handdator

Visa fullständig version : Vinterförvaring, avställningsstips!



admin
2011-11-11, 10:17
Tänkte att vi kunde dela tips och trix inför vinterförvaring här inne!

Såsom batterivård, däck, motor m.m. Vilka årgärder brukar du vidta?

Kör på!

Charles_
2011-11-11, 10:27
Jag har ett problem!

Man ska ju underhållsladda batteriet under vintern, men i mitt förråd där den står finns inget eluttag? och tar jag ur batteriet så funkar ju inte larmet sedan? Någon som har en lösning på detta?

Jason Brack
2011-11-11, 10:54
Kolla upp hur mycket larmet behöver för att fungera, teoretiskt går det att seriekoppla ett 9V + 2 st AA batterier och sätta dom direkt på larmet, frågan är bara hur länge dom räcker att driva sensorn och hur mycket tutan drar när den går igång. Testa så får du se och mät batterierna någongång i veckan så du vet när du ska byta.

Alternativ nummer två är ju att dra en förlängningssladd in till garaget.

Charles_
2011-11-11, 11:05
alternativ 2 skulle bli en förlängningssladd på ca 25 meter haha, får kolla på 1an, lät dock vääääldigt krångligt

abelseth
2011-11-11, 11:14
Kolla runt med lite lokala hojföretag som hart större lokaler, vet man kan hitta relativt billiga ställen att sätta av hojen på under vintern, nere i Malmö området iallafall. Du betalar några hundra i månaden så får din hoj: Varmt, laddning, omtanke, sen en försäsongs service också. Fast då är det lite dyrare.
Men står man med kalluftsgarage eller något annat i den stilen kan det ju vara värt att kolla upp :D

TCKalle
2011-11-11, 11:53
Finns det lyse? Om det finns snacka med din "kompis" elektrikern så sätter han dit elluttag.

Dragos
2011-11-11, 11:56
Dra en elkabel om det inte är för långt i mellan thb; D;

admin
2011-11-11, 12:42
Är det bäst att ställa in/av med full tank eller tom?

abelseth
2011-11-11, 12:56
Är det bäst att ställa in/av med full tank eller tom?

De flesta brukar förespråka full tank för att undvika "Kondens" mm. Men jag vet i fan, har man hojen varmt så tror jag att den kan stå som den gör. Bara underhållsladda batteriet?
Men jag har inte stenkoll. Kör man en vattenkyld maskin och förvarar den kallt så gå över kylarvätskan så den innehåller rätt blandning, så att den klarar låga temperaturer?

Men som sagt, är inte hundra på grejerna. Sunt förnuft räcker långt, hehe annars ring till en verkstad och fråga va de förespråkar.

admin
2011-11-11, 13:01
Sen har man hört detta med "platta" däck. Att man bör flytta hojen något då och då för att undvika detta. Har faktiskt råkat ut för detta gällnade bilar! Depåstöd är kanske annars en bra grej. Få hjulen från marken.

Charles_
2011-11-11, 13:02
Förövrigt vinterförvaring my ass, var nyss ute på en tur! Hur ofta kan man göra det den 11 november?

admin
2011-11-11, 13:03
Förövrigt vinterförvaring my ass, var nyss ute på en tur! Hur ofta kan man göra det den 11 november?

ro;

abelseth
2011-11-11, 13:48
Förövrigt vinterförvaring my ass, var nyss ute på en tur! Hur ofta kan man göra det den 11 november?

Sluta säg så! Börjar ångra jag kört ner min hoj till verkstan nu! :D

Charles_
2011-11-11, 14:20
Sluta säg så! Börjar ångra jag kört ner min hoj till verkstan nu! :D

Rätt kallt men helt klart värt det! Dock så blev den väldigt skitig..

Ozzy
2011-11-11, 14:58
VAFAN HAR JAG INTE KORT ÄN FÖR!!!! GRRR! Hade kört än om jag hade det. Förövrigt så står hojen på annat ställe nu än mitt egna garage. Tanken är så gott som full och jag slog i en skvätt redline i den. Frågade auktoriserad verkstad här uppe om full tank eller ej, han brukade aldrig göra det men hans hojar står varmt.

abelseth
2011-11-11, 15:25
VAFAN HAR JAG INTE KORT ÄN FÖR!!!! GRRR! Hade kört än om jag hade det. Förövrigt så står hojen på annat ställe nu än mitt egna garage. Tanken är så gott som full och jag slog i en skvätt redline i den. Frågade auktoriserad verkstad här uppe om full tank eller ej, han brukade aldrig göra det men hans hojar står varmt.

Jag hade min max stående i halvkallt garage förra vintern, och med tanke på de temperaturerna som var, så blanda jag i så att den klarade ganska mycket minusgrader. Hade varit sexigt att frysa i sönder blocket, haha. Sannolikheten för det är väl ganska liten, men med det flytet jag har ibland så ska man aldrig säga aldrig :D

Ozzy
2011-11-11, 17:44
Ja jag slog i det som rekommenderades + lite till. Redline skadar iaf inte motorn, möjligtvis kan det lukta lite speciellt. Sen om det är överkurs eller inte har jag ingen större sömnlöshet över :p

Charles_
2011-11-11, 17:45
VAFAN HAR JAG INTE KORT ÄN FÖR!!!! GRRR! Hade kört än om jag hade det. Förövrigt så står hojen på annat ställe nu än mitt egna garage. Tanken är så gott som full och jag slog i en skvätt redline i den. Frågade auktoriserad verkstad här uppe om full tank eller ej, han brukade aldrig göra det men hans hojar står varmt.

Måste man ha kort? frv;

D-mann
2011-11-11, 18:18
Min står på däcken, med halvfull tank och lera här och var. Har dock laddare inkopplad :) Jo jag vet att jag inte borde göra så...men orka! Och tänk om jag vill ta en lite tur till Smoke Det med däcken är nog iofs inte så kinkigt bara över en vinter med moderna däck.

PenelopeX
2011-11-11, 19:48
Förövrigt vinterförvaring my ass, var nyss ute på en tur! Hur ofta kan man göra det den 11 november?

Håller med - vaddå vinterförvaring? Vid snöfritt, åker jag på julafton. :) Förhoppningsvis bart på backen i slutet på mars... sen ska man ju ner i garaget och klappa på donnan lite då och då.