Visa fullständig version : Varför HD ?
Vad fick dig att välja en HD?, anledningarna är säkert hur många som helst.
Är det en viss modell som är bättre än andra på marknaden, kanske är det på äldre cyklar det mekaniska och då ganska lättmekade som gör det intressant.
För många är det så klart just varumärket HD som lockar mer en design, modell, pris. För min egen del gillar jag det tunga, breda som gör en snygg custom.
Det finns många japanare som jag gillar starkt, Wildstar har enligt min mening den snyggaste motorn. Men att köra en modell som många andra tillverkare försöker efterlikna bidrar till att det blev en HD-Electra från förr.
Kanske är det ljudet som många med mig även fastnat för? // P. yp;
gasselurra
2011-12-07, 12:33
Ljudet käre bror, ljudet, finns inget mäktigare, och med just den
tändföljden.
där kan vilken japan som helst gå och torka sig.fu:
Designen på de moderniserade hojarna så som fat bob, street bob osv. Annars en kombination av känslan av vibrationerna, ljudet osv. Sedan så gillar jag stilrena hojar, vilket knappt några japanare är inom custom. De känns... hm.. "flötiga". Vissa undantag finns naturligtvis.
Annars hade jag gärna haft en triumph scrambler eller liknande. Någon gång när jag är rik så...
Ljudet, själen, känslan och flexibiliteten vad gäller ombygge/bygge. En original H-D vill jag dock inte ha.
Bratpakk
2011-12-07, 13:47
Ljudet, själen, känslan och flexibiliteten vad gäller ombygge/bygge. En original H-D vill jag dock inte ha.
Stock Suxx!! ;)
Aggelito
2011-12-07, 17:07
Känslan!! Finns ju bara ett "original"!
En japansk glidare kan vara hur bra eller snygg den vill, men det förblir ändå något man har i stället för den äkta varan.
En annan värdefull grej är att HD inte är så hysteriska med att byta modeller så ofta ,en reservdel kan passa till bra många modeller och årgångar vilket gör att det blir gynnsamt att tillverka eftermarknadsprodukter. Det är skoj för oss Harleyägare som är desto mer hysteriska med att ändra och modifiera våra hojjar.
Jag håller med dig Benny, det har nog stor betydelse att motorer och modeller lever länge, och för dom som gillar att stöka om ibland delarna kan man mixa lite hur som helst för att få till sin egen cykel.
Jänkebilar o H-D går ju lite hand i hand!Intresset för jänkebilar föddes i början till mitten av 60-talet då farsan hade en Cheva -55. Köpte min första Start&Speed -72 o sen Colorod och där var det ju mycket H-D.Köpte min första jänke-84 o i o med det hamnade man även i H-D miljön.Hade ett par Camaros o Trans-Am men blev sugen på H-D o köpte en stelben chopper som första hoj o på den vägen är det! En japs är totalt otänkbartpk;
DeaDSexY
2011-12-07, 18:16
En japansk glidare kan vara hur bra eller snygg den vill, men det förblir ändå något man har i stället för den äkta varan.
precis! ...kunde inte ha sagt det bättre själv!!! vic;
Är 36 fyllda och nyss köpt första, men har sagt sedan unga år att jag ska ha en HD så är det bara. Ljudet, utförandet, och ljudet igen. Finns många modeller jag skulle kunna köpa "out of the box" och leva med, Crossbones tex. Ger inte mycket för OCC stuket på hojarna, eller de flesta s.k utställningshojarna öht går bort. Men Dynan ska byggas om ändå, så det blir "min"!
Är 36 fyllda och nyss köpt första, men har sagt sedan unga år att jag ska ha en HD så är det bara. Ljudet, utförandet, och ljudet igen. Finns många modeller jag skulle kunna köpa "out of the box" och leva med, Crossbones tex. Ger inte mycket för OCC stuket på hojarna, eller de flesta s.k utställningshojarna öht går bort. Men Dynan ska byggas om ändå, så det blir "min"!thx;
chrille64
2011-12-07, 20:19
mina bröder visade tidigt vad som gällde, amerikanska bilar och motorcyklar, 85 köpte jag en chev 54.a som jag hade mycket skoj med, när jag senare började åka hoj så blev det japanskt länge. men nu har jag hamnat rätt med Ford V8 i båten, V6 i cheva pick-upen och en schysst twin i Road kingen
WROOOOOM! Ljudet är väl det som får vem som helst att dra på smilebanden!
Inklusive mig.
Jo men visst ... ljudet ! ... och attityden ... känslan att köra Harley-Davidson ... "det finns många kopior men bara ett orginal" ... hehe.
eller som det sägs : "if I have to explain you woudn´t understand" ...
Jo men visst ... ljudet ! ... och attityden ... känslan att köra Harley-Davidson ... "det finns många kopior men bara ett orginal" ... hehe.
eller som det sägs : "if I have to explain you woudn´t understand" ... Kan man säga mer?
Ljudet , tyngden, känslan, attityd mm.. Listan kan göras lång. :cool:
Har kört japs en hel del och de är så finstämda och gör vad de ska men i övrigt helt döda..En HD har en själ som är svår att beskriva det är ett levande väsen som gjuter in dig i ett gott mående och man känner att hojen lever för den shovlar pustar frustar som man själv gör när man ska fram till baren för nästa runda men när man väl har den kalla i sin hand så är man i go mående igen... man lever när man åker HD ....
Tundra Trotter
2011-12-08, 11:37
Ja ibland undrar man ju vad man håller på med . Harley , blandar tum och mm skruv ex: överfall i gaffel ben = mm , vad är det för problem med att vara konsekvent ? Svårt med att få fram reservdelar ?
( lufttempmätare ) fanns EN i Europa i juli månad . Kompis fick köra på limp home från Polen . Delen fanns hos Harley i sthlm . Tillbehör finns bara i katalog och mycket sällan hos handlaren, om man hittar en handlare som inte bommat igen det vill säga, ex : Umeå . Snuten hatar Harley ( bra men dåligt ) . Konstiga däck dimensioner , 17" bak 180 bred , vilket medför att det är lättare att få in smör i röven på en igelkott än att hitta ett bra bakdäck , och hittar du ett så måste du beställa genom Harley dealer ( Michelin ) problem : se ovan . Men annars är det bra , jag é inte bitter .ak47 Dyrt som rök heroin men roligare , eller ?
Därför mekar man Sportster, halva pengarna minst och gigantiskt utbud på beggade delar :D
Ljudet käre bror, ljudet, finns inget mäktigare, och med just den
tändföljden.
där kan vilken japan som helst gå och torka sig.fu:
roligt skrivet, hur många varianter av tändföljd finns det på en två cylindrig motor?
roligt skrivet, hur många varianter av tändföljd finns det på en två cylindrig motor?
Tror han menar förskjutningen på vevaxeln kontra vinkeln på cylindrarna, den är rätt unik.
Det tror jag också, tändföljden blir bara 1-2 på tvåcylindriga motorer
Ja ibland undrar man ju vad man håller på med.
Byt till frimärken då.. www.samlarforum.nu (http://www.samlarforum.nu/index.php)
Därför mekar man tjejsporre, halva pengarna minst och gigantiskt utbud på beggade delar :D
:DLM;
:DLM;
hörre du! passa dej! vkg;
:b:
http://2.bp.blogspot.com/_SANGww4LJ74/SpZx1lwfQWI/AAAAAAAAA8k/kGbtNObmsbg/s320/5454_166188475096_506975096_3931677_3918762_n.jpg
hörre du! passa dej! vkg;
Va? jag? :I:
:b:
http://2.bp.blogspot.com/_SANGww4LJ74/SpZx1lwfQWI/AAAAAAAAA8k/kGbtNObmsbg/s320/5454_166188475096_506975096_3931677_3918762_n.jpg
Vad tror du hon körde innan hon fick ärva sin mans hoj :D
Japp..Vila ligger risigt på det ;)
Det här med tändföljden menas nog mer det här med vevstakarna, så här är det med HD :
Vevstakarna sitter på samma vevtapp. När en HD tänder på främre cylindern roterar vevpartiet 315 grader tills bakre cylindern kommer i tändläge. Men det är 405 grader mellan bakre cylinderns explosion och den främre cylinderns. Denna oljämnhet i tändintervallerna ger Harley-Davidson dess unika ljud och känsla ... pulsen i en Harley.... pulsen i en levande HD..... är allt annat än vad en kopia kan generera ;-)
Harley på tomgång.. Potato-Potato-Potato-Potato
LaDaille
2011-12-08, 21:11
Därför mekar man Sportster, halva pengarna minst och gigantiskt utbud på beggade delar :D
:DLM;
Jag har egentligen aldrig närt drömmen att åka just HD Men har man en kompis som är HD mek och har verkstad man kan låna in sig i så innebär det ju vissa fördelar ;-) Kanske är jag lite glad att han inte är BMW eller Ural och Dnepr specialist i alla fall lite ;-) Som gubbe i branchen kan jag väl också kosta på mig att konstatera att "vad du kör" kanske inte är lika viktigt som att man kör". Det viktigaste är väl till syvende och sist att man faktiskt gillar det man åker på. Jag skulle aldrig välja en hoj som kändes obekväm bara för att det står HD på tanken
//Json
Ingen japanare når upp till HD vc;
Tundra Trotter
2011-12-09, 08:17
Byt till frimärken då.. www.samlarforum.nu (http://www.samlarforum.nu/index.php)
Jag försöker vara lite ironisk här va ?. Typ svära i kyrkan , men det sket sig .
Det här med tändföljden menas nog mer det här med vevstakarna, så här är det med HD :
Vevstakarna sitter på samma vevtapp. När en HD tänder på främre cylindern roterar vevpartiet 315 grader tills bakre cylindern kommer i tändläge. Men det är 405 grader mellan bakre cylinderns explosion och den främre cylinderns. Denna oljämnhet i tändintervallerna ger Harley-Davidson dess unika ljud och känsla ... pulsen i en Harley.... pulsen i en levande HD..... är allt annat än vad en kopia kan generera ;-)
Bra förklarat där jale! vic;
Jag har egentligen aldrig närt drömmen att åka just HD Men har man en kompis som är HD mek och har verkstad man kan låna in sig i så innebär det ju vissa fördelar ;-) Kanske är jag lite glad att han inte är BMW eller Ural och Dnepr specialist i alla fall lite ;-) Som gubbe i branchen kan jag väl också kosta på mig att konstatera att "vad du kör" kanske inte är lika viktigt som att man kör". Det viktigaste är väl till syvende och sist att man faktiskt gillar det man åker på. Jag skulle aldrig välja en hoj som kändes obekväm bara för att det står HD på tanken
//Json
På din sida Json. re;
Jag försöker vara lite ironisk här va ?. Typ svära i kyrkan , men det sket sig .
Samma här... svårt/omöjligt att uppfatta ironi om texten saknar känsloförklarande smileys, eller hur. ;)
Varför HD? Jag det kan man fråga sig, dyr, halvdan finish, halvkass vägållning och bromsar. Rätt trött i orginalskick. Personligen tjusas jag väl av att dom är lite opolerade och att det med det med rätt enkla medel går arr få sprutt på dom och att det finns vrid.
Tundra Trotter
2011-12-09, 13:57
Samma här... svårt/omöjligt att uppfatta ironi om texten saknar känsloförklarande smileys, eller hur. ;)
Mera smileys blir det. Foc
Tundra Trotter
2011-12-09, 14:01
Nä men jag gillar Harley för att dom lever om så mycket djävulskt . Gamla tanter får framfall och små barn kissar på sig . Dé é coolt . Sen håller dom ju älgarna borta när man kommer farandes på riksvägarna . :D
En Harley lämnar igen oberörd.
Antingen gillar du den eller så avskyr du den. Och, det kvittar vilken sida av staketet man än står på så snackar man om Harleyn.. den du!
För att förklara skillnaden på en Harley och alla andra motorcyklar räcker det att förklara det såhär.
Om du ska ut och köra en sväng en söndagseftermiddag säger du till frugan -Jag tar en runda på Harleyn.
Om japsåkaren ska ut en sväng samma söndagseftermiddag säger han till frugan -Jag tar en sväng på hojen.
En Harley är alltid en Harley.
En japshoj är alltid bara en hoj.
Japp..Vila ligger risigt på det ;)scr;
En Harley lämnar igen oberörd.
Antingen gillar du den eller så avskyr du den. Och, det kvittar vilken sida av staketet man än står på så snackar man om Harleyn.. den du!
För att förklara skillnaden på en Harley och alla andra motorcyklar räcker det att förklara det såhär.
Om du ska ut och köra en sväng en söndagseftermiddag säger du till frugan -Jag tar en runda på Harleyn.
Om japsåkaren ska ut en sväng samma söndagseftermiddag säger han till frugan -Jag tar en sväng på hojen.
En Harley är alltid en Harley.
En japshoj är alltid bara en hoj. Har faktiskt fått frågor från GAMLA gubbar angående Crossbonesen! Retrostuket väcker väl gamla minnen hos domvic;
Har faktiskt fått frågor från GAMLA gubbar angående Crossbonesen! Retrostuket väcker väl gamla minnen hos domvic;
Jag har en gubbmagnet i garaget och det är inte vare sig fruns Softtail springer eller min Roadking det är min gamla 118cc Svartqvarna av 46 års modell. Även om man stannar mitt i skogen så kommer det fram en gubbe som haft en sån. Sedan får man höra de mest fantastiska storys hur dom kört från Växjö till Karlskrona iklädd blåställ och vegamössa i 23 minusgrader. Eller polaren som dejtade en brud i Abbekås och att hennes kusiner dumpade hojen i hamnen för att hon skulle stanna inom familjen. Så när det gäller uppmärksamhet är jag tveksam till ifall just storleken har betydelse ;-) Uppvägdes dock lite i somras då en 70+tant på Coop Forum parkeringen kom fram och tyckte att Roadkingen lät helt underbart. Sen fick man lite historier om hennes ungdom som Spätta i Sörmland. Hur som helst så är hoj ett bra sätt att få höra många sällsamma historier med varierande sanningshalt
//Json
Jag började med engelskt sen fick man för sig att en hoj ska va på minst 1000 ccm och ha två cyllar. Det fick bli Harley .Harley är ett bojsänke jämfört met en Traja el Norton men så fick det bli och så har det varit sen -88. Men med tanke på alla som rynkade på näsan åt oss/mig och som senare skaffade Harley (Carola ,Lasse Berghagen Peter Harrysson.plus div svenne bannan) och kallar sig biker till höger och vänster är det nog ballare med en Gussi
belsebub36
2011-12-11, 08:54
En Harley lämnar igen oberörd.
Antingen gillar du den eller så avskyr du den. Och, det kvittar vilken sida av staketet man än står på så snackar man om Harleyn.. den du!
För att förklara skillnaden på en Harley och alla andra motorcyklar räcker det att förklara det såhär.
Om du ska ut och köra en sväng en söndagseftermiddag säger du till frugan -Jag tar en runda på Harleyn.
Om japsåkaren ska ut en sväng samma söndagseftermiddag säger han till frugan -Jag tar en sväng på hojen.
En Harley är alltid en Harley.
En japshoj är alltid bara en hoj.
Instämmer..:)
När man får frågan vilken hoj man har och svarar Harley..Är ALLA med .Men vad svarar man när man kör japs...jaaa,det är en Yamaha xxx..bla bla..custom typ..men ingen fattar ändå så man fick alltid avsluta med att..den liknar en Harley.
Instämmer..:)
När man får frågan vilken hoj man har och svarar Harley..Är ALLA med .Men vad svarar man när man kör japs...jaaa,det är en Yamaha xxx..bla bla..custom typ..men ingen fattar ändå så man fick alltid avsluta med att..den liknar en Harley. Ja,ORIGINALET! Japaner är ju duktiga på o hitta på saker o ting men tillverkar Harley kopier! Detta måste ju vara CREDIT TO HARLEYro;
whiskeythrottle
2011-12-14, 12:27
Skälvklart finns det praktiska fördelar och nackdelar med alla märken. Harley har ju fördelen som någon sa att det finns mycket extradelar att välja mellan vilken är trevligt om man inte vill ha en hoj som är helt standard. Ofta tycker jag folk skryter om märket ungefär som ungdomar i skolan tror sig få högre status om de har märkeskläder på sig. Sånt är mest bara pinsamt tycker jag.
Jag valde harley för att de hade en hoj jag gilla och har även nära till bra verkstad när det ska servas. Sen kändes det som om möjligheten att bygga om och montera andra delar är vanligare på just harley-davidson vilket är bra för då kan man lättare fråga andra hd åkare om hjälp osv.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.