Visa fullständig version : Belt vs kedja
Bör väl vara ett enkelt svar egentligen, men ni som kör/kört med kedja, har ni många dåliga erfarenheter av det som avskräcker eller rullar det på fint ändå? Mina kedje efrarenheter sträcker sig till hemskarvade Gilera/Zündapp kedjor som gick av i tid och otid där najtråd var det huvudsakliga verktyget för att fortsätta. Det lär väl vara lite bättre kvalité på dagens grejor, men vill kolla läget med er som kanske kört runt land och rike med kedja.
Förr var kedja ett bra alternativ när man skulle ha Bredare däck, nu finns ju remmar som är 20mm så det är ett minne blott.
Rem är tyst, underhållsfritt och håller i många mil.
Beroende på bygget är kedja är lite mer "mekanisk och hardcore" om man gillar den stilen.
Tänker 200 däck på supergliden, men det kanske får plats med en 20 mm bält då!
Njae... det gör det inte tyvärr. 180mm får du på med 20mm belt och 5.5"/6" bred fälg. Kedjan 530 (som klarar din hoj) är 20,5mm bred.
Notera. på Dyna upp till 2005 MÅSTE du kapa skärmstagen. för bredare än 150mm däck
Bör väl vara ett enkelt svar egentligen, men ni som kör/kört med kedja, har ni många dåliga erfarenheter av det som avskräcker eller rullar det på fint ändå? Mina kedje efrarenheter sträcker sig till hemskarvade Gilera/Zündapp kedjor som gick av i tid och otid där najtråd var det huvudsakliga verktyget för att fortsätta. Det lär väl vara lite bättre kvalité på dagens grejor, men vill kolla läget med er som kanske kört runt land och rike med kedja. Körde evochopper med kedja i 7år och hade aldrig problem. Bytte iofs kedja vart annat år som ren serviceåtgärd. Hade nog inte behövt det.
Körde en honda innan med kedja och det funkade fint. Men man fick smörja ganska ofta.
Körde en honda innan med kedja och det funkade fint. Men man fick smörja ganska ofta. Körde med o-ring kedja.Behöver inte smörjas så ofta.:)
gasselurra
2011-12-12, 18:28
Den enda nackdelen med kedja är att den skitar ner ganska rejält, att remmen skulle gå tystare
kanske är sant, men vem fan hör det, det bullrar så pass att man inte märker någon skillnad.
Jag använder kedja för att jag hittade inget främre drev med tillräcklig offset och kan säga
att jag tycker det funkar utmärkt.
Den enda nackdelen med kedja är att den skitar ner ganska rejält, att remmen skulle gå tystare
kanske är sant, men vem fan hör det, det bullrar så pass att man inte märker någon skillnad.
Jag använder kedja för att jag hittade inget främre drev med tillräcklig offset och kan säga
att jag tycker det funkar utmärkt. Ja,belt är ju tystare o kanske lite mjukare men kedja har ju funkat i 100år iaf:)
belsebub36
2011-12-12, 18:35
Någon som har tips om var man kan få tag på drev till 6växlad låda? känner till 3Guyz,zippers
offset till en Wide glide 2010
Lånar oxo tråden lite, skillnad mellan 520 o 530 kedja? Ska köra kedja och bör funka på en XL1200?
När det blir av att kränga på större hjul så blir det en hemsnickrad skärm så stagen får ryka bäst dom vill :)
gasselurra
2011-12-12, 19:27
Admin här ser du skillnaden på 520 & 530
3367
Hoppas bilden kommer med, här ska finnas en tabell som kan förklara en del om kedjestorlekar
Lars Nilsson
2011-12-12, 22:09
Att enkelt kunna ändra utväxling med drev och kedja är en fördel.
Samt att byta en kedja går på 30 minuter medan en rem tar en hel dag.
En rem håller längre MEN är olyckan framme så kan den gå närsomhelst.
Remmen är i stort sett underhållsfri och kedjan skitar ner som fan.
Inget alternativ är bäst, smaken o tycket avgör.
Samt att byta en kedja går på 30 minuter medan en rem tar en hel dag..
Inte på en Sportster pl;
hdslinky
2011-12-12, 23:09
belt är inte så lyckat om man kör mycke grusväg eller tanklappade vägar kört av tre remmar på min sportster och när jag bytte däck på heritagen sist satt det en sten i belten på den blir det så den går av konverterar jag nog till drev och kedja
Har kört med belt i 6 år och det har funkat helt perfekt.Kört med kedja i över 20 år tidigare och saknar det
inte.Till kedjans fördel är väl det enkla bytet men det är väl allt också tycker jag.
Finns ju skarvbara beltar att ha med sej som reserv,kanske utvecklas mer hållbara skarvbara beltar får vi hoppas.
Billiga kedjor höll dåligt,man får ofta sträcka.Bättre att satsa på rejäla o-rings kedjor som inte sträcks ut så fort.
Håller med vad ni övriga har sagt i frågan! Kedja skitar ner och kräver mer underhåll oavsett priset på kedjan! Körde tidigare en Honda med kedja och idag på 883an så är det belt, jag saknar inte kedjan över huvud taget! Skulle belten gå av så konverterar jag absolut inte! Men visst är det som någon skrev, det är lättare att bestämma utväxlingen med drev o kedja då du kan slänga på större eller mindre drev beroende på vilken effekt du vill få ut! Större drev i bak gör den starkare men långsammare och vill du sen ligga som du brukar, säg 120 på motorvägen och 3-4000 varv ja då kanske du ligger på 4-5000 i stället! Mindre drev, snabbare hoj men slöare!
Nä jag är nöjd med belt, samt att min egna åsikt är att HD ska ha belt och inte kedja! Det är lika givet som diskussionen om kick ;)
Edit:
Kolla priserna på en bra kedja och drev och jämför det med belten! En bra kedja får du nog inte för under 1500 kr (gissar lite på priset då det var länge sen jag köpte kedja)
Broder Dalton
2011-12-13, 13:33
Utväxling..
3,19 ger i runda tal 37 km/ 1000 rpm Alltså 3000= 111 km 5000 = 185 6000 = 222 Det är ju rätt låg utv
Mer "normal" runt 3 blir 39 km 3000= 117 5000= 195 6000= 234
Riktigt hög 2,71 42 3000= 126 5000= 210
(Med 16" Normal profil )
hdslinky
2011-12-13, 14:35
finns det någon försäljare av skarvbara belt i sverige
whiskeythrottle
2011-12-14, 12:33
har remdrift på min nightrod men önskar att det vore kedja för utseendets å enkelhetens skull när man mekar. Att montera av ett bakhjul med rem på var ett helvete då remskydd å annat tjaffs var i vägen. Tycker ju också att rem ser för taskigt ut asså men det är tur att det finns fördelar med det som nån skrev. Tyst, underhållsfritt och håller i ca 13 000 mil.
crazyswede
2012-12-13, 16:57
Bannat fult är det iaf. med gummisnodd på en Harley! :cool:
Har haft hojar med kedja tidigare och jag var alltid irriterad på allt sölande.
kastar runt skit i fälgen, slackar ska spännas, tycker att man känner kedjeslacket när man kör också.
Äntligen hemma med rem nu.
Lär väl svära bra när den ska bytas med förstås.
Fast, man behöver ju teoretiskt inte byta på ett bra tag ;)
dirtride
2012-12-14, 21:09
Hur är det med trimmat på strippen och belt ? hur mycket pallar egentligen en 20mm belt?
Jörgen Karlsson
2012-12-14, 22:18
För de sportsterägare som kedjekonverterar för att få i bredare bakdäck, så kan jag tipsa om min polare Stefan Farnell. Han har ett parti nya "offset front pulleys", tillverkade av BDL för Stefan för några år sedan. De är för sportster, '91 och upp. Med dessa kan man alltså få på bredare bakdäck utan att gå på kedja.
Bara att PM:a så förmedlar jag tfnnr till Stefan.
/Jörgen
Finns nog ingen given siffra för det för det beror också hur man behandlar kopplingen, för den som aldrig stått på en proffs klistrad dragracingbana har svårt att föreställa sig vilket enormt fäste det är, i princip kan man jämföra med att köra på en kuggstång, påfrestningen är enormt mycket högre än på vanlig gatasfalt.
men jag vet hojar med ca 120-130 rwhk som hållit men som sagt, dumpar man kopplingen är nog risken stor att den går av, så länge man håller sig på vägen och kör normalt behöver man nog inte fundera på att den skall gå av, där är nog stenar ett större bekymmer.
Kan vara intressant och höra om någon annan har annan erfarenhet av det också.
Hur är det med trimmat på strippen och belt ? hur mycket pallar egentligen en 20mm belt?
Jörgen Karlsson
2012-12-15, 22:03
Finns nog ingen given siffra för det för det beror också hur man behandlar kopplingen, för den som aldrig stått på en proffs klistrad dragracingbana har svårt att föreställa sig vilket enormt fäste det är, i princip kan man jämföra med att köra på en kuggstång, påfrestningen är enormt mycket högre än på vanlig gatasfalt.
men jag vet hojar med ca 120-130 rwhk som hållit men som sagt, dumpar man kopplingen är nog risken stor att den går av, så länge man håller sig på vägen och kör normalt behöver man nog inte fundera på att den skall gå av, där är nog stenar ett större bekymmer.
Kan vara intressant och höra om någon annan har annan erfarenhet av det också.
Bra svar.
Jag har rensat kugg på en rem men det var ingen HD original har för mig den hette Dayco Panther eller nåt liknande den var 1" bred och den var korrekt spännd , sakna väl en 20-30 kugg
Adrenaline
2012-12-16, 01:50
Rem = bra + fult
Kedja = sämre + snyggt
cybercount
2013-09-15, 19:47
Har haft hojar med kedja tidigare och jag var alltid irriterad på allt sölande.
kastar runt skit i fälgen, slackar ska spännas, tycker att man känner kedjeslacket när man kör också.
Äntligen hemma med rem nu.
+1 thb;
Funderar på byte från belt till kedja på min Sportster. Har läst någonstans att det finns kit att köpa. Någon som vet på ett hum om vad det kan kosta. Finns det egentligen några som helst fördelar med kedja framför belt förutom utseendemässigt?
Japp, det går ju. Men, hur stark är de då? Finns en anledning till att den är bredare original. Många sätter dit en bred fläskig rem på primärsidan och en smal på sekundärsidan. Feltänkt så det förslår. Belastningen är ju som störst vid drivhjulet.
Men ballt blir det ju!
Några egentliga fördelar med kedja finns väl egentligen inte såvida man har en monstermotor med jätteffekt. Det påstås att kedja skall vara starkare än en rem men fan vet. Belten är i princip underhållsfri medans kedjan kedjan kräver underhåll i form av smörjning och är allmänt kladdig.
belsebub36
2019-09-17, 18:38
Jag har dragit sönder ett par remmar men har över 300Nm och kör lite dragracing. Fördelen är väl det större utbudet på att ändra utväxling..sen är det coolare också
Erik Lundberg
2019-09-18, 21:57
Jag tycker personligen att det är snyggare med rem. Och har fått kommentarer från folk som kör helt andra typer av hojar som tycker detsamma.
mattinkba
2021-01-24, 23:56
O-ringskedja har jag på en av cyklarna, kör säg 400mil med den per säsong. Spänner kanske 2 ggr på säsong mest som justering och smörjer med en Castrol O-rings smörjning på varmkedja som torkas av efter en natt efter smörjning och har inget kladd alls. Men klart att det blir kladdigt om man öser på med WD50 eller motorolja med taskig vidhäftning och dessutom på kall kedja utan att torka av kedjan efteråt, då sitter ju smörjningen på fälg, skärm lite på sadeln osv och inte där den är menad att vara. blir 5-6 säsong med samma drivpaket nu i år.
Men belt är inte att förakta med detta skrivet, fungerar alldeles utmärkt men jag tycker inte det är mer jobb med kedja. Blir faktiskt mer jobb den dag man ska byta belt och prismässigt för man ju ett helt drivpaket kedja för mindre än vad en hyfsad belt går på. Så när det är dags för belt byte så sätter jag på kedja även på den andra cykeln vilket besparar en bra slant till en lagom stor påse pilsner och annat förnöjsamt och en förmiddags jobb att kunna åtnjuta de nämnda tingen nästa gång. fl;fl;
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.