Logga in

Visa fullständig version : Startproblem Sportster -99



Nostradamus
2025-09-15, 16:49
Söker hjälp av er med lite mer erfarenhet av Sportster än vad jag har.
Köpte min egen 70-års present för ett år sedan och som blev en -99 Sportster som ska vara ombyggd till 1200.
Finns inga papper på detta och jag har inte kunnat kolla det på annat sätt mer än att förgasaren verkar vara uppsatt till 1200.

Nu till problemet.
Den har blivit helt hopplös att starta och och jag hittar inte felet.
Har provat med 2 olika förgasare bytt tändspole nya tändkablar och stift utan något resultat.

Får gnista och när jag kör på starten så poffar den i förgasaren eller skjuter kraftfullt i avgasrören oftast då i det främre.
Om jag då kollar stiften så är det för det mesta torra och fina men inte alltid. Kör jag runt lite utan stiften och sen försöker starta så går den många gånger igång men inte alltid.

När den av någon anledning får för sig att starta går den kanonfint men får den stå en stund så är problemet tillbaka.

Mycket trial and error och famlande i blindo som ni ser.
Hoppas någon kan ge mig lite hintar vad jag ska kolla/göra mera.

minhoj
2025-09-16, 13:40
Jag gissar på tändmodulen
Har haft problem på frugans -99
jag tror att det är så att det blir typ -40 graders förtändning på ena tändpulsen, då blir det rejält svårstartat och så småningom går topplockspackningen sönder efter alla "baksmällar"
får man igång hojen går den skapligt, speciellt vid lite högre varv

Jag slet mitt hår innan vi beställde en ny Ultima tändmodul - vips var problemet löst
haft exakt samma problem på ytterligare en kompis sportster

TEST:
ryck den ena tändhatten och starta enbart en cylinder - sen tillbaka och ryck den andra tändhatten
hur blir det?
för mej startade den direkt på en cyl

Nostradamus
2025-09-19, 10:14
Jag kom fram till samma slutsats och har beställt en Dyna 2000i som jag fick rekommenderat av en gammal HD mek med ca 40år i branschen.
Ska bli intressant att se vad detta gör.

Nostradamus
2025-09-28, 08:16
Har nu kört med nya tändmodulen och vilken skillnad. Starter direkt bättre gassvar och segdragning.
Kan köra ända ner till 40 km/tim på 5an och sen bara dra på utan att motorn protesterar fasst iof är det bättre att gå ner på 4an.
Så här långt är jag helnöjd.

minhoj
2025-09-29, 21:10
Kul!
Jag sa ju de...vic;

Njut av veckorna som e kvar att köra i år

Nostradamus
2025-10-02, 17:29
Japp du hade rätt.
Blir en tur varje dag nu när solen är framme och någorlunda temperatur.