handdator

Visa fullständig version : Problem vid reg besiktning av RG-04



karlmikael
2011-10-29, 12:59
Hej på er.
Var och reg besiktigade igår med nedslående resultat.

Det stora problemet var att min RG saknade en "sticker" som skall sitta på ngt av främre rambenen som talar om att den innefattas av avgasgodkännandet för denna typ av HD. Vet ej varför den inte satt där. Hojen intagen från Tyskland där den varit regad å klar. Tyska papprena inlämnade till Transports. för godkännande av "ursprung och så vidare" som är godkänd.
Besiktningsmannen sa att om hojen varit ett år äldre hade det gått bra ändå men från mitten på -03 så skall denna sticker finnas på cykeln.
Trodde att om den var intagen från EU land så skulle det inte var ngt krångel med detta? Borde det inte vara så att om den är inreggad i annat eu land skall det även gälla här?

Har hört ngt om ett intyg som kan beställas från HD i USA som heter CEO elr liknande.
Någon som vet på råd.
Skall kolla med Tyskland om de har ngt intyg/papper som kan vara till hjälp.
Någon som vet ngt om detta problem elr liknande ??
Tacksam för hjälp med detta.

fxsts
2011-10-30, 11:54
Det du söker är ett CoC.
Info ifrån transportstyrelsen
" ”Certificate of conformity” (CoC), det vill säga fordonets helfordonsgodkännande. Detta gäller om fordonet är nytt (saknar tidigare permanent registrering) och om ett sådant intyg har utfärdats. Helfordonsgodkännandet ska du få av tillverkaren eller, i vissa fall, av generalagenten."

Tänk på om den är helfordonsgodkänd eller inte.

Tillverkningsskylten på min ser ut så här
2805

karlmikael
2011-10-30, 17:38
Hej
Tack för det.
Det som besiktningmannen sa var att det handlade om att hojen skulle ha märket för att han skulle se att den var avgasgodkänd...
Står det ngt om det på din lapp?

fxsts
2011-10-30, 21:32
Nej inget sådant.
Bara decibel (93) och vid vilket varvtal (2650).
Det som står i det gråa/ljusa fältet på lappen är samma som ramnummret.

Viljar
2011-10-30, 21:56
Vad börjar ditt ramnummer med?

fxsts
2011-10-30, 22:01
5HD1 osv

Viljar
2011-10-30, 22:11
Jag menade trådstartarens hoj..

karlmikael
2011-10-31, 10:35
Den har 1HD1FSW ...

karlmikael
2011-11-16, 08:44
Ja till slut efter ett stort antal telefonsamtal och timmar på nätet har jag fått igenom min RG.
Allt som behövdes var att handlaren i Tyskland/Holland mailade ett dokument till mig som jag vidare befordrade till Bp. thb;

admin
2011-11-16, 09:52
Superroligt! Grattis. Bra info om någon annan råkar ut för liknande.

fxsts
2011-11-20, 14:27
Kanon, var det ett CoC intyg som saknades?

karlmikael
2011-11-21, 20:58
nej det utfärdas inga Coc intyg till Europa på cyklar med startsiffran 1HD...Krånglet var att den var intagen till tyskland å godkänd där. Då tror man att den skall bli godkänd i hela EU, men icke, Sverige har nationella regler kring vad man vill ha kring avgasrening.
Alltså, en emission sticker på cykeln eller Title eller ett avgaskontroll test. Det sista kostar ca 100.000:- å uppåt.
Det första har cykeln troligen inte haft eller så har det förkommit på okänt sätt.
Det andra vill bilprovningen ha i orginal säger man, vilket inte är möjligt då det är inlämnat till tyska myndigher då den reggades i Tyskland, å dessa släpper inte från sig ngr dokument.
Det tredje orkar jag inte ens prata om.....
Lyckades till sist få BP att gå med på kopia på Title men det var inte lätt att få tag i den.
Happy ending till slut....

karlmikael
2011-11-21, 21:00
Kontaktade bland andra instanser Dekra i Tyskland, hahahah tog tre samtal innan de fattade va ja var ute efter!!!????

ViLa
2011-11-21, 22:50
Gött att du löste det :)

karlmikael
2011-11-22, 01:38
TACK *ler*

fxsts
2011-11-22, 18:59
Man lär sig hela tiden något nytt!!!!
Då är troligtvis din HD inte helfordonsgodkänd?

Hur man ser om HDen är "helfordonsgodkänd"? Någon som vet?
Är det bra skylten/dekalen som sitter på ramen som visar detta?
Man borde väl kunna se det på regbeviset?

karlmikael
2011-11-23, 00:10
Om hojen varit från 03 ist för 04 hade den gått rakt igenom, bestämmelsen gäller hojar med första brukande datum från 0306 och framåt. Då skall det var på Eu sålda hojar en sticker som visar helgodkännande men eftersom min kom från Usa till Tyskland så godkändes den i Tyskland på ngt undantag som de har men inte vi.
När den sen kom till Sverige så finns inte stickern eftersom det är en 1HD, alltså tillverkad för bruk utanför EU.
Då den har första brukande datum 0407 blir det då problem som ingen riktigt har tänkt på.
Title finns ej att tillgå i org som BP egentligen vill ha å sticker har den aldrig haft... Avgasprov bara å glömma ...
Alltså ett ordentligt moment 22!!!!!
Som tur var gick man till sist med på att det var ok med en kopia på Title...phu!!

fxsts
2011-11-23, 20:19
Någon som vet?
Är det bra skylten/dekalen som sitter på ramen som visar detta?
Man borde väl kunna se det på regbeviset?
Finns ett CoC intyg som tillverkare eller generalagent skall kunna ta fram, inte fan har jag sett något sådant.
Borde få det som ett värdedokument när man köper HDen ny.