handdator

Visa fullständig version : Har jag problem med laddningen eller inte ? Evo -93



Ice
2011-10-30, 12:15
Jag gillar verkligen min softtail custom -93:a, men jag gillar inte att saker pajar utan att jag riktigt förstår varför. Då blir jag nervös och lätt paranoid :-) Därför är jag kanske överkänslig nu med laddsystemet, så jag söker stöd här.

Nyligen brann min stator lindning. Är inte säker på vad som fick den att paja....Jag har monterat en ny i alla fall.
Jag resistansmätte voltpacken och den verkade ok. Jag bytte automatsäkringen på laddströmskabeln, (utifall att det var lite dålig kontakt).
Nu när jag kör, laddar den 14,5-14,6 V redan på förhöjd tomgång, den ökar inte när jag varvar, och när jag har den på (härligt) låg tomgång fladdrar den kring 13,5V.
Batteriet är HD orginal och jag hade in det på test där de sade att det var ok och hade ca. 80% kvar av kapaciteten.
Jag tycker laddspänningen verkar misstänkt hög.
Vad säger ni, har jag problem, eller är det bara gasa vidare?

TCKalle
2011-10-30, 14:37
Laddspänningen verkar ok tycker jag. På TC skall spänningen på voltpacken vara 14,3-14,7 V vid 3600 varv och 24 grader C enligt verkstadshandboken.

Ice
2011-10-30, 19:23
Låter betryggande. Jag gasar vidare tills det blir snö :-)Tack ska du ha TCKalle