handdator

Visa fullständig version : Hej alla!



Båging
2011-12-10, 11:35
Ok, hittat hit till slut efter att Harleyportalen la ner.... kul med nytt!

Namnet är Stefan Båging. Äger och driver Mek1 Motorcycles AB i Lidköping sen 6 år.
Jobbar en hel del med insprutning och förgasare på våra cyklar, men även andra fabrikat....
Innan egna verkstan har jag funnits på verkstan hos MC-Konsult sen 1990 ungefär och började köra deras DynoJet-bänk när den kom.... så erfarenheten runt bänkkörningar är väl ok tycker jag :)

Precis som på Harleyportalen skall jag försöka svara på frågor i den mån jag hinner och försöka vara så opartisk som möjligt, för det är en rätt "intressant" bransch vi verkar i ;)

Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB

Hagis
2011-12-10, 11:39
Varmt välkommen!
Vet att det funnits en hel del frågor kring bänkning av HD i trådarna!

Båging
2011-12-10, 11:46
Inga problem! Ställ alla möjliga och omöjliga frågor, så skall jag svara efter bästa förmåga!!
Just den delen av vår verksamhet är minst sagt en djungel ;)

Jobbar ju med alla system vi känner till normalt, SERT, SEST, Daytona TT, Direct Link, PowerCommander osv osv, så nåt nyttigt borde jag väl kunna tillföra ;)

Hagis
2011-12-10, 11:51
Det där med power comander, jag vet ju hur dom påverkar alla riskokare då polaren mekat en del med sin Aprilia. Men hur påverkar dom en HD? Gör det någon större skillnad och vilken i så fall.

JohnnyRocker
2011-12-10, 11:58
Okey Stefan, välkommen. Passar på å skicka med en fråga inom dit gebit. Om du skulle välja mellan en sporre 883 m insprut (07) Powercommander, l&b eller en sporre 1200 flatsidesförg (05) kammar, l&b vilken skulle du föredra?

Båging
2011-12-10, 12:06
Både ja och nej..... man måste förstå skillnaden mellan systemen. En PC är en piggyback som sitter mellan ECU och spridare. På det sättet är den ganska begränsad i sin justering. Om man tar den vanligaste, dvs PC-III, så kan man väl enkelt uttrycka sej som att den bara fungerar som den skall när cykeln är i samma tillstånd som vid mappningen. Dvs om man mappat hojen vid 80 grader motortemp, är det bara där som PC'n fungerar korrekt. Missar man motortemp vid mappningen kan man ju förstå att det kan bli en hel del problem efteråt. i ECU'n finns har jag för mej 16 tabeller som bara hanterar tilläggsbränslet under uppvärmningsfarsen och eftersom PC'n inte har en aning om det, så kan det bli trassel vid vissa temperaturer...
Bortsett från det, så funkar den ok. Tycker väl nånstans att den räcker alldeles utmärkt för en luft&buller-hoj som man kanske inte ställer för höga krav på...
Sen är väl egentligen det största problemet tändningen i en PC.... man justerar inte hela grader, utan delar av grader, så man är ju ganska begränsad på effektsidan.... Diskuterade detta med DJ-tekniker i LasVegas, men fick inget vettigt svar. Man visste själva inte hur mycket varje steg i tabellen påverkade.... ;)

Men för att svara på din fråga.... ja, bränslet är inga problem att få ordning på under korrekta förhållanden förutsatt att det inte är för stora förändringar på motorn :)

Kort svar: Luft&Buller, ok med tvekan..... Ytterligare krav, nej! Skaffa en SERT/SEST eller liknande system

Båging
2011-12-10, 12:07
"Okey Stefan, välkommen. Passar på å skicka med en fråga inom dit gebit. Om du skulle välja mellan en sporre 883 m insprut (07) Powercommander, l&b eller en sporre 1200 flatsidesförg (05) kammar, l&b vilken skulle du föredra? "

1200an med flatslide!!! Tveklöst!!! :)

JohnnyRocker
2011-12-10, 12:10
Gissade nästan det, tack.

Båging
2011-12-10, 12:12
Gissade nästan det, kan du kort kunde ge dina argument för det valet?

Betydligt roligare hoj, går massor bättre! En Sporre skall det ju vara lite ryck i ;)
883 är ju ganska trött även med sprut. Och med en PC (se diskussionen ovan) så finns ju inte mycket mer att hämta än vad cykeln är satt till från början, så kostnaden för att få lite snurr på 883an kommer snabbt att dra iväg...

JohnnyRocker
2011-12-10, 12:25
Ja, förstod det och då priset på dessa bägge är lika från start så är det 1200 som vinner i långa loppet. Gott, som sagt kul att ha dig med här o tack för bra svar. Om det blir affär så kommer jag ner för en mappning ro;

Båging
2011-12-10, 12:30
Ja, förstod det och då priset på dessa bägge är lika från start så är det 1200 som vinner i långa loppet. Gott, som sagt kul att ha dig med här o tack för bra svar. Om det blir affär så kommer jag ner för en mappning ro;

Inga problem! Du är välkommen :)

Bikebandit
2011-12-10, 12:34
Welcome...W;

Hagis
2011-12-10, 12:38
Det låter ju som att en PC är helt meningslös att införskaffa om den bara funkar vid rätt temperaturer och inte i övrigt! Då lägger jag hellre pengar på ett cylinder kit med 10:1 komp och kammar m.m. :)

admin
2011-12-10, 12:53
Hej och välkommen hit!

Whiplash
2011-12-10, 13:01
Hej och hjärtligt välkommen.

ElMilagro.
2011-12-10, 13:02
Välkommen! Bra med en riktig expert här på HF. thb;

Båging
2011-12-10, 13:18
Tack alla!! :)



Det låter ju som att en PC är helt meningslös att införskaffa om den bara funkar vid rätt temperaturer och inte i övrigt! Då lägger jag hellre pengar på ett cylinder kit med 10:1 komp och kammar m.m. :)

Nja, helt meningslös är den ju iofs inte.... den är betydligt bättre än ingenting ;) Sen törs jag inte uttala mej för mycket om PC-V..... den verkar använda mer info för styrningen....
Och går du upp i komp och byter kammar, då måste du tveklöst göra nåt med sprutet ;)

Noyen
2011-12-10, 13:30
Välkommen :D Roligt med fler från HarleyPortalen här ;)

zorro
2011-12-10, 21:23
varför säger du att harleyportalen lagt ner?
Ok, hittat hit till slut efter att Harleyportalen la ner.... kul med nytt!

Namnet är Stefan Båging. Äger och driver Mek1 Motorcycles AB i Lidköping sen 6 år.
Jobbar en hel del med insprutning och förgasare på våra cyklar, men även andra fabrikat....
Innan egna verkstan har jag funnits på verkstan hos MC-Konsult sen 1990 ungefär och började köra deras DynoJet-bänk när den kom.... så erfarenheten runt bänkkörningar är väl ok tycker jag :)

Precis som på Harleyportalen skall jag försöka svara på frågor i den mån jag hinner och försöka vara så opartisk som möjligt, för det är en rätt "intressant" bransch vi verkar i ;)

Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB

Båging
2011-12-10, 22:40
Huh??? Den var ju nere rätt länge ett tag... sen läste jag nånstans att den gått i graven??? Där ser man..... :)

Båging
2011-12-10, 22:43
Fast nu var jag in och kikade igen och vad jag kan se har det ju tvärdött?? Finns ju knappt inga inlägg alls kvar???

Noyen
2011-12-11, 06:03
Nää,de e inte som förr Båging,invandrartråden kanske knäckte forumet.

robbbull
2011-12-11, 09:40
Välkommen!Jag kommer boka en bänk tid nu i vår dagarna:DDet är jag med sporren som ringde dig mycket i höstas när du hadde hantverkar strulrnt;

Stefan
2011-12-11, 10:47
Hjärtligt välkommen, Stefan vic;

Hagis
2011-12-11, 11:30
Jag får återkomma till nästa vinter med en uppdatering i frågan så jag får rätt grejer! Vill ju få ut så absolut mycket jag bara kan ur hojen! Överväger lite att försöka konvertera lådan med till en 6 vxl låda om ekonomin tillåter det nästa vinter! Men målet nästa vinter är springer och konvertera till 1200, resten är bara en bonus!

admin
2011-12-11, 11:45
6 vlx är inte lönt. Baker gör till Sporre men kostar nog mer än det smakar. Dreva den istället.

Hade 6vxl på Dyna Street Bobben, låg i femman mycket hellre. 6:a bara hostade och var trött som en åsna fast jag hade 103" kit. (motorvägsfart).

ViLa
2011-12-11, 12:38
Välkommen Stefan!!

Båging
2011-12-11, 12:43
Tack igen alla :)

Noyen: Synd i såna fall...... måste väl kunna fungera trots olika uppfattningar i frågan kan man tycka, men men......

Robbull: Inga problem! Allt funkar som det skall nu, så det var kanske bra att det drog ut på tiden lite ;)

Admin: Om man säger så här... en 103" skall inte ha några som helst problem med orken på 6an ner till 80Km/t nånstans om den är rätt inställd ;)

6-Speed? Ja, om 6an var 1:1 så att det blir en close-ratio-låda, annars drevning om den räcker till.... bara min personliga uppfattning ;) :D

admin
2011-12-11, 12:52
Håller med där, borde gått bättre än den gjorde, jag hade 255 kammar och dessa ger väl mer topp än låg och mellanvrid.
Jag vill minnas att 6an gick finast i runt 140, men där låg jag sällan. Ligga i 80 på sexan gick, MEN om jag drog på lite så hackade den och knacka som gud vet vad. Var jätteförvånad. Allt "trim" var Harley Original SE med Race Tuner.

Jag vill gärna att den ska kunna "dra" i den växel jag ligger i om du förstår vad jag menar. :)

Båging
2011-12-11, 12:58
Håller med där, borde gått bättre än den gjorde, jag hade 255 kammar och dessa ger väl mer topp än låg och mellanvrid.
Jag vill minnas att 6an gick finast i runt 140, men där låg jag sällan. Ligga i 80 på sexan gick, MEN om jag drog på lite så hackade den och knacka som gud vet vad. Var jätteförvånad. Allt "trim" var Harley Original SE med Race Tuner.

Jag vill gärna att den ska kunna "dra" i den växel jag ligger i om du förstår vad jag menar. :)

Jodå, förstår precis vad du menar :) Ett av dom vanligaste problemen med 6-växlade lådor och omappade/felmappade ECU'er ;)

admin
2011-12-11, 13:03
Misstänkte det :) Man lär sålänge man lever. Var ju ny på H-D så tänkte att så ska det väl vara. Kom direkt från riskokare med 160hk på 180kg så hade ingen bra referens just då :D

jossi
2011-12-11, 16:23
Hallå Båging skoj att du också hittat hit

ps. det blev FMF apex system och EBR ecm till den andra hojen hitta beggat i US .

fez
2011-12-11, 16:52
Välkommen Stefan. Utan att förringa någon annan medlems kunskap känns det som om kunskapen ang trimmning/mappning steg med att par hundra %. Din erfarenhet kommer vara guld värd. Och nej jag har inga aktier i mek1. Jag är bara en nöjd kund som mer än en gång tagit del av Stefans erfarenheter

Hagis
2011-12-11, 18:07
Admin, då får du köpa en skramlaha R1 om du vill ha drag på alla växlar! Ligga 80 ens på 4an och vrida på ger ju knappt det där "draget! po;
6ans växel är bara för att slippa ligga på dom varv jag ligger på idag! Ligger jag i 130 så låter det som om motorn ska lyfta! Det är extremt otrevliga varv så det blir som med bygget! Jag kommer slänga i det i alla fall, en fördel med att bli äldre, man får göra som man själv vill ;)

admin
2011-12-11, 18:12
Jag är med dig Hagis! Min 6:e växelsproblem var på Dynan på 1690 kubik. Ska fan röra på sig när man drar i rullen i 110, inte knacka.

Sporrarna är helt klart högvarviga, blir bättre med 1200 kit samt drevning=billigare än ny låda.

;)

The Dude
2011-12-11, 19:13
Äntligen är experten på plats här thb;

Välkommen Båging...

Pontus
2011-12-11, 19:36
Välkommen!

Båging
2011-12-11, 19:38
Äntligen är experten på plats här thb;

Välkommen Båging...

Hahahaha...... ta inte i så ni svimmar nu! Men tack så mycket :)

zorro
2011-12-11, 19:41
Fast nu var jag in och kikade igen och vad jag kan se har det ju tvärdött?? Finns ju knappt inga inlägg alls kvar???

glömde att säga välkommen! alla tekniska frågor och svar finns ju kvar,en enorm kunskapsbank

Båging
2011-12-11, 20:04
Hallå Båging skoj att du också hittat hit

ps. det blev FMF apex system och EBR ecm till den andra hojen hitta beggat i US .

Ah, spännande!! Den Buellboxen, är det den justerbara eller pre-programmed? Måste ta tag i det här med Buellerna nu..... ;) :)

Båging
2011-12-11, 20:05
glömde att säga välkommen! alla tekniska frågor och svar finns ju kvar,en enorm kunskapsbank

Ja, mysko att det går att hitta gamla inlägg trots att det är tomt på trådar??? Tänkte det också när det blev hackat, att det vore ju synd om all info bara försvinner.....

Kenny
2011-12-11, 21:44
Tjena Båging.
Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.

jossi
2011-12-11, 21:48
Den är programmerad till FMF och filter

vi får la kolla hur den mår till våren (lambda värdena) även Night roden behöver kollas

admin
2011-12-11, 21:52
Tjena Båging.
Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.

se i denna tråd:
http://harleyforum.se/showthread.php?1815-Tomg%C3%A5ngen-%C3%A4r-f%C3%B6r-h%C3%B6g!&highlight=tomg%C3%A5ng

Ozzy
2011-12-11, 22:39
Noll koll på det du gör/skriver om men välkommen:)

Båging
2011-12-11, 23:44
Tack tack Ozzy! Ingen fara, det gör jag knappt själv ibland ;) :D


Tjena Båging.
Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.

Oj, det går att via RaceTunern/SuperTunern ta ner den till säg 800 nånstans, men jag rekommenderar det inte.... problemet är att mapsensorn (Manifold Absolute Pressure, givaren som känner insugsvacuum) kan få lite frispel med följd att tomgångsmotorn inte hänger med.. Resultatet kan bli lite vadsomhelst, en del funkar ok, andra rusar på tomgång ibland osv osv....
Mekaniskt skall du INTE ställa ner den!!!! Misstänker att du hittat justeringen till spjället? I värsta fall tror ditt sprut att du gasar mer eller mindre (beroende på vilket håll du vridit justeringen) mot vad du gör i verkligheten, vilket enkelt uttryckt gör att den läser fel i sina tabeller... om du inte märker nåt har du flax, annars kan det bli ett gäng timmar på verkstaden. Ett av problemen är att det ingenstans står i manualerna vad spjället skall stå på.... man får helt enkelt labba tills det blir bra igen.... inte kul, lita på det, jag har gjort det ;)

Största orsaken till den höga tomgången (förutom mapsensorn) är att du behöver stadig laddström till all extra el som det är på en insprutningshoj. Oljepumpen funkar säkert helt ok ner till 500rpm, men laddningen kan ge problem....
En del system kan dock gå lågt på tomgång rent funktionsmässigt, beroende på hur man styr sprutet.... kör man Alpha-N så bryr sej sprutet inte om mapsensorn..... T.ex. om du har elaka kammar i, så blir ju vacuum på tomgång lite fladdrigt och då kan man vara tvungen att gå ifrån Speed-Density-mätningen till Alpha-N istället.....typ... ;) :D

Så krasst kan man väl säga att du behöver först och främst en SERT, SEST eller DirectLink för att överhuvudtaget kunna tala om att tomgången skall sänkas, sen är det ju ÅF eller annan bra verkstad som får koppla upp sej och göra justeringen om du inte klarar det själv :)

eppern
2011-12-12, 00:31
Tjena Båging. velkommen etter....

LaDaille
2011-12-12, 00:48
Välkommen Båging
Cool Panna du har Smoke

Noyen
2011-12-12, 06:39
Välkommen Båging
Cool Panna du har Smoke

Ja,roligt att se en äkta chopper istället för alla "svenne" TC ( inklusive min egen.) ;) ;)

Båging
2011-12-12, 12:25
Tack tack! Men som sagt, på papperet är den inte min, utan sambons.... Fast jag har ju byggt den och den har ingått i hushållet i ca 15 år nu, så den är väl "nästan" min i alla fall??
Hursomhelst får jag ju "äran" att skruva med den när det behövs ;) :D

I övrigt klarar jag mej rätt bra utan hoj.... får så det räcker på jobbet ;) Stora hobbyn är annars en Super7 som mer och mer börjar bli renodlad banbil!! :)

Noyen
2011-12-13, 08:43
Har alltid gillat detta stuket som pannan har,ser ut som bildäck bak,är det fjädrings sadel på hojen också ?

Vore kul att ta en hojtur till er firma till sommaren :)

Båging
2011-12-13, 10:59
Nej, det är hojdäck..... enda eftergiften för sambons vilja.... Det satt bildäck på förut, men hon tyckte inte det funkade så bra på grusvägar??? :D
Bildäck är viktigt! Har sparat en gammal 5x14" fälgbana ifall jag skulle få för mej att bygga chopper igen och då är det ett 195-14 som åker på ;)

Tompa
2012-03-01, 17:48
Både ja och nej..... man måste förstå skillnaden mellan systemen. En PC är en piggyback som sitter mellan ECU och spridare. På det sättet är den ganska begränsad i sin justering. Om man tar den vanligaste, dvs PC-III, så kan man väl enkelt uttrycka sej som att den bara fungerar som den skall när cykeln är i samma tillstånd som vid mappningen. Dvs om man mappat hojen vid 80 grader motortemp, är det bara där som PC'n fungerar korrekt. Missar man motortemp vid mappningen kan man ju förstå att det kan bli en hel del problem efteråt. i ECU'n finns har jag för mej 16 tabeller som bara hanterar tilläggsbränslet under uppvärmningsfarsen och eftersom PC'n inte har en aning om det, så kan det bli trassel vid vissa temperaturer...
Bortsett från det, så funkar den ok. Tycker väl nånstans att den räcker alldeles utmärkt för en luft&buller-hoj som man kanske inte ställer för höga krav på...
Sen är väl egentligen det största problemet tändningen i en PC.... man justerar inte hela grader, utan delar av grader, så man är ju ganska begränsad på effektsidan.... Diskuterade detta med DJ-tekniker i LasVegas, men fick inget vettigt svar. Man visste själva inte hur mycket varje steg i tabellen påverkade.... ;)

Men för att svara på din fråga.... ja, bränslet är inga problem att få ordning på under korrekta förhållanden förutsatt att det inte är för stora förändringar på motorn :)

Kort svar: Luft&Buller, ok med tvekan..... Ytterligare krav, nej! Skaffa en SERT/SEST eller liknande system

Hej Båging ! Kör en FLSTCI -2001 Behöver man någon justering eller mappning om man bara byter luft buller ?Gjör det någon större effekt med bara luft buller ?(Powercomandern va ju ingen hitt enligt dig.) MVH Tompa

Båging
2012-03-01, 19:16
Tjena,

Jo, det är just då du behöver den ;)
OM du vet att du inte tänker göra så mycket mer än luft/buller funkar det ok med PowerCommander.....
Var cykeln helt standard innan du monterade luft/buller så KAN det bli uppemot +20hk :)

Tompa
2012-03-02, 16:42
När jag köpte den var endast avgassystemet bytt till Fishtail en på varje sida cykeln,och så är den även i dagens läge.
Tror att det är orginal luft kit.
Funderar på att köpa Big sucker luft kit och Power comander III eller V.
Så du tror att man kan få C:A 20 HK !!!?med detta.
MVH Tompa

Båging
2012-03-02, 18:59
Du kan kika på både III och V, ingen större skillnad förutom att V är mindre i omfång och då lättare att montera/få plats med...

Effekten är alltid svår att sia om, men 20+ är inte helt ovanligt...... Jämfört mot original då, med tyst avgas och orörd luft :)

ViLa
2012-03-02, 19:11
Hur mår min Harley?

Hade +9 och strålande solsken idag, börjar ju klia lite då :)

Noyen
2012-03-02, 19:18
Du kan kika på både III och V, ingen större skillnad förutom att V är mindre i omfång och då lättare att montera/få plats med...

Effekten är alltid svår att sia om, men 20+ är inte helt ovanligt...... Jämfört mot original då, med tyst avgas och orörd luft :)

Var ju roligt att få det bekräftat att det kan bli en sådan effektökning.Inte alla som tror det.

http://www.harleyforum.se/showthread.php?2952-Original-effekt-på-sulan

Båging
2012-03-02, 19:30
Hur mår min Harley?

Hade +9 och strålande solsken idag, börjar ju klia lite då :)

Den mår fint i värmen inomhus ;) Väntar på restade kamaxlar, men dom är nog på väg hem nästa vecka vad jag fattat..... sen är det inte så varmt som ni tror.... +3 i luften in i bänkrummet och fortfarande rätt torrt vilket gör att jag är lite tveksam till att mappa just nu ;)

Båging
2012-03-02, 19:32
Var ju roligt att få det bekräftat att det kan bli en sådan effektökning.Inte alla som tror det.

http://www.harleyforum.se/showthread.php?2952-Original-effekt-på-sulan

Kan kika bland mina mätningar..... har faktiskt t.o.m. sett 82 på bakhjulet på en 96" ;)
Det skiljer ruskigt mycket mellan cyklar, men under 70 är väldigt sällan......

Tompa
2012-03-02, 22:48
Hej!
Vad tror ni om följande: Ness Big sucker kit 1495:- - 100:- i Harley Forums RABATT !från Snake Bike Choppers.
samt Powercomander III usb 2995:- från Bikeshop.

Tot: 4390:- plus frakt.+Mappning.Tot c:a 7000:-

Hyfsat billigt eller?
Hoppas det märks och är värt pengarna !

MVH Tompa

admin
2012-03-02, 23:55
Kolla med Båging på forumet om PC V funkar, har fler inställningsmöjligheter. Även om PC sjävla anger att endast III funkar till din 2001 VET jag att MotoSpeed (http://www.motospeed.se) har skrivit till mig på FaceBook att PC V funkar i många fall även till äldre TC-modellerna, men kolla detta med Båging eller MotoSpeed (http://www.motospeed.se) som kan detta.

ViLa
2012-03-03, 09:11
Den mår fint i värmen inomhus ;) Väntar på restade kamaxlar, men dom är nog på väg hem nästa vecka vad jag fattat..... sen är det inte så varmt som ni tror.... +3 i luften in i bänkrummet och fortfarande rätt torrt vilket gör att jag är lite tveksam till att mappa just nu ;)
Ta den tid du behöver jag har ingen panik än och du har mitt fulla förtroende.

Har du nån aning vart klubben vi pratade om när jag va hos dig tagit vägen?(JKPG tiden)

ViLa
2012-03-03, 10:45
Okey Stefan, välkommen. Passar på å skicka med en fråga inom dit gebit. Om du skulle välja mellan en sporre 883 m insprut (07) Powercommander, l&b eller en sporre 1200 flatsidesförg (05) kammar, l&b vilken skulle du föredra?
Han föredrar en BigTwin, hermano :)

backyardbusiness
2015-06-16, 18:01
Ok, hittat hit till slut efter att Harleyportalen la ner.... kul med nytt!

Namnet är Stefan Båging. Äger och driver Mek1 Motorcycles AB i Lidköping sen 6 år.
Jobbar en hel del med insprutning och förgasare på våra cyklar, men även andra fabrikat....
Innan egna verkstan har jag funnits på verkstan hos MC-Konsult sen 1990 ungefär och började köra deras DynoJet-bänk när den kom.... så erfarenheten runt bänkkörningar är väl ok tycker jag :)

Precis som på Harleyportalen skall jag försöka svara på frågor i den mån jag hinner och försöka vara så opartisk som möjligt, för det är en rätt "intressant" bransch vi verkar i ;)

Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB

Hej båging
Har haft problem med min twin cam 2008 som går på en cylinder tror jag lokaliserat felet tiill en spridare hur rengör jag bäst tillsats i tanken eller plocka loss den och rengöra med vad?
Tacsam för svar

Båging
2015-06-17, 00:09
Oj, den skapar flera frågor.....felkoder? Är den helt död? Mätt med något som är snabbare än voltmeter? Med ett vettigt oscilloskop kan du faktist avgöra om käglan rör på sej ;)
I alla fall....om den är konstaterat skitig, kan man ju testa cleaner i tanken, men helst loss och ultraljudstvätta...
Orsaken till at jag undrar, är att jag hittills inte stött på igensatta spridare på en HD ;)

Båging
2015-08-05, 15:22
Ok, ville väl bara meddela att jag inte har någonting med Mek1 att göra längre...... Av olika orsaker sade jag upp mej den 27/7.....

/Stefan

GonZa
2015-08-05, 15:59
Ok, ville väl bara meddela att jag inte har någonting med Mek1 att göra längre...... Av olika orsaker sade jag upp mej den 27/7.....

/Stefan

Det var tråkigt att läsa, hoppas verkligen att du fortsätter själv eller ihop med någon annan. För du är ju lite av en guru när det kommer till motorer och bänkning. Ha det gott/GonZa


Timeo Danaos Et Dona Ferentes

Pulare
2015-08-05, 16:43
Hoppas du lägger ut på forumet var du tänker starta om på egen hand.Finns ju mycket folk som behöver din kunskap.

racechopper
2015-08-05, 17:50
Ok, ville väl bara meddela att jag inte har någonting med Mek1 att göra längre...... Av olika orsaker sade jag upp mej den 27/7.....

/Stefan

Shit, Hoppas du fick bänken med dig !
Vill ochså veta ny address när det blir.

Båging
2015-08-05, 18:50
Absolut. Planen är att köra igång en del verksamhet hemma. Håller på för fullt och bygger nya bänkrummet, så den bör väl vara igång inom 10 dagar nånstans.....
Adressen är Säresestad utanför Grästorp. Mer info och nytt telefonnummer kommer senare :)

abelseth
2015-08-05, 20:07
Varför kan inte admin göra en sticky ala "Fråga Stefan" tråd istället, så blir det hela kanske mer överskådligt för alla andra som inte kollar igenom trådarna så ofta =)
Och välkommen Stefan! Gött med kunskap och erfarenhet bakom tyckandet ;)

Båging
2015-08-05, 22:41
Det är ju en tanke. Självklart svarar jag i mån av tid :)
Tack förresten :)

Hodin
2015-08-06, 20:51
Jag har vance and Hines slipon ljuddämpare på nu och vill gärna ha ett öppet filter. Har kollat på både PC V och vance and hines FP3, har även sett att screamin Eagle har en egen Box, men jag har inte hittat nån sån som passar till min hoj.

Vilken kan vara bäst av dessa 3 anser du? Eller finns det fler som kan vara lämpliga? FP3 har ju en massa mappningar förberedda för olika kombinationer av avgassystem och luftfilter, men hur funkar dom? Alla motorer har väl egentligen unika inställningar efter en bänkkörning?

Det jag upplever med min är att det känns som att det tar emot lite då man ligger på landsväg och vrider på, den går inte dåligt, bara lite orkeslös vid vissa tillfällen.

Det är en XG 750 Street ca 120mil

Båging
2015-08-06, 23:03
Oj...ja, det enda jag egentligen vill rekommendera är SE SuperTunern eller liknande system. Det finns egentligen ingen piggybacklösning (typ PC-V) som fungerar så bra fullt ut som ett system som mappar ECUn direkt. Man får långt bättre kontroll på väldigt många fler parametrar med en ECU-mappning. Dom jag jobbar mycket med är SEST/SERT, DirectLink PowerVision och liknande. Och ja, precis, mappningen är otroligt individuell. Generella mappar fungerar väl bättre än ingen alls, men kommer inte i närheten av en riktigt mappad hoj. Sen är det andra saker man måste ta i beaktande. Fädiga mappar (både till SEST och den typen som jobbar som FP3) har rätt stora buffertar på både bränsle- och tändningssidan. Fabrikanten har ingen aning om förutsättningarna för just den cykeln som det hamnar på, så man tar rätt stor hänsyn till att det kan åka i lågoktanig soppa osv...
Så, skulle jag kategorisera dom du nämner efter nummer, skulle det se ut så här:
1. SuperTuner
2. PC-V
3. FP3

Mvh /Stefan

Båging
2015-08-08, 10:47
Kollade med Probike i går och det är samma SuperTuner till 750n som till dom andra modellerna, så den finns tillgänglig :)

Hodin
2015-08-08, 11:36
Kanon! Tack för alla bra svar! Då blir det nog en super tuner och screaming Eagle luftfilter :)

Båging
2015-08-08, 11:40
Bra val. Även om den är dyrare, så är den extra kostnaden klart motiverad. Förutom att den tekniskt sköter allting överlägset mycket bättre än alla piggyback-varianter, så slipper du andra problem, som platsbrist, ärgade kontakter osv :)


Skickat från min iPad med Tapatalk

Martin
2015-09-13, 11:26
Absolut. Planen är att köra igång en del verksamhet hemma. Håller på för fullt och bygger nya bänkrummet, så den bör väl vara igång inom 10 dagar nånstans.....
Adressen är Säresestad utanför Grästorp. Mer info och nytt telefonnummer kommer senare :)
Lite nyfiken hur det gått för dig, är du igång i egen regi nu?

Pulare
2015-09-13, 15:04
https://www.facebook.com/bagingperformance?ref=ts&fref=ts

Martin
2015-09-13, 15:33
Tack Pulare!

Båging
2015-09-13, 18:46
Lite nyfiken hur det gått för dig, är du igång i egen regi nu?

Oj, sorry......inte hunnit med riktigt i svängarna med uppdateringar överallt ;)
Jodå, bänken rullar på bra nu efter att bänkrummet blev klart. Just nu försöker jag få ordning på en liten verkstadsdel mellan mappningarna, så jag kan ta "vanliga" jobb också, så behöver ni hjälp är det bara att skrika till!! :)

Martin
2015-09-13, 19:06
Härligt att höra, tänkte försöka pricka in en bänkning i vinter någon gång när nya kammarna är på plats. Men då vet jag i alla fall!

Båging
2015-09-13, 19:17
Härligt att höra, tänkte försöka pricka in en bänkning i vinter någon gång när nya kammarna är på plats. Men då vet jag i alla fall!

Vinter kan vara svårt.....beror mycket på luftfuktighet om det går att köra.... Kylan i sej är dock inga problem...

Martin
2015-09-13, 21:00
Vinter kan vara svårt.....beror mycket på luftfuktighet om det går att köra.... Kylan i sej är dock inga problem...
Jaha ja, där ser man! Vilken tidsperiod ungefär mellan tumme och pekfinger parkerar du bänken?

Båging
2015-09-14, 07:35
Lite svårt att säga....beror ju på vädret, men skulle tro det är lugnt att köra fram till November som det sett ut dom senaste åren...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Martin
2015-11-02, 21:32
Har du någon erfarenhet av Thundermax? Hur står sig en Thundermax mot Power Vision? För och nackdelar?

Båging
2015-11-03, 09:48
Generellt kan man ju säga att dom gör exakt samma sak, med den skillnaden att Thundermaxen har autotune-funktionen inbyggd. Den går vad jag vet att köpa som tillbehör till PVn.
Sättet att jobba med dom, skiljer sej en del dock. PV har en programvara som är mer lik dom traditionella systemen, så har man petat i en SEST eller likanande känner man igen sej. Thundermax programvara kan vara lite förvirrande innan man fått grepp om hur dom tänker....
Tanken med Thundermaxen är väl egentligen att du inte ska behöva göra någonting mer än att ladda ner en generell map. Bränslet lär den ju sej själv med tiden..... Och som vanligt mår alla system bäst av att initialt köras i bänk, där man framförallt kan peta på tändkurvorna och hitta det som autotunen inte löser :)

ultra98
2015-11-03, 11:19
Skönt att veta att du startat eget igen det var på tiden,förstod det när jag var uppe hos dig i somras med min ultra 98an med twincam motorn,men nu har det blivit en ny Road glide så den får super tuner och V/H oversized titan 4.5 blås på, så jag hör av mig för en bänkning till våren Bänka påMPD;

Båging
2015-11-03, 12:30
Jo, det blev så.....igen [emoji6][emoji1]
Smidigt att ha det hemma, men man kommer sällan ut i civilisationen.....fast som sagt, det funkar riktigt bra!
Du är såklart välkommen! Kika samtidigt på grövre främre rör till den! Brukar ge runt 7-8hk och lika många Nm med bytt främre del. Rätt mycket på bara rören [emoji6]


Skickat från min iPad med Tapatalk

ultra98
2015-11-03, 15:07
Ok typ V/H rör eller?
Jo, det blev så.....igen [emoji6][emoji1]
Smidigt att ha det hemma, men man kommer sällan ut i civilisationen.....fast som sagt, det funkar riktigt bra!
Du är såklart välkommen! Kika samtidigt på grövre främre rör till den! Brukar ge runt 7-8hk och lika många Nm med bytt främre del. Rätt mycket på bara rören [emoji6]

Skickat från min iPad med Tapatalk

Båging
2015-11-03, 16:32
V&H eller S&S. Ger likvärdiga resultat :)

racechopper
2015-11-03, 20:04
Ok typ V/H rör eller?
Precis, V/H främre grenrör och S&S kammar så blir det riktigt bra ;)

Pulare
2015-11-03, 20:37
Jag har V/H främre rör och oval monster med S&S 551 kammar och en 103cu" och den lämnade inte mer än 81.9 hk och 144.8 Nm i vrid Du fick bättre resultat på din Marko och du hade en 96cu"

Och båda är justerade av mäster på samma bänk

ultra98
2015-11-03, 21:53
Jag har V/H främre rör och oval monster med S&S 551 kammar och en 103cu" och den lämnade inte mer än 81.9 hk och 144.8 Nm i vrid Du fick bättre resultat på din Marko och du hade en 96cu"

Och båda är justerade av mäster på samma bänk

Ok jag hadde på min 88cu V/h rör, monster Mikuni 42a, daytona twintec tändning,s&s 509 kammar och den lämnade 3hkr mer också bänkad av Båging i somras

Båging
2016-02-25, 13:17
Japp...då var man HD-ägare igen då! :)
Lyckades få köpa tillbaka min gamla cykel jag byggde för 25 år sedan.....inget förutom styret som är ändrat sen den dan jag sålde den. Känns lite läskigt faktist ;)
Så nu är det bara att kika över den och sen få kliva på kicken igen....äntligen ;) :D

17714

Martin
2016-02-25, 23:11
Härligt, hoppas vi får se den i bänken snart också!

Båging
2016-02-25, 23:22
Självklart!! Ska bli spännande att se vad den ger....minnet är att den gick riktigt bra, men det var ju då det ;)
Och att få bestycka Two Throaten med bredbandslambda känns ju lite lyxigt jämfört med metoden man använde för 25 år sen, dvs kvalificerade gissningar :)

robbbull
2016-02-26, 17:35
vc;

ultra98
2016-02-27, 14:55
yp; fräckt du får nog fart på den

Båging
2016-02-28, 00:10
Ett steg närmare i dag.....ultraljudstvättat den gamla Two Throaten..... :)
Kanske uppstart i morgon ;)

ATTI1
2016-04-19, 20:43
Hej
Känns som jag har hamnat rätt med mina frågor. Efter att ha kuskat runt på min kära strut shovel i 10 år gjorde jag slag i saken och inhandlade ett stycke modern hoj. Valet landade på en FXS blackline 2011 med 50 mil på mätarn. Den är helt orginal och sådan misshandel kan man ju inte utsätta en så fin cykel för, så något måste göras. Min tanke är att montera big radius 2-2 system och öppet filter. Sen kommer vi till det besvärliga för en herre som hellre håller i skruvmejseln än datorn. Vad ska man välja för prylar för mappningen? Jag ska försöka beskriva vad jag är ute efter, så kanske det blir enklare att ge vägledning. Jag är inte ute efter maxeffekt, utan bottendrag och bränsleekonomi har högre prio för mig. Ingen åverkan (eller så liten som möjligt) ska göras på elsystemet. Det skall vara enkla, stabila och pålitliga prylar. Har läst på lite och har förstått att autotuning funkar, men lämnar en hel del övrigt att önska. När man kollar på youtubeklipp, så känns mycket som rena reklamklipp, så lite opartiskhet från en som kan sina saker mottages ödmjukt. Jag hade mina funderingar på en FP3 och skicka in autotuningen, för att senare (när ekonomin återhämtat sig) göra en mer seriös mappning i bänk av någon som vet vad han gör. Är en FP3 rätt för mina behov eller finns det bättre prylar till ungefär samma peng?

Erik Lundberg
2016-07-06, 12:30
Jag skulle köpa en SuperTuner och låta Båging eller någon annan duktig bänkare ställa in den. En av fördelarna med SuperTuner är att den inte behöver vara inkopplad hela tiden. Ingen åverkan på elsystemet görs. Och du kan även börja med att lägga in en Steg 1 standardmapp tills du får tillfälle att bänka den.