handdator

Visa fullständig version : EVO som sprutar ut olja



Ice
2011-10-30, 20:55
Jag har en kompis med evo från slutet av 90-talet. S&S block och resten HD. Lite trimmad enligt uppgift, men jag vet inte hur. Det är ett bygge så det är nog inte orginaldragningar vad jag vet.
När den stått still ett par dagar eller mer och sen startas, så trycker den direkt ut uppskattningsvis närmare en deciliter olja ur en slangmynning under motorn. Det avtar raskt och efter mindre än fem minuters körning kommer det just ingenting ur den.
Motorn verkar inte sliten, går bra och ingen blårök.
(Jag åker själv EVO och min gör inte så. Bara lite småläck vid bakre cylinderfotspackningen :-) )

Någon som har tips på anledning och fix?

Viljar
2011-10-30, 21:12
Misstänker att någon har dragit en slang från vevhusventilationen ner under motorn istället för ut i luftfiltret. EVO kan slänga en skvätt olja när de har stått stilla ett tag.
S&S-block och resten H-D, en klassiker på det vilda nittiotalet..

Ice
2011-10-30, 21:43
Aha, ja det låter troligt men jag undrar lite....det är på allvar närmare en dl olja som kommer ut. Kan det vara så att det kommer den mängden in i luftburken och att motorn sedan succesivt drar i sig oljan. Då skulle det väl ryka skapligt blått ett tag efter start och det gör inte min. Men luftfiltret är oljigt förstås.....
Jag oljade in det efter tvätt vid servicen, men det kanske håller sig oljigt på det här viset. Men ändå...en dl är mycket olja att spruta in i luftrenaren och hur kommer det sig egentligen. Måste lära mig mer om evo :-)

Ice
2011-10-30, 21:46
Snygg hoj förresten. Kollade på länken :-)

Viljar
2011-10-30, 22:17
Var det din eller kompisens hoj nu då..?. ;)
Inte ovanligt att de spottar ut en deciliter olja vid start, brukar kladda ned struten rätt rejält. Är det rätt oljemängd i motorn/oljetanken?

Tackar. :)

Broder Dalton
2011-10-31, 08:36
"S&S-block och resten H-D, en klassiker på det vilda nittiotalet"..[/QUOTE]

Så sant... (Småfnissar lite..)

Ice
2011-10-31, 08:42
Hehe, ursäkta att jag virrar till det. Jag bara tänkte "högt" och jämförde med min hoj som är oginal-EVO. Om den tryckte ut olja som min kompis hoj men på min skulle det komma in i luftburken liknande mängd som hans lägger på backen tyckte jag att min skulle hosta och ryka.
Är det så att det rinner tillbaka olja ner i vevhuset när den står stilla, och sedan trycks det ut via vevhusventilationen när man startar? Jag söker efter vad som skijler hans från min. Kommer jag på det så kan man säkert lösa det.
Det enkla vore såklart att montera en snygg uppsamlingsburk på hans hoj som man får tömma ibland men det vore liksom "fusk" :-)

Ice
2011-10-31, 08:44
Just det, oljenivån. Han säger att den är ok. Kan det påverka det här?

Broder Dalton
2011-10-31, 08:47
Janneh. EVO 84 -91 har ett breathersystem vent fr vevhus + slang/rör upp till luftren i original
Oftast tog man bort det och satte en slang 3 dm rakt bakåt /utåt under ramen


92-99 har breathers i topparna, Samma där, orig såö in ventdimmor i luftren med olika typer av rör beroende på modell
man kan även där använda banjonipplar/ventbygel o dra slang rakt ner

Du kan checka oljepumpen. har backventil m fjäder/kula + fjäder/plunger Brukar bli slitna
Kolla åxå roterande breather-valve. Orig H-D e i plast och brukar bli sliten och tätar därigenom dåligt =olje-överflöd i motorn
Kuren = S&S stålbreather funkar mkt bättre (Ca 700:-) Till sist: sitter rätt strutpackning?
En typ m "litet fönster" nerer till v och en nyare typ 92 till 99

Lars Nilsson
2011-10-31, 12:33
http://www.youtube.com/watch?v=Pgtnh9AlW5o

Lars Nilsson
2011-10-31, 13:11
Om man använder ett TC- oljefilter på en evosnurra så kan man också få olja att tryckas ut genom vevhusventilationen , för att ett evofilter släpper igenom 30micron partiklar och tc bara 10 micron.
Det tätare oljefiltret släpper alltså inte igenom olja så bra och olja kan tryckas ut genom vevhusventilationen.
Videon med tappet-screen rengöring var mest för att många evoägare inte gör rent den tillräckligt ofta.
ALLA förträngningar i trycksatta oljekanaler kan göra så att du får ett övertryck i motorn och olja trycks ut genom vevhusventilationen.
Jag hörde även om att "golvet" i evotopparna var väldigt lågt och att det kan samlas olja där som vid uppstart trycks ut genom vevhusventilationen.
En icke fungerande paraplyventil i toppen är en annan orsak.
Samt självklart onatops tips.

Ice
2011-11-04, 08:57
Tack ska ni ha grabbar! Nu har jag en hel del att gå på. Blir lite vinterpyssel på den. Dessutom ska jag se över och fixa om lite på min egen. Min Carina tycker att hon inte sitter bra baktill. Funderar på en enkelt löstagbar skön-sadel baktill. Ett par öl och lite inspirerande musik i garaget så löser man vad som helst :-)