag helst ville spy åt.pk; Men vad gjorde man? Jo, man bet ihop och prostituerade sig.:( Ända tills man tröttnade på hela skiten och startade Bra i gasen.vc; Om någon idag ber mig sjunga Dynojets lov så vägrar jag.fu: Men om nån vill köpa ett kit av mig tänker jag inte hindra honom/henne.:I: Att leva är att dö lite grann... för att citera Shakespeare.LM;

hasse diesel
2013-08-09, 15:20
Retas bara LM; Trubadur där ser man, Mycket "Leende guldbruna ögon" då:D/Hasse

Enok
2013-08-12, 22:49
"Har du ställt tomgången med tomgångsskruven (... den som påverkar "gasvajerhjulet") när motorn är varm så att den ligger runt 900-1000 rpm? Jag misstänker att du har tomgången för lågt ställd? Svara mig på detta innan jag börjar komma med en massa andra onödiga förslag "

Tomgången är numera rätt ställd med skruven som påverkar "gasvajerhjulet". Den andra skruven jag menar är den som sitter i botten på förgasaren, om jag förstått det rätt så sitter den i ett hål som från början är plomberad och borras ur. Jag har letat runt efter en korrekt benämning och är ganska säker på att den på vissa sidor kallas EZ skruv. Hur ställer jag den?

Henrik Forslund
2013-08-12, 23:22
"Har du ställt tomgången med tomgångsskruven (... den som påverkar "gasvajerhjulet") när motorn är varm så att den ligger runt 900-1000 rpm? Jag misstänker att du har tomgången för lågt ställd? Svara mig på detta innan jag börjar komma med en massa andra onödiga förslag "

Tomgången är numera rätt ställd med skruven som påverkar "gasvajerhjulet". Den andra skruven jag menar är den som sitter i botten på förgasaren, om jag förstått det rätt så sitter den i ett hål som från början är plomberad och borras ur. Jag har letat runt efter en korrekt benämning och är ganska säker på att den på vissa sidor kallas EZ skruv. Hur ställer jag den?

Ez skruven ställer bränsleblandningen, skruva den i botten, inte hårt utan bara så du kan känna lite motstånd. Sen skruva ut den igen 2,5 varv. Gasa o lyssna så den både svarar och går tillbaka utan puffar eller bangar. Justera tills den gör det fint samt kan hålla tomgången du önskar.
Ut o provkör o efteråt kolla färgen på stiften. Målet är chokladbruna stift, för vita/grå så går den snålt, skruva ut pyttelite till o kör igen o sen kolla. För svarta stift så blir det tvärtom.
Blir det aldrig riktigt bra så har du något annat fel o får fråga vidare om kanske tjuvluft eller andra munstycken osv. Lycka till

Enok
2013-08-13, 17:45
@ Henrik Forslund.
Ja! Det är den skruven jag menar. Det är inget fel på någonting just nu på motorcykeln, jag bara visste inte hur man ställer skruven.
Tusen tack för snabbt svar.

stroker49
2013-10-09, 21:50
Jag har en TC88 original 2003a med ett lite öppnare luftfilter och ett öppet två till ett 1 3/4" system. På den sitter en original CV40. Den går bra och har så gjort i flera år men jag undrar om det skulle kunna bli lite bättre? Jag har 180 o 48 i munstycken. Bränsleskruven är öppen 1 1/2 varv.

Den går bra men nyser någon enstaka gång vid kall väderlek. Den smäller också ibland på avdrag. Jag har vad jag kan förstå inget läckage i avgassystemet. Skruvar jag ut bränsleskruven lite så bir det värre med avdragssmällarna. Jag skulle vilja prova med 45 i lågfart och behålla 180 eller kanske gå uppp till 185. Då kan jag kanske ha 1 3/4-2 varv öppen bränsleskruv istället. Vad tros?
13154

Mercakombi
2013-10-09, 22:48
Jag skulle vilja prova med 45 i lågfart och behålla 180 eller kanske gå uppp till 185. Då kan jag kanske ha 1 3/4-2 varv öppen bränsleskruv istället. Vad tros?
13154

Nysningar i förknasaren tyder ju egentligen på något mager blandning, eller en eventuell läcka
mellan förgasaren och insuget..... mysko?

Ska upp till Linköping och jobba hela nästa vecka. Och skulle ju då kunna ta med mig min egentillverkade
"lambdasniffer", med tillhörande AFR-mätare. Med den skulle du lätt kunna se vad som eventuellt
behöver justeras och hur mycket...... och det för noll riksdaler, ska ju som sagt ändå dit, och
kan ju ändå inte göra nått med min hoj då pl;

Har ju förövrigt lite låg/högfartsmunstycken, samt en N65C(sporrenål), som defintivt kanske vore
värt att prova, som ändå bara ligger och samlar damm numera. Kör själv med "NOKK"-nål, p.g.a
att min hoj gick lite för fett vid 3/4-gas med N65C-nålen(som sagt AFR:n avslöjar allt).

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1098515_646029792087881_324519052_n.jpg

stroker49
2013-10-10, 06:59
Nysning sker nästan aldrig. I princip så går den jättebra men jag är inne på finir. Avgassmällarna stör mig också. Jag satte faktiskt dit en AFR-mätare på min Shovel och en Lambda-sond då jag satte CV på den. Detta pga att CV är så bra så även om man har lite fel munstycken går hojjarna som en dröm. Men jag blev inte mycket klokare av mätaren. Tack för erbjudandet men jag tror jag tackar nej nu. Skall man mäta och så måste man göra det under körning alt på bänk. Jag borde naturligtvis ta den till en bänk.

Så här såg min Shovel ut med mätare.

13155

Rulle rep
2013-10-10, 08:00
Såg din lambdamätare som genast väckte "vill göra en" cellerna. Har du nån ritning eller den e bara "gjord efter skallen"?
Mvh Rulle

Mercakombi
2013-10-10, 17:37
Stroker49, när jag mäter med AFR:n, så börjar jag alltid med högfartsmunstycket, i kombination med nålen,
och dess eventuella höjd, först. Och strävar då enbart efter att få ett AFR-värde = 12,6-12,8 vid fullgas.

På tomgång, vid ca.900rpm/min, sätter jag sedan med hjälp av blandningsskruven ett AFR-värde = ca.13,8
eller där motorn går jämnast.

Sedan märker jag upp gashandtaget med markeringar vid 1/8, 1/4, 1/2, 3/4 gas. Sedan är det bara ut och
rulla med hojen, och hålla gashandtaget stadigt vid varje position på ovan nämnda gashandtagsposition,
för att kontrollera så att AFR-värdet, för respektive position, inte under eller överstiger allt mellan 13 - 14,7.

Mer precision än så går knappast att få med en förgasare. Och vad det gäller axpumpen, som i mitt fall
levererar en aning för mycket, så har jag satt en liten distanshylsa mellan membranet och locket, så att
axpumpsmembranet inte kan pressa fram för mycket bränsle. Klart billigare alternativ än att köpa det
där flottörhuset med justerbart munstycke för axpumpen.

Aja, det var bara ett par tips på hur jag brukar göra, om du känner för att prova med din AFR-mätare
igen Stroker. Har förövrigt fått många utav dessa tips utav Dan på Nilsson's MC-shop, i Linköping.
Mycket trevlig och hjälpsam herre, som vet vad han snackar om.

stroker49
2013-10-10, 17:50
Ja, jag borde köra på Dans bänk. Braigasen har en tabell på en massa munstycken och hojjar. Vad är originalbestyckningen på en TC88 med CV?

Mercakombi
2013-10-10, 18:04
131661316713162131631316413165
Såg din lambdamätare som genast väckte "vill göra en" cellerna. Har du nån ritning eller den e bara "gjord efter skallen"?
Mvh Rulle

Om du menar min lambdasniffer, så är den gjord av en egenhändigt svarvad hylsa, några hydraulkopplingar,
ett 10mm kopparrör, ett längre 10mm hydraulrör, lite plåt, värmebandage och två slangklämmor.

O2-sensorn(av bredbandstyp) samt AFR-mätaren beställde jag på ebay, och är ett komplett kit inklusive
en lambdamutter.
http://www.ebay.com/itm/Innovate-MTX-L-Digital-Wideband-WBO2-Air-Fuel-Ratio-AFR-Gauge-Kit-3844-/331025944562?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4d12af0ff2&vxp=mtr

- - - Uppdaterad - - -


Ja, jag borde köra på Dans bänk. Braigasen har en tabell på en massa munstycken och hojjar. Vad är originalbestyckningen på en TC88 med CV?

48 och 180, har jag för mig.

stroker49
2013-10-10, 20:13
Enligt Sörman-racing så har TC88 185 och 42. Med öppnare avgasrör och öppnare luftfilter borde jag ju kunna ha i alla fall 185 och 45?

genes161
2014-05-14, 16:53
Hej! Jag är väldigt ny på förgasare mm då jag kört lite nyare hojar med insprutning. Har bara en enkel fråga angående keihin cv -99 förgasaren. När man drar ut choken så åker den in direkt igen, ska det va så. Ska man inte trycka in den själv efter ett tag? Så funkar det i alla fall på min gamla hoj från -81, fast där vet jag inte vad för typ av förgasare det är.

Jag tycker det är lite störigt att den åker in direkt för HDn dör ju direkt när den är kall.

stroker49
2014-05-14, 20:36
Platmojjengen är troligen lite sliten. Försök att dra åt den rillade ringen så att det klämmer åt lite mer. Om det inte går så är den sliten och då får du köpa en ny vajjer. Jag tror det finns pirater som är bättre än original.

genes161
2014-05-15, 22:25
Ok, så det är så enkelt. Trodde det var nån fjäder eller nåt i förgasaren som kludda. Tack för svaret.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

westerstroming
2014-07-06, 20:34
val av förgasareHej! Jag har en registershovel på ca 1750cc med super G som är bestyckad till motorn som e löjligt svårstartad. Kall med choke frustar den till efter kanske fyra kickar, startar efter ytterligare fem. Den går jämnt o fint på tomgång o svarar bra på gas! Efter varmkörning är den värre, kan kicka mig blå, ingen skillnad med eller utan gas. Kick med pysare som tur är men önskar den mer lättstartad. Ska jag hänga s&s:en på väggen och satsa på något annat eller finns det något att göra med den jag har?
Tacksam för tips!

Mercakombi
2014-07-19, 00:52
val av förgasareHej! Jag har en registershovel på ca 1750cc med super G som är bestyckad till motorn som e löjligt svårstartad. Kall med choke frustar den till efter kanske fyra kickar, startar efter ytterligare fem. Den går jämnt o fint på tomgång o svarar bra på gas! Efter varmkörning är den värre, kan kicka mig blå, ingen skillnad med eller utan gas. Kick med pysare som tur är men önskar den mer lättstartad. Ska jag hänga s&s:en på väggen och satsa på något annat eller finns det något att göra med den jag har?
Tacksam för tips!

Alltså, jag är inte helt hundra på att ditt problem är förgasarrelaterat, med tanke på det du beskriver.

Om vi utgår ifrån att du har ordentligt komp i motorn, för det antar jag att du har? Om inte, så lär
motorn redan där bli svårstartad både varm som kall, och oftast än mer svårstartad varm. Kolla
därför gärna så att du har ett ordentligt och likvärdigt komp i båda burkarna.

Men så var det ju det här med tändningen också. Rätt ställd tändning är ju en förutsättning
för att motorn både ska kunna starta lätt, samt även kunna gå ordentligt vid olika varv.
Och slutligen så kan ju en kass tändspole jävla till det ytterligare. Tändspolar kan ju ibland
nästan sluta att fungera helt när dom blivit riktigt varma. När dom sedan svalnat så funkar
dom någorlunda igen.

Kolla gärna dessa grejer, innan du börjar experimentera för mycket med andra förgasare.
Att ställa in super G-förgasare brukar vara ganska så basic, och brukar sällan jävlas, p.g.a
sin relativt enkla konstruktion. Visst, dom har sina begränsningar vad det gäller finjustering,
jämfört mot exempelvis en Mikuni HSR 42/45/48. Men och andra sidan som sagt enklare att
få snurr på skiten med, med hyfsat bra AFR-värden vid de respektive registren.

Prankster
2014-07-20, 11:35
Hej på er! Riktigt bra tråd det här:)
Jag har tyvärr ingen hd (även om en nightrod är högt uppe på önskelistan) hoppas dock på att jag kan få bolla lite bestyckningstankar med er ändå? Om inte har jag förståelse om inlägget raderas av ansvarig admin:) Jag håller förnärvarande på med ett litet bygge baserat på en xv1000 tr1 från 1981. Denna skapelse har 2 hitachi cv 40 förgasare som standard. Då dessa med åren blivit slitna och svårsynkade, beslöt mig för att singelkonvertera och använder nu bara en av dessa förgasare till ett enkelinsug.




Fördelen med detta förutom att den redan går sjukt mkt bättre på låg och mellan är att jag nu kan använda forcewinder kittet med kn filter a la Harley style;) problemet är att nålar och munstycken är svåra att få tag i så jag har jobbat mig fram till en fungerande men långt ifrån optimal brukslösning. Org. Bestyckning är följande: main front 126 rear 128 pilot 42 samt nål y20. Enligt instruktionen jag fick när jag köpte insuget skulle main borras till 1'4 mm för Stock. Ca 1,5 för mild och mellan 1,6 upp till 2 mm för raka rör, nålen skulle också höjas 2,5 mm och blandningsskruven ut 2,5 varv.




Allt detta är gjort, har kollat läckage med startgas och det ser helt ok ut, som jag förstår det så mäts munstycken olika antingen i flöde eller mm... Jag har därför gjort en beställning på mini borrar och siktar på att gå upp till 1,6-1,7 på main och kanske 0,45 på pilot. Som det är ju nyser den från förgasaren vid snabba gaspådrag från tomgång, speciellt när den är kall. Den poppar också rätt bra när nan håller fullt på ettan och lägger i tvåan, samt tvekar (antar att main är för litet). Högvarvs egenskaperna är noll. Den formligen dör efter 5500 rpm. Misständer och vandrar gasverket från 0 till Max är inte rent utan det är nånstans på vägen som något är feldimensionerat. Kollade stiften och de ligger åt det gråa hållet speciellt bakre.




Vad tror ni gurus hd har ju ett par modeller kring 1000-1200cc strecket, hur är bestyckningen på dessa? Vi håller oss till mm för enkelhetens skull:) hur är det med öppet kn och vaccumstyrd förgasare, bensinkran? Har alltså ingen acc.pump bör också tilläggas att jag har öppnat upp orginalrören och kör med kolfiberburkar från en ducati. (Låter gött:) fasen det vart en bok det hära.....är mkt tacksam för svar och hjälp kring detta mvh d

westerstroming
2014-07-21, 10:54
Tack Mercakombi för bra tips!
Komp har jag i massor ;-) just därför har jag monterat pysare. Spole o gnista är också ok men jag ska kolla tändningen igen för jag kan tänka den är lite lågt ställd. Har funderat på om pysarna påverkar just för jag kör med kick. Jag hade startmotor på tidigare och då starta den lättare förutom att jag fick ha ett bilbatteri kopplat för att den skulle orka dra runt. Men det gick lättare förra sommaren med kicken så då borde det väl funka även nu! När den väl är igång går den bra på alla register tycker jag förutom då att den kan va lite lågt ställd på tändningen.

linkan1340
2016-05-04, 13:39
Gammal tråd men skadar inte att återuppliva den lite :)

Dum fråga? -----> Vad kan vara felet i förgasaren om hojen surar ner sig vid färd? Så mkt att den dör osv. Stiften ser ut som kolbullar. K&N filter på, blandskruven 2.5 varv ut. CV-fugge, Bestyckning är ett mysterium ( Twincam 88" med öppna blås )

Har nyss köpt hojen så har bara kört 3 gånger med den men dessa resultat.

braigasen.com
2016-05-04, 14:42
Tjena Linkan! Om hojen surar ner sig brukar det i i 9 fall av 10 handla om otät nålventil. Detta märks tyvärr inte lika tydligt nuförtiden jämfört med äldre hojar som fortfarande var utrustade med förgasare med skvalprör. Då visste man ju med ens vad som var å färde. Nu märker man det istället på stiften, bränsleförbrukningen och på rökmolnet man lämnar efter sig. Miljönissarna ser nämligen hellre att våra motorer dränks i soppa än att en ynka droppe hamnar i naturen. Jag tycker du ska investera i en ny flottörnål (äkta original). Skulle den mot förmodan fortfarande gå fett efter byte till ny nålventil ja, då får vi kolla bestyckningen. ;)

linkan1340
2016-05-04, 14:47
Tjo!
Enligt firman så skulle den ha "gått bra" innan jag köpte den men sånt vet man ju aldrig. Tror den stått med halv tank och bensin i fuggen i ca 5 månader innan jag var där och fyllde upp den. Kan det vara avlagringar som gör att nålventilen inte tätar? Hojen står just nu på firma men de har inte rört den på en vecka.

braigasen.com
2016-05-04, 16:01
har den stått med soppa i flottörhuset en längre tid så kan det mycket väl ha bildats någon beläggning (eller kanske smuts från tanken) som gör att den inte tätar. Ta ut nålen (ska vara 4-kantig... inte 3-kantig) och besikta den tillsammans med sätet. Torka av nålspetsen med rödsprit och ta fram en lupp. Du ska inte kunna se något avtryck där den tätar mot hålet.:)

linkan1340
2016-05-04, 16:04
har den stått med soppa i flottörhuset en längre tid så kan det mycket väl ha bildats någon beläggning (eller kanske smuts från tanken) som gör att den inte tätar. Ta ut nålen (ska vara 4-kantig... inte 3-kantig) och besikta den tillsammans med sätet. Torka av nålspetsen med rödsprit och ta fram en lupp. Du ska inte kunna se något avtryck där den tätar mot hålet.:)

Jag ska vidarebefordra denna superba infon till meken hos återförsäljaren [emoji41]

Förhoppningsvis så får de tid snart att fixa lite, nu vill man ju njuta av varma vädret ( helst på hojen )

Tack!!

Preben
2016-05-04, 17:41
Jag håller på med ett bygge med Yamaha 1700 motor, (som egentligen kör med sprut) och jag har en liten förkärlek för lite udda grejer, jag har sett S&S two-throat, en Screaming Eagle tvåportare (holley) och funderar även på en sån där qwicksilver, vilken ar minst dålig av dessa?

braigasen.com
2016-06-19, 11:24
whops... Jag har tydligen missat din fråga?!:( Ärligt talat kan jag varken säga Bu eller Bä... har ingen erfarenhet av någon av dem. Jag tycker dock att twothroatens luftfilterkåpa i alu är väldigt snygg! thb;

Preben
2016-06-19, 13:23
whops... Jag har tydligen missat din fråga?!:( Ärligt talat kan jag varken säga Bu eller Bä... har ingen erfarenhet av någon av dem. Jag tycker dock att twothroatens luftfilterkåpa i alu är väldigt snygg! thb;
Det gör inget, jag googlade S.E. förgasaren, och hittade inte en enda som skrev att den var bra, så den slog jag ut ur huvet, jag håller med om Two Throat; men har avstådd från ett par köp, pga. snålhet. Vi får se vad det blir, en liten dubbelförgasare vore ju inte fel, har du några tips?

braigasen.com
2016-06-19, 13:37
Dubbla Mikuni rundtrottlade är det häftigaste jag kan erbjuda. Fördelen med denna förgasartyp är att jag har allt i bestyckningsväg vic;

http://www.braigasen.se/forgasare/mikuni/vm/vm44-3.html

Preben
2016-06-19, 14:29
Kan vara värt att ha i åtanke, det är ingen brådska, rambyggaren har fått hela sommaren på sig, och han motorn.

marlon69
2016-07-23, 20:37
Hej!
Har problem med med Keihin CV förgasare som soppan rinner rakt igenom och ut ur skvallerröret trots nya packningar, flottörnål etc (kit från braigasen) Sätet verkar ok, flottöravståndet är mätt till 17,5mm till godset (ska vara 17,5-18,5 i 15-20° lutning) Vad kan det då vara tro?

braigasen.com
2016-07-24, 12:46
Hej Marlon!
Jag antar att du har den äldre typen av CV-förgasare (med runda vita plastflottörer) då du angett flottörhöjden 17.5 mm? thb; Om förgasaren flödar trots ny (Harley original-)nål kan flottörhuset behöva ett "knack" av ett mejselskaft - detta för att nålen ska sätta sig. Det händer allt som oftast med en förgasare som varit tom på bensin. Om du redan prövat detta och den fortfarande läcker ag; kolla 1) att flottören rör sig obehindrat 2) att det inte kommit skräp från tanken som satt sig mellan nålspets och säte. vic;

marlon69
2016-07-24, 13:39
Hej Christer!
Ja det är den äldre (-91) typen av förgasare med runda plastflottörer. Upptäckte att nålen från dig var fyrsidig medan min gamla var tresidig. Satte in den tresidiga för att testa med det gjorde ingen skillnad. Det rinner rakt igenom ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=LcRnR0vEirY

Har knackat på flottörhuset utan någon verkan.

1. Flottören rör sig obehindrat.

2. Inget skräp. Har rengjort med tops på skruvdragare samt med kompressor.

Gjorde ett test med olika inställningar på höjden av flottörerna och blåste i genom bensinslangen och då täpper det till.

https://www.youtube.com/watch?v=Kqb0ZlnalnE

Så då undrar man vad problemet är. Flyter inte flottören upp högt nog? Har ägnar rätt mycket tid till att testa olika inställningar och funderat på vad jag kan ha gjort galet. En rund O-ring på skruven (till skvallerröret) under flottörhuset kändes lite stor. Kan det göra att skruven inte täpper till? Försökte dra åt den mer men jag kanske skulle sätta dit den gamla mindre o ringen?

braigasen.com
2016-07-24, 14:02
Det ska vara flottörnålar av den fyrkantiga modellen! Jag gillar dina youtubeklipp vilka på ett omisskänligt ingemarbergmanskt sätt fångar den frustration vi svenskar kan uppleva när vi drabbas av förgasarfel! Skämt åsido. Jag håller med dig att det verkar mysko. Det jag inte lyckas skönja i klippet är om du trycker ner flottörnålens fjäderbelastade pigg då du får den att täta? Den ska täta UTAN att piggen trycks ihop!

Om dräneringsskruven inte går att skruva in i botten så att spetsen verkligen tätar mot sätet... uppstår också i detta fall ett bergmanskt scenario! scr;

marlon69
2016-07-24, 14:48
Jo tack frustrationsnivån när man äntligen köpt hojen man vill ha och inte får åka med dom andra är stor.ag;

Det är så smått att det är svårt att svara på om den fjäderbelastade piggen trycks ned eller ej. Jag får titta igen. Filmade med mobilen samtidigt som jag jag höll fögge och telefon och slang...

Det enda som är knasigt med dräneringsskruven och o-ringen är att det läckte innan jag satte in den nya och efter så egentligen är det väl inte troligt att det är problemet.

Börjar känna att jag har slut på idéer och jag funderade på att skicka förgasaren till dig men jag såg att du går på semester på måndag.

Allan


Det ska vara flottörnålar av den fyrkantiga modellen! Jag gillar dina youtubeklipp vilka på ett omisskänligt ingemarbergmanskt sätt fångar den frustration vi svenskar kan uppleva när vi drabbas av förgasarfel! Skämt åsido. Jag håller med dig att det verkar mysko. Det jag inte lyckas skönja i klippet är om du trycker ner flottörnålens fjäderbelastade pigg då du får den att täta? Den ska täta UTAN att piggen trycks ihop!

Om dräneringsskruven inte går att skruva in i botten så att spetsen verkligen tätar mot sätet... uppstår också i detta fall ett bergmanskt scenario! scr;

braigasen.com
2016-07-24, 15:02
Det enda som är knasigt med dräneringsskruven och o-ringen är att det läckte innan jag satte in den nya och efter så egentligen är det väl inte troligt att det är problemet.

Börjar känna att jag har slut på idéer och jag funderade på att skicka förgasaren till dig men jag såg att du går på semester på måndag.

Allan

Gör så här: Skruva av flottörhuset. Täpp för mässingröret som sticker upp över kanten på flottörkoppen. Du kan ta en tandpetare (rund modell) och trycka i. Sedan knipsar du av den i lagom längd (så att du kan ta bort den efter testet). Montera på flottörhuset som vanligt. Om det efter detta fortsätter att rinna bensin ur förgasaren, ja, då har du, heureeka, upptäckt vari problemet ligger Banana

marlon69
2016-07-24, 17:28
Gör så här: Skruva av flottörhuset. Täpp för mässingröret som sticker upp över kanten på flottörkoppen. Du kan ta en tandpetare (rund modell) och trycka i. Sedan knipsar du av den i lagom längd (så att du kan ta bort den efter testet). Montera på flottörhuset som vanligt. Om det efter detta fortsätter att rinna bensin ur förgasaren, ja, då har du, heureeka, upptäckt vari problemet ligger Banana

Jo tack Chrille!
Det funkade. Inte en droppe ut ur skvallerröret, eftersom tandpetaren blockerar. Så då antar jag att o-ringen var för tjock. Eller är jag trög nu? pl;

braigasen.com
2016-07-24, 17:58
Jo tack Chrille!
Det funkade. Inte en droppe ut ur skvallerröret, eftersom tandpetaren blockerar. Så då antar jag att o-ringen var för tjock. Eller är jag trög nu? pl;

Nej, du har inte löst problemet! Men nu vet vi att det inte har med dräneringsskruv och o-ring att göra! Det är flottörnålen som inte tätar. Frågan är om inte sätet är skadat iaf? Allt pekar på det. När du stängde flottören för hand (och blåste) måste du ha anbringat större tryck än vad flottören åstadkommer. Jag kan inte annat än be dig att med lupp noga undersöka nålventilsätet. Det får inte vara något märke vid tätningsytan (60 graders försänkning).

marlon69
2016-07-25, 13:50
Ja inte kan jag se att det är något fel på sätet.18390 eller vad säger du?

hasse diesel
2016-07-25, 19:44
Det gör inget, jag googlade S.E. förgasaren, och hittade inte en enda som skrev att den var bra, så den slog jag ut ur huvet, jag håller med om Two Throat; men har avstådd från ett par köp, pga. snålhet. Vi får se vad det blir, en liten dubbelförgasare vore ju inte fel, har du några tips?
https://www.blocket.se/landskrona/Harley_delar_68135525.htm?aw=1

Preben
2016-07-25, 20:52
https://www.blocket.se/landskrona/Harley_delar_68135525.htm?aw=1
Åt helvete för dyrt för mig, jag tackade nej till en beg. för 2500kr; men nu har jag 3-4 olika gasare på hyllan, och det får räcka. :-)
Men tack för tipset Hasse!

hasse diesel
2016-07-25, 22:57
Åt helvete för dyrt för mig, jag tackade nej till en beg. för 2500kr; men nu har jag 3-4 olika gasare på hyllan, och det får räcka. :-)
Men tack för tipset Hasse!vassego :)

marlon69
2016-07-26, 23:42
Var förbi North bike i Umeå och visade CV:n och pratade med en kunnig kille som skruvat mycket. Han sa att min "nya" flottörnål inte var bra i spetsen. Sen även att mitt säte inte heller var 100. Det skulle behöva "brotchas". Så nu verkar jag behöva byta flottörnål och få hjälp med att brotcha mitt säte. Är det något du kan hjälpa mig med Chrille?

braigasen.com
2016-07-29, 20:44
Ja, grabbarna på NorthBike bekräftade allt mina misstankar!W; Att den nya nålen inte var bra i spetsen har sin enkla förklaring. Om sätet är skadat slits den ner på nolltid! Hursomhelst, sätet måste fixas! Och det enda sättet är att fräsa ner botten ett par tiondelar för att få bort själva skadan. Sedan måste inloppshålet försänkas på nytt. Allt kräver speciella verktyg som jag tyvärr inte har. Jag rekommenderar dig att vända dig till en mekanisk verkstad.:(

marlon69
2016-08-01, 15:38
Ja, grabbarna på NorthBike bekräftade allt mina misstankar!W; Att den nya nålen inte var bra i spetsen har sin enkla förklaring. Om sätet är skadat slits den ner på nolltid! Hursomhelst, sätet måste fixas! Och det enda sättet är att fräsa ner botten ett par tiondelar för att få bort själva skadan. Sedan måste inloppshålet försänkas på nytt. Allt kräver speciella verktyg som jag tyvärr inte har. Jag rekommenderar dig att vända dig till en mekanisk verkstad.:(

Ok tack. Frågan är då om man ska köpa en "ny" eller om det är lönt att försöka fräsa ned botten. Om någon har tips på mekanisk verkstad i Stockholm så hör av er.

Lodbrokarn
2017-08-18, 12:08
Provar om tråden fortfarande lever.
Har köpt mig en Electra -89 med en -97 motor. Gick illa vid köpet, ryckte vid jämn gas mm.
Sitter en cv40 med 48 lågfart å 185 högfart vet ej vad det är för nål men höjd justeringen sitter i översta skåran.
Hittade efter ett tags skruvande ett sprucket membran. Bytte det och fick en hoj som går så jäkla fint så det liknar ingenting.
Så till min fråga. Stiften är vita, skulle vilja ha lite mer färg på dom. Eller kan man köra ändå utan att nått skadas? Blandskruven är utskruvad 2,5 varv, skruvar jag ut den bara ett kvartsvarv får jag lite färg på stiften men motorn börjar gå dåligt på jämn gas.
Vad göra?

braigasen.com
2017-08-18, 15:01
... fick en hoj som går så jäkla fint så det liknar ingenting. Så till min fråga. Stiften är vita, skulle vilja ha lite mer färg på dom. Eller kan man köra ändå utan att nått skadas? Blandskruven är utskruvad 2,5 varv, skruvar jag ut den bara ett kvartsvarv får jag lite färg på stiften men motorn börjar gå dåligt på jämn gas.
Vad göra?

Va trevligt att du hittade felet och att hojen nu går som den ska thb; Om du inte har problem med att hojen smäller på avslag, svarar dåligt på gaspådrag, rycker eller hostar någonstans i registret är det säkert ingen fara. Det råder väldigt många uppfattningar om hur man läser stift, kanske har du liksom många andra, tittat på fel ställe på stiftet? Här är en länk som visar hur man läser stift http://www.braigasen.com/plugchop.htm Ha en skön problemfri fortsättning på säsongen! :cool:

Lodbrokarn
2017-08-18, 15:56
Va trevligt att du hittade felet och att hojen nu går som den ska thb; Om du inte har problem med att hojen smäller på avslag, svarar dåligt på gaspådrag, rycker eller hostar någonstans i registret är det säkert ingen fara. Det råder väldigt många uppfattningar om hur man läser stift, kanske har du liksom många andra, tittat på fel ställe på stiftet? Här är en länk som visar hur man läser stift http://www.braigasen.com/plugchop.htm Ha en skön problemfri fortsättning på säsongen! :cool:

Tack för ett snabbt å bra svar.
Som du säger, jag har nog tittat på fel ställe som så många andra.
Tack igen.
Peter