handdator

Visa fullständig version : Batteri laddar ur !



Tompa
2011-10-21, 22:22
Hej !
Om min Heritage 2001 står still mer än en vecka så orkar den ej att gå i gång !( batteriet är "nästan" helt tömt på power !)
Det är ju rätt kämpigt att rulla igång den !!!
Vad kan det vara som tjuvdrar ström ? (brukar det vara något standard fel ?)
Och hur kollar man det ?
Man ska väl inte behöva ha underhållsladdaren på jämt !!

MVH Tompa

indy 500
2011-10-21, 23:25
koppla ur pluskabeln från batteriet och koppla in en amperemätare emellan batteripol och kabeln, mät strömförbruket, obs larmet drar något. 1 amp i 18 timmar drar ur det totalt. bara att räknaBanana

xbones
2011-10-21, 23:31
Hade samma problem förut efter att hojen stått 2-3 veckor. Fick veta att larmet drar ut batteriet. Numera kopplar jag ut larmet när jag ska på jobb och hojen står i garaget.

Broder Dalton
2011-10-22, 09:55
Hur gammalt är batteriet? Kines?

xbones
2011-10-22, 14:21
Hur gammalt är batteriet? Kines? H-D original. Hojen var ny juni-10.

ViLa
2011-10-22, 14:26
Hade samma problem förut efter att hojen stått 2-3 veckor. Fick veta att larmet drar ut batteriet. Numera kopplar jag ut larmet när jag ska på jobb och hojen står i garaget.

När du skriver kopplar ur menar du transportmode då??

ViLa
2011-10-22, 14:27
H-D original. Hojen var ny juni-10.

Tror frågan är riktad mot tompa.

xbones
2011-10-22, 16:05
När du skriver kopplar ur menar du transportmode då?? Ja eller serviceläge som det även kallas.

xbones
2011-10-22, 16:08
Tror frågan är riktad mot tompa. Jo,men svarade också eftersom jag har haft problem:(

xbones
2011-10-22, 16:17
Sen kom jag på att off/run knappen har stått på run,men tror inte det har med saken att göra för är tändningen av så ska det ju inte gå ström dit. Rätta mej om jag har fel.

Tompa
2011-10-22, 19:47
Hur gammalt är batteriet? Kines?

Vet ej hur gammalt det är . är 2:a ägaren. Batteri YASA YTX 20 H(L)-BS
Detta hände i dag ! Underhållsladdaren (CTEK XS 3600 )hade stått och laddat hojen nästan ett helt dygn och enligt den så lös det grönt = fulladdat
Skulle sen starta ,det drog runt motorn ett par varv sen stopp följdes av ett högt knäppande!
Kollade sen med CTEK laddaren och den började ladda igen. (men det tog inte mer än c:a10 min så va det fulladdat igen)
Och så samma visa igen !!
Är batteriet kass eller ?
MVH Tompa

ViLa
2011-10-22, 20:03
Sen kom jag på att off/run knappen har stått på run,men tror inte det har med saken att göra för är tändningen av så ska det ju inte gå ström dit. Rätta mej om jag har fel.

Ska stå på off enligt bibeln :D

ViLa
2011-10-22, 20:03
Sen kom jag på att off/run knappen har stått på run,men tror inte det har med saken att göra för är tändningen av så ska det ju inte gå ström dit. Rätta mej om jag har fel.

Ska stå på off enligt bibeln :D

Broder Dalton
2011-10-22, 20:52
Tompa
Dessvärre e d nog så... YUASA M-F som exvis Bikeline säljer e kanon som budgetalternativ till H-D original!!
Följ anvisningarna i förpackn noga för bästa resultat ! Fyll syra, vila 1 tim sen laddning 5 -6 tim
BOSCH eller VARTA-batterier funkar åxå
(Du kan ju köpa nytt i april...)
Kolla kablar, ta lite smärgelduk på ansl-ytor mot batteriet så d blir metallrent = kontakt
Kolla åxå i andra änden vid ansl jord och startmotor Rent o fint?

O

Viljar
2011-10-22, 22:02
Det finns inget på hojen som är mer prisvärt än ett original H-D gelbatteri. Håller upp till sex år om man sköter det rätt. Info från C-Tech gör gällande att deras laddare kan förstöra ett batteri om man har laddaren permanent inkopplad under längre tid. Kör C-Tech ett par dagar till en vecka, koppla sedan ur och gör om samma sak med en månads intervall under vintern. Eller byt till Optimate.

xbones
2011-10-22, 22:49
Ska stå på off enligt bibeln :D Ok,har aldrig läst den ena eller andra bibeln:D

Viljar
2011-10-22, 23:10
Sen kom jag på att off/run knappen har stått på run,men tror inte det har med saken att göra för är tändningen av så ska det ju inte gå ström dit. Rätta mej om jag har fel.

Inget att rätta här.

xbones
2011-10-22, 23:19
Inget att rätta här. thx;Ja,sunt bondförnuft utan biblar säger ju att är tändningen av så är den av!

indy 500
2011-10-22, 23:34
12.7 volt = fulladdat. Vid vinterförvaring vrider jag på tändning och drar sedan ur huvudsäkringen. Laddar sedan var 3 månad.Snow

Hocke
2011-10-22, 23:48
Hade samma problem med en sportster 01 a klippte bort imobilizern och skarvade förbi den inget problem sen. Har hört att den är efter monterad och inte anpassad för mc utan bil. vet ej om det stämmer men problemet försvann.

ViLa
2011-10-23, 02:00
Inget att rätta här.

Börjar bli för tankad för att skriva...

Tvivla aldrig på bibeln

27182719

ViLa
2011-10-23, 02:01
thx;Ja,sunt bondförnuft utan biblar säger ju att är tändningen av så är den av!
RTFM

Kissa gå och lägg dig bonesfu:

Väljer läskunnighet framför bondförnuft vilken dag i veckan som helst. vc;

DeaDSexY
2011-10-23, 19:15
Vet ej hur gammalt det är . är 2:a ägaren. Batteri YASA YTX 20 H(L)-BS
Detta hände i dag ! Underhållsladdaren (CTEK XS 3600 )hade stått och laddat hojen nästan ett helt dygn och enligt den så lös det grönt = fulladdat
Skulle sen starta ,det drog runt motorn ett par varv sen stopp följdes av ett högt knäppande!
Kollade sen med CTEK laddaren och den började ladda igen. (men det tog inte mer än c:a10 min så va det fulladdat igen)
Och så samma visa igen !!
Är batteriet kass eller ?
MVH Tompa

jag jobbar rätt mycket med batterier... fast jag jobbar nästan bara med dryfitbatterier (gelfyllda 50-240Ah)... men problemet du beskriver, har vi haft en del på våra maskiner och då har det varit kortis mellan celler i batteriet... lösning: byta batterier... jag vet inte om det funkar på exakt samma sätt i vätskefyllda batterier men det låter troligt... jag skulle prova med ett annat batteri om jag var du...

Viljar
2011-10-23, 19:46
Börjar bli för tankad för att skriva...

Tvivla aldrig på bibeln

27182719

Det där handlar ju om Transport Mode..

xbones
2011-10-23, 20:35
RTFM

Kissa gå och lägg dig bonesfu:

Väljer läskunnighet framför bondförnuft vilken dag i veckan som helst. vc; Tydligen kan du inte läsa för jag skrev ju inte om Transport Mode! Jag skrev om off/run knappen! Att det spelar ingen roll hur den står,för är tändningen av så ska det inte gå ström till knappen! Så lugna ner dej Bror Duktigfu:

ViLa
2011-10-23, 22:46
Det där handlar ju om Transport Mode..

Är det inte samma som sevicemode?

ViLa
2011-10-23, 22:49
Tydligen kan du inte läsa för jag skrev ju inte om Transport Mode! Jag skrev om off/run knappen! Att det spelar ingen roll hur den står,för är tändningen av så ska det inte gå ström till knappen! Så lugna ner dej Bror Duktigfu:

Bror duktig?

Ja som man känner sig själv.....jada jada

Ska kolla om jag kan hitta sevice mode åt dig så slipper du använda ditt bondförnuft LM;

xbones
2011-10-23, 23:26
Bror duktig?

Ja som man känner sig själv.....jada jada

Ska kolla om jag kan hitta sevice mode åt dig så slipper du använda ditt bondförnuft LM; Jag skrev ju service mode som dom ÄVEN kallar det! Men frågan var ju OFF/RUN knappen om du inte har förstått det ännupo;

Viljar
2011-10-23, 23:27
Är det inte samma som sevicemode?

Mig veterligen finns det inget som kallas Service Mode. När du sätter hojen i Transport Mode avaktiverar du larmets rörelsesensorer temporärt, inget annat. Om du inte behöver larmet under vinterförvaringen är det allra bäst att dra ur Main Fuse, då är garanterat all strömförbrukning bruten.

xbones
2011-10-23, 23:30
Mig veterligen finns det inget som kallas Service Mode. När du sätter hojen i Transport Mode avaktiverar du larmets rörelsesensorer temporärt, inget annat. Om du inte behöver larmet under vinterförvaringen är det allra bäst att dra ur Main Fuse, då är garanterat all strömförbrukning bruten. Ja, det är klart;) Eller lossa +kabeln.

ViLa
2011-10-23, 23:39
Jag skrev ju service mode som dom ÄVEN kallar det! Men frågan var ju OFF/RUN knappen om du inte har förstått det ännupo;

Läs innantill på bilderna jag posta på fylla så kanske slanten trillar ner..

ViLa
2011-10-23, 23:40
Mig veterligen finns det inget som kallas Service Mode. När du sätter hojen i Transport Mode avaktiverar du larmets rörelsesensorer temporärt, inget annat. Om du inte behöver larmet under vinterförvaringen är det allra bäst att dra ur Main Fuse, då är garanterat all strömförbrukning bruten.

Ok, tack och bock :)

xbones
2011-10-23, 23:57
Läs innantill på bilderna jag posta på fylla så kanske slanten trillar ner..

Det där visste jag sen innan så det är ingen nyhetW;

ViLa
2011-10-24, 18:26
Det där visste jag sen innan så det är ingen nyhetW;

Löjdvarning på bones nu.

Bry dig inte om att svara du är på igno listan nu vc;

xbones
2011-10-24, 19:52
Löjdvarning på bones nu.

Bry dig inte om att svara du är på igno listan nu vc; Drygkonstatering på ViLa!