handdator

Visa fullständig version : Vad att tänka på för att slippa bli associerad med kriminella mc gäng?



whiskeythrottle
2011-11-20, 23:14
Jag är ganska ny på harley och glidare. Jag undrar om det finns saker man bör undvika för att bli associerad med kriminella mc gäng eller att mc gäng ska bli uppretade på något man gör/klär sig osv. Jag var en gång i tiden lagidrottare tills jag började med motorcross som är mer individuell. Dock har jag börjat trappa ner på motocross och istället syssla med landsvägsmotorcyklar. Att tillhöra en mc klubb låter som något som kan ge den där "lagkänslan" och "gemenskapen" tillbaka samtidigt som man sysslar med motorcyklar? Har jag fel? Men jag undrar om man lätt kan bli stämplad som outlaw biker av de okunniga?

Jag tex råkar ha skägg i ansiktet å har märkt att vissa tenderar att tro att man är nån "outlaw biker" bara för det nästan. Motorcykel-fantast är jag, fast ingen kriminell sådan. Sådana kommentarer skrämmer mig inte. Men jag vill ju heller inte skrämma någon annan för mitt utseende eller mitt sätt att klä mig.

Sen undrar jag om det finns en risk att man retar upp nått kriminellt mc gäng bara för att man klär sig på ett visst sätt t.ex. skinnväst med logo lr någe? Måste finnas många som vill tillhöra en laglig mc klubb där man gör något tillsammans och har roligt utan att syssla med kriminell verksamhet. Är det OK att kunna åka tillsammans och känna igen varandra genom att bära någon slags nån slags logga lr liknande utan att Hells Angels kommer å knackar en på axeln och undrar vem fan är och vad man sysslar med?

Eller är det så illa att om jag bär skinnväst+klubb logga på ryggen = wannabe outlaw? Är det så illa att ett gäng hojälskare blir tvingade att inhandla träningsoveraller för att inte se ut som ett kriminellt mc gäng?

Jag vill veta lite vart gränserna för vem som anses vara outlaw och vad som är ok för en vanlig laglig biker-knutte?

Utan att blir kallad wannabe, dum, idiot osv hoppas jag ni kan hjälpa mig att reda ut detta frågetecken i pannan på mig och berätta om det är något jag ska se upp med för att inte hamna i blåsväder. Gissar ju att det måste finnas många här som råkat ut för att bli associerad med något man inte är?

abelseth
2011-11-21, 01:22
Undvik följande:

http://www.streetcorner.com.au/assetLibrary/images/GenericImages08/WC_766451_39_image.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Hells_Angels_France.JPG/250px-Hells_Angels_France.JPG

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41579_237074988451_8745_n.jpg

Skämt och sido så är det i mina ögon ganska mycket skitsamma vad du har på dig. Outlaw klubbarna bryr sig inte något vidare om du inte gör narr över deras klubb eller på annat vis provocerar fram en direkt reaktion. Sunt förnuft helt enkelt. Förstår jag dig rätt, att du precis skaffat en H-D och vill starta upp klubb?

Sen förstår jag inte varför du oroar dig för att bli tagen för en "outlaw" biker? I trafiken så tror jag snarare att den är en fördel att folk tror man är lite skruvad i huvudet så håller de avstånden bättre :D

Ska du starta igång en klubb så finns där en massa olika regler och tillvägagångssätt om du ska ha med MC på din ryggtavla, tror alla kan ha MCC om jag inte kommer ihåg helt fel. Som sagt inte så bra koll på det, men kolla upp det noga innan ni börjar trycka upp västar och annat. Färgkombinationer och annat är också väldigt känsligt för vissa. Men kolla upp det, kolla med din lokala hojklubb och hör dig för lite. Finns massa skit bra klubbar som kör tillsammans och har riktigt roligt utan att vara kriminella ;)

Sen oroa dig inte för att folk ska tycka du är "bad-ass biker!" Kör och ha kul! Retar sig någon på dig, så är det 1-0 till dig! :D

Darkforce
2011-11-21, 06:54
Håller med föregående talare, kolla upp med din lokala klubb om vilka "regler" som gäller (när det gäller ryggmärken så anv. inte färgerna som abelseth hänvisar till), klä dig som du känner för och skit i vad andra tycker. Det finns grova brottslingar som går i kostym också :-)

PS. Om du skriver var du bor kanske ngn kan tipsa om en schysst klubb i din närhet. DS.

Axman
2011-11-21, 10:18
Du behöver ju inte klä dig som banktjänsteman, så för att slippa tas för grovt kriminell så är vanliga mc-kläder en bra idé.

Men annars, det beror ju på vad du vill ha med. Vill du ha väst med logga, skägg, tatueringar och liknande så får du folks fördomar på köpet. Kör du på tygjacka med neon för att synas i mörkret så kanske folk ser på dig på annat sätt. Och det gäller ju inte bara från de "okunniga". Det gäller ju internt bland mc-folk med. Det kan ju vara de som anser att kör man HD skall det vara skinnkläder endast.

Så vad har du för bild om hur du vill klä dig? Börja med att utgå ifrån dig själv tycker jag.

admin
2011-11-21, 11:12
Spana dessa snubbar :D

http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/189655_10150156537773000_726767999_8159049_4767375 _n.jpg

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/198504_10150156537808000_726767999_8159050_4873711 _n.jpg

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/197817_10150156538368000_726767999_8159052_2879754 _n.jpg

abelseth
2011-11-21, 11:19
Som hittat för alla er harley förare som inte riktigt vet vilken kategori av biker ni vill tillhöra. Kör på det säkra kortet, bli köttnörd och skaffa --> Taaadaa.. 999 kr, som hittat! (http://www.mcklader.eu/High-Visibility-Jacka-II) Tror där fanns byxkor och hjälm med i samma stuk.. :I:

Sen behöver man aldrig mer betvivla att någon kommer att ta er för en badass-biker! :D

abelseth
2011-11-21, 11:20
Spana dessa snubbar :D

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/197817_10150156538368000_726767999_8159052_2879754 _n.jpg

Hahahaha Migrationsverkets klubb var ju ändå bara bäst :D

Axman
2011-11-21, 12:01
När jag vet om att jag skall köra i mörker brukar jag faktiskt ha med mig en neonväst i väskan. Den får användas både när jag kör i mörker och de gånger jag fäller träd med brorsan. :)

abelseth
2011-11-21, 12:30
När jag vet om att jag skall köra i mörker brukar jag faktiskt ha med mig en neonväst i väskan. Den får användas både när jag kör i mörker och de gånger jag fäller träd med brorsan. :)

Ah jag bara deygar mig lite. Har faktiskt oxo reflexväst för långturer och kväll/nattkörningar :D Hellre syns jag och ser ut som en levande neonboll än att jag sitter i grillen på en bil ;)

ElMilagro.
2011-11-21, 18:31
Tänk inte så mycket!!!!

whiskeythrottle
2011-11-21, 21:09
tack för alla svar. Jag litar på att ni har koll på läget. Att åka som en grupp oavsett om man startar någe eget eller går med i nån befintlig klubb så ser det ju rätt mäktigt när man kommer ett helt gäng på¨hojjar. Såklart ska man bara se upp så man inte kopierar nån annan bara. Ride on!

Hagis
2011-11-21, 21:32
Min rekommendation!
Börja med att köra hojen några mil, umgås med hojfolket i din närhet och "känn och kläm" lite på hela kulturen! Är det sen något du finner dig hemma i så kommer nästa steg med väst falla naturligt! Det är en väldigt gedigen kultur som internt är den bästa gemenskapen som finns enligt mitt tycke men ja folk utanför gemenskapen kommer döma dig så fort du trär på dig en väst och dom dömer dig ännu hårdare om du har tryck på västen! För att inte tala om statens maffia (snuten) dom kommer stoppa dig titt som tätt och jävlas med dig så fort dom bara kan!

Så mitt råd är att börja umgås och lära känna folk sen kommer resten av sig själv! Lycka till med allt och välkommen till forum gemenskapen!

ViLa
2011-11-21, 21:54
Är det ett skämt eller?

Hagis
2011-11-21, 22:18
Är det ett skämt eller?

vilket tänkte du på?

ViLa
2011-11-21, 22:19
vilket tänkte du på?
Frågan

Hagis
2011-11-21, 22:25
Det tror jag dock inte!

Hypotes!
Han kanske är helt ny i hela denna kulturen, osäker på vad som gäller och inte gäller men är nyfiken på vad gemenskapen faktiskt innebär! Är man inte invuxen sen barnsben i denna kultur eller har vänner, brödrar eller systrar som finns i gemenskapen så står man ju lite utanför och har man då skaffat sig en riktig mc så kanske det växer en viss nyfikenhet inför vad det är! Utan att mena något illa mot frågeställaren men för att slippa skriva en bok! Säg att man är född o uppvuxen i svensson svensson världen och är helt ny i detta, då står man ju på en gräns! Ska jag ta steget in eller ska jag vara en nöjd REFLEXVÄST åkare ;) sorry boys kunde inte låta bli haha....

Ja du förstår! ;)

pidde
2011-11-21, 22:37
Är det ett skämt eller?

Det måste det vara . Ett skämt.

Hagis
2011-11-21, 22:39
Så ja! Det finns inga dumma frågor på detta forum! Ge det en chans nu pojkar :)

Bikebandit
2011-11-21, 23:01
Jag är med Hagis ... kanske ett skämt ? .. kanske inte ? .. man bara försöker svara på frågan..

3145

Hagis
2011-11-21, 23:05
Precis! Oavsett vilket så finns det inga dumma frågor på detta forum!

L&R

DeaDSexY
2011-11-21, 23:12
det spelar nog inte så stor roll om folk förknippar skägg, tatueringar å skinnväst med bad-ass biker... skit i vad andra tycker å visa vem du är istället... ha kul... och om du ser ut som en livsfarlig biker så kan du juh alltid göra det lite till en sport att visa att andras fördommar är fel... var trevlig och snäll... så kommer folks fördommar att sakta men säkert förändras....
sen finns det visserligen vissa kombinationer på väst-tryck som man kanske inte ska bära om man inte vill få problem med just dom som är riktiga bad-ass bikers... undviker du bara dom (tror dom togs upp i SBM-tråden tidigare) så har du bara den allmänna okunniga skaran att bevisa att dom har fel! thb;

Hagis
2011-11-21, 23:16
Jag vet ju inte om det är för att jag är skäggig, har skitiga jeans, väst och en ännu skitigare jacka under västen eller om det beror på att jag luktar illa som folk undviker mig haha....

Men DeadSexy har en poäng!

whiskeythrottle
2011-11-22, 23:27
Ni som undrar om jag skämtar så är jag en Nybörjare på HD, inte motorcyklar. En jag pratat med trodde han seriöst skulle få HA eller Bandidos efter sig (kontrollera ens klubb + ev försöka värva) om man åker runt med en väst med klubbnamn + "mc" på västen. Jag vart väldigt skeptisk till det han sa men ville samtidigt försöka ta reda på verkligheten. Självklart känns det pinsamt å ställa frågan men tänker hellre EFTER INNAN. Det var det som väckte oron å ville höra om det var möjligt.

Som enskild mc förare i vanliga mc kläder är det ingen fara, det fattar jag såklart. Men det är ju det när man kanske drar på sig en väst så väcker det fördomar hos okunniga å kanske retar upp nått gäng som undrar vem/vilka man är. Eller iaf jag har ingen aning eftersom jag aldrig stött på nått krimenellt gäng och hoppas aldrig jag gör det (under hotfulla förhållanden).

99% av alla mc åkare är ju kaffe-bulle-knuttar så ser verkligen fram mot en sommar på HD. Har aldrig umgåtts i sånna kretsar förut så det blir nog kul.

Bikebandit
2011-11-23, 00:07
....läsa igenom denna tråd .. kanske svara på några av dina frågor

http://harleyforum.se/showthread.php?724-SBM-eller-inte-SBM

custombike
2011-11-23, 07:49
Bra tips från Bikebandit. men frakförallt var bara dig själv försök aldrig att vara något eller någon du inte är å kommer du att klara dig mycket bra i dden här världen. Till sist bara, Välkommen!

admin
2011-11-23, 15:05
Tycker det är bra att du frågar, annars lär man sig inget. Better safe then sorry!

PS: Dra på dig en sån här och du är "home safe" :D

http://harleyforum.se/microclassifieds/photos/c8b10f6e202aa8160b866af24e1ff9cf.jpg

Bikebandit
2011-11-23, 15:49
Gör inte vad jag gör .. Jag är HOG medlem .. folk alltid ge mig plats i baren, små barn gråter när jag går förbi, vuxna män skaka i sina stövlar .. riktigt Bad To The Bone LM;

Tundra Trotter
2011-11-23, 16:11
Va dej själv & skit i vad andra tycker. Falskhet är din värsta vän i Biker kretsar . Som bekännande Biker & nykterist ( Believer mc ) så känner jag mig alltid hemma hos andra klubbar oavsett colors . Med Svensson är det dock en helt annan historia . Men jag förlåter dom ty de veta icke vad de göra.
Den som är utan skuld , kasta första stenen. Glid med Gud broder .

Hagis
2011-11-23, 19:09
som många påvisar, var bara dig själv så är det inga problem! men till din fråga! Nej dra inte på er västar med namn och tryck utan att gå den "rätta vägen" och detta för att just förhindra dom problem du beskriver! Vissa tycker jag har fel i den värderingen gällande SBM, vissa håller med mig! Men hur det än är så vill du bära väst och slippa bekymmer så finns det inte många vägar att gå! Som det nämndes här ovan, läs tråden om SBM eller inte SBM. All information i den tråden är inte helt 100% korrekt men du får en liten uppfattning om vad det handlar om och kärnfrågan får du en god bild av! :)

Ozzy
2011-11-24, 00:01
Finns två SBM klubbar i stan och några icke SBM, dom som inte är SBM har väst med tryck, det som skiljer sig är att de icke SBM anslutna inte har ett märke längst ner på ryggen som talar om vilken stad dom är från, det sitter på framsidan som litet märke i stället. Vet inte hur det är i övriga städer men här umgås alla klubbar oavsett SBM eller ej, och det går mycket vänskapligt till. Jag har hängt med folk i flera klubbar i många år och har hittills inte hört någon nämna något negativt om någon annan för att den eller den valt den eller den klubben. Det handlar om att åka hoj! Men ja, sheriffen vill gärna stoppa västbärande hojåkare här, även om det står Harley Davidson på ryggen.

Viljar
2011-11-24, 00:22
En jag pratat med trodde han seriöst skulle få HA eller Bandidos efter sig (kontrollera ens klubb + ev försöka värva) om man åker runt med en väst med klubbnamn + "mc" på västen. Jag vart väldigt skeptisk till det han sa men ville samtidigt försöka ta reda på verkligheten.

Don't do it..

My $ 0.02

whiskeythrottle
2011-11-24, 18:30
skönt att man fått svar på frågan. Tackar alla som skrivit. Läste tråden om SBM å den tråden var toppen att läsa.

Summa summarum: Har man brottom till något ska man kanske inte bära väst med patch pga risken att bli stoppad av polisen. Ej heller sätta mc på ryggen om man inte är med i en SBM-klubb (onödigt att inte respektera dem om de är principfasta). Vill jag ha en äkta biker väst får man gå med i en SBM-klubb eller starta sin egen den "långa" vägen. Väst utan "mc" på ryggen väcker inga känslor hos SBM-klubbar. En klubb skapar en känsla av gemenskap, även om vi pratar kriminella eller vanliga knegande svenssons.

http://www.blsvest.cc.cc/img/product/2009/200906/20090619/213605_0_Black_Label_Society_Vests.jpg

En sådan väst (se länk) är ok för den som vill vara en "poser" lr bara skrämma slag på gamla tanter.

Själv tänker jag följa era råd att känna av biker-kulturen men kanske vänta lite innan jag sätter några märken på ryggen. Prata med första bästa SBM-ansluten medlem jag ser bara för att få lite mer "inside information".

Rätta mig nu om jag har fel?

Bikebandit
2011-11-24, 20:38
Själv tänker jag följa era råd att känna av biker-kulturen men kanske vänta lite innan jag sätter några märken på ryggen. Prata med första bästa SBM-ansluten medlem jag ser bara för att få lite mer "inside information".

Yea do that thb; ... eller bara glömma väst med patches .. du kan ha lika kul utan.

ElMilagro.
2011-11-24, 20:59
Black Label Society är ett hårdrocks band. Och vilka mc klubbar är kriminella?

Hagis
2011-11-24, 21:27
Och vilka mc klubbar är kriminella?

Finns inte så vitt jag vet någon klubb i sig som är kriminell! sen vad varje enskild individ har för vardag har ju inte till klubben ansvar för!

ElMilagro.
2011-11-24, 21:45
Finns inte så vitt jag vet någon klubb i sig som är kriminell! sen vad varje enskild individ har för vardag har ju inte till klubben ansvar för!


Undrar vilken klubb whiskeythrottle tänker på.

Hagis
2011-11-24, 22:33
Undrar vilken klubb whiskeythrottle tänker på.

Det är en stor gemenskap, många fördomar från yttre faktorer som målar upp ditt o datt ja vi vet kort o gott alla hur saker o ting målas upp i media! Så låt oss inte lägga för stor vikt i just den frågan! Det finns det myndigheter som gör, lått oss i stället hålla ihop gemenskapen här på forumet! Detta är våran värld, våran gemenskap! ;)

xbones
2011-11-24, 23:08
Det är en stor gemenskap, många fördomar från yttre faktorer som målar upp ditt o datt ja vi vet kort o gott alla hur saker o ting målas upp i media! Så låt oss inte lägga för stor vikt i just den frågan! Det finns det myndigheter som gör, lått oss i stället hålla ihop gemenskapen här på forumet! Detta är våran värld, våran gemenskap! ;)GP;Hagis!

whiskeythrottle
2011-11-25, 10:43
blev kanske lite fel i min formulering. Ibland har jag otur när jag tänker.

Jag menade inte att det finns kriminella mc klubbar, utan syftade på att enskilda individer (kriminella eller ej) kan trivas i en mc klubb av många positiva anledningar.

Hagis
2011-11-25, 11:06
blev kanske lite fel i min formulering. Ibland har jag otur när jag tänker.

Ibland blir det så och det är inte mer med det! Säger som jag brukar säga till min personal (fan jag säger många kloka ord till dom märker jag haha) "Man kan inte vara bäst jämt, ibland måste man låta någon annan vara bäst så att dom inte tröttnar på sina uppgifter" ;)

Sen är det ju så, här inne är vi alla lika oavsett vilket! Vi delar samma intresse nämligen hojåkningen, sen att vissa har valt si, vissa har valt så, vissa tycker så och vissa tycker si! Ja det finns lika många åsikter som det finns registrerade skribenter men det viktigaste är att vi inte börjar nöta på varandra internt! Det kommer inte accepteras från våran (moderatorer och admin) sida!

Nu är det fredag och jag önskar er alla en trevlig helg, själv väntar jag bara på att kl ska slå 11 så det är "legitimt" att knäcka en pils haha....

L&R