handdator

Visa fullständig version : Way to go!



Viljar
2011-11-18, 11:04
Haha, sitter och väntar på firmabilen hos däckhandlaren och såg den här.

Bulls eye!


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

ultra98
2011-11-18, 11:12
Hoppas dom tappar kunder på det,det är väl bara ta lite mer bet för omläggningen på medtagna däckbx;

ultra98
2011-11-18, 11:19
En sak till då lagar dom inte däck som inte är köpta därpo;

admin
2011-11-18, 12:23
Tyvärr en ganska vanlig grej. Likadant finns det vissa märkesbilverkstäder som inte reparerar och servar importbilar. Dåligt.
Att de kanske ger sämre inbytespris är en sak. Men service kan väl inbringa lite pengar, eller?

Tack och lov finns det andra som är mer service minded.

Viljar
2011-11-18, 21:02
Hörni.. jag känner den här däckhandlaren.. jag och hela familjen köper alla våra bildäck där.

Så jag kan garantera, han är "Mr. Serviceminded" personifierad, han vill bara inte stå och göra jobb han inte kan lämna 100% garanti på. Så kallade internetdäck är i väldigt många fall sekunda däck av högst tvivelaktig kvalitet. Det handlar om däck som egentligen skulle ha gått till destruktion men som hamnar på marknaden genom mindre nogräknade människor.

Den här killen har kroknat på att stå och försöka balansera ovala däck eller däck som han med 100% säkerhet kan säga är rena kopior på märkesdäck. Förmodligen tillverkade i Kina eller någon annan banditstat. De här däcken har folk köpt "riktigt billigt" på internet och tror på allvar att de har köpt samma däck som de däckhandlaren säljer över disk. Så är det ju så klart inte. Däckhandlaren monterar och balanserar internetdäcken men kunderna kommer tillbaka efter några dagar och vill ha däcken ombalanserade eftersom bilen håller på att ramla i bitar av vibrationerna.. och inte fan vill de betala för det "garantijobbet", däckhandlaren har ju gjort ett skitjobb.. eller hur?

Och, när man har råkat ut för samma grej för femtioelfte gången brinner det lätt i skallen.

Jag förstår att han har kroknat..


P.S. Idag var jag där och lade på fyra nya vinterdäck på firmabussen och han reparerade ett av mina privata vinterdäck som hade fått pyspunka av en spik. När jag fick fakturan i hand frågade jag om jag kunde betala med kort för reparationen av mitt privata däck.. vilken reparation? frågade han... D.S.

Hagis
2011-11-18, 21:24
Jo fast det är ju inte bara han som säger nej till den servicen att däcka om till däck köpta någon annan stans! Det är som att jag skulle säga nej till morsor som kommer och ber mig värma upp deras barnmatsburkar! Nej den är inte köpt här, ring barnmats leverantören! Barnsligt löjligt, jag hade inte gått tillbaka till den verkstan och jag hade inte rekommenderat dom till någon annan!

Viljar
2011-11-18, 21:45
Jo fast det är ju inte bara han som säger nej till den servicen att däcka om till däck köpta någon annan stans! Det är som att jag skulle säga nej till morsor som kommer och ber mig värma upp deras barnmatsburkar! Nej den är inte köpt här, ring barnmats leverantören! Barnsligt löjligt, jag hade inte gått tillbaka till den verkstan och jag hade inte rekommenderat dom till någon annan!

Hagis, läs h e l a tråden.. (http://harleyforum.se/showthread.php?2572-Way-to-go!&p=19922&viewfull=1#post19922)

Hagis
2011-11-18, 21:51
Det har jag gjort!
Men om man då är medveten om att däcken inte går att balansera eller att något annat är vajsing så får man väll kommunicera med kunden och påvisa att "du detta kommer inte funka! Och även om jag nu däckar om så kommer du behöva balansera upp däcken vilket då kostar xx kronor"! Om vi nu ska ta just denna killen, vilket inte var min avsikt! Min avsikt var att påvisa att vissa verkstäder inte däckar om ifall man inte köper deras prylar! Det tycker jag är fucked up, sen om din bekanta har fått nog ja det säger jag varken bu eller bä om. Jag tycker att har man en service verkstad så kan man inte köra något monopol på att bara göra jobb om man köper sakerna från just dom!

Noyen
2011-11-20, 10:25
Har också köpt skitdäck från www.dackonline.se som studsar på fälgarna.Har balancerat dom flera ggr och det syns tydligt att de
hoppar ganska bra på fälgarna.Men ingen har sagt nåt om att de inte vill balancera fast jag talat om var de är köpta.
Nu har jag haft dem några år så varken www.dackonline.se eller www.continental.se i Gislaved är sugna att kolla dom.

Köpte sen nya däck på en lokal däckfirma och trucken går helt perfekt.Har också hört från andra däckhandlare att internet företagen kränger
däck som annars skulle till asien där de inte är så noga med t.ex obalans och det verkar ju mina köpta däck vara ett bra exemel på iallafall.

Men man tycker att Continetal i Gislaved kunde lita på ett utlåtande från en lokal seriös däckverkstad med många decennier i branschen att
det är fel på däcken och ersätta General Grabber AT2 däcken.

Men man kan ju förstå Kvarnstenens polare som blir less på att balancera däck utan att folk vill betala.

ultra98
2011-11-20, 11:13
Kvarnstenen skriver Kina Eller annan banditstat............Undrar var Harley får sina delar tillverkade?Ang handlare som inte tar in imp fordon var en polare med om det för 4-5 år sen när harley fortfarande sålde bra,han ville byta sin Dyna Glide ca 3 år gammal hos en stor dealer i skåne dynan var intagen ifrån Danmark svaret han fick åk tillbaks dit och byt, då är man serviceminded.

admin
2011-11-20, 11:49
Har köpt massor av däck på internetfirmor, men ALDRIG konstiga/udda märken. Jag har hållit mig till kända tillverkare och inte haft problem.
Har till mina och vänners H-D köpt ett flertal Dunlop GT-502 och det har aldrig varit problem med dessa.

OM det hade varit så att däckonline sålt kinakopior på kända märken hade de blivit anmälda för längesedan. De stora märkena får nog rätt bra extra klirr i kassan tack vare onlineföretagen.

Sen förstår jag Kvarnstenens däckkrängare samtidigt. Men tror problemen mestadels är på märken som inte är kända. Säkert ännu värre inom bildäckssortimentet.

Viljar
2011-11-20, 12:39
Tror inte att Conti hade brytt sig om att titta på däcken även om de var nya, de var trots allt avsedda för en annan marknad, t.ex. Sydostasien, där kvalitetskraven är mycket lägre och där hade däcken funkat perfekt. Istället för att kassera däcken säljer Conti de sekunda däcken till den avsedda marknaden för en spottstyver men där fiskas de upp av företag med rymligt samvete som i sin tur säljer dem till "prismedvetna" köpare i t.ex. Sverige.


Men man tycker att Continetal i Gislaved kunde lita på ett utlåtande från en lokal seriös däckverkstad med många decennier i branschen att det är fel på däcken och ersätta General Grabber AT2 däcken.




Har köpt massor av däck på internetfirmor, men ALDRIG konstiga/udda märken. Jag har hållit mig till kända tillverkare och inte haft problem.
Har till mina och vänners H-D köpt ett flertal Dunlop GT-502 och det har aldrig varit problem med dessa.

OM det hade varit så att däckonline sålt kinakopior på kända märken hade de blivit anmälda för längesedan. De stora märkena får nog rätt bra extra klirr i kassan tack vare onlineföretagen.

Sen förstår jag Kvarnstenens däckkrängare samtidigt. Men tror problemen mestadels är på märken som inte är kända. Säkert ännu värre inom bildäckssortimentet.

Jag pratar bara bildäck här, inte mc-däck.
Mc-däck är inte lika känsliga för obalans som bildäck. Dessutom är marknaden för mc-däck ofantligt liten jämför med bildäck så det florerar inte lika mycket skit där. Ett dåligt eller till och med obalanserat däck känns inte av på en standardmc men på en bil är det ren katastrof att köra med. Det är dessutom trafikfarligt och skadligt för bilens hjulupphängning.

Jag tror inte att fabrikanterna tjänar en enda extra krona på att onlineföretagen säljer de sekunda däcken, de är ju redan sålda till en distributör. Distributören säljer sedan, som sagt var, däcken vidare till ett mindre nogräknat onlineföretag som flyttar dem till en annan marknad, och prånglar ut dem billigt med bra marginal. "Brokermarknaden" är enormt stor nu, där är problemet.

Noyen
2011-11-20, 13:35
Tror inte att Conti hade brytt sig om att titta på däcken även om de var nya, de var trots allt avsedda för en annan marknad, t.ex. Sydostasien, där kvalitetskraven är mycket lägre och där hade däcken funkat perfekt. Istället för att kassera däcken säljer Conti de sekunda däcken till den avsedda marknaden för en spottstyver men där fiskas de upp av företag med rymligt samvete som i sin tur säljer dem till "prismedvetna" köpare i t.ex. Sverige.

Så har jag hört också.Mailade Grabber Tire i USA och förklarade hur däcken var,de i sin tur skickade mitt mail till Conti som hade hand om Grabber däcken
i Sverige.Hade sedan en del mailkontakt med Conti i Gislaved fram och tillbaka utan resultat.De började istället ifrågasätta om bilen och framvagnen var skit.Men bilen går perfekt med andra däck,besiktigad u.a senaste åren,och har testat 3 olika uppsättningar utan problem med nån obalans.

Tror inte jag vill ta denna "risken" att köpa internetdäck igen,blir för dyrt om det skulle gå åt h-e.

Lars Nilsson
2011-11-20, 13:41
Jag kan slå vad att däckkrängaren i fråga säljer lågprisdäck tillverkade i asien själv.
Regummerade däck på skitstommar, osv.
Då lägger han inte på eller balanserar däck köpta på blocket heller?
Kan han flytta över däck från en fälg till en annan eller då måste man köpa fälgen där med?
Köper man märkesdäck typ michelin och är uppmärksam på när de är tillverkade så är inte internetdäck sämre än andra däck.
Jag kollade på Dexxon på mcdäck, men backade då jag fick veta att däcken var 6 år gamla.
Men på däckfirmor ligger likadana däck så att döma ut internetsäljarna att ha sämre produkter än lokala däckkrängaren stämmer inte.
På mc-däckfirmor ligger massor med udda märke som maxxis, full bore, nankang osv som i test var rent ut sagt usla vad gäller våtgrepp osv.
Varför?
Folk vill ha billiga däck och struntar i kvaliten.
Det handlar inte om att internetdäck är sämre utan om att folk snålar in på det viktigaste på hojen.

Viljar
2011-11-20, 18:18
Ok, då förklarar jag en gång till.. nu skriver jag långsamt så att alla hänger med. ;)

Först och främst. Vi pratar bildäck, inte mc-däck.

Det handlar inte om vad den lokala däckhandlaren har på hyllan eller vad han erbjuder för tjänster. Han har självklart däck av alla kvalitetsnivåer, allt för att kunna erbjuda kunden exakt vad han eller hon vill ha. Skillnaden mellan den lokala däckhandlaren och onlinesäljaren är att den förste förklarar för kunden vad det innebär att köpa ett sämre däck kontra ett bra däck, det gör inte han som gömmer sig bakom en datorskärm. Efter att ha tagit emot informationen från den seriöse däckhandlaren är det upp till kunden att ta beslut om vilken nivå han eller hon vill ligga på.

Onlineföretaget ger sken av att sälja samma produkt som den lokala däckhandlaren men det gör han inte alltid. I de fall han säljer sekunda varor underlåter han att informera kunden om att han eventuellt får en sämre vara än han kan förvänta sig. Det handlar här om att onlinesäljaren levererar "Grade B", eller kanske t.o.m. ännu sämre, men för kunden ser det ut som om han köper "Grade A" precis som hos den lokala däckhandlaren. Det är här problemet börjar för den lokala däckhandlaren som förväntas montera och balansera fuldäcken som onlinesäljaren har sålt som findäck.

Folk som handlar online vill ha billiga däck.
Folk som handlar online vill ha bra däck.
Tyvärr går inte alltid de två hand i hand.

Noyen har fattat, han är drabbad och har lärt sig den hårda vägen. Tråkigt sätt att lära sig på.

ViLa
2011-11-20, 21:31
Innan jag sadlade om till dieseldrägg va jag i gummibranschen.

Beställer själv på nätet men endast highend däcken som jag själv monterar och balanserar på en kompis verkstad.

Fick en gång en uppsättning GY F1 som va avsedda för den asiatiska marknaden dvs en helt annan gummiblandning än den som funkar i vårt klimat, fick mig ett spel och ringde kundservice fick nya sulor 2dgr senare.

Förstår din handlare kvarnis vi ville inte heller ta i nätdäcken med tång.

Om man inte har kunskapen om dom olika märkningarna på ett däck så åk till din handlare är min åsikt.alla har ju inte mina förutsättningar.

Viljar
2011-11-20, 23:51
Så är det.

Den här däckhandlaren jag refererar till är inte min polare. Han är bara min däckhandlare. Men som trogen kund har jag nästan samma pris på märkesdäck som Däckonline erbjuder. När jag bytte sommardäck på min X5'a förra sommaren gav jag enligt kvittot 13.100:- för en omgång Continental Cross Contact. Monterat och balanserat. Däckonline skulle ha ca 11.900:- för samma däck tror jag det var, ursprung okänt. Då skulle jag själv släpa dem till en gummiverkstad och få dem monterade och balanserade och punga ut med ytterligare 600:-

När jag köpte nya dubbade vinterdäck till samma bil för ett år sedan var hans pris samma som Däckonline. Ca 10.300:-

Så funkar det när man är sin lokala handlare trogen. Tro mig, jag vet.



Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Viljar
2011-11-23, 16:33
Update..

Har just attesterat fakturan på vinterdäcken till firmabilen.. Nokian Hakkapelitta 235/65 R16 CR Cargo 121/119R

Pris Däckonline: 1944,90:- st.
Pris Gummihandlaren: 2054,53:- st.