handdator

Visa fullständig version : Night rod 2006 bygge



whiskeythrottle
2011-12-12, 12:17
Har skaffat mig en night rod från 2006 som jag ska bygga om lite.

Först ut blir att lacka fälgarna svarta. Tänkte pulverlacka i nån mattsvart färg, har ej bestämt exakt vilken. Hjulen ska in på blästring i veckan men tänkte höra om det är nån annan som lackat sina fälgar och vilken färg valde ni?

Har även planer på att lacka om gaffelben, gaffelkrona, och kanske sving också.

Är det svårt att ta av svingen när man ändå har tagit av bakhjulet. Att ta av bakhjulet var ett jävla projekt asså.

whiskeythrottle
2011-12-12, 13:24
Ska skaffa framflyttade fotpinnar och funderar på att köpa det kit som finns på v-mod.com. det kostar $790 och tänkte passa på att köpa det i usa när jag ska dit i februari. Eller finns det att köpa billigare i sverige, i så fall var?


Har även planer på att ta bort orginal reg skylt hållare och sätta dit andra blinkers. Såg dock en ful metall bit med hål i på varje sida av bakramen och undrar om det är något man använder för att montera packväskor på? Dom skulle jag vilja ha veck...

Bilder kommer väl snart.

admin
2011-12-12, 13:33
Se denna tråd för framflytt, rätt struligt vill jag minnas.

http://harleyforum.se/showthread.php?2258-Framflytt-Night-Rod-09-Vem-kan-ha-p%C3%A5-hyllan-i-Sverige&highlight=framflytt

admin
2011-12-12, 13:37
Du hittar lite framflytt på Custom Chrome.

Se i onlinekatalogen. http://www.custom-chrome-europe.com/uploads/media/SEC_03_2011_GB_CCE_WEB.pdf

whiskeythrottle
2011-12-12, 18:19
tackar. vill vara tydlig med att jag har mid-controls nu å ska skaffa forward controls. men när man väl har det så kan man flytta fram fotpinnarna ytterligare några cm å det kanske jag gör. men det är först å främst att slippa sitta i sporthojsställning då jag är är 1.85 m lång. men ska nog kolla upp pris med den där snubben i sverige. Tänker först å främst på delarna man behöver, inte arbetet, kommer försöka göra det mesta själv.

whiskeythrottle
2011-12-18, 16:15
34213422

Här kommer lite bilder, hjulen ska blästras å sen lackas. Så klart så börja blästern strula efter första hjulet blev klart så jag vet inte när jag kommer kunna fortsätta.

JohnnyRocker
2011-12-18, 17:22
Måste man blästra om man ska pulverlacka?

admin
2011-12-18, 17:26
Beror på ytan! Gammal rostig ram med färg, ja. Krom, ja. Är ytan ren och fin ska det vara lugnt.

EDIT: Flyttade tråden till Medlemsbygge-tråden.

whiskeythrottle
2011-12-18, 18:09
färgen fäster bättre på en yta som inte är helt slät har jag hört. Men går nog att skita i det om man vill. pulverlack kräver iaf att ytan är fri från gammal färg.

JohnnyRocker
2011-12-18, 18:39
Okey förstår (Admin, jag tänkte på aluminium, har ju sådana numera) är fälgarna lackade orginal, klarlackade, whiskeythrottle?

whiskeythrottle
2011-12-18, 21:35
asså, orginal är 2006 hjulen inte lackade alls....

känns lite synd att 2007 å frammåt har svarta fälgar. Känns som man försöker härma en design som redan finns men tycker fan inte det passar med annat än svarta hjul. Måste ha det helt enkelt. Hade man haft lite mer pengar hade man sluppigt allt trams men ändå lite kul att ingen 2006a kommer vara exakt som denna efteråt.

admin
2011-12-18, 22:24
Du har denna modellen va?

http://harley-davidson-parts-catalog.com/wp-content/uploads/2009/06/vrscd-night-rod.jpg

Kommer bli bra med svarta fälgar, 2007-> har ju en röd fälgstripe oxo tror jag. Du kan ju ha en silvrig ;)

ViLa
2011-12-18, 23:03
Står en fin 2011 med få mil på MEK1 till salu för en riktigt bra peng...

Nighten är klart en av dom coolare rodarna i mina ögon.

admin
2011-12-18, 23:09
En i tyskland med 280 sula...

http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqUOKp!E6WhpE,bFBO)Cf93HE!~~_19.JPG

http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqQOKosE6e)dl0OrBO)CgzWOCw~~_19.JPG

whiskeythrottle
2011-12-19, 12:13
admin: ja min ser ut som den du posta fast med ett rakare styre.

Gillar den där sista 2011an du posta, om jag kunde få den lite som den fast får bli med 180 bakdäck då. Kostar för mycket att bygga om sving å shity.

Dogge
2011-12-19, 13:01
http://www.speed-of-color.de/index.php?cat=V-ROD%20SREET%20RODHär finns ganska mycket trevliga prylar till roddarna...

Båging
2011-12-19, 13:11
Står en fin 2011 med få mil på MEK1 till salu för en riktigt bra peng...

Nighten är klart en av dom coolare rodarna i mina ögon.

Nejnejnej, den är INTE till salu ;) Däremot är det en kompis som köpt den precis för en riktigt bra peng ja :)

ViLa
2011-12-19, 14:38
Nejnejnej, den är INTE till salu ;) Däremot är det en kompis som köpt den precis för en riktigt bra peng ja :)


Ojoj fel av mig so;

whiskeythrottle
2011-12-22, 00:21
Idag började mitt 2.5 vecka långa jul lov. Tänkte att jag skulle visa vad som hände i garaget idag.

Bestämde mig för att plocka bort reflexerna på gaffelbenen. Gick sådär, var kallt i förrådet så den ena blev det bara smulor av. Den andra gick av på ett ställe å går nog att limma om man skulle ångra sig, men nu ska iaf skiten bort så jag bryr mig inte.

Plockade av gaffelbenen (tänkte lacka dem svarta, ej bestämt matt/blank ännu).

Sen kom de moment som jag aldrig har svurit så mycket åt i garaget sen jag skaffa motorcykel för tio år sen. Jag skulle ta av svingen. 1 jävla svingbult tog mig ca 2.5h att få loss....FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLV EEETEEEE ("vilken grisjävel"). Skiten ville inte ut asså. Svingen går ju genom motorn och hade rostat nått så jävulskt. Sprang fram å tillbaka mellan garaget å datorn för att dubbelkolla hur konstruktionen var gjord. Det var ju samma jävla konstuktion som på vilken hoj som helst i princip. Men nejdå.

Försökte vrida/rubba den med en 14mm insexhylsa och ett 3 METER långt och massivt rör över spärrskaftet som hävarm. Vad hände, jo spärrskaftet böjjer sig!!!!!!!! Good Lord säger jag bara.....Byter taktik...nu ett vansinnigt bankande med hammare för att tvinga ut den. Efter sådär 2000 slag med full kraft smög den sakta ut. Då hade jag redan halvt brutit handen och pappa hade drämt hammaren på sin tumme 2 gånger. Här ville jag gråta......lr elda upp hojjen.

3484
Så här jävlig såg svingaxeln ut när jag fick ut den. Handen var mycket öm å fick plåstras om.


När jag fick ut axeln kunde jag konstatera att jag slagit så hårt att de 2 yttersta gängorna komprimerats å muttern gick inte att gänga på. JIPPI!!!!! Det tog BARA 2 timmar att fixa!


3485
Putsat svingaxeln med smärjelduk *stavning?* och slipat ner 2 nivåer av gängorna. Muttern passar igen*phew*.

Totalt alltså ca 4.5h för att ta ut en jävla svingaxel. Hojjen har alltså aldrig blivigt ompysslad på 5 år av tidigare ägare å då händer väl sånt här. Eller så äre harley-davidson som bygger värdelösa konstruktioner som inte tål det minsta fukt. Minns när jag skruva isär min Gpz900 från -84 i somras den var rena barnleken att skruva trots orangea skruvar. I alla fall om man jämför med min nightrod som bara är 18 år nyare.....

Nu är fråga, polera eller lacka sving.....hmm.

Machine head
2011-12-22, 22:47
Haha, ibland tar den enklaste operationen lång tid som fan. Vet hur det är :-)

whiskeythrottle
2011-12-23, 09:37
Stämmer det att kopparpasta motverkar rost bättre än fett? funderar på vad jag ska smörja in axeln med nästa gång...nån som är snille på sånt?

admin
2011-12-23, 10:21
Har läst mig till att kopparpasta verkar funkar bäst. Vi får se om någon här inne vet med säkerhet.

whiskeythrottle
2011-12-23, 19:17
kan väl tillägga att på den tjockare delen av svingaxeln så är det ett sånt där sunkigt plastlager (glidlager), medans på andra sidan (smala sidan nära svingmuttern) är det ett kullager. På de 2 ställena tror jag det ska vara fett trots allt men just i mitten där det lätt rostar kanske man ska ha kopparpasta? Läste nånstans att man ska serva svingaxeln var 6:e månad minst, men det lär nog vara ganska enkelt om man gör det ofta och inte väntar 5 år....

JohnnyRocker
2011-12-24, 11:33
Låter som ett bra resonemang, borde vara kullagerfett i glidytorna, tror inte riktigt på KP som lagerfett.
Shit då e det dags att serva BTns axel, hoppas det kommer fler inlägg från ditt projekt WT!

whiskeythrottle
2012-01-07, 18:24
Hä kommer lite nya bilder på bygget. Hjulen är inne på pulverlack å under tiden har jag varit flitig i garaget.

1. Först har vi en bild på svingen som jag polerat upp med autosol. Den får vara blank å fin ett tag till har jag bestämt mig för.
2. Sen har vi en bild på färgen m.m. som ska använda när jag lackar gaffelbenen.
3. Först måste de slipas med 600 slippapper.
4. Sen ska de maskeras och rengöras med målartvätt som ska vara flera gånger starkare än lacknafta. Sen är det se, men inte röra som gäller.
5. Primer (gul färg) måste på för att skydda mot rost å så lacken fastnar ordentligt. Fast bara ett tunt lager sa "Pysse", han som jobbar som lackerare där. På bilden är det min kompis som spayar. Torktid för primer ca 15 min.
6. Sen ska den svarta färgen på, 2 lager ska vi ha med 15 min torktid emellan. Sen hängde vi upp gaffelbenen på tork i en gaffeltruck då vi bara lånade lackverkstaden över dagen. Hoppas inte någon åker iväg med den bara.

whiskeythrottle
2012-01-07, 18:37
Bilder fortsättning...

1. Så här blev det när allt var målat å klart
2. Målat å klart. Se men inte röra.
3. Hitta en större kolv som jag ska montera i min grästrimmer. Denna borde sätta fart på maskinen igen. ;)

whiskeythrottle
2012-01-31, 22:32
Uppdatering med bilder.

Monterad biltema tankväska (magneter till ramen)
4258

Ny baklampa (smoke glas med bakljus+bromsljus+blinkers)
4259

Nylackat bakhjul med nya hjullager
4260

Nylackade gaffelben fram
4261

mitoman
2012-02-01, 07:39
Snyggt!

whiskeythrottle
2012-02-13, 23:09
thx m8!

admin
2012-02-13, 23:14
Lovande!

BobStreet!
2012-02-24, 00:19
Kopparpasta, alla dagar i veckan.

Blir nog bra det här! När jag fått lite mer hår på bröstet så ska jag med ha en Rod MPD;

whiskeythrottle
2012-03-01, 19:37
Har nu monterat mini LED-blinkers fram och bak på min nightrod, har gjort en komplett HOW-TO tråd med bilder och film finner ni här (se länk). Rekommenderas för wannabes ;)

http://harleyforum.se/showthread.php?3656-Installera-LED-blinkers-p%C3%A5-Harley-Night-Rod

whiskeythrottle
2012-03-01, 19:44
5086
Framhjul med nya hjullager (utan däck)

5087
bakhjul + bakdäck = som nytt ta mig fan

5088
hade inte sett hjulet med däck på irl sen jag köpte hojjen i december. man glömmer fort

5089
porrigt, borde barnförbjudas egentligen

5090
framhjulet med däck (kör vidare med däcket som satt på när jag köpte hojjen)

admin
2012-03-01, 20:00
Det fräckaste med ditt projekt, tycker jag, är att det är en Night Rod, inte en Special! Dessa får man för bra pengar ni som är sugna :)

whiskeythrottle
2012-03-01, 20:28
tyvärr blir den jävligt lik en special, alltså en hoj som redan går att köpa med dom färgerna standard, men det kommer ändå vara lite detaljer som tex crom runt motor + sving som gör att den skiljer sig från 2007 och frammåt. Sen att man gjort det själv är en extra klapp på axeln. 07-orna verkar ligga 25- 30 tusen mer än vad jag gav för min å det ser jag bara som ett plus, förhoppningsvis blir min hoj mer attraktiv på säljmarknaden den dagen jag ska sälja. Gäller bara att inte plantera hojjen med 115 hk på en åker som en kompis gjorde i somras. Då är allt jobb förgäves.

admin
2012-03-01, 20:34
Det visar återigen H-D's styrka, att få en "äldre" årsmodell up to date utan att behöva byta vartannat år.

whiskeythrottle
2012-04-02, 22:07
P.G.A trasig telefon har jag inte kunnat ta bilder när jag velat. Har nu byggt färdigt för sommaren 2012 och lägger upp det sista på min hemmagjorda regskyltshållare med belysning. Lägger även upp några bilder på hur hojjen såg ut vid inköp och hur den ser ut idag (2012-04-02).

5891

5892

december 2011
5893

december 2011
5894

Mars 2012
5895

Tko
2012-04-02, 22:38
Grymt cool tou;

Nightrod
2012-04-03, 08:33
Ser riktigt nice ut thb;

Henrik Forslund
2012-04-03, 08:44
Snyggt!

whiskeythrottle
2012-05-07, 21:13
6719

Installerade min usb laddare idag så man kan ladda telefonen och go pro när man drar på roadtrips. Placerade den under luftfilterkåpan. Lätt att komma åt eftersom man inte behöver några verktyg. Det är en knapp på sladden som stänger av och på användningen och den fick bäst plats där.

whiskeythrottle
2013-01-04, 21:14
Gick igenom hojjen lite i höstas och det var trevligt att kunna ta isär svingaxeln på 2 min denna gång. Inge rost var det heller. Fick laga baklyktans fäste i bakskärmen eftersom den vibrerat sönder på en grusväg i somras. Det var det enda! Oljebyte och oljefilter ska bytas när våren är här. Skönt att bara kunna luta sig tillbaka denna vinter och veta att hojjen är fit-for-fight till våren. Kan dock tänka mig att en motorservice och besikting väntar efter sommaren men orkar jag inte tänka på nu. :) Gott nytt år!