handdator

Visa fullständig version : Det går inte att stänga av!



Datte
2021-08-17, 07:23
Man brukar ju ha problem att det inte går att starta, men här är det tvärtom. När jag bryter strömmen med tändningslåset fortsätter motorn att gå! Jag har kollat +-kabeln till tändmodulen och den bryter med tändningslåset, alltså är den ok. Tänker att det går tjuvström någonstans och börjar leta.
Hittar ingenting och tänker att det KAN vara fel i modulen? Har nu lånat en modul för att utesluta eller hitta ett fel.

Någon som har en idé om vad det kan bero på?

TCKalle
2021-08-17, 14:23
Hade ett liknande beteende på en early shovel jag hade i forntiden och då var felet ett defekt laddningsrelä.

Jensa018
2021-08-17, 15:08
Vad är det för hoj? Förgasare/insprut?
Hur lång tid efter att du stängt av går den?
Hur får du stopp på den?

Datte
2021-08-19, 15:03
Aha, jag kollar laddreläet. Det är en chopper, med förgasare förstås. Nu får jag lägga i en hög växel och stanna motorn med motorstopp. Inte bra, men vad gör man?

Jensa018
2021-08-19, 16:27
OK.
Hur länge tuffar den på om du inte dödar den?
Händer det oavsett hur länge den har varit igång?

Hur länge har du haft problemet? Kom det medan hojen var i din ägo?
Har du gjort något annat med hojen i samband med att problemet uppkom?

Datte
2021-08-19, 22:35
Jag körde den ett par mil och skulle sen stänga av den - men det gick ju inte... Så den har gått från ett par minuter upp till någon timme.

Jensa018
2021-08-20, 09:45
Går den rent efter att du har slagit av tändningen?
Efter att du har stängt av tändningen, ungefär hur lång tid har den som mest gått innan du dödat den genom att lägga i en växel?

Är det bara en kort stund funderade jag på om du kan ha problem med självantändning (dieseling/run-on).
Fast har du samma problem efter att motorn varit igång bara någon minut är det nog inte fallet, utom antagligen något med elektroniken.

Datte
2021-08-20, 10:06
Jag har stängt av den inom någon minut. Det konstiga är att den har funkat perfekt i en massa år, så började det här strulet. I och för sig skulle självantändning kunna vara en orsak då ingen ström kommer till t-modulen, och då generera pulser till stiften. Det KAN ju bero på den nya bensinen...

Jensa018
2021-08-20, 10:22
OK. Ja, går det ingen ström till t-modulen borde det vara svårt för stiften att tända.

Går den lite fett eller bränner olja kan det också bidra till problemet.
Hur ser det ut i cylindrarna?

Datte
2021-08-20, 17:19
Jag har inte kollat hur de är... ska starta och se om den självdör efter ett tag.

Pulare
2021-08-20, 18:45
Jag har inte kollat hur de är... ska starta och se om den självdör efter ett tag.

Kolla om du har spänning på + polen på tändspolen när du har stängt av. Jag förmodar det du har kollat är att databoxen (T-modulen ) som du kallar den är spänningslös när du stänger av.

Datte
2021-08-20, 19:36
Kolla om du har spänning på + polen på tändspolen när du har stängt av. Jag förmodar det du har kollat är att databoxen (T-modulen ) som du kallar den är spänningslös när du stänger av.

Jo visst har jag kollat strömmen både till t-spolen och boxen, och de bryter när t-låset vrids av. Tanken på självantändning ( som en diesel) ligger nära nu. KAN det bero på bränslet??

Pulare
2021-08-20, 19:53
Står tändningen högt kan det ju bli glödtändning. Var ju vanligt förr i tiden på äldre bilar. Kanske t-modulen som har blivet kass.

Datte
2021-08-23, 20:37
Kan det vara kabeln FRÅN voltpak som ligger mot kabeln TILL t-spolen? Enda möjligheten som jag ser det nu...

Datte
2021-09-11, 16:54
Märkligt... med NY voltpack monterad upptäcker jag att det är 11 V i ramen mot minus på batteri (när jorden batteri-ram är lossad).
Är det jag som inte begriper något eller ska det vara så här?? Eller har jag bara otur och voltpacken är slut fast den är ny?