handdator

Visa fullständig version : Daytona Twin Tec



Lars Nilsson
2011-12-10, 13:45
Tjena!
Jag har funderingar att införskaffa en Daytona Twin Tec TCFI Gen III Fuel Injection Controller.
Jag undrar bara om det finns någon på forumet som har erfarenheter av den eller har andra tankar.
Lars

JohnnyRocker
2011-12-10, 13:56
Hej Lars, vet inte men ett tips kan vara att kolla med Båging här på HF.

Båging
2011-12-10, 17:53
Jodå, jag har monterat ett par stycken..... vad är det du undrar över? :)

Lars Nilsson
2011-12-10, 20:50
Jag undrar över hela grejen.
Är programmen lättöverskådliga?
Vilka parametrar går att justera?
Hur bra är den?
Håller den?
Den e ju rätt dyr, men funkar den så bra som jag tror så är det ju värt pengarna.

Båging
2011-12-10, 23:57
Jag undrar över hela grejen.
Är programmen lättöverskådliga?
Vilka parametrar går att justera?
Hur bra är den?
Håller den?
Den e ju rätt dyr, men funkar den så bra som jag tror så är det ju värt pengarna.

Programmet.... nja.... lätt vet jag inte. Är man någorlunda van vid datorer är det väl inga större problem. Speciellt snyggt och användarvänligt är det väl kanske inte....

Du kan justera alla parametrar. Tändkurvor, VE-tabeller, AF-tabeller, spridarstorlekar, kallstart, tomgångsmotor, uppvärmning, decelerationstabell, Alpha-N eller Speed Density osv osv

Tycker nog den är riktigt bra. Jag kanske är lite partisk eftersom vi helst säljer den tack vare samarbetet med MecTec, men ärligt märker jag inga större skillnader på TCFI-III och Zippers..
Kablaget kan ha lite att önska. Man har tagit i rätt friskt på kabellängder och ibland är det lite krångel med monteringen av ECU'n då den är betydligt tjockare än originalet. På en Dyna t.ex. får man fila ur ECU-caddyn rätt rejält för att den skall gå in... Inget konstigt alls om man är van att skruva lite, men det är inte helt Plug-and-play om man säger..

Inga kvalitetsproblem med någon av enheterna vi sålt och den första vi sålde var förra generationen, dvs TCFI-II...

Ang prislappen så tycker jag väl som så att om man tror att man kommer fortsätta utveckla sin motor med mer och mer trim, så är mappningskostnaden snart intjänad. Varje förändring betyder ju nytt besök i ett bänkrum med en ny kostnad som följd...
Samma sak om man bränt sin original ECU. Då är det väl ingenting att snacka om egentligen då kostnaden är ungefär densamma...

HD Life
2012-01-08, 17:01
Jag har fått Daytona Twin Tec TCFI III installerat av just ovanstående, Stefan Båging på Mek1.
Jag tycker den funkar mycket bra och jag mappar efter behov. Gränssnittet är ok, men skulle kunna vara bättre, räcker dock för det man skall göra.
Har just satt på ett öppet air filter från Pistor och det är bara att köra och mappa ett par gånger så är det inställt.
Dessutom vill jag varmt rekommendera Stefan för installation och service, bästa verkstan här i Sverige. Tyvärr bor jag i Stockholm så jag kan inte lämna in min för service som jag önskar.

Per

belsebub36
2012-01-08, 19:17
Kör med Thundermax och är nöjd...vid installation behöver man också fila på Caddyn och koplla bort Active Exhaust delen.
Finns en del mappar att välja mellan..och den justerar in sig själv som man sen sparar och skapar sig en egen mapp.