handdator

Visa fullständig version : 2 små frågor om byte av styre



Canario
2011-11-17, 21:12
Hallå alla där ute igen..... tror nästan att jag måste starta min egen frågetråd, för dom kommer på löpande band
man e lite små färsk i meckar världen.


Det jag undrar är om någon gett sig in på att försöka dra invändig el i ett sådant styre?
eller nått bra tips på i vilken ända man ska börja, ska jag klippa o löda ska då skarvarna hamna i styret
eller utanför?

och om man behöver köpa mer kabel för att förlänga och så vad heter kabelsorten man ska använda och vilken storlek är
det på dom? hur mäter man skiten är det utvändigt? har för övrigt en xl88r -05:a

tacksam som alltid för svar...


3073

(hoppas bilden kom med)

admin
2011-11-18, 09:26
Du hittar forumets bytastyre-tråd här, där finns lite tips!

http://harleyforum.se/showthread.php?196-Bytastyretråden-Hur-byter-man-styre-med-eller-TILL-ett-med-internkablage-!

Z-Styren kan vara väldigt busiga att få igenom alla kablarna pga de skarpa böjarna. OM du ändå ska placera blinkers någon annan stans, ta bort blinkerskablarna så får du färre kablar som ska igenom.

Diskmedel är en hett tips, gnid in kabelstocken med dessa och är hålen i minsta laget på styret, förstora dessa med en dremmel annars kläms gärna allt i de för små hålen. Ta bort vassa kanter.

Ett snöre av någon form drar, skakar du igenom först (knyt på en tyng(mutter) på snörets ena sida och så går detta ganska smidigt)

Tejpa fast snöret i slutet på kabelhärvan. Testdra lite så det håller..
Mata kabelstammen med handen och dra samtidigt i snöret. Lycka till. Det SKA gå.

Canario
2011-11-18, 12:00
Tackar för svar... Skönt att vintern e lång så man har gott om tid på sig för det känns som att det kan behövas

admin
2011-11-18, 12:19
Ta det bara lugnt och i olika etapper. Fotografera kablar m.m för ev. minnesförlust :)

Lars Nilsson
2011-11-18, 14:13
Ett annat knep jag använt nån gång är att stoppa in en stark lina (björntråd) där kablarna sticks in vid handtagen, tejpa igen de stora öppningarna på styrets gavlar, och sen använda en dammsugare i mitten för att få linan igenom snabbt o smidigt.
Att skippa kabelöverdraget brukar jag göra för den delen som är inne i styret, så blir det mycket enklare att dra igenom kablarna.
För sedan på en bit krympslang på kablarna nere vid risersen, med kablarna rätt spända och krymp på. Sen för man tillbaka kablarna så att man får lite slack på dem(enklare om man vill dela på kontakthusen nån gång tex). Sätt sen en grövre krympslang över de båda kablarna hela vägen till deutz-kontakterna om det går.
personligen har jag haft nog med fippliga kontakter där och lödar varje kabel med deutz kontakterna på och sätter sen krympslang på var o en av kablarna, och en grov över hela buntan med kablar.
Se bara till att skarva kontakterna med ett par cm skilje så du inte får en tjock klump på kabeln på ett ställe.
Glappande deutzkontakter är skit, och vem fan vill tömma och ta av tanken en massa gånger för att man får glapp i kontakten?
Ta det lugnt o gör det ordentligt, det är ett tips som gäller allt mekande.
Lycka till
Lars

admin
2011-11-18, 14:18
Bra tips Lars!

Canario
2011-11-18, 14:26
En liten dum fråga till då.... Det e väl ingen fara med värmen från varmluftspistolen och lödpennan så nära tanken?

admin
2011-11-18, 14:35
Nej. Tändare är annars bra till krympslangen. Lättare att få punktkeld.

Canario
2011-11-18, 15:16
tackar för att ni fyller dom stora luckorna med okunskap man är full av