Visa fullständig version : Elektroniskt tändningslås slås av vid start
jocketwin
2022-07-31, 00:02
Hej
Jag har installerat et elektroniskt tändningslås .
Jag har problem med att tändningslåset slås av vid start och då tänder inte motorn.
Min teori är att om batteriet inte är helt full laddat så blir det en Strömpik når startmotorn går på som stänger av den elektriska tändningen.
Har någon varit med om det eller löst det ?
Skulle en kondensator till tändningslåset lösa problemet?
Mvh Jocke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vet inte vad du har installerat, men...
Vi hade samma problem med Vecta Imobilizer på frugans hoj för massa år sen, nu har vi iofs rivit bort allt.....men...
Men det finns en tråd där jag beskrivit problemet. och en liten skiss, med en kondensator och en diod
min lösning funkade klockrent i hur många år so helst, men en diod är ett måste
sök/kolla mina tidigare inlägg
din teori är förmodligen helt korrekt
- - - Uppdaterad - - -
Vet inte vad du har installerat, men...
Vi hade samma problem med Vecta Imobilizer på frugans hoj för massa år sen, nu har vi iofs rivit bort allt.....men...
Men det finns en tråd där jag beskrivit problemet. och en liten skiss, med en kondensator och en diod
min lösning funkade klockrent i hur många år so helst, men en diod är ett måste
sök/kolla mina tidigare inlägg
din teori är förmodligen helt korrekt
jocketwin
2022-08-01, 23:41
Tack för hjälpen. Har beställt delar !
Återkommer med resultat
Skickat från min iPhone med Tapatalk
jocketwin
2022-08-06, 20:57
I dag har jag lött in en kondensator och en diod till tändningslåset och jag märker ingen skillnad .
Om jag läst kopplingsschemat rätt så ska dioden komma först med ringen ifrån strömkällan ?
Sen satte jag den andra sidan av dioden på benet på kondensatorns +pol och jordade -benet och sedan ingående sladd till tändningslåset på kondensations +pol den borde väl ladda upp sig själv?
Har jag gjort fel ? Kan jag bränt upp dioden när jag lödde ? Kan jag mäta så det är rätt i så fall?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag fattar inte riktigt vad du skriver...??
Strömkällan ska in genom anoden på dioden inte på ringen som är katod
Vitsen med diod är att den spärrar i backrikningen som på mitt schema, dvs när spänningen sjunker på batteriet pga att startmotorn går runt så finns det fortfarande spänning kvar i kondensatorn till ditt lås eller nåt annat...
Vet som sagt inte vad du har för grejer eller hur det ser ut hos dej, kolla på mitt schema en gång till...och tänk till om du gjort rätt...
spänning flyter i pilens (dioden) riktning men inte tvärtom, kondensatorn håller kvar spänningen en kort stund, alltså precis i ögonblicket startmotorn drar, det är det som är vitsen
vad har du för diod och för kondensator?
jocketwin
2022-08-09, 20:37
Jag har tittat på ditt schema och vad jag kan se så har jag kopplat rätt.
Det är ett Axel Joost Digitalt tändlås Easy RFID
Jag har lackat om hojen och är inte sugen på att borra in ett tändningslås igen.
Kondensatorn är på 10000uf och först hade jag en 3a diod sedan en 30a Allt funkar bra till jag drar igång startmotorn. kondingen håller ström. Däremot så går dioden sönder så snabbt att det inte märks. Jag har mätt både innan och eter och dioden är ok innan och släpper rakt igenom från båda håll efter.
Jag förstår inte varför ? Är det för stark kondensator som ger ström bakifrån in i dioden ?
Jag kan inte komma på något annat sätt att lösa det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter som att du inte bara driver ditt digitala tändlås via dioden, då dioden går sönder. dvs startmotorn verkar även gå via dioden.
- - - Uppdaterad - - -
Låter som att du inte bara driver ditt digitala tändlås via dioden, då dioden går sönder. dvs startmotorn verkar även gå via dioden.
Men prova först att koppla in ett fullt batteri eller kör start kablar från bilen och se om det fungerar då. bara så du inte har något annat fel.
jocketwin
2022-08-09, 22:55
Batteriet är helt nytt och är det helt Nyladdat eller jag kör på kablar från en bil som går så startar den perfekt. Problemet är att det är för små marginaler för att våga ge sig iväg .
Det är en chopper med en högkompressions 127a i.
Och plats för ett större batteri finns ej. Jag har testat olika och har det med störst startström som får platts.
Startmotorn tar sin ström direkt från batteriet och startknappen är direkt på startmotorn så idet är bara tändning och ljus som går på tändningslåset.
Med ett vanligt tändningslås gör det inget att jag tappar strömmen någon 1/2 sekund när stsrtmotorn slår till för när motorn snurrar är strömmen tillbaka och motorn startar.
Med det nya elektroniska tändningslåset så stängs det av när det förlorar strömmen och tändningen är av.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fortfarande har jag ingen info hur du kopplat och vad du har för grejer, och vet egentligen inte vad ett elektroniskt tändningslås är bra för
Nej, du kan inte köra allt, dvs lyse och tändning genom dioden, det blir alldeles för mycket ström, och kondensatorn orkar inte heller hålla spänningen då
vitsen är att hålla spänning till styrenheten inte till förbrukarna
isf får du koppla lyse och tändning etc genom ett separat relä
alltid smart med relä till tändning och lyse
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.