handdator

Visa fullständig version : El knas - styre



plastjanne
2011-11-10, 23:06
Tjena, jag bytte styre på min v-rod, drog nu kablarna i styret, när jag satt ihop allt igen så fungerar inte tuten inte baklyset och inte blinkersarna, rev hela skiten igen kollade alla kablar så ingen blivit skadad, tejpade allt stenhårt och satt ihop igen, men fortfarande samma fel, varken höger eller vänster blinkers fungerar, men när larmet aktiveras så lyser dom, bakljuset fungerar inte heller, och inte bromsljuset, har kollat alla säkringar, men hittar inget fel, är det nån som har nått förslag?

Hagis
2011-11-11, 08:49
Om det lyser när larmet är igång så kan du nog utesluta att säkringarna är trasiga, strömmen går ju fram! Så jag skulle tippa på att du får riva allt igen och dra om det! För får du fram ström så vissa grejer funkar när larmet är igång så låter det som att något är felkopplat så strömen tar en anna väg! Men jag vet att det var någon mer som hade liknande fel, sök i forumet på samma rubrikord så bör du hitta det, jag är på väg ut nu annars hade jag hjälpt dig med det!

admin
2011-11-11, 10:09
Råkat ut för exakt samma fel på en Dyna 2010!

Då var det en kontakt till tändningen (inne i ramen) som hoppat av! Klicka i denna igen och pang, allt funka.
Vet dock inte hur det ser ut på roddarna, men borde vara i närheten av mitt fel.

Kolla även så du inte vänt någon sladd efter styrbytet, vissa färger är lika som bär.

plastjanne
2011-11-11, 20:28
Jag har rivit hela styret 2 gånger, vi har kollat med nål genom isoleringen precis vid tryckknappen och mätt till stiftet för att utesluta kabelbrott, vi har tejpat kablarna stenhårt för att inte nypa nån vid styret, och det är precis samma fel nu som förra gången, men som admin skrev, det kanske är en kontakt som gått isär, för hur ofta tutar man hur ofta ser man baklyset och det är inte alltid man använder blinkersen, jag vet ju inte om dom hade slutat funka innan jag rev styret, men jag får ut i garaget och kolla kabelstammen, kan ju vara nån kontakt under sadeln, en säkring hade brunnit av där också, så det låter ju rimligt! jag talar om när jag hittar felet vad det var, tacksam för alla förslag!

Hagis
2011-11-11, 20:37
så lite så!

plastjanne
2011-11-14, 15:21
Kollade med järvsö i dag, dom hade inga förslag, kontakten i ramen som var felet på en dyna kunde uteslutas på roden, den finns inte på roden, Bara att lasta på släp och lämna in på verkstan!

Hagis
2011-11-14, 15:47
hmmm skumt! Jag hoppas på det bästa för dig och din käresta och återkom gärna med vad som var fel och hur det åtgärdades då jag vet att fler har och fler kommer få samma problem i framtiden!

CC10
2011-11-15, 21:47
Kanske ett jordfel, vissa av funktionerna jordar genom styret och att blinkersen funkar kan bero på att den jordar via larmet vid aktivering. På vissa modeller sitter en kabel mellan styre och kronan som jordar styret, vet ej hur det är på rodden. kan du fixa ett elschema så kan du se hur det är kopplat det underlättar felsökningen

plastjanne
2011-12-08, 09:59
Ja problemet är löst, det var en kabel i härvan på vänster sida som var skadad, och vi kollade kablarna flera gånger, mätte dom till och med men hittade inga fel, men det var en som var skadad så den kortslöt i styret, ska till optikern i dag och kolla ögonen, får ta med polarn också, för han såg inte heller nått fel på dom, Hur som helst felet fixat nu väntar vi bara på våren!

admin
2011-12-08, 11:54
Skönt att det löste sig! Har råkat ut för liknande flera ggr. Trångt och jävligt kan det vara.
Har kommit på att göra hålen större i styret, i varje fall längre (ovalare) så det inte blir så krafig böj på kabelhärvan.