handdator

Visa fullständig version : Ombyggnad av en -01



Rollie
2011-11-15, 17:39
Tänkte ja skulle ha en tråd som ja kan posta vad ja sysslar med på min hojj nu under vintern, som ja kan posta bilder o fråger i efterhand ja stöter på dom. Är helt ny vad de gäller motorcyklar (köpte den i april o tog kortet nu i september) o har redan lyckats välta den därav att jag satte igång med det här spektaklet, fick nämligen en rejäl bula i tanken och sabba lite blinkers. Men som de gamle brukar säga friskt vågat hälften vunnet, o att ja arbetar som mekaniker/smed för jordbruks maskiner bör väll inte heller vara en nackdel :) .

Utgångs objektet :
3030

Då lite till planerna:

* Höjja tanken och flytta upp tanklocket.
* Rensa bort elen mellan tank och motor.
* Nya dämpare bak och sänkningssats fram.
* Montera en ny bakre stänka direkt i svingen.
* Sidomonterad hastighetsmätaren.
* Bygga avgas system liknande Sideshots.
* Nya blinkers, baklampor och flytta ner regplåten till sidan.
* Framflyttade fotreglage
* Nytt styre i stil med det Valen Custom hade på sin sportster.
* Mindre handreglage.

Liten sketch på hur ja tänkte mig de med tank o avgassystem:
3032

Då till vad ja hunnit med än så länge förutom att plockat ner den:
3031

Hann även med att såga ur "locket" och få ut bulan tillräckligt bra för att de ska gå o dölja med lite spackel i vart fall :cool: .

admin
2011-11-15, 17:46
Kanon! en till bygga-om tråd :) Kör hårt och fråga på. Har gått igenom liknande ombygge.

Rollie
2011-11-19, 21:43
Då har lite mer saker hunnits med, med betoning på lite.

Tanken är mer eller mindre färdig ska "bara" svetsa igen mitt lilla titthål igen o löda tillbaka luftningsröret.

Resultatet på hojjen:

3113

Material åtgången:

3114

Sågade sen av hela dom främre original fästena och nästan igenom dom bakre. Skruvade sen tillbaka det bakre fästet o böjde sedan upp tanken till vinkeln jag ville ha. (Igår började jag o gjorde jättefina främre fästen som ja sen konstatera att ja fick skrota för de va åt helsike för bökigt att få till dom bakre efteråt, så rekommenderar att börja med dom bakre om nån annan ger sig på nått liknande.)

3115

Modifiera även motorfästet på vänster sida o flyttade tändspolen dit.

311631173118

Nu till en liten fråga ja har, undrar va tusan detta kabelstycket är bra för:

31193120

Kan inte minnas att ja plockat bort nått därifrån, så e de nån "extra utrustning" som ska sitta där klipper ja bara bort skiten. Desto mindre el man har o slåss med desto bättre!

ElMilagro.
2011-11-19, 22:27
Bra byggtråd! Fortsätt med uppdateringarna! thb;

fxsts
2011-11-20, 14:36
Synd att skrämma upp dig lite.
Är HDen helfordonsgodkännd så får du problem. Där finns en massa EU regler + de svenska tolkningar av dessa.
Om din tanke är att regbesikta den som ombyggd MC så får du ta i hårdare, bygga om ram etc. för att den skall gå under SFROs definition för ombyggd fordon.

Rollie
2011-11-20, 14:49
Bör inte vara nått problem tycker ja, i papperna står de bara HD Sportster då den togs från tyskland 02. Står inte nånting om Decibel heller så borde ju vara lugnt tycker ja!

fxsts
2011-11-20, 15:06
Hoppas du har rätt men du bör nog kolla om den är helfodonsgodkänd.
Lycka till med bygget.

Rollie
2012-02-04, 22:46
Äntligen fick man lite slantar över, så nu är ett 11" Kodlin Bonanza styre beställt samt svarta progressive suspension dämpare & fjädrar till gafflen beställda. Hoppas de hittar hem till näst kommande helg så man har nått att sysselsätta sig med då också.
En sak är i varje fall säkert, det är åt helvetes för dyrt att ta körkort i de här landet. Men, men. Nu är det iaf färdigt med den biten också, bil kortet blev klart i halva december också så nu åker pengarna som blir över på hojjen i stället för transportstyrelsen o trafik skolan!

Machine head
2012-02-04, 23:47
Härligt! Grattis! Kommer bli häftigt det där! Fortsätt uppdatera