handdator

Visa fullständig version : Byta olja i stötdämparna



Bellman
2011-11-07, 21:07
Om Du åker touringmodellen så går det att fräscha upp stötdämparna med ny olja. Originaloljan blir ganska sunkig med åren och behöver bytas ut. Man kan då också passa på att öka viskositeten om man kör ofta med skjuts/mycket lass. Original är det SAE 7,5 och jag började med SAE 10. Köpte oljan på Biltema för att testa och det fungerade fint. Skall dock gå upp till SAE 12,5 genom att blanda en 10:a och en 15:n olja. Det går i ca 215-235 mml olja i varje stötdämpare.

Hittade några bilder på ett USA forum som jag är med i och har byggt en likadan "pump/sug" som på bilderna. Funkade suveränt bra! Principen är att man pumpar ur oljan i apparaten genom att ha stöten uppochner, mäter volymen, vänder den rätt och och sedan suger in samma volym genom hålet där luftnippeln sitter. Samtidigt justerar man så att det blir lika mycket i varje stöt. Det diffade 15 mml mellan mina båda par OEM-stötar.

Jag köpte en slang på macken (tror det var ytter dia 10 mm) som jag kunde pressa in i hålet efter att ha tagit bort luftnippeln där man släpper ut/suger in oljan. OBS! Nippeln kan sitta fast hårt så använd en ringnyckel så Du inte deformerar nippeln (mässing).

Kul om någon hör av sig som testat metoden eller har någon annan metod att tipsa om.

28902891289228932894

Beklagar om bilderna är små men det var vad jag hade. Kanske syns bättre om man tar ner bilden, förhandsgranskar och förstorar.